Da
door David Jan Oct 11, 2020 om 16:33
Huishouden & energie

Slimme meter

Liander wil een slimme meter plaatsen. Nu ben ik helemaal niet tegen slimme meters, maar nu heb ik zonnepanelen laten plaatsen, uitgaande dat ik de investering daarvoor binnen een paar jaar terug zou verdienen door teruglevering via de bestaande teruglopende meter. Nu heb ik begrepen dat de slimme meter pas in 2023 verplicht is. Kan ik plaatsing van de slimme meter uitstellen of vertragen tot eind 2022?

12459 25 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2020 om 16:41
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou u dit willen vertragen of dergelijke? De teruglevering wordt ook dor de slimme meter geregistreerd.

Aanvullend: zie deze: https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/terugleveren

rj
door rjw - Oct 11, 2020 om 16:44
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou je dit willen? Met een slimme meter wordt het zelfs nog makkelijker omdat je apart kunt uitlezen hoeveel je hebt teruggeleverd.

mahadma
door mahadma - Oct 11, 2020 om 16:44
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Als de keuringsdatum nog een poosje geldig is dan bent u niet verplicht om een al dan niet nieuw/slimme meter te laten plaatsen. Het mag wel. Maar u kunt de meter dom laten.
Als de keuringsdatum van uw huidige meter bereikt is zult u mee moeten werken aan de plaatsingen van een nieuwe meter.
Die nieuwe meter hoeft niet per se een slimme te zijn, het mag en kan wel een slime zijn maar zolang u niet tekent voor doorgifte van UW data blijft u slimme meter dom.
Persoonlijk zal ik never nooit geen slimme meter accepteren en als ik moet, dan teken ik niet voor accoord mbt doorgifte data. Maar wat u doet is uw keuze.

rj
door rjw Oct 11, 2020 om 18:39
3266 Antwoorden / 5 Vragen

En heb je ook nog rationele argumenten waarom je een geen slimme meter wil of weiger je gewoon omdat het kan?

mahadma
door mahadma Oct 11, 2020 om 22:15
11543 Antwoorden / 51 Vragen

@RJW, A: Ik wil het gewoon niet, heb 50% fries bloed, geboren in 010 en steenbok, èn stronteigenwijs. B: ik ben nog steeds heel erg goed in staat om te lezen en een inkomende email te verzenden met de gevraagde meterstanden, C: Wie verzekerd mij dat er geen spreekwoordelijke rotte appel in de mand zit bij de uitleesinstelling? En zo precies weet wanneer ik niet thuis ben, zelfs bij de politie komt dit voor. Ergo, dit systeem is niet betrouwbaar. Ik houd zelf binnen excel met een maandelijkse opname ZELF een bestand bij met datum en meterstanden en betalingen en kosten verbruik energie/gas en water. Ik weet tot op een euro nauwkeurig of ik geld terug krijg of glad loop of zou moeten bijbetalen. Alles automatisch is ook echt niet alles.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2020 om 11:16
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@mahadma, wist u dat u maandelijks een overzicht ontvangt van het verbruik als de meter wordt uitgelezen. En of u wel of niet thuis bent, in dat geval zou er dagelijks iemand uw meterstand moeten nagaan om daar achter te komen. En troost u, zelf hou ik het ook wekelijks bij in Exel en geloof mij, het klopt iedere maand.

mahadma
door mahadma Oct 12, 2020 om 13:46
11543 Antwoorden / 51 Vragen

@Gerberera, ja, dat weet ik, maar ik heb dat niet nodig, ik heb exel. En zoals eerder gezegd, ik WIL geen zongenaamde slimme meter.

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:46
3153 Antwoorden / 0 Vragen

daar komt bij, die meter is helemaal niet slim!!!!

ma
door malty - Oct 11, 2020 om 17:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het aanntal teruggelevetde energie wordt niet geregistreerd.
De leverancier kan dan ook niet weten wat u terug geleverd hebt en dat is een pluspunt.

Melden dat u tevreden bent met de oude meter en geen slimme meter wilt.

getty
door getty Oct 11, 2020 om 18:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom is dat een pluspunt?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 11, 2020 om 20:45
2065 Antwoorden / Vragen

Dan kunnen ze de salderingsregeling niet veranderen. Zonnepanelen gaan niet over een betere wereld. Zonnepanelen gaan over wat je er aan kan verdienen en dat laatste beetje verschil kun je echt niet laten liggen. Al die bijstandsmoeders met die zonnepanelen, wat een toestand.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2020 om 11:18
7366 Antwoorden / 14 Vragen

De teruglevering wordt met de "slimme" meter wel degelijk geregistreerd en is, ook door uzelf,  op de meter af te lezen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 11, 2020 om 17:54
2065 Antwoorden / Vragen

U kunt het proberen maar het als u het doet om eraan te verdienen denk ik dat u verkeerd bezig bent. Zo groot is het gat in de salderingsregeling nou ook weer niet. Als uw wijk inderdaad nu aan de beurt is voor de installatie, zal het infrabedrijf u waarschijnlijk vertellen dat u nu inderdaad kunt weigeren, maar dat als de installatie dan verplicht is, u dat dan tegen die tijd zelf betaalt.

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:47
3153 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat zullen ze niet, mogen ze ook niet, enkel als je ZELF alsnog opdracht geeft voor plaatsing van een andere meter zijn er kosten aan verbonden!!!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 13, 2020 om 18:07
2065 Antwoorden / Vragen

We moeten dit soort dwarsligger gedrag niet aanmoedigen dus hup een rekening.

latevogel
door latevogel Oct 14, 2020 om 13:44
86 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt niets verplichten zolang het wettelijk niet is vastgelegd of het niet is vermeld in het overeenkomstcontract.
Zelf werk ik voor Liander en heb nog geen andere aansluitcontrakten gezien. En dan nog iets:

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/

We hadden dit jaar al een "slimme meter" moeten hebben. Dus niet!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 14, 2020 om 19:44
2065 Antwoorden / Vragen

Er is een wetsvoorstel naar de kamer die mensen met zonnepanelen en een ferrarismeter een boete gast geven als ze nu niet omgaan.

manu410
door manu410 Oct 16, 2020 om 15:53
Antwoorden / Vragen

latevogel beetje achterhaald, je kan namelijk gewoon je vorige verburik delen door aantal dagen per jaar. en met de slimme meter zie je hoeveel je dagelijks verbruik en bij mij zie ik daar nouwelijk verandering in, alleen nu verbuik ik zelfs minder stroom

getty
door getty - Oct 11, 2020 om 18:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wij hebben zonnepanelen en een slimme meter. Gaat prima hoor. Zelfde verdienmodel als met een domme meter. Juist ook veel inzichtelijker zo.

me
door mein33 - Oct 11, 2020 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weigeren mag, maar als u t.z.t toch nog aan de 'slimme' meter wil/moet dan zijn de installatie kosten voor u.
Advies : Laat de 'slimme' meter installeren aangezien deze ook het teruggeleverde registreerd.

Mocht u overgaan tot het laten plaatsen, neem dan kort voor de installatie foto's van de oude electra en de gasmeter om de meterstanden vast te leggen en dat voor het geval het bij administratieve afhandeling fout mocht gaan.

ma
door malty Oct 11, 2020 om 20:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Er komt is me verteld,
nog een gratis vervanging.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 11, 2020 om 20:46
2065 Antwoorden / Vragen

Jammer, ik zie graag dat dat soort dwarsliggers dubbel betalen.

mahadma
door mahadma Oct 11, 2020 om 22:18
11543 Antwoorden / 51 Vragen

DOOR HENKDEZEVENDE 11 OKT. 2020 OM 20:46
156 ANTWOORDEN / VRAGEN

Jammer, ik zie graag dat dat soort dwarsliggers dubbel betalen.

Ik ben geen meeloper omdat er ooit in 070 besloten dat we dat allemaal maar moeten doen. Als iedereen in het water springt, doe ik dat niet.

me
door mein33 Oct 12, 2020 om 10:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HENKDEZEVENDE 11 OKT. 2020 Ik ben geen meeloper Als iedereen in het water springt, doe ik dat niet.

@henk,

Voor de verlichting gebruikt u nog kaarsen of bent u toch inmiddels al overgestapt op een olielamp ?
En koken en stoken doet u nog met sprokkelhout ?
U heeft wel een computer, waarom bent u afgestapt van de kroontjespen ?

Maar even serieus, wat is er mis met het gebruik de 'slimme' meter t.o.v. bijv. uw telefoon of computer ?

Donuts
door Donuts Oct 12, 2020 om 11:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Mein33: u richt zich tegen de verkeerde. De quote van het water, is nl. niet van @henkde7e.

Donuts
door Donuts Oct 12, 2020 om 11:43
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Henkde7e: sinds wanneer is iemand een dwarsligger als hij of zij gewoon zijn eigen plan(ning) volgt?

me
door mein33 Oct 12, 2020 om 13:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

OOR SPRIETJE 12 OKT. 2020 OM 11:42
496 ANTWOORDEN / VRAGEN

@Mein33: u richt zich tegen de verkeerde. De quote van het water, is nl. niet van @henkde7e.

@sprieje, van wie dan wel, ik kan deze tekst nl. niet aan een ander toeschrijven !

Donuts
door Donuts Oct 12, 2020 om 13:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Mahadma schrijft 'Ik ben geen meeloper omdat er ooit in 070 besloten dat we dat allemaal maar moeten doen. Als iedereen in het water springt, doe ik dat niet.'

me
door mein33 Oct 12, 2020 om 14:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sprietje,

Eenoog heeft het nu ook gezien, dank voor de correctie !

@henkdezevende,

Sorry voor het aan u toedichten van een opmerking die u echter niet heeft gemaakt !

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2020 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die vervanging tzt echt MOET, gaat dat kosteloos.

latevogel
door latevogel Oct 12, 2020 om 18:45
86 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk voor Liander en zolang het nog niet verplicht is, is het kosteloos. Na de boodschap dat het verplicht is, dan dus gratis vervanging, weigert iemand dit en wil alsnog later een dig. meter, dan moet hij/zij betalen. En je mag de uitlezing ook stopzetten, zodat men niet kan zien wat u verbruikt.

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:49
3153 Antwoorden / 0 Vragen

iets wat je uit kunt zetten kan ook aangezet worden!!!!

electrische meter is pas verplicht op het moment dat de eerste kamer de wet daaromtrent aanneemt en zover is het nog lang niet, laat je niet gek maken....

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2020 om 11:09
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom uitstellen, ook met de "slimme" meter levert u terug, moet dat alleen even aanmelden. Bij uitstellen loopt u de kans dat u in 2022 eventuele kosten voor plaatsing van de meter zelf moet moet betalen. Voor het aanmelden kunt u hier  lezen hoe dit werkt als het om Liander gaat.

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:51
3153 Antwoorden / 0 Vragen

nee zelf betalen kan en mag niet, je geeft zelf geen opdracht voor plaatsing immers!!!!

van zodra men gaat salderen is zo een slimme meter enkel slim voor de leverancier en NIET voor de consument!!!!

ja
door januitgroningen - Oct 12, 2020 om 12:49
53 Antwoorden / 2 Vragen

Toevallig (als een aanvullende informatie), is aangaande de slimme meter, welke een verplichting wordt en de afbouw van de salderingsregeling met daarin een tabel, vanaf 1 januari 2023 verleden week nog een kamerbrief door het kabinet naar de 2deKamer daarover verstuurd

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/10/08/wetsvoorstel-afbouw-salderingsregeling-naar-de-kamer

latevogel
door latevogel Oct 14, 2020 om 13:42
86 Antwoorden / 0 Vragen

Een gelijksoortige link met wat allemaal moet en niet doorging:

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/

We hadden dit jaar al een "slimme meter" moeten hebben. Dus niet!

Ka
door Kannie - Oct 12, 2020 om 14:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al meerdere jaren een slimme meter en sedert 2 jaar in combinatie met zonnepanelen.
Prima werkende combinatie. Bijvoorbeeld omdat ik van mijn leverancier maandelijks een overzicht krijg van gebruik van gas en elektra alsmede de opgewekte stroom.
Was ook keurig verwerkt in de jaarrekening.
Nadelen heb ik niet ervaren maar ik ben weliswaar kritisch maar géén wantrouwde geest. Als ik dat wel zou zijn dan zou ik namelijk ook niet via desktop\laptop of mobiel kunnen en willen reageren. Die slurpen meer persoonlijke informatie dan de slimme meter. Dat begrijpen sommige gasten niet.

go
door goofert - Oct 12, 2020 om 14:24
16 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom wordt er steeds beweerd dat teruglevering niet wordt geregistreerd door de slimme meter ? Het tegendeel is waar ! Ik heb sinds een paar jaar zonnepanelen, Ik kan zien hoeveel electriciteit ik heb verbruikt, en hoeveel er is teruggeleverd. Van zowel normaal als dal tarief wordt dit weergegeven. Bij mijn provider is dit zelf in te stellen, ik heb dit ingesteld op weergave per maand. In dit overzicht zijn alle bedragen te zien, inclusief het verschil tussen het maandbedrag en totaal bedrag van verbruik/levering. Ik begrijp wel het misverstand: Zolang de salderingsregeling geld (tot 2023) werkt dit zo. Maar per 2023 wordt het terugleverings tarief vrijwel zeker verlaagd en dan zou je met een oude schijfmeter dus voordeel hebben. Daarom zullen energieleveranciers, vanaf 2023 alleen nog mensen met zonnepanelen met een slimme meter accepteren.

Dus hoe dan ook zal je straks met zonnepanelen een slimme meter moeten laten plaatsen.

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:52
3153 Antwoorden / 0 Vragen

zolang de wet niet is veranderd kan dat dus niet!!!!

go
door goofert - Oct 12, 2020 om 14:29
16 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom wordt er steeds beweerd dat teruglevering niet wordt geregistreerd door de slimme meter ? Het tegendeel is waar ! Ik heb sinds een paar jaar zonnepanelen, Ik kan zien hoeveel electriciteit ik heb verbruikt, en hoeveel er is teruggeleverd. Van zowel normaal als dal tarief wordt dit weergegeven. Bij mijn provider is dit zelf in te stellen, ik heb dit ingesteld op weergave per maand. In dit overzicht zijn alle bedragen te zien, inclusief het verschil tussen het maandbedrag en totaal bedrag van verbruik/levering. Ik begrijp wel het misverstand: Zolang de salderingsregeling geld (tot 2023) werkt dit zo. Maar per 2023 wordt het terugleverings tarief vrijwel zeker verlaagd en dan zou je met een oude schijfmeter dus voordeel hebben. Daarom zullen energieleveranciers, vanaf 2023 alleen nog mensen met zonnepanelen met een slimme meter accepteren.

Dus hoe dan ook zal je straks met zonnepanelen een slimme meter moeten laten plaatsen.

th
door thieu Oct 12, 2020 om 14:59
148 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]straks met zonnepanelen een slimme meter moeten laten plaatsen.[/quote]

Niet waar. Zie mijn reactie hieronder.

th
door thieu - Oct 12, 2020 om 14:57
148 Antwoorden / 0 Vragen

Op dit moment bestaat de salderingsregeling nog. Dat wil feitelijk zeggen dat je voor de teruggeleverde stroom hetzelfde terugkrijgt als je betaalt.
Per 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd, en dat duurt tot 2031.
Wat je van de energiemaatschappij terugkrijgt voor de teruggeleverde stroom wordt dan in stappen elk jaar minder. Het zal echter nooit nul worden. Ze zijn wettelijk verplicht je een 'redelijke' vergoeding te geven voor de teruggeleverde stroom. Uiteindelijk (in 2031) krijg je waarschijnlijk nog 6 a 7 cent per KwU terug.

De slimme meter registreert precies wat je verbruikt en wat je teruglevert. Daarom kunnen ze ook dat verschil maken in het tarief (verbruik of teruglevering)

De oude draaistroommeter kan dat niet. Die draait gewoon terug. Een voor de toekomst veel voordeligere oplossing.
Ik zou deze dan ook zo lang mogelijk aanhouden. Maar, zoals Mahadma al zei, op het moment dat de keuringsdatum op je oude meter verloopt ben je verplicht een nieuwe meter te accepteren. En ik las in onderstaande link dat je vanaf 2021 verplicht bent een nieuwe meter te accepteren, maar dat hoeft nog steeds geen 'slimme' te zijn.

Een nieuwe meter kan dus óók een 'domme' meter zijn. Wél een 'digitale' die beide stromen kan registreren, maar die niet vanaf afstand uitgelezen (ect.) kan worden.
Ik heb zelf heel recent panelen gekregen en mij werd netjes gewezen op deze mogelijkheid.

<edit>
Januitgroningen postte een link waar dat ook allemaal in staat.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/10/08/wetsvoorstel-afbouw-salderingsregeling-naar-de-kamer

me
door mein33 - Oct 12, 2020 om 15:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weigeren van de 'Slimme' meters mag en als de huidige meter t.z.t. wordt afgekeurd, dan worden er 'gratis' 'domme' digitale meters geplaats.

Nu weigeren, maar u wil t.z.t. alsnog 'Simme' meters, dan worden daarvoor installatiekosten in rekening gebracht door de Netbeheerder.

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:53
3153 Antwoorden / 0 Vragen

ONZIN.

me
door mein33 Oct 13, 2020 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

1paul,

U bent de uitroeptekens vergeten !

1paul
door 1paul Oct 14, 2020 om 10:39
3153 Antwoorden / 0 Vragen

sorry Mein!!!!

Zo beter????

:)

me
door mein33 Oct 14, 2020 om 11:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@1paul,

OK, dank u wel !    ;-))

il
door iljaha - Oct 12, 2020 om 16:50
179 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een slimme meter laat plaatsen, moet u wel nog even een salderingsregeling afsluiten met uw energieleverancier. Dat is volgens mij niet nodig met een terugdraaiende schijf. Als Liander NU wil plaatsen, is het waarschijnlijk gratis. Als u het op afroep wilt laten doen, houd er dan rekening mee dat u daarvoor de rekening krijgt.

Maar... best leuk om precies te zien hoeveel u teruglevert: dat is een mooie verbetering van de slimme meter. En (ik zit bij Vattenfall) ik krijg elke maand de tussenscore. Zo leuk om bv te zien dat ik afgelopen maand -2 euro heb betaald voor elektriciteit.

Jan_Coenraats
door Jan_Coenraats - Oct 12, 2020 om 16:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

U kint hem zelfs weigeren. Dan hoeft u zich helemáal geen zorgen te maken. En "slimmer"is niet "beter".

ba
door bakkersjors - Oct 12, 2020 om 17:20
48 Antwoorden / 0 Vragen

Domme meter telt terug , slimme meter niet, wat is het verschil?
De energiebelasting!!!!
Bij een slimme meter betaalt u over de door u gebruikte aantal kilowatts energiebelasting en krijgt u een bepaald bedrag per kilowatt opgewekte energie terug.
Maar bij een domme meter betaalt u alleen energiebelasting over het overgebleven aantal kilowatts na aftrek van de opgewekte energie.
Voorbeeld bij de slimme meter: u gebruikt 2200 Kilowatt, kost u dus 2200x zoveel eurocent energiebelasting en u krijgt 1000x bepaald bedrag zeg 0,20€terug.
Bij de domme meter betaald u alleen over 2200-1000 = 1200 x zoveel eurocent energiebelasting, i.p.v. over de door u gebruikte 2200 kilowatt.
En nu komt het: De installateurs krijgen voor elke slimme meter een bepaald bedrag extra t.o.v. de domme meter, c.q. altijd een domme meter terugplaatsen indien u zonnepanelen heeft.
Hoop dat ik het zo duidelijk heb weergegeven,

he
door henkie.penkie Oct 12, 2020 om 17:24
149 Antwoorden / 0 Vragen

Domme meters terug olaatsen doen ze niet meer zodra de analoge draaischijfmeter is verwisseld voor een slimme meter worden deze dezelfde dag nog vernietigd.

he
door henkie.penkie - Oct 12, 2020 om 17:22
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als je nu een slimme krijgt aangeboden door de Netwerkbeheerder zou ik hem beslist laten plaatsen. Stel je uit tot 2023 dan kost het je geld tussen de € 70,00 en € 100,00. En nu wordt je de slimme meter gratis geplaatst.

mahadma
door mahadma Oct 12, 2020 om 17:29
11543 Antwoorden / 51 Vragen

En je kan die meter wel DOM laten, waarom moet alles wat een internetverbinding heeft SLIM heten??????

me
door mein33 Oct 12, 2020 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mahaema,

Hoe is het met uw internetverbinding gesteld, is dat een domme of een slimme verbinding ?  ;-))

mahadma
door mahadma Oct 12, 2020 om 18:12
11543 Antwoorden / 51 Vragen

@Mein33, mijn internet verbinding is niet meer als een onzichtbaar draadje wat werkt, niks slims aan, net zo slim als de zogenaamde slimme meter. Nog nooit van "slim internet" gehoord.

1paul
door 1paul Oct 13, 2020 om 16:55
3153 Antwoorden / 0 Vragen

betalen als je zelf geen opdracht geeft???? ONZIN, think again....

latevogel
door latevogel Oct 14, 2020 om 13:41
86 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk voor Liander en heb ook zonnepanelen, dus zelfde situatie als de vragensteller. Als je nu weigert is de installatie van de meter bij het verplicht worden, GRATIS! Daarna moet je er inderdaad voor betalen. Dus als mij en anderen in 2023 de meter wordt aangeboden en ik zou weer weigeren, dan gaat mij dat bij eigen aanvraag geld kosten.
Maar......, ik moet het allemaal nog zien. Dit jaar zou iedereen de meter al moeten hebben maar er zijn nog veel met oude analoge meters.
Collega's van mij gaan van de gascontrole in de zomer over naar meterplaatsen in de winterperiode. En er is nog voor minstens 2 jaar werk.
Zie ook deze link, de meters hadden dit jaar er MOETEN zijn:

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/

latevogel
door latevogel - Oct 12, 2020 om 18:41
86 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk wilt u uw privacy behouden, dus dat men niet zo maar de meter uit kan lezen. Ik zit in dezelfde situatie als u, sinds 3 jaar heb ik panelen en Liander maakte een afspraak zonder overleg. Die heb ik gecanceld en dit omdat ik in de veronderstelling was dat men uit kon lezen wanneer men wilde en ik was nogal gefocust op privacy. Nu weet ik dat je de netwerkbeheerder ook kunt vragen het uitlezen uit te schakelen. Ik heb trouwens nog steeds de analoge meter en houd deze voorlopig want voor de zonnepanelen maakt het niets uit. U geeft aan de energieleverancier gewoon jaarlijks de standen door en dat wordt keurig verrekend. Indien het verplicht wordt in 2023, dan is het nog een gratis installering van de dig. meter.

ho
door houbi - Oct 12, 2020 om 19:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik jammer vind is dat veel mensen antwoorden die de vraag niet lezen of er zich niet in verdiept hebben.
Ik heb deze zomer me ook zonnepanelen laten plaatsen. Omdat ik toen een andere meter moest, ik had een 230 V en moest een 400 V hebben, heb ik er over nagedacht om een slimme meter te nemen. (deze had ik van te voren geweigeld yoen men hem wilde vervangen (230V tegen 230V).
Het is volgens mijn gegevens niet verplicht. Het enigste voordeel voor mijn zonnepanelen was dat de enegiemaatschappij minder kosten heeft, doordat er niemand meer langs de deur hoeft te gaan, dus werk ik dan mee aan banenverlies. ;-)
Maar nu met de zonnepanelen zou het voor mij ook voordelen hebben, dan zou ik bv mijn terug geleverde stroom elke maand kunnen verrekeken. Dus ik moest nog eens extra nadenken. Uiteindelijk wilde in besluiten om een slimme te nemen, maar dan wilde ze me verplichten om ook een slimme gasmeter te nemen. Ten eerste wil ik niks wat verplicht is en ten 2e, wat ik misschien nog belangrijker vind is dat ik de slimme gasmeter niet vertrouw. In het verleden zijn we vaker vanuit mijn beroep moeten gaan controleren of er in een pand een gaslek was, omdat de meter wel geteld had, maar de gebruiker er zeker van was dat hij geen afname had gehad, daar vonden wij ook geen gaslek.
Dus heb ik beide nu geweigerd.
En als antwoord op berichten die ik hierboven wel las, deze meter heeft een telwerk waar de terug geleverde stoom op geteld wordt, zelfs 2, 1 dag en 1 nachtopbrenst, maar de laatste zal natuurlijk nooit gaan lopen. Het enigste nadeel is natuurlijk wel, dat het maar 1x per jaar wordt verrekend, eigenlijk nogmaal met de tijd voordat ik zonnepanelen had. Maar ik denk dat dit het tweede jaar dat al overzichtelijker is, omdat ik dan mijn voorschot kan verlagen. Maar volgend jaar krijg ik dan wel een leuk zakcentje als we gaan afrekeken.

lo
door longgirl - Oct 12, 2020 om 20:30
11 Antwoorden / 0 Vragen

ook wij zitten in dezelfde situatie, oude terug loop meter en zonnepanelen. U heeft helemaal gelijk door de slimme meter NIET te willen, want nu loopt de meter terug, en wat u nu opwekt wordt hier van af gehaald, anders krijg je slechts 4 tot max 10 cent (afhankelijk van de energie leverancier) per opgebracht vermogen. Tenminste als u over leverd, en als de saldering veranderd kunnen zij niet zien wat u opgeleverd hebt en draait zo'n oude meter gewoon terug. Ik zeg dus oude meter houden, het "nog" niet verplicht om een slimme meter te nemen.

h.
door h.terpstra - Oct 12, 2020 om 22:09
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste David Jan,

Een slimme energie meter schent grondrecht. De overheid schendt de wet als zij alle consumenten verplicht een slimme energiemeter te laten installeren.

De slimme energiemeter tast de privacy aan en schendt de Europese wettelijke bescherming van dit grondrecht.

Ook is de slimme meter niet geschikt voor normaal gebruik. Het is een laboratorium instrument, De meter springt naar voren, als er een gebruiker in uw huis of kantoor aanspringt of ingeschakeld wordt. Het programma Archos zaterdag 1400 h tot 1500 h. heeft daar enige jaren geleden een onderzoek over uitgezonden.
Naar voren kwam verhogingen  van 100 tot 1000 % op het eerder verbruik..
Kennis van mij heeft met een aangeleverd schetsje over de oorzaak een rechtzaak gewonnen. Voor de elekro mensen. De meter springt naar voren via de vijfde harmonische. Nu vernam ik dat er ook verbeterde meters zijn. Maar ook die draien niet terug, U betaald 25 ct. terug ontvangt u 5 ct ?.
U betaald de meter dus altijd minimaal twee maal. En op het kantoor van Liander kan men precies zien hoe lang u van huis bent.  Groet, Henk Terpstra.

gerbera
door gerbera Oct 16, 2020 om 14:49
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Nooit gehoord dat u het uitlezen kunt laten uitzetten. Maar weet u wat het voordeel is,ik krijg elke maand een overzicht van het verbruik en dat wordt vergeleken met het verbruik van voorgaand jaar in dezelfde periode.
En als daar zo'n groot verschil in zou zitten is dat door mij te zien.
En wat die test betreft, wel ff in zijn juiste proporties laten en erbij vertellen dat n.a.v. div. testen een aantal metertypes uit de handel genomen zijn door de leveranciers. En ja hoor, bij Liander zit de hele dag iemand op uw meter te kijken of u wel of niet thuis bent.
En wat die " vijfde harmonische" betreft laten we het maar op de klok en de klepel houden. Dit heeft totaal niets met de "slimme" meter maar met overbelasting van het landelijk netwerk te maken.

gerbera
door gerbera Oct 16, 2020 om 15:26
7366 Antwoorden / 14 Vragen

ook nog ff een onderzoek waar u wat meer waarde aan kunt hechten;
klik hier

1paul
door 1paul - Oct 13, 2020 om 09:21
3153 Antwoorden / 0 Vragen

zolang het niet verplicht is kun je de meter houden die je nu hebt, Liander mag vragen, aandringen zelfs maar verplichten kan men helemaal niets....

Ik geef u groot gelijk trouwens, hier is ie er ook niet en dat kreng komt er ook niet in zolang dat niet in de wet staat, verandert de wet dan pas laat ik een electronische meter plaatsen maar zeker geen slimme meter....

latevogel
door latevogel Oct 14, 2020 om 13:30
86 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/

We hadden dit jaar al een "slimme meter" moeten hebben. Dus nog niet!

gerbera
door gerbera Oct 16, 2020 om 15:31
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Je mag een slimme meter weigeren, maar als je over zonnepanelen beschikt is dit een ander verhaal. Althans, vanaf 2023 dan. Vanaf dat jaar is het verplicht om een slimme meter te hebben.

1paul
door 1paul Oct 17, 2020 om 09:07
3153 Antwoorden / 0 Vragen

niet helemaal waar Gerbera, er staat letterlijk de volgende tekst in het energieaccoord.....................

“Met ingang van 1 januari 2023 zal (…) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”,

dat mag dus ook een andere meter zijn, als deze maar de 2 gescheiden telwerken heeft....

wimmi20
door wimmi20 - Oct 13, 2020 om 20:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ruim een half jaar geleden werd bij mij een slimme meter geplaatst.

Mijn energierekening is nu 3 maal hoger.

gerbera
door gerbera Oct 16, 2020 om 14:32
7366 Antwoorden / 14 Vragen

En als u denkt dat dit door de slimme meter komt zou ik de meter maar na laten kijken, want 3x hoger lijkt mij wel erg veel in een half jaar. Heb deze reeds 2 jaar en nog geen verschil kunnen ontdekken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 16, 2020 om 18:33
2065 Antwoorden / Vragen

Mensen denken dan dat de nieuwe meter niet goed is maar het is veel waarschijnlijker dat de oude meter niet goed was.
Hij was wel goed voor hun portemonnee

1paul
door 1paul Oct 17, 2020 om 09:13
3153 Antwoorden / 0 Vragen

de oude meters waren zeer betrouwbaar, Wimmi, je kunt je verbruik laten controleren als je dat wilt, zetten ze een tussenmeter ertussen....

vanuit de electrische meter komen er twee draden, die halen ze los, verlengen ze dan naar de tussenmeter en vanuit die tussenmeter weer terug naar de originele aansluitplaaats....

op die manier kun je kontroleren of je meter wel de juiste hoeveelheid stroom afleest....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 16, 2020 om 21:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ze eind 2022 alle  nu weigeraars moeten helpen?
Dat lukt nooit,   en  ze mogen als je nu weigerde later plaatsingskosten vragen of  op 1-1-2023 jou afsluiten zolang je op de Slimme meter wacht.

Verder wil een netbeheerder ook weten  dat  er geleverd  word, want bij teveel stroom  valt Uw Inverter uit.
boven iets van 244 volt  kunt U niets meer leveren en dat komt steeds vaker voor nu al.
Ik zet bij mooi weer daarom vaak  wasmachine of Airco aan  zodat de  spanning daalde en hij bleef werken en dan gaan de buren eruit!
Niet echt   eerlijk maar wel een manier om  maximaal rendement te halen.

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2020 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een gezwets. Als die meter echt verplicht wordt, hoef je daar niet voor te betalen.

Ook de rest van het verhaal is complete flauwekul.

ju
door juliomariner Oct 16, 2020 om 23:55
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals u weet permanent geband bij Radar dus gaat hij hier verder lopen ouwehoeren

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 17, 2020 om 20:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

In andere landen krijg je opname kosten omdat er een mannetje langs moet.
net als  geen auto incasso geven en   factuur eisen,  dat is ook duurder...
En bij panelen mogen ze  eisen dat je slimme meter hebt...  ze mogen een terugdraai beveiliging erop zetten.

Elke oude is ongecontroleerde  leverancier... en daar willen ze  vanaf, zeker als Salderen niet meer mag.
Voorwaarden zijn al aangepast en  denk dat vele in problemen gaan komen.