bo
door bonnieke Mar 29, 2013 om 17:50
Huishouden & energie

Ontploffing veiligheidsglas

kan een douchewand van veiligheidsglas zodanig exploderen dat er stukjes glas in de ronte vliegen en badkamer meubel en diverse wand en vloertegels beschadigen?

26177 50 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 29, 2013 om 18:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is dus niet de bedoeling van veiligheidsglas.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier moet dat glas aan voldoen.

Al onze glazen douchedeuren en douchewanden voldoen aan de strengste veiligheidseisen. Ze worden vervaardigd uit 8 mm glas, wat vervolgens een thermische behandeling ondergaat, het zogenaamde hardingsproces, waardoor het glas 5x sterker wordt dan normaal glas. Het is vrijwel onmogelijk om het geharde glas te breken. Mocht het glas onverhoopt toch breken, dan valt het uiteen in duizenden ongevaarlijke kleine korrels. Al ons geharde glas is voorzien van een veiligheidsglasvignet.

dearagain
door dearagain - Mar 29, 2013 om 19:08
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*volgens de reklame kan dat niet, maar neem van mij aan, dat niets onmogelijk is

bo
door bonnieke - Mar 29, 2013 om 19:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 18:17]Hier moet dat glas aan voldoen.

Al onze glazen douchedeuren en douchewanden voldoen aan de strengste veiligheidseisen. Ze worden vervaardigd uit 8 mm glas, wat vervolgens een thermische behandeling ondergaat, het zogenaamde hardingsproces, waardoor het glas 5x sterker wordt dan normaal glas. Het is vrijwel onmogelijk om het geharde glas te breken. Mocht het glas onverhoopt toch breken, dan valt het uiteen in duizenden ongevaarlijke kleine korrels. Al ons geharde glas is voorzien van een veiligheidsglasvignet.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 29, 2013 om 19:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat ligt er helemaal aan hoe dat is gebeurd, door welke oorzaak. maar normaal is het niet. Dan moet er wel iets abnormaals gebeurd zijn.

bo
door bonnieke - Mar 29, 2013 om 19:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 18:17]Hier moet dat glas aan voldoen.

Al onze glazen douchedeuren en douchewanden voldoen aan de strengste veiligheidseisen. Ze worden vervaardigd uit 8 mm glas, wat vervolgens een thermische behandeling ondergaat, het zogenaamde hardingsproces, waardoor het glas 5x sterker wordt dan normaal glas. Het is vrijwel onmogelijk om het geharde glas te breken. Mocht het glas onverhoopt toch breken, dan valt het uiteen in duizenden ongevaarlijke kleine korrels. Al ons geharde glas is voorzien van een veiligheidsglasvignet.

bo
door bonnieke - Mar 29, 2013 om 19:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

bij mij woensdag nacht toch echt gebeurd.
afgelopen oktober geplaatst en om 2u s nachts met een enorme klap gesprongen.
overal lag glas. zelfs badkamer meubel is beschadigt

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gelukkig dat er niemand gewond is geraakt. Dat wordt verzekering inschakelen, en leverancier van douchecabine.

stacey
door stacey - Mar 29, 2013 om 19:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bonnieke schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 19:46]bij mij woensdag nacht toch echt gebeurd.

Staat ook niet dat het niet stuk kan ;-)

Te strak gezet/onder spanning in frame of iets dan gaat ie wel

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stacey

Maar als het stuk gaat, moet het dus in kleine korreltje uiteenvallen. En niet in stukken die zelfs de tegels kunnen beschadigen.

stacey
door stacey - Mar 29, 2013 om 20:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 19:55]@stacey

Maar als het stuk gaat, moet het dus in kleine korreltje uiteenvallen. En niet in stukken die zelfs de tegels kunnen beschadigen.

Nou als hij echt klapt, die korreltjes echt keihard en met `explosie` hebben ze vaart....komt hard aan hoor en kan best je zooi beschadigen dan..
Gaat erom dat als glas breekt je geen scherven krijgt die je aders door kunnen snijden als je er naakt naast staat......daarom `valt` het op deze manier uiteen maar niet gezegd zonder wat schade dan.

bo
door bonnieke - Mar 29, 2013 om 20:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

maar toch niet pas na 6maanden en rondvliegend glas is al helemaal uit den boze

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was het wel echt veiligheidsglas dan, als er echt stukken waren?

edrick3
door edrick3 - Mar 29, 2013 om 20:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bonnieke,

Dan moet er toch een behoorlijke spanning op gestaan hebben.
Oorzaak? Zo één, twee, drie niet aan te geven.
Te strak in de omlijsting geplaatst. Temperatuurschommelingen, verzakking, wie het weet mag het zeggen.
Zou in ieder geval - voor zover nog niet gebeurd - foto's maken en contact met de leverancier (en je eigen inboedelverzekering) opnemen en de schade melden.

Sterkte!

dearagain
door dearagain - Mar 29, 2013 om 20:18
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*meestal is de oorzaak: veel spanning op een bepaalde plaats in het raamwerk

stacey
door stacey - Mar 29, 2013 om 20:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bonnieke schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 20:06]maar toch niet pas na 6maanden en rondvliegend glas is al helemaal uit den boze

Die `korrels` zijn voor als je door doucheraam zou vallen, dan zal de schade niet al te erg zijn maar dat is wat anders dan `exploderen` natuurlijk.
Ik heb eens een cola fles zien exploderen met slagaderlijke bloeding door afgeschoten scherf tot gevolg, daar wordt je niet vrolijk van. Rondvliegende scherven glas zijn levensgevaarlijk.

Als iets explodeert dan gaat er iets heel hard gelanceerd worden/ door de lucht vliegen ..dat is niet anders.

Het zou natuurlijk helemaal niet moeten exploderen, productiefout of plaatsingsfout dus neem contact op met degene die het heeft geplaatst.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 20:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stacey

Maar dat is het juist. Veiligheidsglas mag niet in SCHERVEN uiteenvallen.

stacey
door stacey - Mar 29, 2013 om 20:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 20:45]@stacey

Maar dat is het juist. Veiligheidsglas mag niet in SCHERVEN uiteenvallen.

Nee, dat zeg ik, om die reden (gevaar) zijn het geen scherven maar korrels als het stuk gaat.
Bij vraagsteller zijn het toch ook geen scherven ?!

an
door annestreepje - Apr 4, 2013 om 15:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan! Ik heb hetzelfde meegemaakt! Douchedeur zat er vijf jaar in, maar lag na een harde knal vorige maand toch in duizenden stukjes.
Ik probeer de schade nu te verhalen op de verzekering, maar tot zover geen succes: opstalverzekering zegt dat de glazen douchedeur daar niet ondervalt. De glasverzekering dekt alleen schade aan lichtdoorlatende objechten - ramen dus. En de inboedelverzekeraar zegt dat de douche tot de opstalverkzekering hoort. Ook daar geen schijn van kans.
Maar wat me het meeste irriteert, is dat dat zowel de verzekeraars als de leverancier (Balance in dit geval) zeggen dat een douchedeur niet zomaar uiteen kan spatten. Wel, ik heb nieuws: dat kan dus helaas wel.
Dat de schade niet wordt vergoed, is tot daaraan toe (heel vervelend, maar het is niet anders). Maar dat een meneer van de verzekering achter zijn bureau kort de bocht de conclusie trekt dat je de schade zelf wel veroorzaakt hebt, en dat de leverancier roept dat het glas niet zomaar kan springen - en waarmee je in een welles-nietes discussie terecht komt -, dat is toch wel een behoorlijk puntje van ergenis.
Ik ben benieuwd of het jou lukt om de schade wel te claimen!

jo
door jorisw - Apr 4, 2013 om 18:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bonnieke schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 20:06]maar toch niet pas na 6maanden en rondvliegend glas is al helemaal uit den boze

Wat zegt de leverancier?

hansje klein
door hansje klein - Apr 5, 2013 om 12:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dit (bekende) probleem is uitgelegd op een forum van de verzekeraar FBTO met de naam Onderling.nl Forumleden bespreken dit item en onder berichtnr. 16 staat de uitleg over deze explosie, die dus niet door spanning of stoten hoeft te zijn ontstaan. Het forum kan ik overigens aanbevelen. Je kunt alle items meelezen en inloggen is pas nodig wanneer je een tekst wilt achterlaten.
Het gaat hier niet alleen om verzekeringen, maar ook om ervaringen.

https://forum.onderling.nl/wonen-19/glazen-douchedeur-spontaan-duizend-stukjes-498/

mo
door mof - Apr 5, 2013 om 13:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het glas in kleine korreltjes is uiteengevallen die dan tevens geen scherpe randjes hebben, zoals zou moeten bij veiligheidsglas, dan zijn die eigenlijk te licht van gewicht om grote schade aan te richten.
Wanneer dit niet het geval is en er grotere brokken zijn rondgevlogen/gevallen, die ook nog eens scherpe stukjes hadden, dan is het veiligheidsglas van slechte kwaliteit.
Je zou de scherven moeten bewaren, foto's nemen van de situatie, scherven niet weggooien, zodat een deskundige (bijv. verzekering) er naar kan kijken.
Later kan dan hetzij door u danwel door de verzekering (als die heeft uitgekeerd) een claim bij de leverancier worden ingediend.
Glas is overigens geen explosief materiaal: het explodeert niet, het springt wel als het onder spanning staat, dus náást het feit dat u schade heeft als gevolg van slechte kwaliteit veiligheidsglas is er ook sprake van een fabricage en/of montagefout, anders zou ook gewoon glas niet zomaar springen.

gossy
door gossy - Apr 5, 2013 om 13:34
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het glas kan stuk gaan dat kan inderdaad en hoeft niet eens te komen door het te strak plaatsen. Ik was bezig met het plaatsen van een douche wand en toen ik de wand vast had en deze van de grond tilde (stond al op verhuisdekens) spatte het glas in duizenden stukjes waardoor ik ongeveer 30 kleine wondjes had . gelukkig allemaal oppervlakkig en niets in de ogen gehad.
Gebeld naar de verkopende winkel en kreeg daar zonder problemen een nieuwe zijkant.
Natuurlijk ook even na gevraagd hoe zo iets kan, het blijkt dat er in sommige glazen wanden zoveel spanning zit dat ze spontaan uit elkaar kunnen klappen.
Het kan ook gebeuren wanneer het glas erg koud is en er heet water tegen aankomt, maar dan zit er meestal al wel te veel spanning in het glas.
Je mag glazen douche wanden/ deuren ook nooit plat vervoeren maar altijd rechtop, daar door kan het glas thuis ook klappen
Dit hoeft niet in de begin periode te gebeuren maar kan soms ook enige tijd overheen gaan.

sa
door satho - Apr 5, 2013 om 13:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bonnieke schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 17:50]kan een douchewand van veiligheidsglas zodanig exploderen dat er stukjes glas in de ronte vliegen en badkamer meubel en diverse wand en vloertegels beschadigen?

gabriele
door gabriele - Apr 5, 2013 om 13:39
107 Antwoorden / 2 Vragen

dat kan dus wel is jaren geleden bij ons ook gebeurd ,midden in de nacht! harde knal zodat je gelijk rechtop zit en door het huis loopt en dan al die troep te zien ,er staat wel weer een nieuwe en hoop dat die wel heel blijft

sa
door satho - Apr 5, 2013 om 13:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vorige week ook bij mijn dochter gebeurd, niemand thuis bij thuiskomst deur van douche cabine geklapt overal glas ook splinters (deur staat niet onder spanning maar hangt vrij) anderhalf jaar oud.

si
door sibora - Apr 5, 2013 om 13:41
30 Antwoorden / 2 Vragen

Als in het hardingsproces iets fout is gegaan ,kan het glas vroeg of laat exploderen.
verkopers die zeggen dat kan niet ; liegen gewoon. zeker is , het komt niet veel voor,
maar het kan. Zelfs met een douchedeur alleen. Ik heb dat 4 x gehad als verkoper
van sanitair.alleen hadden kopers geluk, dat die via fabrikant gewoon een nieuwe
hebben gehad. dus ; het komt niet veel voor; maar het kan !

pa
door paulspanjer - Apr 5, 2013 om 14:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gehard glas kan enorm veel krachten op de voor en achterzijde hebben. Maar krachten op de zijkant kan het niet goed hebben. Het glas kan derhalve het beste geplaatst worden in een omlijsting met een rubberen strip, zodat het glas kan "bewegen". Gaat het glas toch stuk, dan is het een fabricage fout.

pi
door piet44m - Apr 5, 2013 om 15:18
27 Antwoorden / 0 Vragen

veiligheidsglas explodeert niet ,door het speciale harden ontstaat er een spanning in het glas wat door een stoot vrijkomt.En dit gaat zo snel dat het supersonisch is ,en dat geeft de knalindruk.

pino123
door pino123 - Apr 5, 2013 om 15:28
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hoeveel keer horen we de echo hier?

Antwoorden zijn allang gegeven.......

hansje klein
door hansje klein - Apr 5, 2013 om 15:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@pino123 heeft gelijk. Het goed gerechercheerde antwoord van een professionele glasspecialist staat allang onder "hänschen klein" enige antwoorden terug incl. de mening van de verzekeraar! Waarschijnlijk is het door de geïnteresseerde vraagsteller wèl gelezen en de rest schut spontaan vermoedens uit op Kassa en gaat zonder de andere antwoorden te lezen weer verder met theedrinken. Het juiste antwoord is:

De glasvakman zegt:

Spontaan kan glas inderdaad "exploderen" en liggen de kleine scherven metersver weg. Bij het productieproces wordt het materiaal vanaf grote hitte sterk afgekoeld, waardoor er een onzichtbare spanning kan ontstaan, die ook na jaren tot beschreven gevolgen kan leiden.

Kwaliteitsglas wordt daarom na het afkoelen nog eens extra verhit om deze spanning voor aflevering helemaal uit te sluiten. Deze controle heeft de naam Heat-Seak-Test en kost per benoemd product ca. € 40,- extra.

"Bouwmarktglas" komt vaker uit China, waarbij onduidelijk is, of en hoe de kwaliteitseisen gesteld en/of uitgevoerd worden.

Aanbeveling:
Probeer via de glasleverancier of glasmonteur te achterhalen of het glas van hoge kwaliteit had moeten zijn (merknaam ingeëtst of gelasert) en vraag of er garantie/coulance op te bedingen is. Ook langere tijd na de levering!

Het lijkt erop, dat de FBTO-schade-experten geen onderzoek hebben gedaan en het bij de beschreven "koude douche" willen laten. Ook zij zouden, als glasdeskundigen, van mogelijke productiefouten op de hoogte moeten zijn en een aanbeveling kunnen doen om met de leverancier contact op te nemen.
Over zulke klantvriendelijke verzekeraarsservice heeft mij nog nooit iemand kunnen berichten.........waarover ik me telkens weer bij dit soort cases totaal verbaas! Niet willen of hoeven uitkeren hoeft toch niet direct het einde van de vlaggestok te betekenen?

dr
door dragstar - Apr 5, 2013 om 16:37
35 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Bonnieke,

Ik denk dat zoals Stacey het al stelde, het glas werd te strak in zijn frame gezet en er was niet echt voldoende ruimte voor eventuele uitzetting.

Dit kan een tijd lang goed gaan totdat het glas aan materiaalmoeheid bezwijkt.
Het verklaart ook het exploderen van het glas en de beschadiging van wandtegels en eventueel de vloertegels (dit als het glas direct op de vloer is gemonteerd).

De vraag bij het bovenvermelde is dan ook of er vloerverwarming in de badkamer is.

Hoe dan ook u zult eerst contact moeten opnemen met diegene die het voor u heeft geplaatst.
Hopelijk is hij ook de leverancier hiervan dan is de kwestie gauw opgelost.

Zo niet dan raad ik u aan om uw glasverzekeraar in te schakelen.

de
door dewollf - Apr 5, 2013 om 17:05
54 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1, dit is een verkooppraatje, iemand die wel eens een ruitbreuk gehad heeft met een auto met nog het ouderwetse geharde "staalglas" weet wel beter.
die doucheduren, tafelbladen zijn volgens de zelfde procedure gemaakt en het wordt en aardig zooitje.

voordeel
door voordeel - Apr 5, 2013 om 18:32
12 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Bonnieke,

Ik heb exact hetzelfde gehad een aantal jaar geleden en deze cabine stond er al 7 jaar.
Idd de oorzaak waarschijnlijk dat er teveel spanning op heeft gestaan.
Er was een grootte klap en daarna een hoop geratel, waarvan we niet wisten waar het vandaan kwam. Toen we in de douche keken was er een grootte rommel, van klein brokjes glas.
Mijn tegels waren op 2 tegels na niet beschadigd, wel de douchebak. Het gaat met een behoorlijke klap en het zijn dan wel kleine brokjes maar ook dat is glas en keihard.
Maar ja je kan niet meer na zoveel jaren naar de zaak terug natuurlijk. Het was een snikhete dag en het kan zijn dat de deur in de loop der jaren ook iets meer was gaan werken waardoor de spanning erop is gekomen, we weten het niet. Maar ik heb mijn verzekering toen gevraagd of ik ervoor verzekerd was en gelukkig zat dit in mijn pakket. Wij hebben een huurhuis en in mijn Woonverzekering is ook het Huurdersbelang verzekerd. Dus als tip kijk ook even in je verzekeringspapieren. Succes

wimmi20
door wimmi20 - Apr 5, 2013 om 18:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Om de vraag van TS correct te beantwoorden : ja, dat kan.
Maar TS weet dat het kan, dus waarom de vraag ?

gabriele
door gabriele - Apr 5, 2013 om 18:50
107 Antwoorden / 2 Vragen

wij waren toen bij unive verzekerd met glas werd dus niet vergoed!!!was complete huis verzekering met inboedel en al ook glas ,maar nee ,dit viel daar niet onder dus zit inmiddels bij andere verzekering hadden al meer akkefietjes daar gehad,en ze wilden als het even kan niet uitkeren dus!alles was daar verzekerd huis ,auto ,caravan

hansje klein
door hansje klein - Apr 5, 2013 om 18:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Is het een goed idee om de verzekeraars+polissoort hier te noemen die uitbetaald hebben? Of montagebedrijven die de douchedeur kosteloos vervangen hebben? Misschien hebben enkele lezers hier méér aan dan geleuter en gissingen! Want het blijkt ook hier dus inderdaad vaker voor te komen. Soms jaren later pas.

1 - FBTO keert dus niet uit.......

2 - Welke woonververzekeraar heeft degene die hierboven de vergoeding meldt?

hansje klein
door hansje klein - Apr 6, 2013 om 09:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

...........meneer of mevrouw VOORDEEL........welke verzekering was dat?
We wilden BONNIEKE verder helpen, dus maken we het verhaal even áf.....toch?

ja
door jaapvdham - Apr 6, 2013 om 10:09
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herinner mij een voorval uit mijn diensttijd.
We waren 's middags pijltjes aan het gooien op een deur toen iemand per ongeluk tegen de ruit naast die deur gooide. Niets aan de hand, tot we 's nachts wakker schrokken van een enorme knal. Ja hoor, ruit in stukjes. Het kan dus best een tijd duren voor de opgebouwde spanning zich manifesteert.

voordeel
door voordeel - Apr 6, 2013 om 10:14
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zaterdag 6 apr 2013, 09:41]...........meneer of mevrouw VOORDEEL........welke verzekering was dat?
We wilden BONNIEKE verder helpen, dus maken we het verhaal even áf.....toch?

hansje klein
door hansje klein - Apr 6, 2013 om 10:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=voordeel schreef op zaterdag 6 apr 2013, 10:14][quote=hänschen klein schreef op zaterdag 6 apr 2013, 09:41]...........meneer of mevrouw VOORDEEL........welke verzekering was dat?
We wilden BONNIEKE verder helpen, dus maken we het verhaal even áf.....toch?

Foutje? Uw reactie is niet aangekomen. Plaatst u hem nog eens a.u.b.

voordeel
door voordeel - Apr 6, 2013 om 10:30
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zaterdag 6 apr 2013, 09:41]...........meneer of mevrouw VOORDEEL........welke verzekering was dat?
We wilden BONNIEKE verder helpen, dus maken we het verhaal even áf.....toch?

Ik heb de tip gegeven om haar verzekering aan te spreken omtrent een evt vergoeding van de breuk van het glas.
Het heeft geen zin hier allerlei verzekeringen te gaan noemen. We maken er geen reclame blok van toch. Ze zal contact op moeten nemen met haar eigen verzekering om daar duidelijkheid over te krijgen. Het gaat erom of je in je verzekering ook het Huurdersbelang hebt verzekerd, zo niet dan heb je geen recht op vergoeding voor / van de cabine. Maar nogmaals ik had dit wel in mijn polis staan dus kreeg ik een gedeeltelijke vergoeding. Daarbij schreef ik al dat ik een huurhuis bewoon en dan is het verstandig dit bij de inboedelverzekering wordt afgesloten. Bij een koop wonig weet ik niet waar dit onder valt.

hansje klein
door hansje klein - Apr 6, 2013 om 10:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@voordeel

De achterliggende gedachte is de fabrikant, de bouwmarkt of het montagebedrijf te kunnen aantonen, dat er wel degelijk voorbeelden zijn, waarbij deze fout tot kostenloze vervanging, resp. uitkering heeft geleid.
Indien blijkt, dat dit een vaker voorkomend probleem is....en dat blijkt dus....is het zinvol, om de betrokken partijen onder bewijsdruk te kunnen zetten.

Zélfs de sanitairverkoper hierboven weet van schadeloosstelling, maar kent de oorzaak niet. Brugman-keukens vergoed de deur voor 50% en amber2 geeft aan in dezelfde klacht (2008), dat ook zijn verzekering betaalde.

Voor BONNIEKE allemaal handvaten om er iets mee te kunnen gaan doen. Ik zou u daarom toch nog eens willen vragen, om uw verzekeraar te noemen.....daar is niets mis mee.....integendeel, want juist voor uw verzekeraar mag duidelijk reclame gemaakt worden omdat ze uitkeerden. Alle negatieve beslissingen bij de betrokken partijen is niets anders dan verstoppen achter een smoesje. want BONNIEKE'S probleem en dat van andere lotgenoten is inmiddels uitvoerig duidelijk.

Misschien vertelt BONNIEKE (later) nog wat ze ermee heeft kunnen doen.

voordeel
door voordeel - Apr 6, 2013 om 11:06
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zaterdag 6 apr 2013, 10:53]@voordeel

De achterliggende gedachte is de fabrikant, de bouwmarkt of het montagebedrijf te kunnen aantonen, dat er wel degelijk voorbeelden zijn, waarbij deze fout tot kostenloze vervanging, resp. uitkering heeft geleid.
Indien blijkt, dat dit een vaker voorkomend probleem is....en dat blijkt dus....is het zinvol, om de betrokken partijen onder bewijsdruk te kunnen zetten.

Zélfs de sanitairverkoper hierboven weet van schadeloosstelling, maar kent de oorzaak niet. Brugman-keukens vergoed de deur voor 50% en amber2 geeft aan in dezelfde klacht (2008), dat ook zijn verzekering betaalde.

Voor BONNIEKE allemaal handvaten om er iets mee te kunnen gaan doen. Ik zou u daarom toch nog eens willen vragen, om uw verzekeraar te noemen.....daar is niets mis mee.....integendeel, want juist voor uw verzekeraar mag duidelijk reclame gemaakt worden omdat ze uitkeerden. Alle negatieve beslissingen bij de betrokken partijen is niets anders dan verstoppen achter een smoesje. want BONNIEKE'S probleem en dat van andere lotgenoten is inmiddels uitvoerig duidelijk.

Misschien vertelt BONNIEKE (later) nog wat ze ermee heeft kunnen doen.

Uit dit oogpunt bekeken wil ik u vertellen dat ik toen, dus 3 jaar geleden bij Guis&Partners de tussenpersoon van " Amev" verzekerd was. Ik ben nu bij een andere verzekeraar en daar heb ik gelukkig geen claims voor iets hoeven te doen. Maar er is toen zelfs niemand bij mij thuis komen kijken, is afgehandeld via de telefoon.

hansje klein
door hansje klein - Apr 6, 2013 om 12:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@ voordeel

Bedankt! Nu hopen dat Bonnieke met deze, ook met name genoemde voorbeelden, een beslissing kan nemen.........de fabrikant aanspreken, het montagebedrijf óf de verzekering, die in de polis deze case uitdrukkelijk moet uitsluiten.....anders zijn ze aansprakelijk óf moeten een reden opgeven waarom ze menen niet te hoeven uitkeren.....hetgeen moeilijker wordt wanneer je bovenstaande praktijken aangeeft in de claim. Garantietijden, waarachter de leveranciers zich nogal graag willen verstoppen gelden óók niet wanneer een product exploldeert. De consument heeft recht op een deugdelijk product.......!! en dat is het niet.

va
door vansplunter36 - Apr 8, 2013 om 09:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Enkele maanden geleden is bij ons de douchewand van dik veiligheidsglas geëxplodeerd. Kon mijn ogen niet geloven, 1o minuten daarvoor stapte ik eronder vandaan! Glas lag overal. Volgens de verkoper kan er tussen de fabriek en transport al iets mis zijn gegaan. Jammer dat de verzekeraar niets vergoed. Deze douche hadden we 2 jaar geleden geplaatst.

hansje klein
door hansje klein - Apr 8, 2013 om 09:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=vansplunter&36 schreef op maandag 8 apr 2013, 09:29]Enkele maanden geleden is bij ons de douchewand van dik veiligheidsglas geëxplodeerd. Kon mijn ogen niet geloven, 1o minuten daarvoor stapte ik eronder vandaan! Glas lag overal. Volgens de verkoper kan er tussen de fabriek en transport al iets mis zijn gegaan. Jammer dat de verzekeraar niets vergoed. Deze douche hadden we 2 jaar geleden geplaatst.

......en zoals u hierboven heeft gelezen, kunt ook ú gaan verhalen!!
in ieder geval bij de leverancier, zélfs als de aankoopbon weg is en de garantietijd overschreden. U kocht een niet deugdelijk, zelfs gevaarlijk product.

fi
door fiorentina - Apr 9, 2013 om 16:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons is het een paar maanden geleden gebeurd. Mijn zoon van 13 is klaar met douchen en wil een handdoek pakken. Hij stoot tegen de douchewand aan en deze stort in duizend stukjes naar beneden en beschadigt de hele badkamer. Het badmeubel, de badkuip en vloer- en wandtegels waren beschadigd. Mijn zoon naar de eerste hulp en daar zijn ze heel lang bezig geweest alle scherfjes met een pincet te verwijderen.

hansje klein
door hansje klein - Apr 9, 2013 om 16:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=fiorentina schreef op dinsdag 9 apr 2013, 16:07]Bij ons is het een paar maanden geleden gebeurd. Mijn zoon van 13 is klaar met douchen en wil een handdoek pakken. Hij stoot tegen de douchewand aan en deze stort in duizend stukjes naar beneden en beschadigt de hele badkamer. Het badmeubel, de badkuip en vloer- en wandtegels waren beschadigd. Mijn zoon naar de eerste hulp en daar zijn ze heel lang bezig geweest alle scherfjes met een pincet te verwijderen.

Alhoewel het thema zich eerder concentreert op "spontane explosies", dus glasbreuk zónder direct aanwijsbare oorzaak, mag stoten óók niet leiden tot breuk, evenals warm of koud water, zonlicht, vloerverwarming of spanning, omdat dit allemaal bij het dagelijkse gebruik hoort. Ik zou tóch contact opnemen met de betrokken fabrikant, leverancier of het verantwoordelijke montagebedrijf........hierboven staat informatie genoeg om zich op een degelijk gesprek te kunnen voorbereiden.
Heeft u succes, óók wanneer u misschien een verzekeringsclaim heeft geprobeerd, zullen de lezers u dnkbaar zijn voor een reflectie. Óf misschien uw verzekeraar uitkeert? Lees allereerst uw polis erop na, maar vraag vooral uw adviseur, vroeger vertegenwoordiger genoemt. Er zijn genoeg voor leken onbekende mogelijkheden.......voorbeeld: wanneer u gescheiden bent en uw zoon "deelt" met uw partner die een eigen aansprakelijkheidsverzekering heeft.........ja.........dit komt zonder te frauderen allemaal voor!

ko
door koetje11 - May 1, 2013 om 13:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook gehad.
Ik had er antikalk op gedaan en met heet water afgespoeld, toen knapte het glas.
inderdaad in duizend stukjes en het knapte nog wel een uur na, tot het gruis was.
Op de verpakking stond niet met heet water naspoelen, niet goed gelezen en een les voor de volgende keer!