Wi
door Wilmpje Dec 9, 2012 om 10:21
Huishouden & energie

Teveel aan inergie betaald

Wij hebben 7 jaar teveel aan stroom betaald.Nadat wij een ijking van stroommeter hebben laten doen door de energieleverancier is gebleken dat de meter 83% teveel verbruikt. De vraag is, hoeveel jaar kan ik terug verlangen, is dat in de wet vastgelegd ?
Bij voorbaat dank,
sem1

9118 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 9, 2012 om 11:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sem1,

Onverschuldigde betaling terugvorderen: verjaringstermijn 5 jaar.

Suc6

Wi
door Wilmpje - Dec 9, 2012 om 15:10
23 Antwoorden / 23 Vragen

Bedank voor voor de reactie edrick3,

Is dat wettelijk zo vast gelegd , dan weet ik hoe ik moet reageren, ze hebben mij een teruggaven van 2 jaar gedaan.

Gr sem1

ro
door ron530 - Dec 9, 2012 om 15:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

2 jaar is coulant, de meter hoeft niet al die tijd stuk te zijn geweest. Daar komt ook nog bij dat u niet eerder aan de bel getrokken heeft. 7 jaar lang een veel te hoog verbruik moet toch opgevallen zijn.

edrick3
door edrick3 - Dec 9, 2012 om 15:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sem1,

Het is goed om te weten dat onze formele wetgever er voor gekozen heeft om bepalingen over de onverschuldigde betaling op te nemen in het Burgerlijk Wetboek, en wel in artikel 6:203 BW.

Artikel 203
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

-termijn van verjaring voor contractuele vorderingen bedraagt 5 jaren (onder andere geldvordering/incasso, niet betaalde lening of huurvordering);
-termijn van verjaring invorderen wettelijke rente bedraagt vijf jaren;
-termijn van verjaring bij consumentenkoop bedraagt 2 jaren;
-termijn van verjaring wegens gebreken in opgeleverd werk bedraagt 2 jaren;
-termijn van verjaring voor vernietiging van een schenking bedraagt 1 jaar;
-termijn van verjaring opeisen cultuurgoederen bedraagt 1 jaar;
-termijn van verjaring personenvervoer bedraagt 1 jaar;
-termijn van verjaring vordering vakantiegeld bedraagt 2 jaren.

Suc6

dearagain
door dearagain - Dec 9, 2012 om 20:39
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*en zo zit dat dus

jansje
door jansje - Dec 10, 2012 om 13:22
131 Antwoorden / 14 Vragen

Graag zou ik willen weten, wat zo.n ijking kost. Wij zijn met 2 personen en verbruiken per jaar meer als 6000 kw. soms wel 8000. ik kan het niet vinden.
graag enige hulp. Dank u bij voorbaat

tonjakassa
door tonjakassa - Dec 10, 2012 om 14:31
165 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag bij uw energie leverancier, de prijzen lopen nogal uiteen
en/of klik onderstaande link
http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/ombudsman-onderzoekt-kosten-ijken-energiemeters/

ha
door harryromijn - Dec 10, 2012 om 14:54
272 Antwoorden / 0 Vragen

2 personen en verbruiken per jaar meer als 6000 kwh. soms wel 8000

Een gemiddeld NL gezin verbruikt een 3000-3500 kWh. Fors erboven = OF te veel zonnebanken, electrische verwarmers, oude flatscreen TV's enz aan OF de buurman speelt "boer op zolder" via jouw meter, of.. de meter met gepaste achterdocht bekijken

Om wat uit te testen: boek de dagelijkse verbruiksgegevens in een spreadsheet.
Tel het verbruik van lampen e.d. op x aantal uren dat ze branden. 10 spaarlampen a 11 watt x 6 uur = 0,66 kWh per die dag ( x E 0,20 = 13 cent voor die dag ! )
Electrische apparatuur: zijn leuke losse metertjes te koop voor een paar tientjes: simpel: eerst in het stopcontact en dan de stekker van het apparaat daar in. Gewoon opschrijven / in spreadsheet, wat er die dag / dat gebruik, bijv afwas of strijkbeurt of.. erdoor gegaan is, van wasmachine, afwasser, strijkbout , koffiezetter enz.
Electrische verwarmers zijn stroomvreters

Boel optellen en met de meterstand vergelijken.
Zitten er grote, onverklaarbare verschillen in, dan eens met het stroombedrijf gaan praten.

ro
door roesch - Dec 10, 2012 om 15:03
4 Antwoorden / 2 Vragen

Wij zijn met 2 personen en verbruiken per jaar meer als 6000 kw. soms wel 8000. ik kan het niet vinden.
SEM1 :
Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar tussen de 2300-3300 Kwh aan stroom.(ruim genomen)
Voor 2 personen is een reel getal dus ong. 2700 Kwh. dwz bij NORMAAL gebruik van huishoudelijke én persoonlijke elektrische apparaten.
Voorbeeld: een gemiddelde Pc (desktop) heeft een trafo van ong. 500 Watt aan boord.
Dat betekent in de praktijk dat een pc per etmaal 8 -12 Kwh verbruikt, x 7 dagen = 56/84 Kwh per week, x zeg maar 10 maanden = 40 weken x 70 =2800 Kwh !!! op jaarbasis (gemiddelden)
Heel veel gebruikers zetten de pc , bij geen gebruik, NIET uit, zelfs een stand-by stand kost geld.
Dit zou al een giga besparing opleveren per jaar.
Wat ik met mijn verhaaltje wil aangeven en verduidelijken is dat (afgezien van een defecte stroommeter) jezelf ervan bewust kunt zijn of worden dat alles wat " aan " staat (oplader,stand-by stand van o.a steroinstallatie etc. etc.) gewoon stroom kost.
Ga eens voor de stroommeter staan en neem de stand op,schakel een "zwaar apparaat" in zoals een vaat-of wasmachine, en laat deze z`n programma draaien. Na afloop kun je met de eindstand precies contoleren hoeveel stroom een apparaat per " beurt " verbruikt.
Oude (re) apparaten kunnen aanzienlijk meer stroom verbruiken dan een nieuwe.
Ikzelf bespaarde al 800 Kwh op het kopen van een nieuwe koelkast, dus controleer het verbruik en zet de rest uit.......en wees bewust als je geen hoge rekening lust. Succes ermee.

jansje
door jansje - Dec 10, 2012 om 16:37
131 Antwoorden / 14 Vragen

Tonjakassa djw , maar de link werkt niet meer.

Verder zijn we begonnen idd met zo'n metertje aan de koelkast te hangen. ( amerikaanse ). dan de boiler, ik hoorde dat die ook nog al wat stroom vreten. dan naar de wasmachine en droger. Boiler is al oud 18 jaar. wasmachine 2 jaar droger 6 jaar. koelkast en afwasmachine ook 8 jaar oud. pfffffff het is in ieder geval de moeite waard allemaal. Djw voor alle reacties. nog meer suggesties zijn welkom. Mijn man heeft al een excel bestandje gemaakt, voor alle apparatuur, nu gaan invullen. Alleen weet ik nog niet wat het ijken kost. Liander geeft ook niet veel aan.

mvg Jans

ro
door ron530 - Dec 10, 2012 om 16:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

http://www.liander.nl/liander/producten_diensten/tarieven/2011/elektriciteit/meterijking_kleinverbruik.htm

Ik weet niet of de link werkt, kopieer deze anders in uw browser. Tarieven zijn gedateerd maar goedkoper zal het niet geworden zijn.

jansje
door jansje - Dec 10, 2012 om 16:59
131 Antwoorden / 14 Vragen

Dank je wel Ron 530, nog pittig veel geld. Maar nu weet ik in ieder geval een prijs. thx.

mvg Jansje

te
door terpstra - Dec 10, 2012 om 19:18
174 Antwoorden / 5 Vragen

Jansje, U kunt op een simpele wijze zelf uw KWh. meter ijken. Op uw meter staat vermeld hoeveel toeren de KWh.meter maakt per KWh. Bij mij staat 187,5 r/KWh. Als de schijf 187,5 maal rond is gedraait, heeft u 1 KWH verbruikt. Bij een digitale meter zal ik eerst moeten kijken.hoe het werkt.

U trekt alle stekkers van alle aparatuur uit de wandcontactdozen. Vergeet de cv en de klokken niet.
Ook kunt u de meeste zekeringen uitzetten, maar dat vergt meer kennis.

Plaats een elektische verbruiker van pakweg 2000 Watt. Elektische kachel.

Ga voor de meter staan met horloge of stopwatch. Tel het aantal keren dat het zwarte deel van de schijf langs komt in 10 of 15 minuten.. Deel dat aantal omwentelingen door het getal vermeld op de meter. 2000 W in 15 minuten is een verbruik van 500Wh. Dat moet overeen komen met 187,5 gedeeld door 2 is bijna 94 omwentelingen van mijn voorbeeld meter.

Ik wens u succes. Groet, H.

jansje
door jansje - Dec 10, 2012 om 19:22
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=terpstra schreef op maandag 10 dec 2012, 19:18]Jansje, U kunt op een simpele wijze zelf uw KWh. meter ijken. Op uw meter staat vermeld hoeveel toeren de KWh.meter maakt per KWh. Bij mij staat 187,5 r/KWh. Als de schijf 187,5 maal rond is gedraait, heeft u 1 KWH verbruikt. Bij een digitale meter zal ik eerst moeten kijken.hoe het werkt.

U trekt alle stekkers van alle aparatuur uit de wandcontactdozen. Vergeet de cv en de klokken niet.
Ook kunt u de meeste zekeringen uitzetten, maar dat vergt meer kennis.

Plaats een elektische verbruiker van pakweg 2000 Watt. Elektische kachel.

Ga voor de meter staan met horloge of stopwatch. Tel het aantal keren dat het zwarte deel van de schijf langs komt in 10 of 15 minuten.. Deel dat aantal omwentelingen door het getal vermeld op de meter. 2000 W in 15 minuten is een verbruik van 500Wh. Dat moet overeen komen met 187,5 gedeeld door 2 is bijna 94 omwentelingen van mijn voorbeeld meter.

Ik wens u succes. Groet, H.

jansje
door jansje - Dec 10, 2012 om 19:23
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=terpstra schreef op maandag 10 dec 2012, 19:18]Jansje, U kunt op een simpele wijze zelf uw KWh. meter ijken. Op uw meter staat vermeld hoeveel toeren de KWh.meter maakt per KWh. Bij mij staat 187,5 r/KWh. Als de schijf 187,5 maal rond is gedraait, heeft u 1 KWH verbruikt. Bij een digitale meter zal ik eerst moeten kijken.hoe het werkt.

U trekt alle stekkers van alle aparatuur uit de wandcontactdozen. Vergeet de cv en de klokken niet.
Ook kunt u de meeste zekeringen uitzetten, maar dat vergt meer kennis.

Plaats een elektische verbruiker van pakweg 2000 Watt. Elektische kachel.

Ga voor de meter staan met horloge of stopwatch. Tel het aantal keren dat het zwarte deel van de schijf langs komt in 10 of 15 minuten.. Deel dat aantal omwentelingen door het getal vermeld op de meter. 2000 W in 15 minuten is een verbruik van 500Wh. Dat moet overeen komen met 187,5 gedeeld door 2 is bijna 94 omwentelingen van mijn voorbeeld meter.

Ik wens u succes. Groet, H. wij hebben een slimme meter, die wij dus niet begrijpen. okee voor er grappen worden gemaakt, ja ik was vroeger blond.

Wi
door Wilmpje - Dec 10, 2012 om 19:49
23 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 9 dec 2012, 15:32]@sem1,

Het is goed om te weten dat onze formele wetgever er voor gekozen heeft om bepalingen over de onverschuldigde betaling op te nemen in het Burgerlijk Wetboek, en wel in artikel 6:203 BW.

Artikel 203
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

-termijn van verjaring voor contractuele vorderingen bedraagt 5 jaren (onder andere geldvordering/incasso, niet betaalde lening of huurvordering);
-termijn van verjaring invorderen wettelijke rente bedraagt vijf jaren;
-termijn van verjaring bij consumentenkoop bedraagt 2 jaren;
-termijn van verjaring wegens gebreken in opgeleverd werk bedraagt 2 jaren;
-termijn van verjaring voor vernietiging van een schenking bedraagt 1 jaar;
-termijn van verjaring opeisen cultuurgoederen bedraagt 1 jaar;
-termijn van verjaring personenvervoer bedraagt 1 jaar;
-termijn van verjaring vordering vakantiegeld bedraagt 2 jaren.

Suc6

Wi
door Wilmpje - Dec 10, 2012 om 19:58
23 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo edrick3,

Jouw 2 de mail heb ik doorgestuurd naar de rechtsbijstand Arag en als antwoord kregen wij ,
Naar aanleiding van ons telefonisch contact bericht ik u als volgt.

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met Enexis. In de algemene voorwaarden staat het volgende:
13.4 “Indien blijkt dat de meetinrichting en/of de meting niet juist zijn, stelt de netbeheerder de getransporteerde hoeveelheid vast aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek. Herberekening zal plaatsvinden over de periode dat de meetinrichting onjuist heeft gefunctioneerd en/of de meting onjuist is geweest, doch ten hoogste over een tijdvak van 24 maanden gerekend vanaf het moment dat de ene partij zijn twijfel over de juistheid van de meetinrichting en/of meting bij de andere partij heeft geuit. In geval van fraude zal echter, na overleg met de leverancier, herberekening over de volledige periode plaatsvinden”.

De verjaringstermijn die u noemt (5 jaar) is de termijn waarbinnen u actie moet ondernemen om de vordering te innen. Dit betekent echter niet dat Enexis c.q. de energieleverancier een herberekening zou moeten uitvoeren over de afgelopen 5 jaren. Dat betreft immers de inhoud van de overeenkomst.
Gr sem1
PS Ik bedank me voor de moeite die je hebt gedaan.

Wi
door Wilmpje - Dec 10, 2012 om 21:17
23 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo allemaal.

Onze meter is geijkt worden en vastgesteld dat hij 83% te snel draait.Wij hebben het ook zelf gecontroleerd door er een tweede meter aan te brengen op de aardlekschakelaar,het verschil was enorm .Daarna hebben wij een ijking aangevraagd.De ijkings kosten zijn 357 E.

Gr sem1

te
door terpstra - Dec 10, 2012 om 21:32
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jansje schreef op maandag 10 dec 2012, 19:23][quote=terpstra schreef op maandag 10 dec 2012, 19:18]Jansje, U kunt op een simpele wijze zelf uw KWh. meter ijken. Op uw meter staat vermeld hoeveel toeren de KWh.meter maakt per KWh. Bij mij staat 187,5 r/KWh. Als de schijf 187,5 maal rond is gedraait, heeft u 1 KWH verbruikt. Bij een digitale meter zal ik eerst moeten kijken.hoe het werkt.

U trekt alle stekkers van alle aparatuur uit de wandcontactdozen. Vergeet de cv en de klokken niet.
Ook kunt u de meeste zekeringen uitzetten, maar dat vergt meer kennis.

Plaats een elektische verbruiker van pakweg 2000 Watt. Elektische kachel.

Ga voor de meter staan met horloge of stopwatch. Tel het aantal keren dat het zwarte deel van de schijf langs komt in 10 of 15 minuten.. Deel dat aantal omwentelingen door het getal vermeld op de meter. 2000 W in 15 minuten is een verbruik van 500Wh. Dat moet overeen komen met 187,5 gedeeld door 2 is bijna 94 omwentelingen van mijn voorbeeld meter.

Ik wens u succes. Groet, H. wij hebben een slimme meter, die wij dus niet begrijpen. okee voor er grappen worden gemaakt, ja ik was vroeger blond.

Kleine aanvulling. Schakel alle groepen af. Behalve de "natte groep".(Wasmach.) . Als het goed is, zitten daar verder geen verbruikers op. Sluit daar een konstante verbruiker op aan. B.v. kachel van 2000W, zonder thermische regeling. Na 30 min. is dat 1000W. De "slimme" mafia meter wijst dan 1 KWh. aan, als het goed is. We lezen het graag. Sterkte, H..

jansje
door jansje - Dec 11, 2012 om 07:29
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=terpstra schreef op maandag 10 dec 2012, 21:32][quote=jansje schreef op maandag 10 dec 2012, 19:23][quote=terpstra schreef op maandag 10 dec 2012, 19:18]Jansje, U kunt op een simpele wijze zelf uw KWh. meter ijken. Op uw meter staat vermeld hoeveel toeren de KWh.meter maakt per KWh. Bij mij staat 187,5 r/KWh. Als de schijf 187,5 maal rond is gedraait, heeft u 1 KWH verbruikt. Bij een digitale meter zal ik eerst moeten kijken.hoe het werkt.

U trekt alle stekkers van alle aparatuur uit de wandcontactdozen. Vergeet de cv en de klokken niet.
Ook kunt u de meeste zekeringen uitzetten, maar dat vergt meer kennis.

Plaats een elektische verbruiker van pakweg 2000 Watt. Elektische kachel.

Ga voor de meter staan met horloge of stopwatch. Tel het aantal keren dat het zwarte deel van de schijf langs komt in 10 of 15 minuten.. Deel dat aantal omwentelingen door het getal vermeld op de meter. 2000 W in 15 minuten is een verbruik van 500Wh. Dat moet overeen komen met 187,5 gedeeld door 2 is bijna 94 omwentelingen van mijn voorbeeld meter.

Ik wens u succes. Groet, H. wij hebben een slimme meter, die wij dus niet begrijpen. okee voor er grappen worden gemaakt, ja ik was vroeger blond.

Kleine aanvulling. Schakel alle groepen af. Behalve de "natte groep".(Wasmach.) . Als het goed is, zitten daar verder geen verbruikers op. Sluit daar een konstante verbruiker op aan. B.v. kachel van 2000W, zonder thermische regeling. Na 30 min. is dat 1000W. De "slimme" mafia meter wijst dan 1 KWh. aan, als het goed is. We lezen het graag. Sterkte, H.. wij gaan het proberen, Allemaal hartelijk dank voor de reacties. U hoort het nog van mij.

jansje
door jansje - Dec 12, 2012 om 13:14
131 Antwoorden / 14 Vragen

geachte mededenkers.

vandaag de droger maar eens gedraaid. beginstand slimme meter, 13129. Na het drogen 13132. zoveel is dat toch niet? Ja als je alles in de droger draait zou het veel worden. Maar dat doe ik dus niet. mvg Jansje

tonjakassa
door tonjakassa - Dec 12, 2012 om 17:54
165 Antwoorden / 0 Vragen

Dit getal: 13132 (i.e. 13132,xxx) staat voor de komma??
Dat komt dan neer op een verbruik van 3kw(3000watt).
Stel dat het element van de droger 3kw is dan heeft dat ding dus één uur staan draaien

stains
door stains - Dec 12, 2012 om 20:25
7 Antwoorden / 2 Vragen

Sem1,
Ik heb vrij zeker vanaf 1986 teveel transport kosten betaald.
Die wordt vast gesteld opbasis van de hooft zekering van je stroom leverancier.
Dat was voor mijn 35A.
Ik heb nooit geweten dat dit een maatstaf was, wel dat als je veel gebruikt een vermogens toeslag moest betalen.
Ik ondekte dit toen ik vorig jaar naar NUON overstapte en de transport firma van de stroom apart moest betalen. zij stuurden een overzicht waar op staat wat de normen zijn waar op di ekosten gebasseerd zijn.
Voor 2012 een verschil van ruim 500 euro 35Awas de aanslag en 25A mijn zekering (zelf ingeschroeft!!) men heeft tot 7 jaar terug betaald bijna 2500 euro.
5 jaar kloptik kon bewijzen dat het langer was.
Maar jouw leverancier moet bewijzen dat die meter 2 jaar geleden goed was. Is sim,pel de jaar verbruiken te vergelijken