Stedin wil geen slimme meter plaatsen
Onlangs zijn bij ons zonnepanelen op het dak gemonteerd door Coolblue, na foto's van de meterkast en schouw op locatie gaven zij aan dat plaatsing en terug levering geen probleem zou zijn. Nu blijkt echter dat onze meter niet kan terug leveren. Coolblue geeft aan geen partij te zijn en wijst naar Stedin. Stedin geeft aan bij mij de meter niet te kunnen vervangen (planning 2027) ivm een complexe aansluiting en dat ik dit eerder had moeten controleren. Ik heb mezelf aangemeld online als dat ik energie ga leveren en geen melding gehad dat dat met mijn meter niet mogelijk zou zijn, en Coolblue heeft ook nergens geconstateerd dat dit niet mogelijk zou zijn. Maar ik kom nu niet verder en heb een grote investering gedaan, om ons huis te verduurzamen, maar schiet er nu enorm bij in.. iemand tips hoe ik Stedin zover kan krijgen toch de meter te komen vervangen?
Denk dat het u niet zal lukken Stedin te bewegen de slimme meter eerder te plaatsen. Mogelijk kunt u ze er wijzen dat in 2023 de slimme meter verplicht is bij het hebben van zonnepanelen. Echter denk ik dat uw huidige meter nog niet aan vervanging toe is vandaar de planning 2027.
Persoonlijk vind ik dat ú degene bent die dit had moeten uitzoeken. Iedere verkoper wil graag verkopen, zo ook Coolblue, maar als ik naar de winkel ga voor een nieuwe bank check ik ook tevoren of hij mijn huis in kan.
Had Stedin u gezegd dat de meter geen probleem was m.b.t. de teruglevering, had u een punt gehad en had u Stedin aansprakelijk kunnen stellen.
ik heb bij Stedin vooraf aangemeld dat er zonnepanelen op mijn dak zouden komen. Wat ik kreeg was een bevestiging hiervan en dat ik een slimme meter kon aanvragen die met spoed geplaatst kon worden. Dit laatste is nu dus niet het geval
Geachte Annekebs,
Ik ben van mening ,dat u met uw klacht bij Coolblue moet zijn.
Zij zijn aangesloten bij een geschillencommissie (zie bijgevoegde foto).
Klik op de volgende link en u vindt de link bij punt 17 van de Algemene Voorwaarden van Coolblue :
https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/algemene-voorwaarden
Coolblue levert zonnepanelen en levert die werkend op. Klaar! Coolblue heeft helemaal niets met een meter te maken. Alle meters zijn van de netbeheerder en niet van Coolblue.
Ts had vtv duidelijkheid moeten verkrijgen, deels door zelf onderzoek te doen.
Geachte Justmeagain,
Lees ook even mijn antwoord hieronder,punt 15 van de algemene voorwaarden.
GA lees dan zelf ook punt 15 ff goed.
Geachte Gerbera,
Lees even mijn reactie hieronder.
Misschien kan de jurist onder ons,Heremiet Kreeft, er nog even goed naar kijken.
Geachte Annekebs,
Ik vind punt 15 van de Algemene Voorwaarden ook van toepassing op uw kwestie (zie de bijgevoegde foto).
Klik op de volgende link voor de Algemene Voorwaarden:
https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/algemene-voorwaarden
Hoezo punt 15, daar staat alleen vermeld dat de TS wordt geïnformeerd hoe dit gemeld moet worden bij de netbeheerder.
Geachte Gerbera,
Ik lees toch echt in punt 15,dat Coolblue verantwoordelijk is ervoor :
"Wanneer wij je zonnepanelen gaan installeren ontvang je van ons uitleg over hoe je je zonnedak aanmeldt bij je netbeheerder .
Dat kan alleen jijzelf doen in verband met de privacy regels, maar gelukkig is dat zo gedaan.
Nadat je zonnepanelen zijn aangemeld bij je netbeheerder, geven zij dit door aan je energieleverancier en start de verrekening van de door jou opgewekte stroom "
Artikel 15 kan niet duidelijker zijn. Het is de koper die het moet regelen. Coolblue geeft slechts informatie. Je quote het nota bene zelf nog een keer.
Welk stukje in de door jou aangehaalde tekst duidt er op dat Coolblue heeft gefaald?
Geachte RJW,
Ik ben geen jurist,maar de alinea :"Dat kan alleen jijzelf doen in verband met de privacy regels,MAAR GELUKKIG IS DAT ZO GEDAAN", is mijn inziens juridisch aansprakelijkheid erkennen ....
@GA, u bent duidelijk geen jurist. Coolblue erkent geen enkele aansprakelijkheid voor het aanmelden op de manier zoals ze het omschrijven.
Uw caravan vergelijk gaat volledig mank. Een beter vergelijk zou zijn:
TS koopt een caravan maar heeft (nog) geen aangangerrijbewijs. Daar kan de dealer niks aan doen. Die schrijft in zijn voorwaarden. U moet zelf zorgen voor een geldig aanhangerrijbewijs, deze kunt u zelf eenvoudig behalen via het CBR.
Geachte Hommer,
U maakt deze kwestie ingewikkelder dan dat het is...
Coolblue heeft TS een product verkocht wat niet voldoet.
Punt.
Coolblue heeft werkende zonnepanelen verkocht. Punt.
U bent abuis GA en komt zelf met een onjuiste vergelijking aanzetten om uw argument kracht bij te zetten.
Je opbrengst is minder dan verwacht. Je zult moeten wachten tot de meter vervangen wordt voor je je energie kunt verkopen. Het is noch de schuld van Coolblue, noch de schuld van Stedin. Je hebt gewoon pech. Info:
https://www.zonnekoning.nl/ferrarismeter-zonnepanelen/
Hallo Anneke, u hebt in de voorbereiding niets laten liggen. Ik zou niet zonder meer geneoegen nemen met de reden 'complexe aansluiting'. Wat is dat? Waarom is dat?
Ik zou bij de netbeheerder nog eens aan de bel trekken middels een brief aan de directie bijvoorbeeld.
Mocht dat niet tot een oplossing leiden dan kunt u zich melden bij Geschillencommissie Eenergie.
Op de site van de Consumentenbond staat hier en hier info.
Succes!
Mijn eerste iprimaire idee is dat hier de verantwoordelijkheid ook bij CoolBlue zou liggen maar in ieder geval is er ook sprake van het niet eerst zelf informeren.
Dat Stedin eerst in 2027 een slimme meter zou kunnen plaatsen bij u lijkt mij echter zodanig bijzonder dat u daarover toch richting Stedin actie kunt nemen door bijv. de Geschillkencommissie in te schakelen https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ en ook dit melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/nieuws/melden-bij-consuwijzer-loont en zie ook Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
(deze gaf ik u als- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl en u kunt bij beide instanties ook voorbeeldbrieven vinden.
(https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ en https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven)
Hoezo, plaatst Coolblue ook meters?
@GERBERA: Coolblue plaatst iets zonder ook na te gaan of het kan en dat kan m.i. ook van belang zijn. Ook nu weer, ik geef mogelijkheden en ben geen rechter.
Geachte Heremiet Kreeft,
Ik ben het helemaal eens met uw zienswijze.
Ik vergelijk het met het verkopen van een nieuwe auto door een autodealer,maar de autodealer vergeet om een kenteken aan te vragen bij de RDW.......
Kunt u nog even kijken naar punt 15 van de Algemene Voorwaarden van Coolblue ?(zie mijn antwoorden hierboven).
Volgens die kromme redenering is de bakker ook verantwoordelijk voor de gevolgen van een glutenallergie. De bakker zou immers voordat hij een brood verkoopt moeten nagaan of je wel gluten kan verdragen. Kortom: wederom een kulantwoord van HK.
@GA: Coolblue geeft duidelijk aan wat de koper moet doen. Totaal onvergelijkbaar met het kopen van een nieuwe auto. Een auto zonder kenteken is onbruikbaar. Zonnepanelen zonder teruglevering zijn gewoon bruikbaar.
Maar goed, het geeft vooral aan dat het begrijpend lezen onderwijs in jullie tijd net zo slecht was als tegenwoordig.
Geachte RJW,
U snapt mijn redenering niet,maar wij zijn allebei geen juristen.
Cool Blue heeft een product verkocht aan TS ,dat niet voldoet aan de eisen van TS.
Misschien is een beter voorbeeld: je vraagt om een auto ,die jouw caravan kan trekken,maar na levering kom je erachter ,dat je caravan te zwaar is.....
@GA, u bent duidelijk geen jurist. Coolblue erkent geen enkele aansprakelijkheid voor het aanmelden op de manier zoals ze het omschrijven.
Uw caravan vergelijk gaat volledig mank. Een beter vergelijk zou zijn:
TS koopt een caravan maar heeft (nog) geen aangangerrijbewijs. Daar kan de dealer(coolblue) niks aan doen. Die schrijft in zijn voorwaarden. U moet zelf zorgen voor een geldig aanhangerrijbewijs, deze kunt u zelf eenvoudig behalen via het CBR (Stedin).
@RJW, het spijt mij te moeten vasstellen dat u geen enkele notie heeft wat couliakie resp. een glutenintolerantie inhoudt en een goede bakker, ook andere winkeliers normaliter goed weten wat dat inhoudt. Verkoop van zonnepanelen zonder na te gaan of dat bij de koper wel geïnstalleerd kan worden is echt iets anders. Daarbij is er al weer soprake van het niet goed lezen of willen begrijpen van mijn antwoord gelet op de eerste zin daarvan:
'Mijn eerste primaire idee is dat hier de verantwoordelijkheid ook bij CoolBlue zou liggen maar in ieder geval is er ook sprake van het niet eerst zelf informeren.' Het blijft aan u ontgaan dat ik informeer aangaande mogelijkheden indien de vraagsteller toch aktie wenst te nemen in de zin van 'verhaal halen'.
Klaarblijkelijk heeft u niet veel anders te doen dan op dit soort wijze te reageren.
Helaas bent u toch echt iemand die zelf niet goed begrijpend kan lezen!
Geachte Hommer,
U maakt deze kwestie ingewikkelder dan dat het is.
Coolblue heeft TS een product verkocht ,dat niet voldoet.
Punt.
GA, u kletst weer iets waar u totaal geen kennis van heeft, Coolblue heeft een product verkocht wat wel voldoet omdat de TS het gewoon kan gebruiken, en daardoor minder netstroom verbruikt dus lagere energierekening. Het probleem is dat er geen teruglevering kan plaatsvinden en dat is Coolblue niet aan te rekenen maar Stedin. En al dat "juridisch" geklets en dat Coolblue had moeten wachten totdat Stedin van plan is de meter te vervangen is grote kul.
Heb je dit formulier online ingevuld?
https://energieleveren.nl/?mtm_campaign=2022_energieleveren_search&mtm_source=stedin&mtm_medium=google_ads
Heb je een antwoord gekregen of heb je niet op een antwoord gewacht en de zonnepanelen laten installeren?
En nu blijkt dat geen teruglevering mogelijk is.
Het maakt nl verschil of je na een positief bericht zonnepanelen hebt laten zetten of niet.
Hi, ja dat heb ik gedaan met een bevestiging vanuit Stedin en daarin de opmerking; u bent bijna klaar voor de toekomst; vraag een slimme meter aan. Dus er is nergens vanuit Stedin terugkoppeling geweest nav die aanvraag dat een en ander niet mogelijk zou zijn
Op die site energieleveren.nl moet je je zonnepanelen aanmelden ná installatie. Je hebt de gegevens van de installatie en de factuur nodig.
Het is geen site waar je je plannen kenbaar kun maken en vervolgens op toestemming voor plaatsing moet wachten.
Dat is lastig, Stedin schrijft dat je een slimme meter aan moet vragen. Heb je dat ook direct gedaan?
Heb je daar een reactie op gekregen?
ik begrijp uit de brief dat je een slimme meter moet hebben voodat je zonnepanelen aan kunt sluiten.
Het is vrij simpel. Zodra je je installatie hebt moet je deze aanmelden bij energieleveren.nl
De vraagsteller heeft dat gedaan.
Je hebt geen slimme meter nodig voor een zonnepanelen-installatie. Dat kan ook op een ouderwetse analoge meter.
Een slimme meter is op termijn wel handig omdat per 2025 een nieuwe salderingsregeling in gaat waarbij een slimme meter vereist is.
Wat nu die 'complexe situatie' inhoudt is onduidelijk.
Als je een slimme meter hebt aangevraagd en Stedin heeft bericht gegeven dat je binnen een paar weken er een zou krijgen en ze komen nu aan met 2027, dan had je een goed argument. Dacht je het komt wel goed en je plaatst al vast de zonnepanelen, dan is dat voor eigen risico. Heb je dit formulier ingevuld voor plaatsen zonnepanelen?https://www.stedin.net/slimme-meter/aanvragen
Dat klopt niet Panter, niet het balletje bij de vraagsteller neerleggen. 'Dacht je het komt wel goed en je plaatst al vast de zonnepanelen [...]'.
Want zo gaat het namelijk wel kan ik u uit ervaring en met kennis melden. Je plaatst inderdaad alvast de zonnepanelen.
Je plaatst de zonnepanelen en vraagt daarna -of vraagt daarna niet- een slimme meter aan.
Je hoeft níet van tevoren een slimme meter aan te vragen en te wachten op 'toestemming'.
De vraagsteller heeft niks laten liggen.
De vraag is hier waarom het -afgezien van zonnepanelen of niet- tot 2027 moet duren voordat de vraagsteller een slimme meter krijgt.
Met dat antwoord van Stedin zou ik -met of zonder zonnepanelen- geen genoegen nemen.
@Jannyboe, jouw manier van werken weet ik onderhand wel.
Waar ik naar probeer te kijken is wat er met Stedin is besproken en heeft Stedin bepaalde beloftes gedaan waar je ze aan kunt houden. Aanmelden is geen garantie dat de slimme meter direct wordt geplaatst. Als er sprake is van een complexe aansluiting, dan moet er iets bijzonders zijn met het huis van TS.
Ik heb geen 'manier van werken' beste Panter.
Ik ben slechts een doorsnee consumetje die af en toe reageert.
Deze keer met de nodige kennis en ervaring met twee nieuwe zonneinstallaties, domme meters, slimme meters, netbeheerders etc.
En hoop hiermee Anneke te helpen.
Als u verwijst naar allerlei handelingen die de vraagsteller van tevoren had moeten plegen en u erop gewezen wordt dat dat niet klopt vindt u dat blijkbaar niet prettig. Deze redeneringen kloppen gewoonweg niet:
-'Heb je een antwoord gekregen of heb je niet op een antwoord gewacht en de zonnepanelen laten installeren?'
-'Dacht je het komt wel goed en je plaatst al vast de zonnepanelen, dan is dat voor eigen risico'
Vervelend dat u de oorzaak van de problemen bij de vraagsteller neer meent te moeten leggen.
Nog één keer: Anneke heeft het volgens het boekje gedaan. Helemaal prima. Het is nu aan Stedin, daar ligt het probleem.
Ik ben nu wel klaar met deze discussie.
Is het nu steeds je bedoeling om mij hier de les te lezen? Daar ben ik klaar mee.
Een geplande installatie van een slimme meter in 2027 is heel vreemd, gezien het feit dat ieder huis er eigenlijk al een had moeten hebben en ze in 2023 'verplicht' zijn als je zonnepanelen hebt. Verder heeft u zich door Coolblue laten voorlichten bij de aankoop en die onttrekken zich wel héél makkelijk aan de verantwoordelijkheid u een correct advies te geven. Eigenlijk ben ik ook benieuwd of u dan nog een draaischijfmeter had of al wel een digitale meter, in dat laatste geval zou een spreekwoordelijke blinde kip moeten kunnen zien als die ongeschikt is voor terug leveren. Ik zou stappen overwegen richting Coolblue en ervan uitgaan dat het in 2023 sowieso opgelost moet zijn.
Stedin geeft aan dat een slimme meter niet verplicht is icm met zonnepanelen vanaf 2023; wat is nu waarheid?
Ik denk dat de waarheid is dat het verplicht is maar dat ze niet handhaven en Stedin dus kan doen waar ze zin in hebben. De stroom die u teruglevert en niet betaalt krijgt is ook winst voor Stedin.
Ik snap ff niet waarom er naar Coolblue gewezen wordt, deze is slechts verkoper van de panelen en zal de TS er op gewezen hebben een slimme meter aan te vragen. Dat Stedin de TS met een kluitje in het riet stuurt kan Coolblue niets aan doen zij mogen geen meters plaatsen. Had Coolblue dan moeten wachten met plaatsen totdat Stedin de meter heeft vervangen? De TS besteld panelen en maakt, neem ik aan, een afspraak betreffende plaatsing. Was het een TV geweest had Coolblue dan eerst moeten controleren dat de koper een TV aansluiting heeft.?
Geachte Gerbera,
Ik ben wel van mening, dat Coolblue had moeten wachten totdat Stedin de meter had vervangen.
Uw vergelijking met het kopen van een tv vind ik niet redelijk.
Ik vergelijk het met het verkopen van een nieuwe auto,maar de dealer "vergeet" een kenteken aan te vragen......
Ik ga er vanuit dat mensen er zelf geen verstand van hebben en dan heeft de verkoper de plicht mensen goed te informeren. Dat kan best betekenen dat je mensen vertelt dat ze eerst navraag bij het infrabedrijf moeten doen of hun meter geschikt is of zelfs dat je zegt dat je niet naar die meter kijkt maar nu vertrouwen mensen op je en laat je ze in de kou staan.
Voor zover ik het heb begrepen heeft Ts bij de netbeheerder navraag gedaan. Maar het is onduidelijk of dit vooraf of achteraf is geweest. De zonnepanelen werken wel, maar de meter draait niet terug.
Dat komt wel eens voor. Dat is niet de schuld van Coolblue. De hoeft niet alle meters te kennen. Die is verantwoordelijk voor het goed werken van de zonnepanelen.
@panter22, eindelijk iemand die het snapt☺
Stel je bent atechnisch en wilt zonnepanelen. Dan kun je dus niet naar een leverancier die je goed adviseert, dan moet je dat zelf maar uitzoeken? Dan had je op zijn minst tegen je klant moeten zeggen, informeer ook even bij uw netwerkbeheerder of uw meter geschikt is voordat we verder gaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.
In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont. Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de regeri
...
Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer