va
door vabish Jul 20, 2009 om 13:59
Huishouden & energie

Poes wil niet in nieuwe kattenbak

 sinds ik een nieuwe kattenbak heb,de oude was kapot.wil een van mijn twee poezen niet meer in de bak haar behoefte doen , dat doet ze nu op de meest vreemde plekken zoals op mijn bed of waar ik bij ben midden in de kamer. als ik haar niet zelf in de bak zet doet ze dus niks in die bak, nu heb ik al op aanraden van de dierenarts en de dierenwinkel een bak erbij gekocht maar dat helpt dus ook al niet ze blijft het op andere plekken doen. wie weet wat ik daar aan kan doen?

20244 21 Rapporteer

kiran
door kiran - Jul 20, 2009 om 20:47
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@vabish

Misschien een paar tips om uit te proberen. De kattenbak is te nieuw, en haar 'lucht' is eruit. Mijn kat was gek op een chloorlucht, zou de bak daar eens mee omspoelen.

Je kan ook op een plek waar ze heeft geplast, de plek deppen met keukenpapier en dan het papier onder de korrels in de bak leggen. Kam haar en leg er wat haren tussen of wrijf dat tegen de binnen zijkant van de bak. Of zet in de buurt van de bak een potje met kattengras.

Je zal het één en ander moeten verzinnen om haar naar de bak te lokken, denk dat ze het teveel naar nieuw plastic vind stinken. Wens je succes, en zet in ieder geval een bordje bij je bed: "verboden te wateren"!   Is zo nat en koud 's nachts.

ib
door ib - Jul 22, 2009 om 11:43
6 Antwoorden / 11 Vragen

Dit heb ik ook aan de hand gehad. Ik heb een paar tips en ik hoop dat ze helpen. Wel volhouden een aantal keren anders helpt het niet !! Als een (nieuwe) kattenbak een kap erover heen heeft is het vaker een probleem dan zonder. Eerst de bak een tijd zonder neer zetten en de poes er iedere keer zelf opzetten, ook al heeft ze haar behoefte al ergens anders gedaan (het liefst gelijk erna). Blijven volhouden (zonder kap) en uiteindelijk moet het goed komen. Het kan ook helpen (als ze normaliter goed luistert naar "nee" en haar naam) om dan ook iedere keer "nee" te zeggen als je haar erop zet. Een bak boven en beneden is wel een goede oplossing maar dan moet ze wel verschillende keren weten waar ze haar behoefte moet doen en geholpen worden.

jansje
door jansje - Jul 22, 2009 om 11:59
131 Antwoorden / 14 Vragen

hallo
je hebt toch niet ineens een bak met een katteluikje gekocht he?
ik kreeg echt onze katten er niet op.
de kattenluikje verwijderd en ja hoor daar gingen ze weer
s6

ra
door racle - Jul 22, 2009 om 12:23
11 Antwoorden / 4 Vragen

Gebruik je misschien ook een ander soort kattenkorrels in je nwe bak ?

Heb je de oude bak al weggegooid ? Zet die anders naast de nwe bak en als ze daar dan wel haar behoefte in heeft gedaan, de inhoud in de nwe bak overdoen. Zo komt haar geur in die nwe bak terecht.

Straf haar niet als ze ergens anders haar behoefte doet maar prijs haar, bij wijze van spreken, de hemel in als je haar op de nwe bak zet of geef haar een snoepje als je ziet dat ze haar behoefte daar wel doet.

Straffen werkt nl. averechts.

Succes

va
door vabish - Jul 22, 2009 om 12:31
5 Antwoorden / 3 Vragen

allemaal bedankt voor de tips, een aantal heb ik al uitgeprobeerd. helaas heb ik nog weinig resultaat geboekt, om een aantal te beantwoorden ik gebruik altijd dezelfde korrels, heb de eerste keer ook de korrels waar al op was geplast overgezet in de nieuwe bak.de bak ook omgespoeld met chloor is ze normaal gek op nu niet. de oude bak heb ik niet meer omdat hij helemaal kapot was ben er namelijk op gevallen ik gleed uit en precies met mijn elleboog bovenop de kap die indeukte en uitelkaar spatte, maar we geven de moed niet op bedankt tot zover

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 22, 2009 om 12:38
69 Antwoorden / 2 Vragen

Het luikje heb ik ook van de bak gehaald en toen ging hij er wel op. Ook zit er vaak een zogenaamd luchtfilter bovenin, haal dat eruit want daar blijft de plastic lucht ook in hangen en dat "filter" stink op zich ook.
Blijven spoelen met bleekwater de meeste katten zijn er gek op.
Succes, groetjes Gerda

audb
door audb - Jul 22, 2009 om 12:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Hopelijk heb u alleen een poes en geen kat en mag ze niet naar buiten. Waarom niet zal u zich denkelijk af vragen maar doet u maar eens een paar druppels met valium in de bak. Hier kan de poes krols door worden maar ze zal wel op de bak gaan. Zet de bak ook op de zelfde plaats neer als de oude stek en alleen afspoelen met bleek helpt niet dan is de geur ook v/d buiten kant.

ma
door madammikmak - Jul 22, 2009 om 13:01
19 Antwoorden / 1 Vragen

goedenmiddag, wij hebben dat ook gehad, ik weet niet of dat bij u ook zo is, maar ik had de kap er gelijk op gezet, maar toen ze naast de bak ging zitten, heb ik een tijdje de kap eraf gelaten, en toen ging ze er wel op, toen ze daaraan gewent was heb ik de kap er weer op gezet, en nu gaat ze gewoon op de bak met de kap erop, succes, groetjes Elly :-)

pr
door prins79 - Jul 22, 2009 om 13:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

zelf heb ik ook een keer voor een nieuwe kattenbbak moeten kiezen voor mijn twee katers. Ik dacht dat de natuurvriendelijke variant een goede optie was, maar die kon mijn twee katten niet bekoren. Ik heb toen de oude bak aangehouden. Na een verhuizing heb ik gekozen voor een tweemaal grotere bak en de andere twee weggedaan. Deze grote bak bleek naast toilet ook een goed schuilhuis te zijn. Mijn twee katten zijn inmiddels dood en de bak heb ik over. Als niets werkt mag je deze proberen. Staat wel in amsterdam. groeten en succes

ha
door hartevrouw - Jul 22, 2009 om 13:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als alle voorgaande tips niet helpen kunt u deze eens proberen. Zoek iemand bij u in de buurt die met Bachbloesemremedies werkt.Ik heb zelf goede ervaringen met dieren met het gebruik van deze bloesems.

Uw kat of poes voelt zich duidelijk niet op z'n gemak met/ in deze kattenbak. Er zit altijd wel een bloesem bij die een patroon of angst en onzekerheid kan helpen overwinnen. De bloesems zullen uw kat of poes zo wie zo goed doen en kwaad kunnen ze niet.Daarbij zijn ze erg schappelijk in prijs.

op
door oplossing - Jul 22, 2009 om 13:59
119 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inmiddels al een keer geadviseerd maar haal de bovenkap van de bak zodat ze eraan kan wennen, na een paar weekjes als haar luchtje in de bak aanwezig is kunt  u de bovenkap er weer opzetten en dan is alles weer bij het oude.

Succes

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 22, 2009 om 14:45
69 Antwoorden / 2 Vragen

Bedoelt u geen Valeriaan, daar zij katten namelijk gek op, het zit ook in de kattenspeeltjes. Van Valium worden ze rustig en dat is volgens mij ook enkel voor mensen bedoelt.

macwouter
door macwouter - Jul 22, 2009 om 15:30
825 Antwoorden / 9 Vragen

Die audb toch,is wel lachen hoor. Valium dat gun je de mens nog niet. En och arme de kat al helemaal niet. Maar even bij de vraag te blijven. Het is inderdaad een kwestie van een nieuwe bak en moet ze er toch naar gestuurd worden. Omdat katten eigenzinnig zijn zal het niet gemakkelijk zijn maar hou het vol. Het zijn wel geen honden die je vanalles kunt leren maar een kat kun je ook wel wat sturen.

ke
door kevinmanon - Jul 22, 2009 om 15:47
18 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben dit ook eens meegemaakt, en kregen als advies om de kat met kattenbak in een zo klein mogelijke ruimte neer te zetten met een mandje of kleedje.

Wij hebben toen het toilet beneden opgeofferd voor de kat en zelf gebruikten wij deze boven. Omdat de kat niet anders kan dan op zijn bak is het bij onze kat goed gegaan, daarna de bak ergens anders zetten.

Groeten Cornelia

ra
door racle - Jul 22, 2009 om 16:15
11 Antwoorden / 4 Vragen

Valeriaankruid is een gedroogde vorm van de valeriaanplant. Katten zijn er gek op en eten het zelfs. Je gebruikt het voor nerveuze katten en kan er zelfs thee van maken dat ze ook opdrinken.

In de kattenbak zou ik het niet strooien, wel misschien vlak in de buurt. Maar de kat weet waarschijnlijk best wel waar de bak staat maar wil hem niet gebruiken.

Je zou ook de vraag kunnen voorleggen aan een kattengedragstherapeut. Ff googlen op kattengedragstherapeut en je vindt er vast eentje in de buurt die je helpen kan.

Succes

ma
door mattykarsten - Jul 22, 2009 om 16:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Bij de dierenwinkel zijn verschillende geuren in spuitvorm verkrijgbaar.

Deze geuren kunnen de kat aantrekken of juist afstoten.

U kunt dus bijvoorbeeld op plekken waar de kat niet zijn behoefte hoort te doen sprayen en ook waar dit juist wel hoort.

Bij mijn kat heeft dit ook geholpen. Hij krabte altijd aan de leuning van de bank ipv. de krabpaal.

jl
door jln - Jul 22, 2009 om 16:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een tip van een dierensrts:

Haal bij de drogist valeriaandruppels en doe daar een paar van in de bak. Niet te veel, waarschijnlijk is een of twee wel genoeg.

Het kan zijn, dat ze er dan moeilijk uit te krijgen is, i.p.v. er in. succes!

jln

tr
door tree - Jul 23, 2009 om 07:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vorige antwoorden waren allemaal het proberen waard.

Maar wat je nog niet heb geprobeerd is bij de Drogist "Valeriaan"

druppels halen en deze in de nieuwe kattebak druppelen.

Je hoeft er niet te zuinig mee te doen want het kan geen kwaad.

Ze gebruiken het ook als katten niet aan een krabpaal willen krabben, dan even een paar druppels erop.

Nu hoop ik voor je dat dit de oplossing is.

Groetjes , TREE.

sc
door schen939 - Jul 23, 2009 om 12:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer iemand een poes op een nieuwe bak wil laten gebruiken, dan is het beste om een gedeelte van de inhoud van de oude bak op de nieuwe te doen. Klinkt gek, maar dieren gaan niet vanuit sight maar vanuit smell, ze ruiken dus wat vertrouwd is en wat niet. Misschien hebt U die inhoud niet meer, en dan wordt het een beetje moeilijk. Echter om dat wat hij op de grond doen in de nieuwe bak te gooien kan beslist helpen, proberen maar en sukses

di
door diessie - Jul 23, 2009 om 13:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,u hebt al veel goede tips gehad, hier nog wat tips. Doe biokat met een speciaal geurtje in de bak, grind is verkrijgbaar bij de dierenzaak. op de plek waar de poes nu haar behoefte het vaakst doet de bak neerzetten, doet ze dan haar behoeft op de bak de bak met cmters tegelijk naar de juiste plek schuiven, niet in 1 keer maar per dag een klein stukje. heeft u de poes al laten nakijken door de dierenarts zodat u zeker weet dat ze geen medisch probleem heeft, dit vraagt elke gedragsdeskundige als eerste, is er toevallig nog iets veranderd in huis tegelijk met de nieuwe bak? mag ze van de andere kat wel op de bak? let eens op het gedrag van u andere kat, zit zij soms onverschillig bij de bak de wacht te houden, goed observeren hoor want ze kunnen oorlog met elkaar hebben met de liefste snoetjes zonder dat u het merkt of zit de andere poes in de omgeving van de bak te slapen zg. het valt mij nl op dat de poes graag haar behoefte doet bij u in de buurt, bed als u het ziet ed dat duidt op onzekerheid van de poes en kan veroorzaakt worden door de andere poes. het zou handig zijn dan de poes apart in 1 kamer te zetten met haar eigen bak als ze dan wel gewoon haar behoefte op de bak doet kunt u er van uitgaan dat er iets mis is tussen de dames. o u heeft de nieuwe bak toch wel op de plek van de oude gezet he. valeriaan is een prima idee, valium nee aub niet of alleen als de dierenarts het voorschrijft. bachbloesems prima maar hebben geen direct resultaat en moeten voor de kat waarschijnlijk persoonl;ijk gemaakt worden dus dat word goed obsereveren hoe het karakter van de poes in elkaar zit. ik heb me verdiept in gedragsproblemen maar hier weet ik zo snel geen oplossing voor want ik ken de situatie en de poes niet. wel heeft u geduld nodig en observeren van beide poezen is het beste want het probleem is niet zomaar gevonden.kunnen andere katten die niet tot u huishouden behoren de bak zien staan, het kan met zoveel dingen te maken hebben, maar 1 ding weet ik zeker er is iets wat de o zo schone en zindelijke poes dwingt om haar behoeftes buiten de bak te doen als u haar erop zet blijft u er dan bij staan of loopt u direct weg, nogmaals mijn gevoel gaat uit naar angst of voor de bak of voor de omgeving van de bak of voor de ander poes er is iets. ik wens u veel geduld en succes met alle tips, hou vol en bednek dat ze het niet zomaar doet.

kr
door kroon_1 - Jul 24, 2009 om 08:54
13 Antwoorden / 0 Vragen

Kattenbak met chloor schoon maken.

Wel goed naspoelen natuurlijk.

Katten houden van de geur van chloor.