ru
door rudiz Nov 25, 2004 om 19:16
Huishouden & energie

Levensduur cv

goedenavond

vanaf vanmiddag zitten wij helaas in de kou, reden: cv maakte raar geluid. Omdat wij een onderhoudscontract hebben even snel gebeld met instalatiemonteur en hoera hij komt. Helaas is onze blijdschap van korte duur! Na 10 jaar is volgens monteur onze ketel afgeschreven, (schijnt heel normaal te zijn?!) het betreft een AWB type pronox. Verbazing allom monteur is net voor jaarlijks onderhoud geweest, trouw ieder jaar nagekeken. Vraag wat is de gemiddelde levensduur van een cv? Had de monteur 2 maand geleden dit niet kunnen constateren? Nu is er een pomp kapot, kan nog wel vervangen worde4n maar volgens monteur niet de moeite waard! pomp kost ongeveer € 100,- maar nieuwe ketel veel meer! Maar ja, het is zo wel koud!!!

Graag reactie.

62330 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 25, 2004 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo rudiz,

nou als ik zo u vraag lees, is dan de cv overleden of moet er een nieuwe pomp in en loopt hij weer, de pomp kan inderdaad stuk gaan bij mijn huidige cv ging de pomp na een jaar of 4 stuk, dus dat kan een cv van 10jr oud kan wel eens kuren gaan vertonen niks gaat eeuwig mee, wat betreft de levensduur van een cv gemiddeld 15 jaar,

grote tuinfreak

ve
door verwijderd - Nov 25, 2004 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo tuinfreak

bedankt voor de  reaktie

op dit moment is de cv "dood". er zijn al vele reparaties geweest laatste is nu dan de pomp ( morgen zullenn ze kijken of er een nieuwe in kan, op ons verzoek). advies instalateur is afschrijven. 2 maanden geleden is nog een regelklep o.i.d vervangen en zo zijn er ieder jaar reparaties geweest. klein en groot. Al met al niet zo'n goed gevoel over.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2004 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo rudiz,

een pompje is nog wel te vervangen, maar als het al de zoveelste reparatie is dan houdt het inderdaad wel eens op je kan het wel eens slecht treffen en opgescheept zit met een eeuwig reparatie monster of een cv die niet zo erg lang mee gaat als je toch had verwacht.

maar even morgen afwachten misschien is de cv nog te repareren of als het niet meer de moeite waard is is het misschien te overwegen om een nieuwe aan te schaffen (kost je helaas alleen weer een paar centjes) elke keer een reparatie loopt ook aardig op.

succes en groeten tuinfreak

ve
door verwijderd - Nov 25, 2004 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tien jaar is wel heel erg kort.

Wij hebben een Vaillant van 9 jaar nooit iets aan gedaan, werkt nog prima.

Kennissen hadden een onderhoudscontract, en je raad het al net als die een service beurt had gehad deed ie het niet meer.

Toen hebben wij besloten om geen onderhoudscontract te doen en het geld uit te sparen en desnoods een paar jaar eerder een nieuwe ketel aan te schaffen.

En als hij wat meer gas verbruikt, jammer dan.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2004 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bekende kleinelettertjes in het onderhoudscontract waarin staat wanneer de ketel 10 jaar is het contract word ontbonden..

Je kunt eventueel wel een nieuwcontract afsluiten voor de huidige ketel maar dan zal de prijs van dat contract veel hoger uitvallen ivm met de hogere onderhoudskosten.

Vaak zijn deze onderhoudsbedrijven eigendom van de energieleverancier.

Ze hebben direct een oplossing voor het probleem , nm een ketel bij hun leasen zodat je er wederom 10 jaar aan hun vast zit.

De economische levensduur van  een cv ketel is 10 jaar, dit houd in dat het dan geen waardevermeerdering geeft bij eventueele verkoop van de woning.

Een moderne cv-ketel schrijf je normaal gesproken in 15 jaar af ,met andere woorden hij is dan op cq het onderhoud word te duur.

Ik weet het onderhoud/storing geschiedenis niet, maar wanneer er geen grote onkosten zijn geweest dan liet ik hem reparen.

Expansievat,overstort en een vul/aftapkraan moet u niet tot een ketelreparatie rekenen omdat deze onderdelen bij de installatie horen net als de radiatoren.

Dan de vraag of hij het had kunnen constateren tijdens  de onderhoudsbeurt.

Aan de ene kant misschien wel, een pomp kun je mbv een Ampere meter nameten of hij af is.

Maar vergeet niet dat zo'n beurt een moment opname is en dat je niet alles kunt doormeten cq preventief vervangen,dan word zo'n beurt onbetaalbaar.

Je bent gemiddeld genomen 2100 tot 2500€ kwijt aan een ketel vervanging het e.a is afhankelijk van de wensen en aanpassingen die moeten worden gedaan.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2004 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

allle reacties

bedankt voor alle reacties

conclusie deze ochtend (na een zeer koude avond/nacht) toch maar een nieuwe ketel! geen risico meer, jammer van de centen, 3 x slikken en doorgaan met ademhalen. Nu alleen nog "even" kijken welke ketel het beste is. Hopelijk met een iets langere levensduur! Iedereen veel warmte toegewenst!

ve
door verwijderd - Nov 27, 2004 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het schoonmaken van een ketel is niet alleen om de levensduur te verlengen. Veiligheid van een gastoestel is de belangrijkste reden. De ketel niet te laten schoonmaken is een slecht advies.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2004 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

CV toestellen zijn net auto's , de een zweert bij een merk de ander verafschuwt het....

Welke ketel en waar ?

Vraag rond bij kennissen, veelal valt men voor de 1500,- prijsstunter en als blijkt dat hierbij geen vaten,ventielen,dakdoorvoeren zitten dan valt de hele installatie nog duurder uit.

Kijk ook naar de aftersales (service na montage), vaak blijkt het 'mannetje' niet bekwaam om uw garantiezaken op te lossen of blijkt de installatiereus uw klacht niet serieus te nemen en op de hoop te gooien.

Kies voorde lokale (snel ter plekke), middelgrote (veel man, snelle reactie), CV-installateur die al wat jaartjes mee draait.

groet

mars

ve
door verwijderd - Dec 25, 2004 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Marcel - Het is hopen dat een maand nadat de vraag gesteld is het probleem uit de wereld is. :-)

ve
door verwijderd - Dec 25, 2004 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen verwarmingsmonteur, maar doe toch zelf het grootste deel van het onderhoud aan mijn CV. Mijn mening:

Bij onderhoud door "deskundigen" wordt helaas in de praktijk vaak
schade aan de ketel toegebracht of onnodig onderdelen vervangen.

Als je de ketel zoveel mogelijk met rust laat is er minder kans op
defecten. De kachel moet dan minstens 15 jaar meekunnen, met eventueel
enkele kleinere reparaties.

Het is echter absoluut noodzakelijk om bepaalde contrôles (gaslekkage) en schoonmaak klussen regelmatig uit te (laten) voeren.

Bij moderne HR ketels moet de warmtewisselaar ontdaan worden van
verbrandingsresten en de afvoerbak met sifon voor condenswater die er
onder zit moet ook ontdaan worden van gruis.

Verder hoeft er meestal niet veel te gebeuren, behalve de controle op gaslekken.