An
door AnnekeBS Oct 10, 2022 om 21:13
Huishouden & energie

Stedin wil geen slimme meter plaatsen

Onlangs zijn bij ons zonnepanelen op het dak gemonteerd door Coolblue, na foto's van de meterkast en schouw op locatie gaven zij aan dat plaatsing en terug levering geen probleem zou zijn. Nu blijkt echter dat onze meter niet kan terug leveren. Coolblue geeft aan geen partij te zijn en wijst naar Stedin. Stedin geeft aan bij mij de meter niet te kunnen vervangen (planning 2027) ivm een complexe aansluiting en dat ik dit eerder had moeten controleren. Ik heb mezelf aangemeld online als dat ik energie ga leveren en geen melding gehad dat dat met mijn meter niet mogelijk zou zijn, en Coolblue heeft ook nergens geconstateerd dat dit niet mogelijk zou zijn. Maar ik kom nu niet verder en heb een grote investering gedaan, om ons huis te verduurzamen, maar schiet er nu enorm bij in.. iemand tips hoe ik Stedin zover kan krijgen toch de meter te komen vervangen?

8281 21 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Oct 10, 2022 om 21:46
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat het u niet zal lukken Stedin te bewegen de slimme meter eerder te plaatsen. Mogelijk kunt u ze er wijzen dat in 2023 de slimme meter verplicht is bij het hebben van zonnepanelen. Echter denk ik dat uw huidige meter nog niet aan vervanging toe is vandaar de planning 2027.

sira
door sira - Oct 10, 2022 om 22:26
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Persoonlijk vind ik dat ú degene bent die dit had moeten uitzoeken. Iedere verkoper wil graag verkopen, zo ook Coolblue, maar als ik naar de winkel ga voor een nieuwe bank check ik ook tevoren of hij mijn huis in kan.
Had Stedin u gezegd dat de meter geen probleem was m.b.t. de teruglevering, had u een punt gehad en had u Stedin aansprakelijk kunnen stellen.

An
door AnnekeBS Oct 11, 2022 om 06:37
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb bij Stedin vooraf aangemeld dat er zonnepanelen op mijn dak zouden komen. Wat ik kreeg was een bevestiging hiervan en dat ik een slimme meter kon aanvragen die met spoed geplaatst kon worden. Dit laatste is nu dus niet het geval

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 10, 2022 om 22:47
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Annekebs,

Ik ben van mening ,dat u met uw klacht bij Coolblue moet zijn.

Zij zijn aangesloten bij een geschillencommissie (zie bijgevoegde foto).

Klik op de volgende link en u vindt de link bij punt 17 van de Algemene Voorwaarden van Coolblue :

https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/algemene-voorwaarden

justmeagain
door justmeagain Oct 10, 2022 om 23:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Coolblue levert zonnepanelen en levert die werkend op. Klaar! Coolblue heeft helemaal niets met een meter te maken. Alle meters zijn van de netbeheerder en niet van Coolblue.
Ts had vtv duidelijkheid moeten verkrijgen, deels door zelf onderzoek te doen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2022 om 03:15
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Lees ook even mijn antwoord hieronder,punt 15 van de algemene voorwaarden.

gerbera
door gerbera Oct 11, 2022 om 15:34
7366 Antwoorden / 14 Vragen

GA lees dan zelf ook punt 15 ff goed.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2022 om 19:21
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Lees even mijn reactie hieronder.

Misschien kan de jurist onder ons,Heremiet Kreeft,  er nog even goed naar kijken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 10, 2022 om 22:51
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Annekebs,

Ik vind punt 15 van de Algemene Voorwaarden ook van toepassing op uw kwestie (zie de bijgevoegde foto).

Klik op de volgende link voor de Algemene Voorwaarden:

https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/algemene-voorwaarden

gerbera
door gerbera Oct 11, 2022 om 15:22
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo punt 15, daar staat alleen vermeld dat de TS wordt geïnformeerd hoe dit gemeld moet worden bij de netbeheerder.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2022 om 19:19
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik lees toch echt in punt 15,dat Coolblue verantwoordelijk is ervoor :

"Wanneer wij je zonnepanelen gaan installeren ontvang je van ons uitleg over hoe je je zonnedak aanmeldt bij je netbeheerder .

Dat kan alleen jijzelf doen in verband met de privacy regels, maar gelukkig is dat zo gedaan.

Nadat je zonnepanelen zijn aangemeld bij je netbeheerder, geven zij dit door aan je energieleverancier en start de verrekening van de door jou opgewekte stroom "

rj
door rjw Oct 12, 2022 om 20:12
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Artikel 15 kan niet duidelijker zijn. Het is de koper die het moet regelen. Coolblue geeft slechts informatie. Je quote het nota bene zelf nog een keer.
Welk stukje in de door jou aangehaalde tekst duidt er op dat Coolblue heeft gefaald?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2022 om 04:33
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ik ben geen jurist,maar de alinea :"Dat kan alleen jijzelf doen in verband met de privacy regels,MAAR GELUKKIG IS DAT ZO GEDAAN", is mijn inziens juridisch aansprakelijkheid erkennen ....

Ho
door Hommer Oct 13, 2022 om 07:29
30 Antwoorden / Vragen

@GA, u bent duidelijk geen jurist. Coolblue erkent geen enkele aansprakelijkheid voor het aanmelden op de manier zoals ze het omschrijven.

Uw caravan vergelijk gaat volledig mank. Een beter vergelijk zou zijn:
TS koopt een caravan maar heeft (nog) geen aangangerrijbewijs. Daar kan de dealer niks aan doen. Die schrijft in zijn voorwaarden. U moet zelf zorgen voor een geldig aanhangerrijbewijs, deze kunt u zelf eenvoudig behalen via het CBR.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2022 om 12:32
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

U maakt deze kwestie ingewikkelder dan dat het is...

Coolblue heeft TS een product verkocht wat niet voldoet.

Punt.

Ho
door Hommer Oct 13, 2022 om 14:06
30 Antwoorden / Vragen

Coolblue heeft werkende zonnepanelen verkocht. Punt.

U bent abuis GA en komt zelf met een onjuiste vergelijking aanzetten om uw argument kracht bij te zetten.

panter22
door panter22 - Oct 11, 2022 om 06:33
6599 Antwoorden / Vragen

Je opbrengst is minder dan verwacht. Je zult moeten wachten tot de meter vervangen wordt voor je je  energie kunt verkopen. Het is noch de schuld van Coolblue, noch de schuld van Stedin. Je hebt gewoon pech. Info:
https://www.zonnekoning.nl/ferrarismeter-zonnepanelen/

Ja
door JannyBoe - Oct 11, 2022 om 08:19
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Anneke, u hebt in de voorbereiding niets laten liggen. Ik zou niet zonder meer geneoegen nemen met de reden 'complexe aansluiting'. Wat is dat? Waarom is dat?
Ik zou bij de netbeheerder nog eens aan de bel trekken middels een brief aan de directie bijvoorbeeld.
Mocht dat niet tot een oplossing leiden dan kunt u zich melden bij Geschillencommissie Eenergie.
Op de site van de Consumentenbond staat hier en hier info.
Succes!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2022 om 09:56
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn eerste iprimaire idee is dat hier de verantwoordelijkheid ook bij CoolBlue zou liggen maar in ieder geval is er ook sprake van het niet eerst zelf informeren.

Dat Stedin eerst in 2027 een slimme meter zou kunnen plaatsen bij u lijkt mij echter zodanig bijzonder dat u daarover toch richting Stedin actie kunt nemen door bijv. de Geschillkencommissie in te schakelen https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ en ook dit melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/nieuws/melden-bij-consuwijzer-loont  en zie ook Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

(deze gaf ik u als- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl  en u kunt bij beide instanties ook voorbeeldbrieven vinden.

(https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ en https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven)

gerbera
door gerbera Oct 11, 2022 om 15:36
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo, plaatst Coolblue ook meters?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 11, 2022 om 15:49
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: Coolblue plaatst iets zonder ook na te gaan of het kan en dat kan m.i. ook van belang zijn. Ook nu weer, ik geef mogelijkheden en ben geen rechter.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2022 om 19:34
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremiet Kreeft,

Ik ben het helemaal eens met uw zienswijze.

Ik vergelijk het met het verkopen van een nieuwe auto door een autodealer,maar de autodealer vergeet om een kenteken aan te vragen bij de RDW.......

Kunt u nog even kijken naar punt 15 van de Algemene Voorwaarden van Coolblue ?(zie mijn antwoorden hierboven).

rj
door rjw Oct 12, 2022 om 20:15
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens die kromme redenering is de bakker ook verantwoordelijk voor de gevolgen van een glutenallergie. De bakker zou immers voordat hij een brood verkoopt moeten nagaan of je wel gluten kan verdragen. Kortom: wederom een kulantwoord van HK.

@GA: Coolblue geeft duidelijk aan wat de koper moet doen. Totaal onvergelijkbaar met het kopen van een nieuwe auto. Een auto zonder kenteken is onbruikbaar. Zonnepanelen zonder teruglevering zijn gewoon bruikbaar.

Maar goed, het geeft vooral aan dat het begrijpend lezen onderwijs in jullie tijd net zo slecht was als tegenwoordig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2022 om 04:39
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

U snapt mijn redenering niet,maar wij zijn allebei geen juristen.

Cool Blue heeft een product verkocht aan TS ,dat niet voldoet aan de eisen van TS.

Misschien is een beter voorbeeld: je vraagt om een auto ,die jouw caravan kan trekken,maar na levering kom je erachter ,dat je caravan te zwaar is.....

Ho
door Hommer Oct 13, 2022 om 10:28
30 Antwoorden / Vragen

@GA, u bent duidelijk geen jurist. Coolblue erkent geen enkele aansprakelijkheid voor het aanmelden op de manier zoals ze het omschrijven.

Uw caravan vergelijk gaat volledig mank. Een beter vergelijk zou zijn:
TS koopt een caravan maar heeft (nog) geen aangangerrijbewijs. Daar kan de dealer(coolblue) niks aan doen. Die schrijft in zijn voorwaarden. U moet zelf zorgen voor een geldig aanhangerrijbewijs, deze kunt u zelf eenvoudig behalen via het CBR (Stedin).

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 13, 2022 om 10:38
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, het spijt mij te moeten vasstellen dat u geen enkele notie heeft wat couliakie resp. een glutenintolerantie inhoudt en een goede bakker, ook andere winkeliers normaliter goed weten wat dat inhoudt. Verkoop van zonnepanelen zonder na te gaan of dat bij de koper wel geïnstalleerd kan worden is echt iets anders. Daarbij is er al weer soprake van het niet goed lezen of willen begrijpen van mijn antwoord gelet op de eerste zin daarvan:
'Mijn eerste primaire idee is dat hier de verantwoordelijkheid ook bij CoolBlue zou liggen maar in ieder geval is er ook sprake van het niet eerst zelf informeren.'  Het blijft aan u ontgaan dat ik informeer aangaande mogelijkheden indien de vraagsteller toch aktie wenst te nemen in de zin van 'verhaal halen'.

Klaarblijkelijk heeft u niet veel anders te doen dan op dit soort wijze te reageren. Helaas bent u toch echt iemand die zelf niet goed begrijpend kan lezen!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2022 om 12:19
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

U maakt deze kwestie ingewikkelder dan dat het is.

Coolblue heeft TS een product verkocht ,dat niet voldoet.

Punt.

gerbera
door gerbera Oct 13, 2022 om 14:25
7366 Antwoorden / 14 Vragen

GA, u kletst weer iets waar u totaal geen kennis van heeft, Coolblue heeft een product verkocht wat wel voldoet omdat de TS het gewoon kan gebruiken, en daardoor minder netstroom verbruikt dus lagere energierekening. Het probleem is dat er geen teruglevering kan plaatsvinden en dat is Coolblue niet aan te rekenen maar Stedin. En al dat "juridisch" geklets en dat Coolblue had moeten wachten totdat Stedin van plan is de meter te vervangen is grote kul.

panter22
door panter22 - Oct 11, 2022 om 10:10
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dit formulier online ingevuld?
https://energieleveren.nl/?mtm_campaign=2022_energieleveren_search&mtm_source=stedin&mtm_medium=google_ads
Heb je een antwoord gekregen of heb je niet op een antwoord gewacht en de zonnepanelen laten installeren?
En nu blijkt dat geen teruglevering mogelijk is.
Het maakt nl verschil of je  na een positief bericht zonnepanelen hebt laten zetten of niet.

An
door AnnekeBS Oct 11, 2022 om 10:42
Antwoorden / 1 Vragen

Hi, ja dat heb ik gedaan met een bevestiging vanuit Stedin en daarin de opmerking; u bent bijna klaar voor de toekomst; vraag een slimme meter aan. Dus er is nergens vanuit Stedin terugkoppeling geweest nav die aanvraag dat een en ander niet mogelijk zou zijn

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2022 om 11:46
519 Antwoorden / Vragen

Op die site energieleveren.nl moet je je zonnepanelen aanmelden ná installatie. Je hebt de gegevens van de installatie en de factuur nodig.
Het is geen site waar je je plannen kenbaar kun maken en vervolgens op toestemming voor plaatsing moet wachten.

panter22
door panter22 Oct 11, 2022 om 14:02
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is lastig, Stedin schrijft dat je een slimme meter aan moet vragen.  Heb je dat ook direct gedaan?

Heb je daar  een reactie op gekregen?

ik begrijp uit de brief dat je een slimme meter moet hebben voodat je zonnepanelen aan kunt sluiten.

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2022 om 14:26
519 Antwoorden / Vragen

Het is vrij simpel. Zodra je je installatie hebt moet je deze aanmelden bij energieleveren.nl
De vraagsteller heeft dat gedaan.

Je hebt geen slimme meter nodig voor een zonnepanelen-installatie. Dat kan ook op een ouderwetse analoge meter.
Een slimme meter is op termijn wel handig omdat per 2025 een nieuwe salderingsregeling in gaat waarbij een slimme meter vereist is.
Wat nu die 'complexe situatie' inhoudt is onduidelijk.

panter22
door panter22 Oct 11, 2022 om 15:02
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een slimme meter hebt aangevraagd en Stedin heeft bericht gegeven dat je binnen een paar weken er een zou krijgen en ze komen nu aan met 2027, dan had je een goed argument. Dacht je het komt wel goed en je plaatst al vast de zonnepanelen, dan is dat voor eigen risico. Heb je dit formulier ingevuld voor plaatsen zonnepanelen?https://www.stedin.net/slimme-meter/aanvragen

Ja
door JannyBoe Oct 12, 2022 om 08:23
519 Antwoorden / Vragen

Dat klopt niet Panter, niet het balletje bij de vraagsteller neerleggen. 'Dacht je het komt wel goed en je plaatst al vast de zonnepanelen [...]'.
Want zo gaat het namelijk wel kan ik u uit ervaring en met kennis melden. Je plaatst inderdaad alvast de zonnepanelen.
Je plaatst de zonnepanelen en vraagt daarna -of vraagt daarna niet- een slimme meter aan.
Je hoeft níet van tevoren een slimme meter aan te vragen en te wachten op 'toestemming'.
De vraagsteller heeft niks laten liggen.

De vraag is hier waarom het -afgezien van zonnepanelen of niet- tot 2027 moet duren voordat de vraagsteller een slimme meter krijgt.
Met dat antwoord van Stedin zou ik -met of zonder zonnepanelen- geen genoegen nemen.

panter22
door panter22 Oct 12, 2022 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannyboe, jouw manier van werken weet ik onderhand wel.

Waar ik naar probeer te kijken is wat er met Stedin is besproken en heeft Stedin bepaalde beloftes gedaan waar je ze aan kunt houden. Aanmelden is geen garantie dat de slimme meter direct wordt geplaatst. Als er sprake is van een complexe aansluiting, dan moet er iets bijzonders zijn met het huis van TS.

Ja
door JannyBoe Oct 13, 2022 om 10:21
519 Antwoorden / Vragen

Ik heb geen 'manier van werken' beste Panter.
Ik ben slechts een doorsnee consumetje die af en toe reageert.
Deze keer met de nodige kennis en ervaring met twee nieuwe zonneinstallaties, domme meters, slimme meters, netbeheerders etc.
En hoop hiermee Anneke te helpen.

Als u verwijst naar allerlei handelingen die de vraagsteller van tevoren had moeten plegen en u erop gewezen wordt dat dat niet klopt vindt u dat blijkbaar niet prettig. Deze redeneringen kloppen gewoonweg niet:
-'Heb je een antwoord gekregen of heb je niet op een antwoord gewacht en de zonnepanelen laten installeren?'
-'Dacht je het komt wel goed en je plaatst al vast de zonnepanelen, dan is dat voor eigen risico'

Vervelend dat u de oorzaak van de problemen bij de vraagsteller neer meent te moeten leggen.
Nog één keer: Anneke heeft het volgens het boekje gedaan. Helemaal prima. Het is nu aan Stedin, daar ligt het probleem.
Ik ben nu wel klaar met deze discussie.

panter22
door panter22 Oct 13, 2022 om 15:14
6599 Antwoorden / Vragen

Is het nu steeds  je bedoeling om mij hier de les te lezen? Daar ben ik klaar mee.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 11, 2022 om 13:14
2065 Antwoorden / Vragen

Een geplande installatie van een slimme meter in 2027 is heel vreemd, gezien het feit dat ieder huis er eigenlijk al een had moeten hebben en ze in 2023 'verplicht' zijn als je zonnepanelen hebt. Verder heeft u zich door Coolblue laten voorlichten bij de aankoop en die onttrekken zich wel héél makkelijk aan de verantwoordelijkheid u een correct advies te geven. Eigenlijk ben ik ook benieuwd of u dan nog een draaischijfmeter had of al wel een digitale meter, in dat laatste geval zou een spreekwoordelijke blinde kip moeten kunnen zien als die ongeschikt is voor terug leveren. Ik zou stappen overwegen richting Coolblue en ervan uitgaan dat het in 2023 sowieso opgelost moet zijn.

An
door AnnekeBS Oct 12, 2022 om 13:05
Antwoorden / 1 Vragen

Stedin geeft aan dat een slimme meter niet verplicht is icm met zonnepanelen vanaf 2023; wat is nu waarheid?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 12, 2022 om 17:07
2065 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat de waarheid is dat het verplicht is maar dat ze niet handhaven en Stedin dus kan doen waar ze zin in hebben. De stroom die u teruglevert en niet betaalt krijgt is ook winst voor Stedin.

gerbera
door gerbera - Oct 11, 2022 om 15:33
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ik snap ff niet waarom er naar Coolblue gewezen wordt, deze is slechts verkoper van de panelen en zal de TS er op gewezen hebben een slimme meter aan te vragen. Dat Stedin de TS met een kluitje in het riet stuurt kan Coolblue niets aan doen zij mogen geen meters plaatsen. Had Coolblue dan moeten wachten met plaatsen totdat Stedin de meter heeft vervangen? De TS besteld panelen en maakt, neem ik aan, een afspraak betreffende plaatsing. Was het een TV geweest had Coolblue dan eerst moeten controleren dat de koper een TV aansluiting heeft.?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2022 om 19:26
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik ben wel van mening, dat Coolblue had moeten wachten totdat Stedin de meter had vervangen.

Uw vergelijking met het kopen van een tv vind ik niet redelijk.

Ik vergelijk het met het verkopen van een nieuwe auto,maar de dealer "vergeet" een kenteken aan te vragen......

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 11, 2022 om 20:11
2065 Antwoorden / Vragen

Ik ga er vanuit dat mensen er zelf geen verstand van hebben en dan heeft de verkoper de plicht mensen goed te informeren. Dat kan best betekenen dat je mensen vertelt dat ze eerst navraag bij het infrabedrijf moeten doen of hun meter geschikt is of zelfs dat je zegt dat je niet naar die meter kijkt maar nu vertrouwen mensen op je en laat je ze in de kou staan.

panter22
door panter22 Oct 12, 2022 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Voor zover ik het heb begrepen heeft Ts bij de netbeheerder navraag gedaan.  Maar het is onduidelijk of dit vooraf of achteraf is geweest. De zonnepanelen werken wel, maar de meter draait niet  terug.

Dat komt wel eens voor. Dat is niet de schuld van Coolblue. De hoeft niet alle meters te kennen. Die is verantwoordelijk voor het goed werken van de zonnepanelen.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2022 om 13:42
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22, eindelijk iemand die het snapt☺

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 20, 2022 om 12:55
2065 Antwoorden / Vragen

Stel je bent atechnisch en wilt zonnepanelen. Dan kun je dus niet naar een leverancier die je goed adviseert, dan moet je dat zelf maar uitzoeken? Dan had je op zijn minst tegen je klant moeten zeggen, informeer ook even bij uw netwerkbeheerder of uw meter geschikt is voordat we verder gaan.

ro
door ronny530 - Oct 11, 2022 om 17:59
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Coolblue is geen partij in deze want zodra de zonnepanelen bij Stedin aangemeld worden gaat Stedin over tot gratis vervanging van de meter. Er is door Coolbue aan huis een schouw gedaan en daaruit bleek dat de aanleg en installeren van de zonnepanelen mogelijk was maar naar de meter wordt verder niet gekeken. Met het geleverde zonnepanelen systreem is niets mis want die kan de opgewekte stroom naar het net terugleveren. De meter is waarschijnlijk van een teruglooprem voorzien en dat is zichtbaar aan cijfercode op de meter maar ziet er verder hetzelfde uit als een willekeurige draaischijfmeter. Wel vreemd dat u bij het aanmelden geen melding heeft gekregen want op basis van de laatste zes nummers wordt bepaald of de meter voor terugleveren geschikt is. Als u een oude meter met teruglooprem zou hebben had u direct een melding gekregen dat de betreffende meter niet voor teruglevering geschikt was. Wie weet is de meter wel geschikt en dat kunt u zien als op een zonnige dag de draaischijf in de meter i.p.v. van links naar rechts andersom gaat draaien en de cijfers terug gaan tellen. Mocht het zo zijn dat de draaischijf tot stilstand komt levert u geen stroom terug maar kost u ook niets want het telwerk staat ook stil. Voor wat betreft Stedin vind ik de houding wat stug omdat ook een digitale meter zonder uitleesfunctie geplaatst kan worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2022 om 19:29
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik ben het vaak met uw zienswijze eens maar niet nu :

Coolblue is wel degelijk partij : zij hadden moeten wachten met installeren totdat Stedin de meter had vervangen.

Ik vergelijk het met het kopen van een nieuwe auto bij een autodealer ,maar de dealer vergeet een kenteken aan te vragen....

Ja
door JannyBoe Oct 12, 2022 om 08:35
519 Antwoorden / Vragen

Duimpje omhoog Ronny! Zo zit het.

An
door AnnekeBS Oct 12, 2022 om 13:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad geen draaischijf... en heb van Stedin niet gelijk een melding gehad dat teruglevering met mijn meter niet mogelijk zou zijn. Zij kwamen met een bevestiging en ben klaar voor de toekomst en vraag een slimme meter aan, wat ik heb gedaan maar niet mogelijk is

gerbera
door gerbera Oct 12, 2022 om 13:49
7366 Antwoorden / 14 Vragen

GA weer een vergelijk wat nergens op slaat, dan krijg je de auto iets later.
En toch vol blijven houden dat Coolblue fout zit, u leest teveel berichten van de "jurist" waarin regelmatig ten onrechte vermeldingen (links) staan..

1paul
door 1paul - Oct 12, 2022 om 10:48
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag Stedin dan om een andere draai meter die wel terug kan tellen, die kan blijkbaar wel in uw situatie OF vraag om een electronische meter die dus niet zogenaamd slim is!

meter omwissellen kan trouwens altijd, dat heeft niets met de installatie te maken, denk eerder dat ergens een ander probleem aanwezig is ivm de ZP.

An
door AnnekeBS Oct 12, 2022 om 13:03
Antwoorden / 1 Vragen

Hi, dit heb ik inderdaad ook gevraagd; antwoord vanuit Stedin is nogmaals dat ook dit niet mogelijk is door de "complexe aansluiting op uw huisadres"

panter22
door panter22 Oct 12, 2022 om 16:32
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is er dan zo complex aan de aansluiting?

1paul
door 1paul Oct 13, 2022 om 07:50
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Ja die vraag zou ik ook stellen, meter zit "los" op een meterplaat, is een kwestie van eraf schroeven en nieuwe er weer op!

draaimeter kun je zo omwissellen voor een die wel terugdraait.

mo
door mof - Oct 12, 2022 om 11:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, Stedin is eigenaar van de meter en Stedin betpaalt wanneer en door welk apparaat dit ding wordt vervangen. Gewoon wachten tot 2027 en dan de investering terug verdienen.

ja
door jackvanderlinden1 - Oct 12, 2022 om 17:13
2 Antwoorden / Vragen

Geef de meter een klap met een hamer. Niet te hard maar gewoon een scheur in de omhuizing
Bel stedin dat de meter kapot is. De stofzuiger is er tegen gevallen.
Binnen 1 dag heb je een nieuwe.
Betaal de kosten voor de nieuwe meter en klaar ben je.

h.
door h.terpstra - Oct 12, 2022 om 18:57
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Annekers.
Waarom wilt u een digitale slimme meter. Dat is een slimme truck van de Energie bedrijven. Betalen voor een laboratorium instrument die fout meet, en zeker niet terug draait. Vermeld eens wat voor elektra meter u heeft . Die met de draaischijf draaid terug. Het is een analoge meter. Vraag anders een geschoolde elektromonteur om informatie. Ben bang dat u een fout maakt, terzei u al een slimme meter heeft. Dan bent u de klos.!!!

Groet, Henk Tepstra.  Wij vernemen het graag van u.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2022 om 21:02
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk weet u het niet maar er is een verschil tussen een digitale meter en een slimme meter, en als u de reacties leest weet u dat de TS een digitale meter heeft. Deze is niet geschikt voor teruglevering hetgeen met een slimme meter wel het geval is.

he
door henkie.penkie - Oct 12, 2022 om 19:06
149 Antwoorden / 0 Vragen

Per 1 januari 2023 is men verplicht om een slimme meter te laten plaatsen als je zonnepanelen hebt. Daarom maak er gerbruik van en zeg gewoon dat deze alsnog geplaatst wilt hebben tot december 2022 werd dit door enkele netwerkbeheerders gratis gedaan maar of ditnu nog is betwijfel ik. Verder kan het ook te maken hebben dat Stedin er gebruik van maakt dat deze Coolbleu geen erkend elektrotechnisch installatie bedrijf is. En daarom de meter niet wil plaatsen. Dit omtrent dat Stedin verreist dat de huisinstallatie hierop gekeurd moet worden alvorens de slimme meter wordt geplaatst. Dit gebeurd nu vaker dat netwerkbeheerders dit eissen. Want wat is de oorzaak er wordt op dit moment nog veel te veel prutswerk geleverd door de PV boeren. En dat willen ze dan op deze manier tegen gaan.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2022 om 21:09
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een wijsheid, Coolblue heeft erkende installateurs voor zonnepanelen in dienst. Bij vervanging van de meter wordt de huisinstallatie niet gekeurd en het vervangen van de analoog meter is nog steeds gratis, heel simpel omdat de netbeheerder verplicht is de analoogmeters te vervangen.

Ja
door JannyBoe Oct 20, 2022 om 11:50
519 Antwoorden / Vragen

De salderingsregeling met verplichte slimme meter is uitgesteld naar 2025.

Fr
door Fredg2 - Oct 13, 2022 om 11:26
1 Antwoorden / Vragen

Er staat lettelijk op de website van stedin (onder punt) 5

https://www.stedin.net/duurzaamheid-bij-u-thuis/zelf-energie-opwekken-en-terugleveren

Wij controleren de huidige energiemeter

Wij controleren direct na uw registratie of uw energiemeter geschikt is voor teruglevering. U ontvangt van ons een bevestiging van de registratie. Hierin staat of u een nieuwe (slimme) meter nodig heeft. Als u die nodig heeft, kunt u een afspraak met ons maken om de meter te vervangen. Hoe u een afspraak met ons maakt, vindt u ook in deze e-mail.

Je kan zelf controleren of de meter terug loopt. (vanaf blz 21 en uitleg op blz 29)
https://zonnepaneelkiezen.nl/doc/kwu-meters-metercodes.pdf

az
door azu - Oct 16, 2022 om 10:46
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben zonnepanelen en geen slimme meter en vinden dat juist heel handig.
Neem de stand op van je meter en kijk of hij op zonnige dagen terug draait.
Dat doet onze oude meter nl. wel. En zo verreken je de opgewekte troom.
JeDat is veel voordeliger dan stroom afrekenen met een zg. slimme meter.
Dus goed bijhouden in je meterkast wat er gebeurd.
Draait de meterstand terug: gefeliciteerd dan ben je veel beter af dan met de slimme meter.

An
door AnnekeBS Oct 16, 2022 om 19:11
Antwoorden / 1 Vragen

Punt is dus dat onze meter niet terug kan draaien...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 20, 2022 om 13:57
2065 Antwoorden / Vragen

Ik zit echt met verbazing te kijken hoe slecht mensen lezen. Je hebt toch letterlijk gezegd dat je meter ongeschikt is voor terugleveren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 20, 2022 om 13:05
2065 Antwoorden / Vragen

Als u uw investering wilt laten renderen is de enige oplossing dat er een andere meter moet komen die wel terugleveren kan administreren en die moet van Enexis komen. Ik denk toch echt dat u juridische bijstand moet zoeken als u dat voor 2027 voor elkaar wil krijgen.

gerbera
door gerbera Oct 22, 2022 om 11:39
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Enexis? mag het ook Stedin zijn, de netbeheerder van de TS

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2022 om 12:53
2065 Antwoorden / Vragen

Sorry, verkeerde regio, zelfde functie. Het gaat erom dat enkel de netbeheerder dat kan doen en dat die van TS blijkbaar niet wil bewegen. Als is het afwachten of zelf juridische actie gaan ondernemen.

gerbera
door gerbera - Oct 22, 2022 om 11:37
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt door Coolblue wel degelijk goede info gegeven ook wat de meter betreft. Maar ik denk dat de TS niet het hele verhaal verteld nml dat deze de slimme meter toendertijd heeft geweigerd. In dat geval wordt er een digitale meter geplaatst als de draaistroommeter aan vervanging toe is. Dat kan ook de reden zijn dat Stedin er zo lang over doet alvorens de meter te vervangen en waarschijnlijk op kosten van de TS.