Ra
door Rachelle19891 Oct 5, 2020 om 10:35
Huishouden & energie
Lekkende dakgoot erfgrens

Goedemorgen,

Wij zijn pas in dit huis komen wonen, maar we treffen nu het volgende aan aangaande de regenval van afgelopen tijd. Wij hebben de eigenaar van de woning (niet de bewoonster), maar aldus de verhuurder (wij zijn kopers), aangemaand om de dakgoot te laten repareren. Nu geven zij aan dat hij op het midden ligt, en dus op de erfgrens en we samen voor de kosten dienen op te draaien. Is het inderdaad zo dat wij moeten meebetalen? Dit aangezien ik zie en ook na meten ondervind dat hij niet op onze erfgrens ligt.

Ik snap dat u wellicht gaat aangeven dat in goede orde het wel samen zou 'kunnen', maar wat zijn mijn rechten? Ik heb namelijk niets van doen met de verhuurder en dus eventuele burenruzie valt uit te sluiten.

Alvast hartelijk dank!

5767 9 Rapporteer

Topantwoord

me
door mein33 - Oct 5, 2020 om 10:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RACHELLE19891 5 OKT. 2020

Is het inderdaad zo dat wij moeten meebetalen? Dit aangezien ik zie en ook na meten ondervind dat hij niet op onze erfgrens ligt.

@rachelle 19891,

Het is wel de aansluiting van uw dakgoot op de van de woning naast de uwe.
Dat die aansluiting niet direct op de erfgrens ligt ontslaat u niet van een gezamelijke verantwoordelijkheid en om de kosten van de reparatie te delen.
Op de foto is niet te zien waar de regenpijpen geplaast zijn, maar ook dat speelt een rol.
Ook het gezamelijke ondehoud van de doorlopende goot met uw buren aan beide zijden speelt een rol.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2020 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik naar de foto kijk, is de lekkage tussen u en de buren.

Heel simpel reparatie samen betalen.

Topantwoord

getty
door getty - Oct 5, 2020 om 12:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gezamenlijke dakgoot, probleem nagenoeg in het midden, dus samen delen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Oct 5, 2020 om 14:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto bekijk, en er vanuit ga dat u links woont, heeft u het meeste last van de lekkage en is er al eerder aan de goot "geprutst". Naar mijn mening zit de lekkage niet op het zwarte stuk maar tussen de beugel links daarvoor en het zwarte stuk. Dus kijk nog een goed want het zou zomaar kunnen dat de lekkage dan aan uw kant zit, en anders toch maar gewoon samen voor de kosten opdraaien.

Topantwoord

audb
door audb - Oct 7, 2020 om 13:18
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas is de foto best wel schuin genomen.

Maar als ik de foto uitvergroot dan zie ik daar een zwart stuk zitten wat kan betekenen dat het probleen bij de vorige eigenaar al bekend moest zijn.

Echter kan het zijn dat er niets op de verkoper te verhalen valt daar het duidelijk zichtbaar was bij de bezichtiging.

Maar op de vraag voor wie de kosten zijn voor het herstel is het antwoord dat hier bijden verandwoordelijk zijn voor de dakgoot.

Daar de dakgoot al eerder gerepareed is gezien de kleur verschil is het de vraag wie dat heeft gedaan en wanneer het gebeurt is.

Het laten herstellen kan hier op meerdere manieren, de dakgoot geheel laten vervangen of met een rubberlaag* (laten) behandelen wat veel goedkoper is.

* naar mijn gevoel is dat gezien de kleur al eerder gedaan.

Hou er wel rekening mee dat dit soort kleussen behoorlijk in de papieren kan gaan lopen kijk daarom goed of er iemand tegen een redelijke prijs dit kan herstellen.

Topantwoord

hi
door hipppo - Oct 7, 2020 om 14:06
303 Antwoorden / 2 Vragen

Als het lek zich duidelijk bevindt in het gootdeel van de buren, moeten die er volledig voor opdraaien. Als dat niet zo zou zijn, waar moet je dan de grens leggen om niet meer mee te hoeven betalen? Overigens kan je dit soort reparaties best zelf uitvoeren, er zijn heel handige zelfklevende waterdichte tapes in de handel.
Regel een lange ladder, klim naar boven en plak de boel dicht, e.e.a. natuurlijk alleen als je er fysiek nog toe in staat bent.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 8, 2020 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

De erfgrens uitmeten met een centimeter op een foto? Heel bijzonder.
Kijk eens in je koopcontract of daar iets staat over erfdienstbaarheid van de goot.
Dit kan natuurlijk niet zo blijven met de regens van nu. Je krijgt steeds meer schade.
Verdere schade die je kunt voorkomen door zelf de goot te laten maken en achteraf twisten met de eigenaar over de rekening.
Maar wel even van te voren duidelijk schriftelijk jouw standpunt melden en waarom je de goot laat maken.
Ieder de helft van de rekening betalen zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan een procedure bij de rechter beginnen.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Oct 8, 2020 om 09:07
3147 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft dit huis pas gekocht zegt u, heeft de verkoper aan u gemeld dat de goot stuk was? Zo niet dan spreek de verkoper aan op dit gebrek en dat u verwacht dat deze de kosten draagt....

verkoper is namelijk verplicht de hem bekende gebreken te melden aan u, doet ie dit niet is ie schadeplichtig....

kijk ik naar de foto lijkt het erop dat er inderdaad lekkage is op de erfgrens zo net naast de schoorsteen, lijkt mij een las in de goot die al goed te herstellen zijn met bijvoorbeeld gietkit, blik van 1 kilo is niet te duur en de reperatie is, mits goed aangebracht, voor een lange duur, bovendien is dit makkelijk zelf te doen!!!!

https://www.decochip.nl/contents/nl/d619_dak-goot-reparatie.html

Ra
door Rachelle19891 - Oct 14, 2020 om 10:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen hartelijk dank voor uw reactie. Wij hebben contact opgenomen met de verhuurder van het huis van de buren. Zij zullen iemand langs sturen wanneer ik thuis ben.

Verder, inderdaad hebben wij het huis net gekocht, eind mei. Ten tijde was er amper tot geen regenval en dus de lekkage niet zichtbaar. De dochter van de buurvrouw geeft aan dat ze dit al meerdere keren heeft aangegeven aan de verhuurder, dus wellicht was het al bekend bij de verkopende partij. Ik zal inderdaad wel even kijken wat wij daarmee nog kunnen doen, tenzij de kosten meevallen, dan weet ik niet of ik het de moeite waard vind.

In ieder geval, allen bedankt!