Mag Eneco 2.50 euro per maand berekenen voor het sturen van een E-mail omdat ik mij niet laat verplichten om de maandelijkse nota automatisch te laten afschrijven.
Eneco stuurt mij elke maan een voorschotnota die ik dan kan betalen via ideal. Nu moet ik hiervoor elke maand 2.50 betalen, kijk als ze nu een acceptgiro per post versturen kan ik het mij nog voorstellen. Maar elke maand wordt er automatisch een mail gemaakt en die verstuurt.
Hallo Daan Daniels ,
Maar elke maand wordt er automatisch een mail gemaakt en die verstuurt.
Heeft niks te maken met het versturen van een e-mail , u betaald de nota via iDeal , waarvoor € 2,50 administratiekosten in rekening worden gebracht .
kijk als ze nu een acceptgiro per post versturen kan ik het mij nog voorstellen .
Lood om oud ijzer .
Zo betaal je aan Eneco
De makkelijkste manier om Eneco te betalen is via automatische incasso. Je machtigt ons eenmalig zodat wij de nota’s vervolgens automatisch van je rekening kunnen afschrijven. Zo heb je er zelf geen omkijken naar en worden je nota’s op tijd betaald. Bovendien hoef je geen administratiekosten te betalen.
Via Mijn Eneco kun je automatische incasso instellen. Daar kun je ook een voorkeursdatum instellen, dan incasseren we op het moment dat het jou uitkomt.
Liever zelf betalen?
Je kunt ook zelf betalen met:
- Internetbankieren
- iDeal via de Eneco App en Mijn Eneco
- Acceptgiro
Voor deze betaalwijzen brengen we per nota € 2,50 administratiekosten in rekening op de jaar- of eindnota. Heb je alleen Warmte van Eneco? Dan bedragen de administratiekosten per nota € 2.
Ja, dat is conform de voorwaarden waarmee u ook akkoord bent gegaan. Automatisch laten afschrijven kost administratief veel minder en als de nota u niet bevalt kunt u ook nog storneren en bezwaar maken. Zie m.b.t. de storeemogelijkheid dit: https://eneco.be/nl/kmo/contact/betalingen waarin o.a deze zin:
- Indien nodig kun je een betaling via domiciliëring herroepen tot acht weken na de betaaldatum.
Eneco WAS ons energeibedrijf. TOT ik er achter kwam dat zij (via de jaarnota) betaalkosten berekenden á € 2,50 per maandbedrag, tevens kregen wij een |(!) korting van € 2.00 voor de machtiging tot auto incasso. Ergo: Ik betaalde dus € 0,50 per maand = € 6,00 per jaar om te betalen. Op een 3 jaar contract dus € 18,00 !!!!! Dat is na een goed gesprek opgelost en met terug lopend tot begin contract terug betaald, omdat de medewerker had gezegd dat auto incasso gratis was.Als u een acceoptgiro besteld betaalt u € 2,50 per keer=€ 30,00 per jaar, om te betalen.
U kunt ze machtigen, dan betaat u nu (mogelijk nog steeds) € 0,50 per incasso. Dit kunt u op uw jaarnota terugvinden.
U kiest ervoor om geen machting te gevn, ergo, u krijgt geen korting voor auto incasso, dus, het klopt wat eneco doet. Voor ons de reden voor overstappen.
Uit de voorwaarden: Verlengt u uw energiecontract of sluit u een nieuw energiecontract na 1 april 2020? Dan worden de administratiekosten voor automatische incasso niet meer apart vermeld op uw jaarnota, maar vallen onder uw leveringskosten. Dit geldt ook als u een energiecontract voor onbepaalde tijd heeft, gesloten voor 1 april 2020. Heeft u echter voor 1 april 2020 een contract voor bepaalde tijd met vaste prijsafspraken gesloten? Dan blijven de met u afgesproken administratiekosten en korting van toepassing tijdens de looptijd van dit contract. U ziet dit terug op uw jaarnota. Betaalt u niet via automatische incasso, dan betaalt u maandelijks € 2,50 (inclusief btw) administratiekosten. Dit wordt achteraf met u verrekend via de jaarnota en apart vermeld.
Ik heb zo'n 20 jaar Eneco als energieleverancier gehad, nooit werd 0,50 in rekening gebracht voor aut. incasso. Vergis je je niet met Essent? Daar was ik ooit naar overgestapt en die bracht wel kosten in rekening bij aut. incasso (inmiddels doet Essent dat niet meer).
Wij hebben/hadden ook al een 20 jaar eneco. Toen ik de getallen en de producten in excel zette, beleek op het jaar/eindnota dat er per betaling € 2,50 in rekening werd gebracht. Direct daaronder stond een korting voor auto incasso € 2,00. Nu heb ik vroeger op school rekenen gehad en ben nog steeds best haaig daarmee, dus ik kwam tot de conclusie dat ik voor een auto incasso, dus € 2,50 - € 2,00=€ 0,50 per keer moest betalen om te "mogen" betalen. Na een telefoontje met een medewerker werd dat wegens een 3 jaar contract terug betaald.
Ik vergis mij dus NIET in Essent, daar ben ik nooit geweest en zal niet gebeuren ook. Of het nu nog zo is met eneco weet ik niet, maar als ik € 18,00 terugkrijg van eneco, geloof mij dan maar dat mijn verhaal waar is, waarde Donuts.
Ik hoef het niet in Excel te zetten om op de eindafrekening te zien dat die kosten niet in rekening worden gebracht.;-)) Zojuist even gecheckt bij familielid die al meer dan 30 jaar bij Eneco zit, ook bij hem worden dergelijke kosten niet in rekening gebracht. (Ik zit nu trouwens al enkele jaren met een variabel contract bij Essent, bevalt me prima.)
@DONUTS, Dus ik lieg en er is ten orechte door eneco aan mij een kadobon van 20 euro verstrekt? Dank voor je vertrouwen ............
U kiest voor waarom makkelijk als het moeilijk kan. Dan zijn de kosten uiteraard ook voor U. Zo simpel is het. Een ander voordeel is dat, mocht Eneco via automatische incasso iets fout gaan, kunt u ze daarop aanspreken en storneren. U betaalt via Ideal dus mocht u iets fout doen, dan ontneemt u zichzelf ook de kans om de fout (direct) te verbeteren.
Een Ideal betaling kost een bedrijf geld en dat willen ze graag betaald hebben. Ook moet een betaling verwerkt worden door een systeem. En dat systeem moet dus controleren of persoon A factuur B betaald heeft.
Wat is de reden dat u geen automatische incasso wilt? Het voordeel daarvan is dat betalingen altijd op tijd zijn, foutloos verlopen en mocht er toch iets verkeerd gaan kunt u deze storneren.
Ja dit noemen ze keuze vrijheid in Nederland. Op deze manier mag het en zo wordt alles afgedwongen. Klanten moeten eenmaal aanpassen naar grote bedrijven?
Maar waarom zou ik meer moeten gaan betalen omdat anderen geen automatische incasso willen? De hogere kosten zullen ergens door betaald moeten worden. En even los van de kosten: het is in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt gewoon idioot om meer werk te moeten dan strikt noodzakelijk. Ook al zijn zaken verregaand geautomatiseerd, alle overbodige processen kosten menskracht. En die mensen hebben we niet meer gezien de problemen in vrijwel alle sectoren.
Daadwerkelijke meerkosten zijn er door automatisering helemaal niet het is dwingen dat ze jou rekening beheersen en zelfstandig kunnen innen? Zonder toestemming afschrijven en jij mag het controleren op fouten en eigen geld terug vragen als het nodig is? Heel dat automatische betalen en afschrijven is raar?
Controleren op fouten? Ik zie in enkele seconden of mijn vaste lasten (goed) zijn afgeschreven. Er is geen enkel bedrijf die mijn rekening beheerst, want alle incasso's kan ik met 1 klik terugboeken.
Ja maar ze beheren toch hun schrijven eerst af en jij moet het corrigeren als het nodig is? Ik heb het niet over 1 bedrijf maar bij alle bedrijven gaat het zo en worden de secondes wel wat langer?
Reinier182, heeft u enig idee hoe vaak een automatische incasso fout gaat en hoe vaak een handmatige overboeking? Naast dat een handmatige te laat kan gebeuren, kan ook een fout gemaakt worden in het rekeningnummer en zelfs een typfoutje in de omschrijving kan er voor zorgen dat een betaling niet gekoppeld word.
In mijn lange leven heb ik slechts 1 keer een automatische incasso moeten terug halen. En dat was van een bedrijf waar ik geen klant was en iemand anders mijn rekeningnummer had opgegegeven.
Als u ècht waardevolle / antique meubels/schilderijen oid erft (denk aan een miljoenen schilderij) zal er een ander antwoord komen. Inderdaad in 7 jaar is je inboedel 0 euro en mag je blij zijn dat je er gratis van af komt.
Het versturen van een papieren acceptgiro zijn niet de kosten. De kosten zitten in het controleren of de rekeningen op tijd worden betaald, betalingen controleren, herinneringen sturen, incassoprocedures starten, etc. Bij automatische incasso's is dat risico er niet of nauwelijks.
U laat zich niets verplichten en dat wordt er ook niet gedaan, aangezien u de keuze heeft uit twee betaalmogelijkheden.
De ene betaalmogelijkheid is 'gratis', de tweede kost € 2,50 per maand en u heeft voor de tweede gekozen, niets mis mee lijkt mij zo.
Overigens, "kijk uit" mocht u een keer van energieleverancier willen veranderen, er zijn er die alleen maar willen leveren als u een incasso machtiging afgeeft !!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Geachte forumleden,
Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....
Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?
Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
LOQED slim slot
Ik ben in het bezit van een slim slot van LOQED waar ik zeer veel plezier van heb krijg ik zojuist een mailt binnen dat ze genoodzaakt zijn de cloud dienst betaald te maken voor een bedrag van € 4,95 per maand. Mag dit zo maar?!!!
Het slot heb ik uitgekozen gezien de functionaliteiten die er op zitten en dat er geen abonnement op zat en nu wordt er toch een abonnement door je strot gedrukt.
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer