do
door dorusderooij Dec 20, 2023 om 15:55
Huishouden & energie

OPLICHTING DOOR VATTENFALL MET BLIJVEN LOONTKORTING

Ik heb zowel gas als electra en beide ruim onder het prijspland.

436 kub gas en 1697 kwu stroom.
Vattenfall heeft al hun tarieven uit hun brieven van jan, april, juli en november losgelaten op mijn verbruik, (niet 1 maand kwam ik boven het plafond uit)
Op basis van hun tarieven hadden ze 15% en 20% blijven loont berekend. Totaal 112,17.
Ga een grote goochelpartij met getallen eindigde de berekening van vattenfall op een gemiddelde van 2,45 gas en 0,47 cent electra. Hoe dan? Ik zat immers onder het prijsplafond. ! Waarna ze dit terugbrachten naar 1,45 en 0,40 cent prijsplafond.
De blijven loont korting van 112,17 was in de berekening verdwenen.

Ik ben met vattenfall in de clinch gegaan en heb eigen berekeningen gemaakt waaruit blijkt dat
de blijven loont korting is gestolen door vattenfall. En ik met een simpele berekening op precies het zelfdfe uit kom ZONDER KORTING.
Ik denk dat contracttarieven onder het plafond niet mogen worden gehanteerd. Onrechtmatig handelen. (zie overheid website)
De genoemde extreme hoge bedragen van de prijzen van jan, febr en maart niet van 2023 zijn, maar van augustus 2022 (zie dagtarieven energie)
En dat wanneer Vattenfall zich gewoon aan de richtlijnen van de overheid had gehouden en hun blijven loont korting uit had gekeert dit geen 112,17 maar 123, nogwat zou zijn. Diefstal.
Wanneer vattenfall op basis van hun eigen bedachte gemiddelde zouden werken zou dit 147, nog wat zijn.

De vraag is nu of vattenfall in tegenstelling tot wat de overheid zegt onder het prijsplafond de contractprijzen van boven het prijsplafond mag hanteren? Of ze hun klanten mogen misleiden en valsheid in gescghrifte mogen plegen.
Het enige wat ik zie dat het als doel heeft om de blijven loontkorting niet uit te hoeven keren maar weg te schrijven.

Als het klopt wat ik denk, hebben we te maken met grootschalige zwendel, oplichting en misleiding.
Als ze dit bij 1 miljoenklanten doen, gaat het over enorme bedragen.

In ieder geval, heb ik de boel zodanig berekend dat ik het prijsplafond betaal en de blijvenloontkorting er af heb getrokken. Het gat ertussen weiger ik te betalwen en laat het er op aankomen.
Het gevecht met Vattenfall is is volle gang bezig.

Ik hoop op meer mensen omdat gezamelijk aan te kunnen vechten.
123 euro is gewoon geld voor een particulier

2027 14 Rapporteer
D.van Geel
door D.van Geel - Dec 20, 2023 om 16:24
3 Antwoorden / Vragen

Geen idee wat loont korting is.
Maar snap ook géén  bal van uw verhaal.

tenormin
door tenormin Dec 20, 2023 om 16:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De TS bedoelt waar Vattenfall mee schermt. Blijven loont.

hereistom
door hereistom - Dec 20, 2023 om 16:29
736 Antwoorden / 1 Vragen

Het verhaal is moeilijk te begrijpen, misschien kunt u een screenshot van de rekening hier plaatsen, dan zien we waar het over gaat?

tenormin
door tenormin - Dec 20, 2023 om 16:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@Dorusderooij, ben bang dat u toch echt de Sjaak zal zijn. Eigen berekeningen maken en die gaan betalen. Dan zou ik de borst alvast maar natmaken, want dan gaan ze echt niet accepteren.

ne
door neodutchio - Dec 20, 2023 om 16:37
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Wat staat er in de voorwaarden? Gaat de blijven loont korting af van de tarieven of van het prijsplafond? Het is natuurlijk niet dat u korting op korting krijgt.

Mabelle
door Mabelle - Dec 20, 2023 om 16:50
427 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, Dorus, ik vind het nogal wat om een bedrijf als Vattenfall van oplichting, zwendel enz. te beschuldigen. Bedrijven kunnen ook gewoon fouten maken. Jij kan ook fouten maken, ik beschuldig jou dan toch ook niet meteen van oplichting?

Uit jouw verhaal kan ik geen oplichting halen, daar is het veel te onduidelijk voor.

wi
door wilhelmina59 - Dec 20, 2023 om 16:50
516 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk uit met wat je schrijft. Smaad en laster is strafbaar.
Als ik alle FB, Twitter, Tiktok en YT berichten mag geloven (dan was oa Corona niet waar)
Ondertussen weten wel wel beter.
Wat je nu schrijft mbt Vattenfall graag met linken waaruit dit blijkt en een betere uitleg want is een zootje wat er nu staat.

Thijs12
door Thijs12 - Dec 20, 2023 om 17:04
540 Antwoorden / Vragen

Dat is handig. Je eigen berekeningen betalen en geen cent meer.
Dat eindigt met helemaal geen verbruikskosten zodra ze de kraan dichtdraaien.

sw
door swat1500 - Dec 20, 2023 om 17:21
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Onduidelijk verhaal dat zeker.
Vattenfall mag alle tussentijdse prijsverhogingen doorberekenen op het verbruik mits de verhoging niet boven het prijsplafond tarief komt.
Voor het verbruik boven dit plafond mag Vattenfall ook het boven het prijsplafond  tarief berekenen.
De blijven loont korting wordt alleen berkent over de kosten gas en stroom.

Iv
door Ivo W Dec 20, 2023 om 17:31
729 Antwoorden / Vragen

Vattenfall mag ook alle tarieven boven het prijsplafond gewoon berekenen.
Zolang vervolgens maar ergens de compensatie vanuit de overheid mbt prijsplafond er weer ergens wordt afgetrokken, en dat lijkt ook gebeurd.

Alleen verwacht TS een andere (onterechte) volgorde. Namelijk dat eerst de compensatie over het tarief wordt berekend en Vattenfall daarna nog korting geeft. Maar zo werkt het prijsplafond niet. De compensatie van het prijsplafond wordt berekend over het tarief wat de consument onderaan de streep verschuldigd is, dus na verrekening van de kortingen waar de consument volgens de overeenkomst recht op heeft. Van die kortingen uit de overeenkomst ziet in dit geval de consument dus niets terug.

Iv
door Ivo W - Dec 20, 2023 om 17:25
729 Antwoorden / Vragen

Het is heel simpel. De "blijven loont" korting wordt gegeven op het bedrag wat Vattenfall per kWh rekent.

Dat daarna de overheid nog een bedrag meebetaalt waardoor u precies op het bedrag van het prijsplafond uitkomt staat los van die eerdere korting die Vattenfall gegeven heeft. Het komt er wel op neer dat door die eerdere korting de overheid minder moet bijleggen. En niet dat u minder moet betalen dan andere mensen met tarieven boven het prijsplafond.

Als u weigert de volledige factuur tot aan het prijsplafond te betalen, dan zal u vanzelf brieven ontvangen van een incassobureau, later van een deurwaarder, een dagvaarding en na rechterlijke uitspraak is dan uw foutieve principe vele honderden euro's duurder geworden.

Ik zou dringend adviseren om uw beschuldigingen van oplichting snel in te trekken. Want hiermee maakt u zich zelf schuldig aan strafbare feiten (laster).

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 20, 2023 om 18:04
2065 Antwoorden / Vragen

Hoe grotere woorden mensen gebruiken hoe meer ze overtuigd zijn van hun gelijk. Ik kan er geen touw aan vast knopen maar met zoveel gelijk aan je kant zou ik zsm een advocaat inhuren en er een stevige zaak van maken die je dan ongetwijfeld gaat winnen. Succes en laat ter leerling ende vermaeck van de lezers nog even weten hoe het afgelopen is.

sira
door sira - Dec 20, 2023 om 18:31
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb ook Vattenfall met blijven loont.

Ik hoop op meer mensen omdat gezamelijk aan te kunnen vechten, maar ik doe niet met u mee, want ik snap er geen bal van wat u hier neerplempt.
Ik vind het wel leuk om naar de openbare zitting te komen als u wordt gedagvaard wegens wanbetaling. Geeft u de datum aan ons door?

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Dec 21, 2023 om 09:38
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Dorus,

Wat vervelend om te lezen dat je zo ontevreden bent over onze nota en wat jammer dat je er nog niet uit bent gekomen met ons.

In 2023 geldt er inderdaad een plafondtarief. Dit wil zeggen; wanneer jouw tarieven (inclusief Blijven Loont-korting) hoger uitkomen dan de gestelde plafondtarieven van overheid, betaal je de vastgestelde tarieven van de overheid. Dit is € 0,40 per kWh en € 1,45 per m3. Over plafondtarieven bieden wij geen Blijven Loont-korting, aangezien je al een gereduceerd tarief betaald.

Mocht je nog vragen hebben, kun je bij ons terecht op: https://www.vattenfall.nl/klantenservice/contact/

Vriendelijke groet,

Nancy, Vattenfall Webcare

ro
door ronny530 - Dec 21, 2023 om 11:26
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Als u nu de afrekening heeft ontvangen zijn de standen al eerder doorgegeven en dat maakt dat een deel van het verbruik van 2022 mee berekent wordt.
De blijven loont korting die enkel voor de kale stroomprijs van toepassing is loopt per kalenderjaar en dat maakt dat er een verschil in kortingspercentage ontstaat.
Ik ben zelf al jaren klant van Vattenvall met 25% blijven loont korting en toegegeven de afrekening is moeilijk te begrijpen maar het klopt wel.
U maakt er wel een warrig verhaal van want u geeft niet de begin en einddatum van de opgenomen standen aan.
De beschuldigingen die u over Vattenvall uit zijn op basis van uw bevindingen maar vrijwel zeker ongegrond en gaan mijns inziens veel te ver.
Maar goed als u de zaak wil laten escaleren betaal dan het bedrag waarvan u denkt dat die uit eigen berekening kloppend is met inhouding van die 123 euro en negeer ook alle herinneringen en neem de afsluiting van levering ook voor lief of nog beter sleep Vattenvall voor de rechter want gaat dat bij wanbetaling niet doen.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Dec 22, 2023 om 11:01
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag Dorus,

De Blijven Loont korting wordt berekend op het kale leveringstarief voor stroom. Dit staat los van het prijsplafond. Was je tarief met korting hoger dan het plafondtarief? Dan betaal je het plafondtarief. Daarop geldt geen verdere korting.

Uit je verhaal maak ik op dat je niet boven het verbruiksplafond uit kwam. Het kan zijn dat je contracttarieven, ook mét de Blijven Loont korting, wel hoger waren dan het prijsplafond. Laten we samen eens kijken hoe dit precies zit. Neem je hiervoor contact met ons op via WhatsApp? Dit kan via wa.me/31208920230

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall