Slimme meter
Liander wil een slimme meter plaatsen. Nu ben ik helemaal niet tegen slimme meters, maar nu heb ik zonnepanelen laten plaatsen, uitgaande dat ik de investering daarvoor binnen een paar jaar terug zou verdienen door teruglevering via de bestaande teruglopende meter. Nu heb ik begrepen dat de slimme meter pas in 2023 verplicht is. Kan ik plaatsing van de slimme meter uitstellen of vertragen tot eind 2022?
Waarom zou u dit willen vertragen of dergelijke? De teruglevering wordt ook dor de slimme meter geregistreerd.
Aanvullend: zie deze: https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/terugleveren
Waarom zou je dit willen? Met een slimme meter wordt het zelfs nog makkelijker omdat je apart kunt uitlezen hoeveel je hebt teruggeleverd.
Als de keuringsdatum nog een poosje geldig is dan bent u niet verplicht om een al dan niet nieuw/slimme meter te laten plaatsen. Het mag wel. Maar u kunt de meter dom laten.
Als de keuringsdatum van uw huidige meter bereikt is zult u mee moeten werken aan de plaatsingen van een nieuwe meter.
Die nieuwe meter hoeft niet per se een slimme te zijn, het mag en kan wel een slime zijn maar zolang u niet tekent voor doorgifte van UW data blijft u slimme meter dom.
Persoonlijk zal ik never nooit geen slimme meter accepteren en als ik moet, dan teken ik niet voor accoord mbt doorgifte data. Maar wat u doet is uw keuze.
En heb je ook nog rationele argumenten waarom je een geen slimme meter wil of weiger je gewoon omdat het kan?
@RJW, A: Ik wil het gewoon niet, heb 50% fries bloed, geboren in 010 en steenbok, èn stronteigenwijs. B: ik ben nog steeds heel erg goed in staat om te lezen en een inkomende email te verzenden met de gevraagde meterstanden, C: Wie verzekerd mij dat er geen spreekwoordelijke rotte appel in de mand zit bij de uitleesinstelling? En zo precies weet wanneer ik niet thuis ben, zelfs bij de politie komt dit voor. Ergo, dit systeem is niet betrouwbaar. Ik houd zelf binnen excel met een maandelijkse opname ZELF een bestand bij met datum en meterstanden en betalingen en kosten verbruik energie/gas en water. Ik weet tot op een euro nauwkeurig of ik geld terug krijg of glad loop of zou moeten bijbetalen. Alles automatisch is ook echt niet alles.
@mahadma, wist u dat u maandelijks een overzicht ontvangt van het verbruik als de meter wordt uitgelezen. En of u wel of niet thuis bent, in dat geval zou er dagelijks iemand uw meterstand moeten nagaan om daar achter te komen. En troost u, zelf hou ik het ook wekelijks bij in Exel en geloof mij, het klopt iedere maand.
@Gerberera, ja, dat weet ik, maar ik heb dat niet nodig, ik heb exel. En zoals eerder gezegd, ik WIL geen zongenaamde slimme meter.
daar komt bij, die meter is helemaal niet slim!!!!
Het aanntal teruggelevetde energie wordt niet geregistreerd.
De leverancier kan dan ook niet weten wat u terug geleverd hebt en dat is een pluspunt.
Melden dat u tevreden bent met de oude meter en geen slimme meter wilt.
Waarom is dat een pluspunt?
Dan kunnen ze de salderingsregeling niet veranderen. Zonnepanelen gaan niet over een betere wereld. Zonnepanelen gaan over wat je er aan kan verdienen en dat laatste beetje verschil kun je echt niet laten liggen. Al die bijstandsmoeders met die zonnepanelen, wat een toestand.
De teruglevering wordt met de "slimme" meter wel degelijk geregistreerd en is, ook door uzelf, op de meter af te lezen.
U kunt het proberen maar het als u het doet om eraan te verdienen denk ik dat u verkeerd bezig bent. Zo groot is het gat in de salderingsregeling nou ook weer niet. Als uw wijk inderdaad nu aan de beurt is voor de installatie, zal het infrabedrijf u waarschijnlijk vertellen dat u nu inderdaad kunt weigeren, maar dat als de installatie dan verplicht is, u dat dan tegen die tijd zelf betaalt.
nee dat zullen ze niet, mogen ze ook niet, enkel als je ZELF alsnog opdracht geeft voor plaatsing van een andere meter zijn er kosten aan verbonden!!!!
We moeten dit soort dwarsligger gedrag niet aanmoedigen dus hup een rekening.
Je kunt niets verplichten zolang het wettelijk niet is vastgelegd of het niet is vermeld in het overeenkomstcontract.
Zelf werk ik voor Liander en heb nog geen andere aansluitcontrakten gezien. En dan nog iets:
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/
We hadden dit jaar al een "slimme meter" moeten hebben. Dus niet!
Er is een wetsvoorstel naar de kamer die mensen met zonnepanelen en een ferrarismeter een boete gast geven als ze nu niet omgaan.
latevogel beetje achterhaald, je kan namelijk gewoon je vorige verburik delen door aantal dagen per jaar. en met de slimme meter zie je hoeveel je dagelijks verbruik en bij mij zie ik daar nouwelijk verandering in, alleen nu verbuik ik zelfs minder stroom
Wij hebben zonnepanelen en een slimme meter. Gaat prima hoor. Zelfde verdienmodel als met een domme meter. Juist ook veel inzichtelijker zo.
Weigeren mag, maar als u t.z.t toch nog aan de 'slimme' meter wil/moet dan zijn de installatie kosten voor u.
Advies : Laat de 'slimme' meter installeren aangezien deze ook het teruggeleverde registreerd.
Mocht u overgaan tot het laten plaatsen, neem dan kort voor de installatie foto's van de oude electra en de gasmeter om de meterstanden vast te leggen en dat voor het geval het bij administratieve afhandeling fout mocht gaan.
Er komt is me verteld,
nog een gratis vervanging.
Jammer, ik zie graag dat dat soort dwarsliggers dubbel betalen.
Jammer, ik zie graag dat dat soort dwarsliggers dubbel betalen.
Ik ben geen meeloper omdat er ooit in 070 besloten dat we dat allemaal maar moeten doen. Als iedereen in het water springt, doe ik dat niet.
DOOR HENKDEZEVENDE 11 OKT. 2020 Ik ben geen meeloper Als iedereen in het water springt, doe ik dat niet.
@henk,
Voor de verlichting gebruikt u nog kaarsen of bent u toch inmiddels al overgestapt op een olielamp ?
En koken en stoken doet u nog met sprokkelhout ?
U heeft wel een computer, waarom bent u afgestapt van de kroontjespen ?
Maar even serieus, wat is er mis met het gebruik de 'slimme' meter t.o.v. bijv. uw telefoon of computer ?
@Mein33: u richt zich tegen de verkeerde. De quote van het water, is nl. niet van @henkde7e.
@Henkde7e: sinds wanneer is iemand een dwarsligger als hij of zij gewoon zijn eigen plan(ning) volgt?
@Mein33: u richt zich tegen de verkeerde. De quote van het water, is nl. niet van @henkde7e.
@sprieje, van wie dan wel, ik kan deze tekst nl. niet aan een ander toeschrijven !
@Mahadma schrijft 'Ik ben geen meeloper omdat er ooit in 070 besloten dat we dat allemaal maar moeten doen. Als iedereen in het water springt, doe ik dat niet.'
@sprietje,
Eenoog heeft het nu ook gezien, dank voor de correctie !
@henkdezevende,
Sorry voor het aan u toedichten van een opmerking die u echter niet heeft gemaakt !
Als die vervanging tzt echt MOET, gaat dat kosteloos.
Ik werk voor Liander en zolang het nog niet verplicht is, is het kosteloos. Na de boodschap dat het verplicht is, dan dus gratis vervanging, weigert iemand dit en wil alsnog later een dig. meter, dan moet hij/zij betalen. En je mag de uitlezing ook stopzetten, zodat men niet kan zien wat u verbruikt.
iets wat je uit kunt zetten kan ook aangezet worden!!!!
electrische meter is pas verplicht op het moment dat de eerste kamer de wet daaromtrent aanneemt en zover is het nog lang niet, laat je niet gek maken....
Waarom uitstellen, ook met de "slimme" meter levert u terug, moet dat alleen even aanmelden. Bij uitstellen loopt u de kans dat u in 2022 eventuele kosten voor plaatsing van de meter zelf moet moet betalen. Voor het aanmelden kunt u hier lezen hoe dit werkt als het om Liander gaat.
nee zelf betalen kan en mag niet, je geeft zelf geen opdracht voor plaatsing immers!!!!
van zodra men gaat salderen is zo een slimme meter enkel slim voor de leverancier en NIET voor de consument!!!!
Toevallig (als een aanvullende informatie), is aangaande de slimme meter, welke een verplichting wordt en de afbouw van de salderingsregeling met daarin een tabel, vanaf 1 januari 2023 verleden week nog een kamerbrief door het kabinet naar de 2deKamer daarover verstuurd
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/10/08/wetsvoorstel-afbouw-salderingsregeling-naar-de-kamer
Een gelijksoortige link met wat allemaal moet en niet doorging:
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/
We hadden dit jaar al een "slimme meter" moeten hebben. Dus niet!
Ik heb al meerdere jaren een slimme meter en sedert 2 jaar in combinatie met zonnepanelen.
Prima werkende combinatie. Bijvoorbeeld omdat ik van mijn leverancier maandelijks een overzicht krijg van gebruik van gas en elektra alsmede de opgewekte stroom.
Was ook keurig verwerkt in de jaarrekening.
Nadelen heb ik niet ervaren maar ik ben weliswaar kritisch maar géén wantrouwde geest. Als ik dat wel zou zijn dan zou ik namelijk ook niet via desktop\laptop of mobiel kunnen en willen reageren. Die slurpen meer persoonlijke informatie dan de slimme meter. Dat begrijpen sommige gasten niet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.
In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont. Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de regeri
...
Lees meer
Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer