fc
door fcharry Feb 5, 2006 om 10:16
Huishouden & energie

Maandelijks voorschot

Ik kreeg van RWE een brief dat mijn maandelijks voorschot voor gas is verhoogd van 113 naar 159 euro .Moet ik daar zomaar mee accoord gaan?

1201 12 Rapporteer

trolline
door trolline - Feb 5, 2006 om 10:53
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

Als je het teveel vindt, dan kan je dat zelf veranderen. Als het echt teveel is, zou ik er niet mee accoord gaan.

Groetjes Ineke

jv
door jvk - Feb 5, 2006 om 11:21
33 Antwoorden / 66 Vragen

Dat kan alleen als je op je jaaroverzicht ziet dat je meer hebt verbruikt dan het jaar daarvoor. Dus even op je jaaroverzicht kijken. Overigens heb ik zelf op mijn jaaroverzicht gezien dat ik ongeveer hetzelfde verbruikte als het jaar ervoor en ook mijn maandvoorschot is ongeveer 10% omhoog gegaan, dus wel veel minder dan bij jou. Ze baseren dat dan op een hoger geschat verbruik voor het komende jaar. Je krijgt dat dan wel weer verrekend als je minder verbruikt. Maar een telefoontje wil ook wel eens helpen als je kunt waarmaken dat je minder verbruikt hebt of gaat verbruiken.

wi
door wijnhoven - Feb 5, 2006 om 11:50
9 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik heb zo'n brief gehad.

voorschot van 183 euro wordt veranderd in 263 euro!

heb dit jaar iets minder  stroom verbruikt als vorig jaar (net meterstand doorgegeven)

gladdeharry
door gladdeharry - Feb 5, 2006 om 11:56
463 Antwoorden / 14 Vragen

Natuurlijk hoef je niet akkoord te gaan met die verhoging,maar je moet
wel even oppassen wat je doet..De energieleverancier berekent dat
nieuwe voorschot op basis van een verwacht verbruik en een verwachte
prijs.Als blijkt dat je veel te veel betaald krijg je dat bij de
jaarafrekening gewoon weer terug.Als je nu je deelbetaling te laag zet
heb je kans dat je bij de eerstvolgende jaarafrekening een flinke klets
moet bijbetalen.Dat kun je vaak minder missen dan nu elke maand een
beetje.

Harry

scroogy
door scroogy - Feb 5, 2006 om 12:24
367 Antwoorden / 20 Vragen

Nee, daar hoef je niet mee akkoord te gaan, het is een voorstel.

Het maandelijks voorschot is gebaseerd op het gebruik van de jaarafrekening. Of wordt geschat op basis van gezinssamenstelling bij een nieuwe verbruiker.

Heb je bij moeten betalen ?, dan gaat je voorschot omghoog.

Verlaging van het voorschot kun je zelf aanvragen (via internet), dat kan vaak maar beperkt of met omschrijving van de reden voor verlaging.

Alleen als je echt verwacht dat het voorschot te hoog is zou ik om verlaging vragen anders loop je het risico van een duure afrekening.

opaleo
door opaleo - Feb 5, 2006 om 13:59
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ???

Het maandelijkse bedrag wat jij aan je energieleverancier betaald, is een schatting van de voorgaande jaren, plus daarbij gerekend, de jaarlijkse prijsstijgingen. Het lijkt in eerste instantie een behoorlijke verhoging, maar meestal ( Ja, ik weet het, er worden soms hele domme fouten gemaakt door onze leveranciers ) is dit een bedrag wat redelijk in de buurt komt van je verbruik. ook is er door diverse consumenten organisaties, bij de energieleveranciers een verzoek ingediend, om een redelijk voorschot te innen. Dit is ook mede gedaan, om grote naheffingen te voorkomen. Indien u vindt, dit is mij teveel, neem even contact op met uw leverancier, en stel een voorschot voor, zoals jij die graag had gezien. Pas er wel voor op, dat je niet een te laag vorschot betaald, ook heel ongunstig voor je jaarafrekening die er daarna automatisch op volgt. Je kunt altijd nog beter € 50,00 terug krijgen, i.v.m. te veel betaald, dan op een altijd verkeerd moment een nota van € 550,00 bij TE BETALEN. Betaal daarom maandelijks liever € 5,00 te veel.

Succes met je voorschot. Opaleo

wi
door wijnhoven - Feb 5, 2006 om 17:27
9 Antwoorden / 0 Vragen

yep, maar een verhoging van meer dan 40% vind ik toch fors.

zeker omdat ik afgelopen jaar minder verbuikt heb...

te
door techneut_1 - Feb 5, 2006 om 20:59
83 Antwoorden / 15 Vragen

Energiebedrijven misbruiken hun klanten als "bank" Door bij iedereen een (fors) hoger voorschot te innen krijgen ze maandelijks miljoenen binnen die ze dus niet meer zelf hoeven lenen of gewoon lekker op rente kunnen zetten. Allemaal onder het mom van de klant krijgt op het einde liever iets teug dan dat ze bij moeten betalen. Ze maken dus grof misbruik van de situatie. Wanneer je zoals ik het liefst een zo laag mogelijk voorschot wilt betalen kunnen ze daar maar heel moeilijk mee omgaan. Ik betaal op het eind liever bij dan dat ik terug krijg. Trouwens dat terug krijgen hebben ze ook al afgewend door in de eind-afrekening al gelijk het eerste voorschot te verrekenen. Ja het zijn slimme mensen daar, ze weten precies hoe ze volledig onterecht hun klanten zoveel mogelijk geld uit de zak moeten kloppen. Wanneer je niet precies in hun straatje meeloopt krijg je grote problemen met die gasten, en als je dan niet de mogelijkheid hebt om je eigen lijn uit te zetten ben je echt aan die ....... overgeleverd.

Ik zou als ik iedereen was eerst eens beginnen met al die machtigingen op te zeggen. Dan kunnen ze in iedergeval niet meer zomaar van je bankrekening afgrabbelen wat zij willen en heb je dat zelf in de hand.

av
door avdp - Feb 6, 2006 om 19:51
29 Antwoorden / 0 Vragen

natuurlijk moet je daar niet akkoord gaan , de energiemaatschappijen doen zo maar wat , mijn voorschot werd in december door ESSENT verhoogd van 75 naar 239 Euro , heb het geld onmiddellijk terug laten storten , ESSENT voor de tweede maal in 2005 een rode kaart gestuurd zodat ze vanaf die tijd nooit meer een Euro automatisch kunnen afschrijven.

en o ja ik ontving bij een voorschot van 75 Euro op mijn jaarrekening nog 125 Euro terug , maar tot op heden hebben ze het bij ESSENT nog niet voor elkaar om mij een redelijk voorschotbedrag aan te bieden !

dus mensen niet betalen die veel te hoge voorschotbedragen !

ag
door agnesd - Feb 6, 2006 om 22:35
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kreeg half januari '06 een brief van Essent dat mijn voorschot was verhoogd van € 100,00 naar € 114,00 ingaande per 1 januari.

Niet veel maar mijn huis is sinds 2 jaar geheel geisoleerd, daardoor ben ik van de ± 1250 naar 576 kub gas gezakt.

Ook ben ik minder thuis waardoor er minder stroom wordt verbruikt.

Ik belde meteen naar Essent dat het bedrag teruggedraaid moest worden, en gaf aan dat jan. al was overgemaakt met het oude bedrag.

Mij werdt verteld dat pas per februari de aanpassing kon ingaan en dat ik de € 14,00 alsnog moet betalen, zoniet dan riskeerde ik afsluiting van electra en gas.

Ik gaf aan dat mijn jaarafrekening in april al op de mat zou vallen en dat die € 14,00 gering is om daar voor te boeten.

Ik kreeg als antwoord dat het risico heel groot was en het verstandig zou zijn om toch te betalen, ik wacht de 1ste herrinnering nu af.

Ik vindt dat Essent beslist over mijn portemonee door zelfstandig na ingaande datum het bedrag aan te passen zonder mijn goedkeuring.

Bij mij is het maar een klein bedrag maar ik moet er niet aan denken als men in geldnoood zit en een fors bedrag omhoog gaat.

@gnes

ro
door roosenfrans - Feb 7, 2006 om 11:51
12 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, je hoeft dat niet klakkeloos te accepteren. Het energiebedrijf dient een redelijk voorschot te hanteren. Dat betekent dat op basis van je gemiddelde jaarverbruik over de afgelopen jaren tegen de verwachte tarieven voor het komende verbruiksjaar een voorschot bepaald moet worden. Als je zelf verwacht meer of minder te gaan verbruiken het koemnde jaar kun je dait aan laten passen (Zuiniger apparatuur, uit huis gaan werken, of extra apparaten, enz.) Onder het mom van je krijgt het teveel betaalde toch terug wordt vaak een verhoging aangepraat. Maar je bent zelf baas over je eigen portemonee. Dus maak een berkening op basis van de gemiddelde jaarverbruiken en laa het engeribedrijf weten dat je op basis daarvan een voorschot wenst.

bo
door bouwvakker - Feb 7, 2006 om 15:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als Je automatich betaald moet je dat in trekken en als ze dan een asept giro sturen moet je het bedrag dat er op staat niet betalen , maar het oude bedrag + 10% Ze denken omdat alles geprivatizeert is, dat ze maar kunnen doen wat ze willen Enn zert de restant van het geld op een vaste rekening dan krijg je er nog rente van,en kan je toch betalen als er een naheffing komt en gaan de andeelhouders niet met jouw rente lopen