Na
door Natassss78 Feb 25, 2021 om 00:38
Huishouden & energie

Stedin wil toegang tot woning

Ik woon in een portiek woning. Ik woon beneden en nu kom ik er ineens achter dat de meteraansluiting van de buren bij mij in de woning zit. Dit betreffen woningen schuin boven mij die niet behoren bij mijn VVE. Nou zijn die woningen in meerdere woningen verdeeld en hebben zij meer stroomtoevoer gevraagd. Hiervoor zijn ze een tijdje geleden voor langs gekomen om foto's te maken zodat zij weten hoe het eruit ziet. Dit betreft in een ruimte waar ook mijn wasmachine aansluiting zit. Nu hebben ze zonder overleg een afspraak gemaakt wanneer ik thuis moet zijn en willen zij mij verplichten om de ruimte vrij te maken zodat zij erbij kunnen in mijn woning. Ze moeten bij mij zijn om een zwaardere kabel trekken en een kas vervangen. Ik heb bij deze hele gebeuren geen voordelen alleen maar nadelen. Ik moet bv vrij vragen, verplicht thuis zijn.
Het liefst wil ik dat ze de aansluiting uit mijn woning verwijderen en bij hun zelf aansluiten. Het betreffen koopwoningen.
wat zijn hierin mijn rechten en plichten.
Er is geen spoed. Het is zodat ze elektrische kunnen koken.

9961 14 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 25, 2021 om 00:42
1820 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Natas,

Ik raad u aan om contact op te nemen met de Vereniging Eigen Huis.

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2021 om 00:47
11607 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat je dit thuis zijn + meer niet kan tegenhouden. Wel kan je (naar ik verwacht) je "loonderving" en schade claimen en eisen dat het een en ander netjes herstellen. Wèl na een duidelijke afspraak en (getekend) contract vooraf.

getty
door getty - Feb 25, 2021 om 08:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat staat hierover in uw huurcontract?

rj
door rjw Feb 25, 2021 om 09:30
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Waar lees jij dat TS huurt?

getty
door getty Feb 25, 2021 om 10:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kan ook opgenomen zijn in een koopakte

me
door mein33 Feb 26, 2021 om 13:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Huurcontrat of koopcontract is van geen enkel belang in deze.

panter22
door panter22 - Feb 25, 2021 om 08:23
6599 Antwoorden / Vragen

In een (wat oudere) portiekwoning, lopen de electriciteitskabels meestal door de meterkast van de onderste woningen naar boven.
Je hebt ook nog kans dat de meters onder in het trappenhuis zitten.
De aansluiting verwijderen uit je woning zal wel niet kunnen met deze bouw en waarschijnlijk is er een erfdienstbaarheid voor de leidingen. Kijk in je koopcontract. En als je zelf een huurcontract hebt, dan je moet verhuurder toestemming geven en jij bent verplicht als huurder mee te werken.
Er is al een afspraak gemaakt en je buren willen elektrisch koken, dus die spoed is er wel.
Als je vragen hebt over de afspraak, de aansluiting weghalen, neem dan contact op met Stedin,
Vrij nemen dat hoort er nu eenmaal bij. Maar je kunt vaak ook wel een huissleutel geven, zodat Stedin zijn gang kan gaan. Als je dat vertrouwt.

rj
door rjw - Feb 25, 2021 om 09:33
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Als de elektrische installatie zo is gemaakt dat ze in jouw woning moeten zijn zit er niets anders op om Stedin toegang te geven. Je kunt de boel ook zo lang mogelijk traineren, dan heb je gelijk een goeie burenruzie. Dan heb je die tenminste al vast gehad....

Dit zijn van die dingen die bij het hebben van een appartement horen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2021 om 10:00
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Duit lijkt mij een lastige kwestie vooral als het iets betreft dat niets met uw koopwoning resp. appartement te maken heeft. U gaf al aan, niets met de VvE. Ook ik attendeer u op https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ omdat u tenzij er iets specifieks hierover is geregeld in uw koopovereenkomst geen toegang behoeft te verlenen. Als al aangegevn kan er wek iets geregeld zijn m.b.t. erfdientbaarheid. Hoe dan ook kan men u m.i. niet eenzijdig verplichten en zal er op zijn minst dan een afspraak gemnaakt moeten worden inzake een voor u passend tijdstip. Ik sluit niet uit dat u Stedin kunt laten verplichten om niet voor uw woning bestemde aansluitingen uit uw woning te doen verwijderen op hun kosten.

Hoe dan ook kan er met betrekking tot de werkzaamheden geen sprake zijn van kosten voor u en ook geen schade zoals bijv loonkostenderving.

Maar herhaald, vraag om advies bij Vereniging Eigen Huis.

me
door mein33 - Feb 25, 2021 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nutsbedrijven hebben het recht op toegang tot de woningen waarin de gas, water en electriciteitsleidingen lopen als daaraan werkzaamheden moeten worden verricht, ook als dat andere woningen betreft dan de eigen woning.
U bent, zondermeer, verplicht het nutsbedrijf toegang te verlenen.

Zonder overleg kan er geen sprake zijn van een afspraak, neem hierover contact met hen op en pas de datum en tijd van de werkzaamheden aan als dat nodig is.

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2021 om 13:32
11607 Antwoorden / 51 Vragen

Laatst bij mr F Visser gezien dat de internetkabels door de benedenwoning lopen voor de boven buren, dat mag.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 25, 2021 om 14:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je een oud appartement   koopt loop je dit risico.

De VVE  kan hier ook niets doen en  jou  en  Eneco agenda op elkaar afstemmen is soms hele klus.
Vooral  de IC medewerkers uit ziekenhuis  die  6 dagen per week werken in schema's  die niet iedereen wilde.

Dan  mag je weigeren....en uitstellen tot de situatie normaal is.

Kun je niet of wil je niet  vrij nemen?
Familie of vrienden hiervoor vragen  is ook toegestaan en leven  je ouders nog...  die  oppas  Opa waar ik nu ook toe behoorde doen vaker dit soort klussen....

En als ik dan vraag,  over dat Draadje los....  gewoon Humor....

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2021 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft Eneco hiermee van doen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 25, 2021 om 21:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Sorry Stedin... word tijd voor 1 landelijke, word gek van die namen...

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 26, 2021 om 11:33
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je bent in dit soort vaak oudere panden verplicht mee te werken.
Toen U deze kocht weet je dat leidingen voor boven buren door jou  deel doorlopen.

Maar nergens staat hoe snel,  en je mag zelf datum prikken.
Als je vergoeding wilde, word lastig.
Kom Zaterdag maar als ik wel thuis  ben mag wel....
Dat de opdrachtgever dan voor zwaardere aansluiting  een meerprijs kreeg?
Ja,  dat is het risico van je boven buren....

Ga eens overleggen en  zeg dat je geen Gratis  snipperdag  wilde verspillen aan hun aanpassingen!
Ook zij weten dat hun leiding via  beneden buren liep en  daar kunnen extra kosten aan zitten.

audb
door audb - Feb 26, 2021 om 12:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u werkt en niet op die dag thuis bent dan hebben ze geen recht op toegang omdat dit geen directe noodzaak is.

Willen ze dat u thuis blijft dan zouden ze de dag dat u thuis moet blijven moeten vergoeden en ook als de wasmachiene te zwaar is en u iemand daar voor moet inhuren ook die kosten zijn voor rekening van Stedin.
Maar wat u kan doen is Stedin op bellen en vragen of het normaal is dat ze zonder overleg een datum prikken en geef aan dat u vor de uren dat u thuis moet blijven een vergoeding eist als ze dit toch doorzetten.
Het is wel zo dat de meter en de stroom verdeelkast eigendom is van Stedin maar dat wilt niet zeggen dat ze zonder enige overleg daar gewoon aan het werk mogen daar het geen directe noodzaak is.

Pas als ze stroom afmoeten sluiten wegen iligaal aftappen van stroom dan is het een ander verhaal maar ook dan moeten een bevel van de officier van justitie hebben om uw woning binnen te treden.

Cd
door Cddaf4db - Feb 26, 2021 om 12:47
1 Antwoorden / Vragen

Ik raad aan om eerst eens in overleg te gaan met je buren en met de netwerk leverancier. Kijken of de aansluiting te verplaatsen is.

Geen idee wat je verstandhouding is met je buren, maar normaliter gaat een gewoon overleg nog steeds het snelst en met de minste moeite.

mo
door mof - Feb 26, 2021 om 14:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dit bij de koop van uw woning door u niet is geregeld via de koopovereenkomst bij de notaris, zeg maar een soort recht gelijkwaardig aan recht van overpad alleen dan
de toegang tot uw woning voor de meterkast, tja, dan heeft uiteindelijk Stedin pech. Ik denk dat dit voormalige sociale huurwoningen betreft, maar zelfs in dat geval zou Stedin nog niet zomaar bij u in de meterkast kunnen voor de meter van de buren. U bent slechts aan uw contract met Stedin gehouden voor wat betreft meters naar uw eigen woning.
U kunt gewoon niet thuis zijn en  een andere afspraak met Stedin maken, tevens zou ik uit voorzorg ook afspraken maken mbt verantwoordelijkheden als er schade ontstaat.

1paul
door 1paul - Feb 26, 2021 om 15:46
3201 Antwoorden / 0 Vragen

in principe moet u toegang verlenen maar de aanvrager moet de kosten dragen, ga wel met de buren in overleg en vraag hen om de kabel gelijk door te laten trekken naar hun woning door de netbeheerder en daar de meter te plaatsen....

anduril
door anduril - Feb 26, 2021 om 16:02
167 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een afspraak zijn twee partijen nodig.  Een mededeling van een netbeheerder is geen afspraak.  Binnen redelijkheid hebben ze zich naar jou te richten.  Ze mogen dan wel recht hebben, maar kunnen je niet dwingen naar hun pijpen te dansen.

rj
door rjw Feb 26, 2021 om 18:40
3298 Antwoorden / 5 Vragen

En dat doen ze dan ook helemaal niet. Ik heb een tijdje geleden iets vergelijkbaars met Stedin gehad en ze doen gewoon een voorstel voor een tijdstip (wat gewoon de meest praktische aanpak is) en je moet even contact met ze opnemen als dat niet uitkomt en dan wordt er in onderling overleg een andere afspraak gemaakt. Maar veel mensen lezen heel slecht.