MM
door MM00 Mar 4, 2024 om 15:00
Huishouden & energie
Oneerlijke tarieven door Liander voor verplaatsen meterkast

Ik wil graag een situatie onder de aandacht brengen die velen van ons mogelijk raken, maar waar weinig over gesproken wordt: de exorbitante kosten voor het verplaatsen van meterkasten door netbeheerders, specifiek Liander in mijn geval.

In Leeuwarden, waar Liander de netbeheer is voor gas en elektra, ben ik geconfronteerd met kosten van €1.452,13 voor het verplaatsen van de elektra-aansluiting en €1.628,93 voor de gasaansluiting, wat neerkomt op een totaal van €3.081,06. Na vergelijking met Enexis voor precies dezelfde werkzaamheden, bleek dat ik daar slechts de helft zou betalen. Dit grote verschil in kosten, zonder de vrijheid om van netbeheerder te wisselen plaatst ons in een moeilijke situatie.

Deze kostenverschillen lijken buiten alle proporties, vooral gezien het feit dat we als consumenten geen keuze hebben in netbeheerder. Het roept vragen op over de rechtvaardiging van dergelijke prijzen en het gebrek aan transparantie en keuzevrijheid binnen de Nederlandse energiemarkt. Het is essentieel dat we als consumenten eerlijke prijzen betalen en niet benadeeld worden door de monopoliepositie van netbeheerders.

Jullie inbreng, ervaringen en suggesties zijn zeer welkom.

4611 9 Rapporteer
ju
door juliomariner - Mar 4, 2024 om 15:15
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is de wachttijd bij Liander en wat is de wachttijd bij Enexis?
U roept wel dat Liander een exorbitante prijs vraagt maar misschien vraagt Enexis wel te weinig. Aangezien dit dus niet te controleren is is het dus gewoon gissen

Mabelle
door Mabelle - Mar 4, 2024 om 15:19
427 Antwoorden / 1 Vragen

Het is essentieel dat we als consumenten eerlijke prijzen betalen en niet benadeeld worden door de monopoliepositie van netbeheerders.

Je gaat er blijkbaar vanuit dat als iedere netbeheerder dezelfde prijs hanteert dat het dan goedkoper wordt. Zou zomaar kunnen dat alle netbeheerders dan de hoogste prijs laten betalen.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 4, 2024 om 15:24
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw verhuurder inschakelen om de kosten voor de noodzakelijke verplaatsing van de meterkasten te betalen.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 4, 2024 om 15:50
856 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij komt de vraag omhoog waarom de metekast verplaatst moet worden. is dat in opdracht van je verhuurder als je in een huurwoning woont, of is dat omdat jullie, indien een koopwoning, zelf de opdracht geven.

De vergelijking tussen beide netbeheerders gaat een beetje mank. Ligt er, denk ik, aan met welke aannemers ze een contract hebben afgesloten. Misschien ook wel aan de grond waarin gegraven moet worden.

Je hebt echt wel keuze vrijheid als het gaat om energie. Alleen niet als het gaat om de netbeheerder. Trouwens een monopolie positie houd in dat er maar een netwerkbeheerder in Nederland en dat is niet het geval

ju
door juliomariner Mar 4, 2024 om 15:52
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Een monopolie Jan ook voor een beperkt gebied gelden en dat is hier zo
TS heeft geen keuze.

rj
door rjw Mar 4, 2024 om 19:21
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd weer leuk dit soort discussies: als er concurrentie is wil men daar van af, want marktwerking is maar niks. Is er een monopolie dan moet er marktwerking komen. Het is nooit goed, en probeer daar maar eens beleid voor te maken.

clio23
door clio23 Mar 6, 2024 om 14:08
49 Antwoorden / 0 Vragen

Je antwoord is niet helemaal  correct. Ik en velen met mij, heb echt geen keuzevrijheid voor energie. Met stadsverwarming ben je echt gebonden aan één leverancier.

Me
door Meindo Mar 6, 2024 om 17:32
64 Antwoorden / Vragen

IVO W. Je praat er wel makkelijk over om ineens maar helemaal gasloos te gaan. Voor hoever de woning aangepast is weet je niet dus gasloos zou wel eens behoorlijk wat gaan kosten. En dat kan iedereen lang niet betalen.

ne
door neodutchio - Mar 4, 2024 om 15:53
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Exorbitante kosten? U heeft een berekening wat de daadwerkelijke kosten zijn?
Als ik uw aanvraag lees is het niet alleen het verplaatsen, maar ook het verzwaren van de meterkast. Terwijl het bij Enexis enkel om het verplaatsen gaat.
Op een ander forum kwam ook al een vraag voorbij omtrent prijsverschillen. Daar ging het om de kosten voor het wisselen naar een slimme meter. Daar kwam toen uit dat Enexis ook een lager tarief berekende, maar de rest kosten verhaalde op alle klanten. Terwijl eigenlijk de gebruiker zou moeten betalen. Het zal mij niets verbazen als dat hier ook aan de hand is.

U wilt graag eerlijke bedragen betalen, dan zal u eerst zelf met een berekening moeten komen waaruit blijkt dat u inderdaad erg veel te veel zou betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 4, 2024 om 18:32
2067 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp de "moeilijkheid" van die situatie niet. U weet wat het kost, u kunt gewoon ja of nee zeggen. Hebt u moeite met keuzes maken?

Iv
door Ivo W - Mar 4, 2024 om 22:10
729 Antwoorden / Vragen

1: waarom zou je anno 2024 nog een gasaansluiting laten verplaatsen? Meteen helemaal er uit gooien is logischer wanneer je kennelijk met een flinke verbouwing bezig bent. De eerste besparing van €1600 voor de overgang naar gasloos heb je heel snel binnen. Vervolgen bespaar je nog €300+ per jaar aan vaste kosten voor de gasaansluiting en €200-€250 per jaar op het onderhoud en afschrijving van de ketel.
Alleen al op basis van de besparing op deze vaste kostenposten is een warmtepomp financieel rendabel. Daar komt de besparing op de daadwerkelijke energiekosten voor verwarming (zo'n 40%) nog bovenop.

2: mij valt op dat de prijzen van Enexis die u laat zien alleen de werkzaamheden buiten de meterkast omvat. Dus niet het verwijderen van de meters uit de oude meterkast en het monteren van meters in de nieuwe meterkast.
Bij Liander schrijven ze over 'verplaatsen' en verzwaren. Dat houdt waarschijnlijk zowel de werkzaamheden in de meterkast als het verleggen (of indien nodig vernieuwen) van de aansluitkabel/leiding in. Liander verricht dus meer werk voor het genoemde bedrag. Bij Enexis komen er zoals ik het lees nog andere kosten bij.

1paul
door 1paul - Mar 5, 2024 om 08:56
3156 Antwoorden / 0 Vragen

zoek eens een installateur op en vraag of die het wil doen tegen welke kosten..

Iv
door Ivo W Mar 6, 2024 om 17:34
729 Antwoorden / Vragen

Geen enkele installeur zal de eigendommen van de netbeheerder verplaatsen als zij daarvoor geen opdracht hebben gehad van die netbeheerder.

Een "installateur" die zegt dat hij het klusje van TS wel even kan regelen tegen lagere kosten is een regelrechte BEUNHAAS en wil je echt niet in je huis hebben.

mo
door mof - Mar 6, 2024 om 11:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, reken uurloon, aanpassen van het leidingen en kabelnet etc. etc. dan zou dit best een redelijke prijs kunnen zijn, die overigens afhankelijk is van waar u de meterkast dan wel wilt hebben. Het is lastig dit te beoordelen als niet goed duidelijk is welke werkzaamheden moeten worden verricht.