di
door dirk23 Feb 6, 2024 om 09:00
Huishouden & energie

Telwerk1 van mijn stroommeter geeft dezelfde stand aan als in januari

Dit heb ik gisteren ontdekt nadat ik voor de 2e keer (controle) een mail kreeg dat ik mijn standen moest doorgeven. Dat had ik in januari dus al gedaan. Zo ontdekte ik dat telwerk 1 niet meer loopt. Ik moet kijken of het wieltje wel loopt en maar de cijfers niet, denk ik nu net aan.

Ik heb mijn woonstichting gemaild. Hoe nu verder?

4276 13 Rapporteer
sira
door sira - Feb 6, 2024 om 09:06
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u een oude meter of een slimme meter?

Sinds de komst van de slimme meter kunt u geen gebruik meer maken van dag- en nachtstroom en werkt bij de oude meters nog maar 1 telwerk, meestal is dat telwerk 1, maar het kan ook telwerk 2 zijn.
In mijn geval werkte alleen telwerk1 en stond telwerk 2 stil, maar na een stroomstoring in september 2022 werkt nu uitsluitend telwerk 2.

john devries
door john devries Feb 7, 2024 om 11:32
219 Antwoorden / Vragen

Slimme meters hebben wel een dag en nachtstroom scherm en ik zodoende heb 2 stroomtarieven bij mijn provider.

sira
door sira Feb 7, 2024 om 11:39
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt. De oude meters maken slechts gebruik van 1 telwerk.

Yv
door Yvonne-909 Feb 7, 2024 om 12:12
15 Antwoorden / 2 Vragen

Sira: Een digitale meter is niet direct ook een slimme meter.
Er zijn ook "niet-slimme" digitale meters die geen gegevens opslaan en ook geen gegevens door kunnen sturen aan de energieleveranciers.
Je bent ook niet verplicht om bij een digitale meter de slimme meter variant te nemen.

sira
door sira Feb 7, 2024 om 12:20
2349 Antwoorden / 24 Vragen

@Yvonne-909
Dat weet ik, ik weet precies hoe ze werken, maar omdat het in de volksmond wel altijd een slimme meter wordt genoemd, benoem ik dat ook als zodanig naar de vraagsteller, zodat hij begrijpt wat ik bedoel. En het blijkt dat hij dat heeft begrepen.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 6, 2024 om 09:30
857 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me een vraag voor je energieleverancier tenslotte is de meter van hem (of meer gezegd van de netbeheerder). Je wbv zal er weinig aan kunnen doen.

Maar als je inderdaad nog een oude meter hebt, dan is hetgeen @Sira zegt van toepassing.

di
door dirk23 - Feb 6, 2024 om 11:19
249 Antwoorden / 137 Vragen

Dat is nieuws voor mij! Ik ben deze info nergens tegengekomen de afgelopen jaren. Ik heb ongeveer 5 jaar geleden de slimme meter geweigerd en heb dus gewoon mijn oude meter behouden. Het kan dus zo zijn dat er een telwerk automatisch is uitgezet...  Ik ga daar achteraan want dat zou een heleboel moeilijkheden voorkomen. Ik laat het nog weten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 6, 2024 om 11:41
2071 Antwoorden / Vragen

Het telwerk is niet uitgezet, het ouderwetse signaal om van telwerk te wisselen bestaat niet meer. Effectief heeft u dan dus één telwerk.

sira
door sira Feb 6, 2024 om 11:52
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Dank voor uw reactie.

Als u de meterstanden moet doorgeven, geeft u iedere keer de stilstaande meterstand van telwerk 1 en de lopende meterstand van telwerk 2 door.

marita5
door marita5 - Feb 6, 2024 om 11:53
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dirk23 ,

Waarom registreert mijn dubbeltariefmeter op èèn telwerk ?

Heeft u een contract voor dubbeltarief bij uw energieleverancier?

Sinds 1 juli 2021 is gebruikmaken van dubbeltarief alleen nog mogelijk met een slimme meter. De traditionele en niet-slimme digitale meters ontvangen namelijk geen signaal om van tarief te wisselen. De Traditionele en niet slimme digitale meters registreren uw verbruik dan op 1 telwerk.

Bron : liander.nl

Lees ook hier ,

https://www.pricewise.nl/blog/dubbel-tarief-verdwijnt/#:~:text=Vanaf%201%20juli%202021%20gaan,techniek%20is%20verouderd%20en%20kostbaar.

Mabelle
door Mabelle - Feb 6, 2024 om 12:17
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is nieuws voor mij! Ik ben deze info nergens tegengekomen de afgelopen jaren. Ik heb ongeveer 5 jaar geleden de slimme meter geweigerd en heb dus gewoon mijn oude meter behouden. Het kan dus zo zijn dat er een telwerk automatisch is uitgezet...  Ik ga daar achteraan want dat zou een heleboel moeilijkheden voorkomen. Ik laat het nog weten.

Dit is volop in het nieuws geweest. Ik vermoed dat je hierover ook wel geïnformeerd bent door je energieleverancier.

Waar moet je achteraan dan? Je netbeheerder weet het en je energieleverancier ook. Altijd 2 standen doorgeven, ook al blijft telwerk 1 hetzelfde.

1paul
door 1paul - Feb 6, 2024 om 13:39
3161 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft vast een draaischijf meter, neem kontakt op met de netbeheerder waar u onder valt, die gaat over de meters in uw woning..

meld hen wat er aan de hand is, komen zij vanzelf in aktie..

sira
door sira Feb 6, 2024 om 15:02
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Als de vraagsteller het meldt, moet hij betalen, omdat er 5 jaar geleden al een slimme meter is aangeboden en die heeft hij geweigerd.

Ik maak ook gebruik van maar 1 teller op een oude meter en toch werkt alles naar behoren ;-))

1paul
door 1paul Feb 7, 2024 om 07:36
3161 Antwoorden / 0 Vragen

dat is maar te bezien Sira, dat betalen, als TS belt omdat er een gebrek is aan de meter komt dat voor rekening van de eigenaar van de meter en dat is de netbeheerder..

als het telwerk niet meer draait omdat de puls niet meer meegestuurd word hoort TS dit vanzelf en is er verder niets aan de hand.

persoonlijk denk ik het laatste trouwens..

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2024 om 14:57
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een 2 delig telwerk heeft en een "oude"/domme meter dan wordt die niet meer aangestuurd naar het andere telwerk.

rj
door rjw - Feb 6, 2024 om 19:13
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe verder? Voortaan het nieuws volgen zodat je zaken niet mist.

di
door dirk23 - Feb 7, 2024 om 09:44
249 Antwoorden / 137 Vragen

Daltarief oude meter verdwijnt: slecht nieuws voor miljoen huishoudens? | Wonen | NU.nl

Dit is een artikel uit 2021. Ik denk dat dat het vroegste artikel is. Dit nieuws heb ik idd gemist.  Ik weet niet wanneer mijn meter is stopgezet want begin 2023 liepen beide wieltjes nog rustig door. Het zal dus ergens gedurende 2023 geweest zijn.

Ik kan dus met een gerust hart opnieuw de meterstanden invullen voor Vattenval. Bedankt aan alle reageerders met goede informatie, niet zo bedankt aan de paar sneerders die er altijd wel tussen zitten.

sira
door sira Feb 7, 2024 om 11:45
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Prijsverschil tussen dag en nacht is tegenwoordig klein.
Alles wat ik voorheen 's avonds of in het weekend deed (vaatwasser, wasmachine, droger) doe ik nu overdag en maar hopen dat de zon schijnt, want dan is het tarief ook lager..

mo
door mof - Feb 7, 2024 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U moet niet de woningbouw, ook niet de energieleverancier maar de netbeheerder (Liander? of zo) inlichten. Die is eigenaar van de meters in uw meterkast. Dat inlichten bent u wettelijk verplicht wanneer u een defect aan uw meter constateert. U kunt een boete krijgen wanneer u dit niet doet terwijl u het wel weet. Verder kan de netbeheerder een correctie tot maximaal twee jaar terug doorvoeren.

Ke
door Keesje39 - Feb 7, 2024 om 12:08
27 Antwoorden / Vragen

Dat klopt, Dirk23. Ook bij mij is telwerk 1 uitgeschakeld en werkt alleen telwerk 2 nog. BELANGRIJK!!! Als je de meterstand moet opgeven, vergeet  dan niet om óók de stand van telwerk 1 te vermelden. Aangezien dat vanaf nu steeds hetzelfde getal is, kun je dat getal het makkelijkste even ergens noteren, dan hoef je niet meer op het telwerk te kijken.

he
door henkie.penkie - Feb 7, 2024 om 13:30
149 Antwoorden / 0 Vragen

sinds 1 julli 2021zijn netbeheerders gestopt met  met toonfrequent signalen door te geven. Daarom is het met de oude traditionele  elektriciteit meters niet meer mogelijk om gebruik te kunnen maken van hoog en laagtarrief. Dit laatste is alleen nog mogelijk met een slimme meter. Dit is bekend gemaakt door Netbeer Nederland.

jantm
door jantm - Feb 8, 2024 om 08:41
7 Antwoorden / 2 Vragen

Heb hetzelfde mee gemaakt. De oorzaak is waarschijnlijk dat bij het herstellen van de storing in de mof de draad voor aansturing van het dag/nacht relais voor de meter niet meer is aangesloten. Je hebt dan nog maar een tarief. De enige optie voor het netwerkbedrijf is een nieuwe meter plaatsen. Als je hier niet mee akkord gaat, gaan ze er van uit dat je een enkel tarief meter hebt met dienovereenkomstig tarief. In eerste instantie na melding aan Liander, oh dan is uw meter stuk. Na vervanging bleek de oude meter niets te mankeren, probleem was de aansturing. Bij gebruik van zonnepanelen kunnen ze niet meten wat je terug leverd bij een oude meter. Zo dwinegen ze je naar een slimme meter die bij mij na 15 maanden niet meer slim was omdat ze hem niet meer op afstand konden uitlezen. Dus tweede slimme meter geplaatst, het mag wat kosten. Voordeel van de slimme meter is wel dat je verbruik per uur bekend is en je daarna je afname beter kunt sturen.