le
door leemdijksmilde Dec 21, 2021 om 14:04
Huishouden & energie

Mag wederverkoper naar fabrikant verwijzen

Vorig jaar een robot-stofzuiger gekocht bij een nederlandse leverancier . Super ding .. Alleen bij schoonmaak is een klein rubbertje weggesprongen , nooit meer terug kunnen vinden. Maar zonder kan hij niet meer in elkaar/gebruikt worden.  De Nederlandse leverancier zegt geen onderdelen te kunnen leveren omdat de fabrikant deze niet zou leveren  .. Ik moet maar een complete nieuwe bestellen (zeg maar effe 150 Euro) . En de fabriek (buitenland ) reageert nergens op ondanks meerdere keren e-mail /contactformulieren op hun website. Ik wil prima betalen ervoor hoor en zelfs incl. verzendkosten en vooraf.. Maar om nou 150 Euro te besteden voor een kompleet nieuw waar het om een rubbertje gaat van wellicht een euro ... !!  De nederlandse leverancier heeft nergens op de website of papieren staan dat men geen onderdelen kan leveren.  Is hij dan niet gehouden om hier alsnog voor te zorgen.. ???

4551 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 21, 2021 om 14:09
7196 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2021 om 14:25
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn eerste tip: zoek een onderdelen winkel waar men u mogelijk wel kan helpen. Het punt is hier wettelijk de verkoper wel degene is die dient te worden aangesproken maar u nu de aankoop meer dan een half jaar geleden is iu dient te bewijzen dat het euvel te maken heeft met een fabricageprobleem. Overigens lijkt het mij dat indien het binnen een half jaar zou zijn de verkoper kan bewijzen dat de oorzaak daar niet aan ligt omdat u zelf al aangeeft: schoonmaak - wegspringen.

Het lijkt mij dat er hoe dan ook wel een passend rubbertje te vinden zou zijn. Is er 'een reparatiewinkel bijv. bij een kringloopwinkel in uw omgeving, daar heen gaan kan ook nog een oplossing zijn. En anders, als al gezegd een onderdelen winkel. (Passend maken is ook een optie die men dan mogelijk wel kan bieden.

ne
door neodutchio - Dec 21, 2021 om 16:00
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een verkoper is niet verplicht om onderdelen te leveren. De meeste dozenschuivers kunnen ook niet aan onderdelen komen. Als het wegspringen van het rubbertje door eigen schuld is gebeurd, dus niet onder garantie zal vallen, dan al u dus via andere kanalen moeten gaan zoeken.

sw
door swat1500 - Dec 21, 2021 om 16:23
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, een leverancier/wederverkoper hoeft geen onderdelen op voorraad te houden en te kunnen leveren voor zaken die hij heeft geleverd aan de klant. Dat is namelijk onmogelijk. Een bedrijf als Media Markt (als voorbeeld) zou dan voor elk artikel dat zij verkoopt vervangingsonderdelen in voorraad moeten houden dat zou gigantische opslag locatie's vergen en een gigantische adminstratie om bij te houden welk onderdeel bij welk apparaat hoort.
De leverancier moet wel garantie bieden. Hoe deze garantie vorm wordt gegeven (reparatie in eigen beheer met bestelde onderdelen of door de fabrikant of een derde)  mag de leverancier zelf uitmaken als de klant maar weer een werkend produkt krijgt.

In dit geval bent u zelf gaan sleutelen aan het apparaat en daarbij een onderdeeltje kwijt geraakt. Dat valt in de regel niet onder een garantie bepaling en hoeft de wederverkoper dus niet voor u op te lossen.
Ook de fabrikant is tot niets te verplichten en hoeft ook op zijn beurt geen onderdelen op voorraad te houden.

U zult dus inderdaad zelf een creatieve oplossing moeten vinden of een nieuwe kopen. Wellicht kunt u via Marktplaats en defect exemplaar scoren en het onderdeeltje daaruit halen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 21, 2021 om 16:28
2074 Antwoorden / Vragen

Ik vind dus dat je wel redelijkerwijs van een leverancier mag verwachten dat hij twee jaar reserveonderdelen kan leveren, net als onder garantie repareren, en anders moet hij de consequentie nemen en geld teruggeven.

sw
door swat1500 Dec 21, 2021 om 16:53
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Het recht op garantie staat los van een plicht op het aanhouden of kunnen leveren van (reserve)onderdelen. De verkoper mag zelf weten hoe hij de garantie verleent. Dat kan hij doen door (zoals al opgemerkt door mij) door reparatie in eigen beheer, door de fabrikant, door een derde of door vervanging of het geven van een nieuw exemplaar of door terugbetaling van (een deel van de) koopsom.
Hij kan niet middels de garantiebepalingen noch enige andere wettelijke bepaling verplicht worden tot het leveren van reserve onderdelen zodat de koper zelf kan gaan repareren.

ne
door neodutchio Dec 21, 2021 om 18:50
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een waterkoker van Action. Deze kost slechts €7,95. Hier zit een snoer aan, de plaat met electronica waar de waterkoker op staat. Je hebt de waterkoker zelf met een verwarmingselement, niet te vergeten het aan/uit knopje en allerlei bedrading. En dat moet allemaal 2 jaar als losse onderdeel op de plank liggen bij Action? De kosten van 1 onderdeel overstijgen al de waarde van die waterkoker.
Dan het volgende probleem, hoeveel van welk onderdeel moet je op voorraad leggen? Je wilt schijnbaar niet te weinig hebben, anders kom je die 2 jaar niet door. En wat als je teveel hebt, wat doe je daar dan mee?

292 tv's bij MediaMarkt
. Heeft u enig idee hoeveel onderdelen dat zijn? En dan gaat het nog maar over 1 productgroep in een bedrijf die ontelbaar artikelen verkoopt.

Het is dus verre van redelijk om te verwachten dat er 2 jaar lang onderdelen bewaard worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 21, 2021 om 20:36
2074 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat we een misverstand hebben. Ik vind dat je van de verkoper mag verlangen dat die een reparatie uit kan (laten) voeren en de benodigde onderdelen horen daarbij. Er is geen verplichting die onderdelen los te leveren maar als ze ze hebben is dat meestal geen probleem. De fabrikant moet voorbereid zijn op een stuk service en mag dat ook de fabrikant laten doen maar mag zich niet achter de fabrikant verschuilen.

panter22
door panter22 - Dec 21, 2021 om 16:59
6599 Antwoorden / Vragen

Voor die prijs heb je een wegwerpstofzuiger.
Als de winkels weer open gaan, de stofzuiger meenemen maar een onderdelenwinkel. Misschien hebben ze een passende rubbertje.

mahadma
door mahadma - Dec 21, 2021 om 17:07
11548 Antwoorden / 51 Vragen

De fabriek in (buitenland) kan dus evengoed via een dropshipper aan u verkocht hebben, en dan wordt het een moeilijke zaak.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 21, 2021 om 18:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja maar een Rubber ring,   de kleine  vaak  bij Warmteservice,

maar ook grotere vaak bij automaterialen handel als het een gewone ronde ring is.

Voorheen Brezan, nu andere naam heeft een doos vol en kijk of die er tussen zit.

Ik betaalde  50 cent voor ring uit die doos,  niet voor een auto maar paste prima.

Jo
door John224 - Dec 22, 2021 om 10:33
5 Antwoorden / Vragen

Als dat rubbertje niet te verkrijgen is dan werkt de robotzuiger niet goed.
Ik neem aan dat er nog garantie op zit, dus terug naar de winkel voor reparatie.

br
door bravehenk Dec 22, 2021 om 15:30
206 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie voor iets wat je zelf kwijt raakt?

Iv
door Ivan007 - Dec 22, 2021 om 11:30
47 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf heb ik goede ervaringen met het zelf vervaardigen van rubber ringetjes met behulp van een oude fietsband en een schaar.

pr
door praat mee - Dec 22, 2021 om 12:00
30 Antwoorden / Vragen

In ieder dorp of stad is er wel een klussen groep van de KBO of ANBO . Die repareren tegen een kleine vergoeding

ge
door gewicht - Dec 22, 2021 om 13:57
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ts als het bij een "onderdelenwinkel" niet lukt denk dan ook eens aan een bedrijf in land en tuinbouw machines op het platte land.
Je staat versteld van hun voorraad aan onderdelen voor kleine en grote machines  en hun vakkennis en improvisatie vermogen.

mo
door mof - Dec 22, 2021 om 17:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee.

1paul
door 1paul - Dec 23, 2021 om 09:20
3161 Antwoorden / 0 Vragen

in principe niet al is dit wel raar, kijk eens bij een winkel waar men meer van dit soort rubbertjes heeft zoals een doe het zelf winkel of een winkel voor camping artikelen of boor onderdelen....

ma
door marleenvanh - Dec 23, 2021 om 10:12
452 Antwoorden / 1 Vragen

Had ook zo'n akkefietje met COOLBLUE. Nee, wij leveren geen onderdelen na. Het schuimrubberen filtertje voor de wasdroger kunnen wij dus niet naleveren. Wij kunnen u wel een monteur inplannen die het misschien(!!) heeft en kan vervangen, dat moet u dan wel betalen want de garantie is verlopen. Apparaat is inderdaad 3 jaar oud. Wasdrogers gaan (bij mij) toch echt -minimaal- 10 jaar mee. U kunt het ook proberen bij Whirlpool. NEE ik heb het bij Coolblue gekocht en heb NIETS te make met Whirlpool!! Dat filtertje kan een kind van 6 jaar vervangen. Jullie moeten dat gewoon hebben als service artikel want het is duidelijk niet zo sterk als de rest van het apparaat. Ik kan dus met Whirlpool in de slag.....

rj
door rjw Dec 23, 2021 om 11:32
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals hierboven al gezegd: een leverancier is niet verplicht om reserveonderdelen op voorraad te houden. Heb je enig idee wat dat betekent en hoeveel dat kost als ze alle mogelijke onderdelen achter de hand moeten houden? Hoeveel wil jij extra betalen zodat een leverancier budget heeft om dit in te regelen? Bedrijven in dit segment werken met low single digit marges. Als ze onderdelen op voorraad moeten gaan houden moeten, incl. alle administratie en logistiek die daarbij komt kijken, worden die onderdelen zo idioot duur dat niemand ze koopt. Ze kunnen dit niet financieren uit de normale bedrijfsvoering. Het gaat namelijk niet alleen om dat filtertje voor jouw wasdroger, maar om alles wat eventueel kapot zou kunnen gaan. En dat voor duizenden producten.

panter22
door panter22 Dec 23, 2021 om 12:20
6599 Antwoorden / Vragen

Moet je je daar nu zo druk om maken?
Kijk even online. Je hebt speciale webshops met onderdelen. Filters genoeg te koop.

rj
door rjw - Dec 23, 2021 om 11:34
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Als het een rubber ringetje is moet je internet even afstruinen. Ringetjes zijn in allerlei soorten en maten te vinden. Als het een specifieke vorm of maat is, dan kan je kijken of je er 1 op maat kan snijden uit een grote stuk rubber (bijvoorbeeld uit een oude fietsband of zo).