eefie
door eefie May 12, 2005 om 00:05
Huishouden & energie

Oormijt

                  Hallo allemaal,

Mijn hond, een flatcoated retriever, heeft vaak last van oormijt. Het gevolg is dan jeuk en een akelig luchtje. Uit z'n oren haal ik dan van die zwarte troep,mijtenpoep. Van de dierenarts haal ik dan spul om het mee te bestrijden. Dat helpt wel, maar na 2 of 3 weken heeft hij het weer. Wie weet een goed middel om oormijt te voorkomen i.p.v. het te bestrijden?

21785 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 12, 2005 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag evelinepetra,

Volgens mij is oormijt wel te bestrijden maar niet te voorkomen. Kijk ook even op de ling, wellicht heb je er wat aan. Groeten, Ton.

OORMIJT EFFECTIEF BEHANDELEN BIJ HOND, KAT EN KNAAGDIER

ve
door verwijderd - May 15, 2005 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn hond heeft dit ook gehad ik zou toch eens met de hond langs de dierenarts gaan,die kunnen de oren schoonmaken is geen pretje maar het helpt wel.

ve
door verwijderd - May 16, 2005 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo evelinepetra, Het spul wat de dierenarts levert werkt over het algemeen goed. Wat vaak gebeurt, de hond werkt tegen, je kunt niet goed schoonmaken. Maak evt. gebruik van een snuitbandje. Dit doe je met verbandgaas. Een slag om de bek, een knoop en een strik achter de oren. Voor het inbrengen van de zalf eerst de gehoorgang goed schoonmaken. een weetje, je hoeft niet bang te zijn om het trommelvlies van de hond te beschadigen, omdat bij een hond de gehoorgang in een L-vorm loopt. Dus je kunt het trommelvlies nooit raken. Na gebruik tuitje goed schoonmaken met b.v. alcoholdoekjes. Kant en klaar te koop. Wanneer de oren schoon zijn even iets langer doorgaan met de behandeling. Vanaf het linker naar rechter oor, tuitje eerst weer schoonmaken. Volhouden, ook als de hond tegenstribbelt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

ve
door verwijderd - May 16, 2005 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Hallo,

Dat van die snuitband wist ik wel. Al vaker gedaan. Dat van de gehoorgang wist ik niet. Misschien ben ik daardoor wel veel te oppervlakkig bezig geweest met de behandeling.

Dus bedankt voor deze tip.

Groetje

ve
door verwijderd - Nov 16, 2005 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat spul van de dierenarts is goed hoor. het probleem is dat oormijt niet alleen in het oor voorkomt. het zit over het hele lijf. dus je moet niet alleen dat spul in zijn oren smeren maar ook de hond eens wassen en ook zijn dekentje of kussen waar hij op ligt. dan zal het beter helpen.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het middel van de dierenarts is het beste. Je raakt er zeker de oormijt mee kwijt, maar het wil niet zeggen dat het niet meer terugkomt.

Helaas werkten de oude middelen (ook van de dierenarts) beter dan de huidige middelen, want er is een werkzame stof uitgehaald die niet meer gebruikt mag worden. Nieuwe regelgevingen.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2005 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ruim een half jar later mogen we wel hopen dat de oormijt bestreden is. Oud mijtje dus.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 21, 2006 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi, ik heb een Jack Russell van 11 jaar en die heeft vanaf zijn puppytijd last van oormijt, dat wil zeggen, er zijn periodes waarin het de kop op steekt en periodes waarin hij minder tot geen last heeft, van de dierenarts heb ik al verschillende zalfjes gehad en zelfs een antibiotica kuur, alles werkt maar een paar maanden, de laatste keer heb ik een nieuw middel gekregen: Aurizon en tot nu toe blijft het redelijk stabiel, vraag daar eens naar bij je dierenarts! ik was ten einde raad omdat Jack zijn oren gewoon tot bloedens toe openkrabde met zijn nagels, zijn nek was vaak smerig van het oorsmeer, overal in huis kreeg ik vieze vlekken (waar hij zat te krabben) en hij stonk als een otter uit zijn oortjes, dankzij Aurizon ben ik daar nu al 5 maanden van verlost (!) verder wil ik je aanraden geen produkten uit de dierenwinkel te kopen, mijn ervaring is dat er vrij aggressieve stoffen in zitten.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2006 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zes maanden oud mijtje.