Mag wederverkoper naar fabrikant verwijzen
Vorig jaar een robot-stofzuiger gekocht bij een nederlandse leverancier . Super ding .. Alleen bij schoonmaak is een klein rubbertje weggesprongen , nooit meer terug kunnen vinden. Maar zonder kan hij niet meer in elkaar/gebruikt worden. De Nederlandse leverancier zegt geen onderdelen te kunnen leveren omdat de fabrikant deze niet zou leveren .. Ik moet maar een complete nieuwe bestellen (zeg maar effe 150 Euro) . En de fabriek (buitenland ) reageert nergens op ondanks meerdere keren e-mail /contactformulieren op hun website. Ik wil prima betalen ervoor hoor en zelfs incl. verzendkosten en vooraf.. Maar om nou 150 Euro te besteden voor een kompleet nieuw waar het om een rubbertje gaat van wellicht een euro ... !! De nederlandse leverancier heeft nergens op de website of papieren staan dat men geen onderdelen kan leveren. Is hij dan niet gehouden om hier alsnog voor te zorgen.. ???
Misschien kunt u bij Handyman terecht voor dat onderdeeltje.
https://www.handyman.nl/stofzuigen/robotstofzuiger/
https://www.handyman.nl/ik-zoek-een-onderdeel/
Ook mijn eerste tip: zoek een onderdelen winkel waar men u mogelijk wel kan helpen. Het punt is hier wettelijk de verkoper wel degene is die dient te worden aangesproken maar u nu de aankoop meer dan een half jaar geleden is iu dient te bewijzen dat het euvel te maken heeft met een fabricageprobleem. Overigens lijkt het mij dat indien het binnen een half jaar zou zijn de verkoper kan bewijzen dat de oorzaak daar niet aan ligt omdat u zelf al aangeeft: schoonmaak - wegspringen.
Het lijkt mij dat er hoe dan ook wel een passend rubbertje te vinden zou zijn. Is er 'een reparatiewinkel bijv. bij een kringloopwinkel in uw omgeving, daar heen gaan kan ook nog een oplossing zijn. En anders, als al gezegd een onderdelen winkel. (Passend maken is ook een optie die men dan mogelijk wel kan bieden.
Een verkoper is niet verplicht om onderdelen te leveren. De meeste dozenschuivers kunnen ook niet aan onderdelen komen. Als het wegspringen van het rubbertje door eigen schuld is gebeurd, dus niet onder garantie zal vallen, dan al u dus via andere kanalen moeten gaan zoeken.
Nee, een leverancier/wederverkoper hoeft geen onderdelen op voorraad te houden en te kunnen leveren voor zaken die hij heeft geleverd aan de klant. Dat is namelijk onmogelijk. Een bedrijf als Media Markt (als voorbeeld) zou dan voor elk artikel dat zij verkoopt vervangingsonderdelen in voorraad moeten houden dat zou gigantische opslag locatie's vergen en een gigantische adminstratie om bij te houden welk onderdeel bij welk apparaat hoort.
De leverancier moet wel garantie bieden. Hoe deze garantie vorm wordt gegeven (reparatie in eigen beheer met bestelde onderdelen of door de fabrikant of een derde) mag de leverancier zelf uitmaken als de klant maar weer een werkend produkt krijgt.
In dit geval bent u zelf gaan sleutelen aan het apparaat en daarbij een onderdeeltje kwijt geraakt. Dat valt in de regel niet onder een garantie bepaling en hoeft de wederverkoper dus niet voor u op te lossen.
Ook de fabrikant is tot niets te verplichten en hoeft ook op zijn beurt geen onderdelen op voorraad te houden.
U zult dus inderdaad zelf een creatieve oplossing moeten vinden of een nieuwe kopen. Wellicht kunt u via Marktplaats en defect exemplaar scoren en het onderdeeltje daaruit halen.
Ik vind dus dat je wel redelijkerwijs van een leverancier mag verwachten dat hij twee jaar reserveonderdelen kan leveren, net als onder garantie repareren, en anders moet hij de consequentie nemen en geld teruggeven.
Het recht op garantie staat los van een plicht op het aanhouden of kunnen leveren van (reserve)onderdelen. De verkoper mag zelf weten hoe hij de garantie verleent. Dat kan hij doen door (zoals al opgemerkt door mij) door reparatie in eigen beheer, door de fabrikant, door een derde of door vervanging of het geven van een nieuw exemplaar of door terugbetaling van (een deel van de) koopsom.
Hij kan niet middels de garantiebepalingen noch enige andere wettelijke bepaling verplicht worden tot het leveren van reserve onderdelen zodat de koper zelf kan gaan repareren.
Een waterkoker van Action. Deze kost slechts €7,95. Hier zit een snoer aan, de plaat met electronica waar de waterkoker op staat. Je hebt de waterkoker zelf met een verwarmingselement, niet te vergeten het aan/uit knopje en allerlei bedrading. En dat moet allemaal 2 jaar als losse onderdeel op de plank liggen bij Action? De kosten van 1 onderdeel overstijgen al de waarde van die waterkoker.
Dan het volgende probleem, hoeveel van welk onderdeel moet je op voorraad leggen? Je wilt schijnbaar niet te weinig hebben, anders kom je die 2 jaar niet door. En wat als je teveel hebt, wat doe je daar dan mee?
292 tv's bij MediaMarkt. Heeft u enig idee hoeveel onderdelen dat zijn? En dan gaat het nog maar over 1 productgroep in een bedrijf die ontelbaar artikelen verkoopt.
Het is dus verre van redelijk om te verwachten dat er 2 jaar lang onderdelen bewaard worden.
Ik denk dat we een misverstand hebben. Ik vind dat je van de verkoper mag verlangen dat die een reparatie uit kan (laten) voeren en de benodigde onderdelen horen daarbij. Er is geen verplichting die onderdelen los te leveren maar als ze ze hebben is dat meestal geen probleem. De fabrikant moet voorbereid zijn op een stuk service en mag dat ook de fabrikant laten doen maar mag zich niet achter de fabrikant verschuilen.
Voor die prijs heb je een wegwerpstofzuiger.
Als de winkels weer open gaan, de stofzuiger meenemen maar een onderdelenwinkel. Misschien hebben ze een passende rubbertje.
De fabriek in (buitenland) kan dus evengoed via een dropshipper aan u verkocht hebben, en dan wordt het een moeilijke zaak.
Ja maar een Rubber ring, de kleine vaak bij Warmteservice,
maar ook grotere vaak bij automaterialen handel als het een gewone ronde ring is.
Voorheen Brezan, nu andere naam heeft een doos vol en kijk of die er tussen zit.
Ik betaalde 50 cent voor ring uit die doos, niet voor een auto maar paste prima.
Als dat rubbertje niet te verkrijgen is dan werkt de robotzuiger niet goed.
Ik neem aan dat er nog garantie op zit, dus terug naar de winkel voor reparatie.
Garantie voor iets wat je zelf kwijt raakt?
Zelf heb ik goede ervaringen met het zelf vervaardigen van rubber ringetjes met behulp van een oude fietsband en een schaar.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer