Re
door Regenboogrussula Nov 22, 2020 om 18:59
Huishouden & energie

Langdurig defecte slimmemeter en een extreem hoge verbruikscorrectie.

Dag iedereen, ik heb een lastige situatie voor me. Het gaat hier om een defecte slimme meter die geen stroomstanden doorgeeft. Gasmeter deed het prima

Ik woon sinds 2016 is mijn huidige huis. sinds mijn intrede is er al een slimme meter aanwezig hier
vanaf 2016 t/m 18 januari 2019 was de energie contract op naam van mijn huisgenoot

04/11/15 t/m 01/09/16 is er een contract van Oxxio met een jaarafactuur waarop er duidelijk wordt aangegeven dat de standen op afstand gelezen zijn.
01/11/16 t/m 2017 is er een contract met Current. We delen dit huis dan met zijn 3en.
19/01/18 tot 18/01/19 heeft zij een contract met Vandebron en wonen wij met zijn tweeën.
van Vanderbron heb ik een jaarfactuur en ik heb een email van ze van 24/01/19 waarin Vanderbron de contracthouder laat weten dat de meterstanden voor elektriciteit en gas goed terecht zijn gekomen. verbruik is vermeld:
- N: 833 kWh eindstand meter: 11.260
- D: 525 kWh eindstand meter: 10.354

Vanaf 07/02/19 een contract met NLE en woon ik alleen. ik heb een 3 jarige contract.
mijn meterstanden zijn geschat omdat de slimme meter het gehele jaar defect was.

De situatie rondom de storing van de meter:

07/02/19 Sluit ik een contract af met NLE.
18/02/19 Geeft NLE aan dat ze geen meterstanden kunnen lezen, de website van leverancier het geeft aan dat ik geen meterstanden hoef in te voeren omdat ik een slimme meter heb.
03/09/19 Stedin stuurt afspraakkaart naar mij, wel gereageerd – afspraak is door Stedin afgezegd. Redenatie: storing is al verholpen.
10/12/19 Neem ik contact op met NLE over kapotte meter omdat ik nog steeds geen verbruiksrapport krijg van NLE
12/12/19 E-mailt NLE de Leverancierdesk voor het eerst dat de meterstanden niet te lezen zijn.
18/12/19 Beantwoordt stedin: meter lijkt defect te zijn, klant krijgt een afspraakbrief zodat monteur langs kan gaan – ik heb deze afspraakbrief nooit ontvangen.
18/02/20 Krijg ik een mail van NLE dat ik meterstand moet doorgeven. Als ik naar de link die meegestuurd is kijk zie ik dat mijn standen op afstand worden gelezen en dat ik niks hoef te doen.
21/02/20 Staat de montuur voor de deur, hij vervangt de meter. Per toeval ben ik dan thuis. monteur geeft aan dat de meter een blanco display heeft. Uit mailverkeer tussen NLE en Stedin blijkt dat NLE op deze dag geinformeerd is over de platsing van de nieuwe meter.
Ik krijg hierna op 25/02/20 en 02/03/20 twee mails van NLE dat ik meterstanden moet doorgeven.

Stedin gebruikt de laatst gemeten stand van de def meter en gegevens van 2 eerste maanden van de nieuwe meter om een verbruikscorrectie te brekennen:

Laatst gemeten meterstanden defecte meter: Telwerk 1: 10388 Telwerk 2: 11313

volgens de nieuwe meter heb ik in die periode (22/02/20 t/m 28/04/20):
D: 602 k Wh
N: 580 kWh

Dit gebruiken ze om te berekenen en komen uit op een verbruikscorrectie voor 07/02/19 t/m 21/02/20:
D: 3171 kWh
N: 3366 kWh
met een vermelding dat de SJW gecontroleerd en niet aangepast is.

NLE heeft op mijn verzoek pas 8 weken na mijn klacht naar de Leveranciersdesk gemaild en gevraagd om herziening v/d verbruikscorrectie en geeft daarbij aan dat zij zelf de correctie hoog vinden vallen. NLE heeft zelf een berekening gemaakt waarbij ze 6 maanden gebruikt die komen uit op:
N: 2369 kWh
D: 2213 kWh
Berekening NLE valt dus 1995 kWh lager uit dan de berekening van Stedin.
Stedin zegt dat de berekening van NLE niet correct is omdat die Lineair is en dat stedin gebruik maakt van profielfracties die een keer per jaar opgenomen worden. Ze geven verder geen reden waarom zij perse die twee maanden aan willen houden als meetlat.

Als ik naar mijn huidige verbruik kijk zie ik (10 maanden)
N: 1396 kWh
D: 1586 kWh

Energieverbruik van 21/02/20 tot 07/03/20 is nooit gepubliceerd
Energie verbruik van 07/03/20 tot 07/04/20 is 503 kWh en valt als enige op
Resterende 9 maanden tot heden zit ik tussen de 245kWh en 289 kWh verbruik per maand.

Ik heb veel contact gehad met Stedin, zij hebben altijd ontkend dat zij iets met de schatting te maken hebben. Er werd ieder keer naar NLE gewezen als de schuldige. Hulpdesk Stedin hebben mij aangeraden om NLE te verplichten mij kenbaar te maken welke gegevens zij bij Leveranciersdesk hebben opgevraagd. Volgens hulpdesk Stedin is er geen sprake van correspondentie hierover.

NLE was het zat dat stedin alles aan het ontkennen was, ze hebben het gehele mailverkeer naar me toe gestuurd. Alles waar ze naar hebben gevraagd en de reacties die ze hebben gekregen. Het blijkt dus dat Stedin al die tijd glashard heeft gelogen.

Ik heb eindelijk voor elkaar gekregen om telefonisch een klacht in te dienen bij Stedin. Ik wil wil de klacht schriftelijk indienen maar krijg geen adres van ze. Ik moet maar afwachten tot de afdeling klachten het oppakt. NLE geeft toe dat ze de schatting te hoog vinden vallen maar willen graag dat ik 1300 euro bijbetaal. Ze zeggen dat ze verplicht zijn zich aan de berekening van Stedin houden en dat de klacht voor ze gesloten is omdat Steden niet mee werkt. Ik begrijp dat schattingen soms ruimer kunnen vallen maar een verschil van 1995 kWh maakt 400 euro verschil, dat is een behoorlijke foutmarge.

Ik ben verbaasd dat NLE pas een melding maakt van een storing in de meter als ik aan de bel trek en dat Stedin mij een bericht stuurt dat de storing verholpen is terwijl dat niet zo is. Ik vind het ook raar dat Stedin aangeeft dat er geen verbruikshistory aanwezig is terwijl ik hier al 4 jaar woon, contracten waren wel op de naam van huisgenoot maar ik heb wel ieder maand energie verbruikt en ook hiervoor betaald. Ik vraag me af hoe ik dit het slimst aan kan pakken, ik heb het gevoel alsof ik hier niet eerlijk behandeld word terwijl ik wel aan mijn rechten en plichten heb voldaan.

Ik heb Stedin om de storingsgeschidenis van de defecte meter gevraagd, maar de helpdeskt geeft sinds twee dagen aan dat zij hier geen enkel inzicht in hebben terwijl ik op 16 en 17 nov heb ik helpdesk medewerkers telefonisch geproken die hier wel inzicht in hadden. Stedin wil op geen enkel manier mee werken.

3805 5 Rapporteer

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Nov 22, 2020 om 19:17
809 Antwoorden / Vragen

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=51&t=195435&p=2795936&hilit=defect+slimme+meter#p2795936
Denk niet dat er veel andere antwoorden gaan komen.

Re
door Regenboogrussula Nov 22, 2020 om 19:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Ik kon op een of andere manier mijn vraag op de website van radar niet meer terug vinden, ook niet in mijn profiel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 11:13
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@VANLOTJEGETIKT: als u een link doorgeeft als resctie is die eenvoudig ook als hyperlink te plaatsen door linksboven in het reactie/antwoord veld op de klip / hyperlinkteken te klikkenen in het veld dat dan verschijnt de linkkopie te kopieren. In het veld ereonre kan dan ook nog de tekst worden aangepast.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2020 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ganaar de geschillencommissie.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 22, 2020 om 20:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Geschat stroomverbruik wegens defect?

Dan had je  moeten zien op je jaar afrekening en  eerder melden bij de Netbeheerder, Stedin kan een defecte meter binnen enkele dagen omwisselen, dat heeft voorrang op nieuwe die ze plaatste....

Je loopt blijkbaar al jaren achter met controleren of je  rekening klopte.

Re
door Regenboogrussula Nov 22, 2020 om 20:22
Antwoorden / 1 Vragen

A. Stedin heeft zelf een monteurafspraak afgezegd omdat de storing volgens hun in sept 2019 verholpen was.
B. Ik heb zelf melding gedaan van de defecte meter op 9-12-2019 bij NLE, toen heeft NLE voor het eerst melding gemaakt hierover bij Stedin.
C. Op geen enkel jaarnota die wij tussen 2016 en januari 2019 hebben ontvangen was er ergens het woord schatting te vinden, ik heb zelfs mailbevestiging op jan 2019 van vandebron die zegt: Je meterstanden voor elektriciteit en gas zijn goed bij ons doorgekomen. Binnen zes weken ontvang je op basis van deze meterstanden je eindnota.

Re
door Regenboogrussula Nov 22, 2020 om 20:23
Antwoorden / 1 Vragen

Nog een toevoeging, ik heb op 09/12/2019 een melding gemaakt en stedin was pas 21/02/2020 hier om de meter te vervangen. Dus enkele dagen lijkt hier eerder maanden te zijn.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2020 om 20:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Regenbooggrusula,

Vanaf 7 02 2019 (toen u alleen ging wonen en het energiecontract op uw naam nam) had u alerter moeten reageren en de slimme meter beter in de gaten moeten houden.

Ik raad u aan om in het vervolg elke maand op een vaste datum (bijvoorbeeld elke 10e van de maand) de meterstanden voor u zelf te noteren zodat u aan de bel kan trekken als er een storing is.

Re
door Regenboogrussula Nov 22, 2020 om 22:11
Antwoorden / 1 Vragen

Geachte geboren Amsterdammer,

U trapt hier een opendeur in. Uiteraard had ik zelf allerter moeten zijn, maar aangezien ik nooit eerder een dergelijke probleem heb gehad en stedin zelf mij berichte dat de storing verholpen was ging ik uit goed vertrouwen vanuit dat het opgelost was, op het moment dat ik constateerde dat dit niet het geval was heb ik hier ook een melding van gemaakt. Daarnaast was ik in 2019 veel aan het werk en nauwelijks thuis. Toch wil ik u bedanken voor u raad, ik heb sinds de aanwezigheid van de nieuwe meter (dus afgelopen 9 maanden) alles goed in de gaten gehouden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 22, 2020 om 23:06
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Regenboogrussula,

Ik snap uw standpunt.

Ik heb zelf te maken met netbeheerder Liander : blijkt ook niet heel betrouwbaar, vooral de stroomstoringen afgelopen jaar waren vervelend.....

Maar u kent het spreekwoord : "Door schade en schande wordt men wijzer".....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2020 om 10:55
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend, kent u deze info: Netbeheerder is verantwoordelijk voor de meterstanden, netleverancier is onjuiste wederpartij - De Geschillencommissie/, deze https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier en/of deze: https://www.klachtenkompas.nl/ (consumentenbond).

De netbeheerder duys Stedin is als uit de info af te leiden degene die voor foutieve meterstanden en defecte meters verantwoordelijk is.