ba
door bas van galen Dec 18, 2011 om 16:59
Huishouden & energie

Onterecht in beslag genomen electrameter

wie weet raad????

vorige week stond de politie bij mij voor de deur met een huiszoekingsbevel waarin ik verdacht werd van het hebben van een hennepkwekerij.

de heren hebben alles doorzocht en niets anders gevonden dan een kweektent van 1 x 1 meter met een lampje....
saillant detail, hij was niet in gebruik. mijn verklaring is dat ik het een keer wilde proberen om mij in mijn eigen wiet te voorzien maar dat de opbrengst van mijn oogst zo slecht was dat ik het na 1 keer voor gezien hield. het enige dat mij restte was het ontmantelen van de boel.

dan komt het, liander werd erbij gehaald en nam mijn electrameter in beslag!
er zou gefraudeerd zijn. (let wel 1 oogst en 1 lamp)

ik heb gebeld met liander afdeling fraude en kreeg een man te spreken die dit eigenlijk ook wel vreemd vond.

nu krijg ik ondanks dit een faktuur toegestuurd van € 740,= !!!!
dit zonder enige uitleg danwel bewijs wat er geconstateerd zou zijn.

wel zou ik gefraudeerd hebben voor 1200 kw. en als ik niet betaal krijg ik geen meter. (hoezo machtspositie?) ik ben het met deze gang van zaken absoluut niet eens, vooral omdat ik zeker weet dat ik niets met de meter heb gedaan of laten doen. het is ook niet logisch dat ik voor een paar tientjes zou frauderen. tenslotte kost het laten komen van een "mannetje" ongetwijfeld een veelvoud van het "gefaudeerde" bedrag.....

waar kan ik, bij wie mijn gelijk halen?

met vriendelijke groet,

bas.

4138 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 17:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

bas, wiet telen word gedoogd, maar mag niet. Maximaal mag je 5 plantjes hebben, maar...wordt er ook maar iets gevonden ben je toch strafbaar. Kennelijk heeft iemand van je hobby geweten en het "doorverteld". Dit alles lijkt me voor jou een heel probleem te gaan worden.

loreleigil
door loreleigil - Dec 18, 2011 om 17:29
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 17:08]bas, wiet telen word gedoogd, maar mag niet. Maximaal mag je 5 plantjes hebben, maar...wordt er ook maar iets gevonden ben je toch strafbaar. Kennelijk heeft iemand van je hobby geweten en het "doorverteld". Dit alles lijkt me voor jou een heel probleem te gaan worden. Nou, nu is het probleem van Bas opgelost!! Echt geweldig!! Wat zal Bas blij zijn nu....

getty
door getty - Dec 18, 2011 om 17:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is er vanuit de poltie een proces verbaal opgemaakt?

Lijkt me het beste om naar liander schriftelijk te reageren/protesteren dat u de vordering bestrijdt omdat u niet heeft gefraudeerd en dat u als ze een andere mening hebben, u graag hun bewijs wilt zien. Noem een termijn waarbinnen u een antwoord verwacht en dreig als ze dit niet op tijd doen, met het inschakelen van de geschillencommissie.

vladja
door vladja - Dec 18, 2011 om 18:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 17:08]bas, wiet telen word gedoogd, maar mag niet. Maximaal mag je 5 plantjes hebben, maar...wordt er ook maar iets gevonden ben je toch strafbaar. Kennelijk heeft iemand van je hobby geweten en het "doorverteld". Dit alles lijkt me voor jou een heel probleem te gaan worden.

Oh gosh, daar hebben we de grote blabla weer, die denkt overal verstand van te hebben en zo niet, neurotisch dwangmatig toch bijna overal een reactie op moet geven, ook al staat er complete onzin!

Het wordt gedoogd, je mag 5 plantjes ..... wordt er iets gevonden ben je toch strafbaar. Hoe verzin het je bij elkaar!

Get a life, ga op een club, kan je lekker ouwenelen en voor thuis: zijn er een heleboel chatsites, waar je straffeloos kan blabla-en.

Vladja

stofzuigers
door stofzuigers - Dec 18, 2011 om 18:28
75 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoop alleen niet dat deze " Bas van Galen" de bekende arts assistent in het ziekenhuis is.....

sw
door swat1500 - Dec 18, 2011 om 19:10
3786 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 17:08]bas, wiet telen word gedoogd, maar mag niet. Maximaal mag je 5 plantjes hebben, maar...wordt er ook maar iets gevonden ben je toch strafbaar. Kennelijk heeft iemand van je hobby geweten en het "doorverteld". Dit alles lijkt me voor jou een heel probleem te gaan worden.

Wiet telen wordt NIET gedoogd. Het telen van wiet is verboden in de Opiumwet.
Het is wel zo dat je niet strafrechtelijk vervolgd wordt als je niet meer dan 5 wietplanten in je bezit hebt en je na ontdekking van het kwekerijtje door de politie afstand doet van de in beslag genomen wietplanten.
Het is dus NIET zo dat de politie de 5 planten laat staan en weer weg gaat.

Kennelijk heeft Liander onregelmatigheden ontdekt aan de Electrameter. Niet zelden (en vooral bij de teelt van wiet) wordt de meter zodanig bewerkt dat deze deels teruggedraaid kan worden om de extra kosten die de lampen van de wietkwekerij verbruiken te verdoezelen.

TS zal, zoals al aangegeven, middels het indienen van een klacht bij Liander voor elkaar moeten krijgen zijn electrameter terug te krijgen.
Lukt dat niet dan zal hij zich tot de civiele rechter moeten richten.

vladja
door vladja - Dec 18, 2011 om 19:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het telen van 5 wietplanten wordt alleen gedoogd als de teelt puur natuur is. Dan worden ze alleen in beslag genomen, als ze gevonden worden. En puur natuur is buiten, op het balkon of bijv. in de vensterbank. Dus geen lamp, groeimiddel, kas, etc.

Vladja

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 20, 2011 om 14:17
252 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals Vladja terecht stelt is er geen sprake van gedogen wanneer de teelt niet op natuurlijke wijze geschiedt.

Brondocument: aanwijzing-opiumwet

Profesionaliteit
Bij een hoeveelheid van 5 planten of minder wordt aangenomen dat er geen sprake is van beroeps- of bedrijfsmatig handelen. Deze situatie wordt gelijk behandeld als de situatie waarin wordt geconstateerd dat sprake is van een geringe hoeveelheid, bestemd voor eigen gebruik. Er volgt dan bij ontdekking politiesepot met afstand.

De mate van professionaliteit, afgemeten aan het soort perceel waarop geteeld wordt, belichting, verwarming, bevloeiing, etc. (opgenomen in bijlage 1);
Indien, ongeacht de hoeveelheid planten, wordt voldaan aan twee of meer punten, genoemd in de lijst indicatoren met betrekking tot de mate van professionaliteit, zoals opgenomen in bijlage 1, wordt aangenomen dat er sprake is van beroeps- of bedrijfsmatig handelen.

Zie bijlage I bij de aanwijzing.

U voldoet aan ten minste 2 indicatoren:
Belichting dmv kunstlicht
Afgescheiden ruimte in huis

Er wordt derhalve bij u aangenomen dat er sprake is van beroeps- of bedrijfsmatig handelen.

Oogst
Bij de vaststelling of er sprake is van een eerdere oogst hanteert de politie de navolgende indicaties:

- Aanwezigheid van stof op het stoffilter van de koolstofcilinder, de aanwezige elektra, het rotorblad van de ventilator, de kachel
- Aanwezigheid van kalkaanslag op het materiaal van het irrigatiesysteem;
- Er was afval aanwezig:
- Hennepafval op de grond
- Hennepafval in zakken
- Hennepaanslag op de aangetroffen schaartjes
- De schaartjes stonden in vloeistof
- Er was oude aardeafval in zakken / potten
- Er werden gebruikte lege potten aangetroffen
- Er was afval aanwezig in de vloeistofbak
- Er waren lege voedingsflessen aanwezig
- Er zijn notities of er is een agenda aangetroffen waaruit een eerdere oogst blijkt
- Er is gedroogde hennep aangetroffen
- Er zijn droogrekjes met oud hennepafval aangetroffen
N.B. Dit overzicht is niet uitputtend bedoeld!

Overwegende dat de kas niet schoon zal zijn geweest wordt dus aangenomen dat u geoogst heeft.

Het maakt dus niet uit of op het moment van de ontdekking van de kwekerij daadwerkelijk hennep of planten aanwezig zijn!

Liander
Het punt van Liander acht ik evenwel anders. Liander stelt zich op het standpunt dat u electriciteit illegaal heeft afgetapt. Maar dat zal Liander toch minimaal moeten bewijzen danwel zeer aannemelijk moeten maken. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat er geknoeid is met de meter of dat er (een) zegel(s) in de meterkast verbroken is. Daarnaast zal zij de 1200kwh aannemelijk moeten maken.

Huurhuis
Het is verder voor u te hopen dat u niet in een huurhuis woont. De verhuurder kan u namelijk met onmiddellijke ingang de huur opzeggen.

Koophuis
Zelfs met een koophuis welke met hypotheek bezwaard is, heeft de hypotheekvertrekker de mogelijkheid de hypotheek op te zeggen!

Conclusie
U heeft zich danig in de nesten gewerkt, want u bent professioneel aan het kweken geweest volgens de wet.

Ik zou als ik u was in ieder geval onder protest de vordering van Liander voldoen, zodat u op zo kort mogelijk termijn in ieder geval weer electriciteit heeft.

Verder zou ik op zoek gaan naar een strafrechtadvocaat die ervaring heeft met hennepkwekers, enerzijds omdat dit mogelijk nog een strafrechtelijk vervolg krijgt voor u, anderszijds om de kwestie met Liander op te lossen.

Moraal van dit verhaal
Zorg voordat u aan de gang gaat met hennep kweken, dat u de wet- en regel-geving goed kent.
Immers hoe dan ook is het telen van hennep een strafbaar feit, het gedoogbeleid doet daar op zich niets aan af. Daarnaast is het gedoogbeleid is aan strikte regels gebonden.
Komt 'men' erachter dat u hennep kweekt, dan kunnen de gevolgen dramatisch zijn, omdat rechters zonder enige moeite de huurovereenkomst ontbinden en zelfs hypotheekvertrekkers de hypotheek kunnen opzeggen.

webcare liander
door webcare liander - Dec 20, 2011 om 16:40
47 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte bas van galen,

Ik wil graag helpen en ervoor zorgen dat deze kwestie naar uw tevredenheid wordt afgewikkeld. Kunt u aangeven wat de EAN code is van uw aansluiting? Dit is een unieke code van uw aansluiting welke u o.a. terug vindt op de factuur van uw energieleverancier.

Met vreindelijke groet,

Medewerker Webcare Liander Netbeheer

er
door ericw - Dec 21, 2011 om 21:46
124 Antwoorden / 0 Vragen

[quote
hij was niet in gebruik. mijn verklaring is dat ik het een keer wilde proberen om mij in mijn eigen wiet te voorzien maar dat de opbrengst van mijn oogst zo slecht was dat ik het na 1 keer voor gezien hield. het enige dat mij restte was het ontmantelen van de boel.

Toch wel een geweldige zijn, mijn verklaring is........Maar is de verklaring ook de werkelijke werkelijkheid.

Mvg, Eric

webcare liander
door webcare liander - Dec 22, 2011 om 16:28
47 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte bas van galen,

U kunt deze EAN code ook mailen naar zakelijk@liander.nl.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Webcare Liander Netbeheer