ki
door kingdj May 24, 2009 om 11:54
Huishouden & energie

Tuinset met mankementen

Hallo.

Een 8 weken geleden kochten wij via TopTeak te Deurnen een teak houten tuinstel van ruim 700 euro.

Bij aflevering werd er gemeld, dat als er iets stuk zou gaan, we gerust konden bellen voor vervanging van schroeven, geleiders e.d. Helaas bleek dit eerder nodig dan gewenst. Nog geen uur na het in elkaar zetten viel een van de bouten van ellende uit elkaar. Een paar dagen erna ging de eerste geleider, en een tweede van een andere stoel. Bij andere inspectie bleken meer geleiders scheuren te bevatten en halen het eind van de zomer vast niet.

We hebben direct gebeld, en zouden nieuwe bouten en geleiders krijgen. Een aantal weken later hadden wij nog niets ontvangen. Wederom gebeld, en er werd ons verteld dat de bouten niet meer op voorraad waren, en geleiders maar beperkt, voor 4 stoelen. Tevens werd er en passant even gezegd dat het ook wel 'erg toevallig' was dat er zoveel stuk was. In meerdere mails met desbetreffende komt zij terug op het feit dat het erg toevallig is, ze niets voor ons heeft en als we terug willen vallen op garantie we maar langs moeten komen! Met 6 teak houten stoelen in mijn kleine auto? En wat als er schade op treed tijdens vervoer???

Nu kunnen we foto's op sturen en worden doe beoordeeld, alleen krijgen wij die scheuren nooit goed op camera vast gelegd, en ik vraag me af hoe het beoordeeld kan worden. Ook heb ik (per ongeluk) van een van de managers (denk ik) mailwisselingen ontvangen waarin onderling over ons 'geval' gesproken word. Daarin komen wij nou niet bepaald rooskleurig uit de bus, en blijkt dat ze best geleiders hebben voor al onze stoelen, maar ze niet opsturen omdat de werkplaats anders tijdelijk zonder zou zitten.

Nu is mijn vraag, hoe hiermee om te gaan? Waar sta ik als consument?

Vriendelijke groet,

J. Wilhelm

1199 15 Rapporteer

kiran
door kiran - May 24, 2009 om 23:59
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kingdj

Als u iets koopt, heeft u recht op een deugdelijk product. Een stoel die van gammeligheid uit elkaar valt, hoort daar niet onder. Verkoper dient te repareren en mocht dat onverhoopt niet lukken, heeft u recht op omruilen of aankoopbedrag retour.

En u zou ook niet zelf op sjouw hoeven gaan, per slot van rekening zijn ze ook bij u afgeleverd.

Zou nog eens het gesprek aangaan en de onderdelen die nodig zijn om de stoelen op een fatsoenlijke manier te repareren, verzoeken die te leveren.

Zo niet: stuur een brief (liefst aangetekend, anders kan er gezegd worden: "we hebben niets ontvangen")

Voorbeeldbrief herstel of vervanging

Wacht de reaktie af, gebeurt er niets, dan nog een brief er achteraan.

Laatste mogelijkheid tot herstel

Mocht u de voorbeeldbrieven gebruiken? Zou bij de 2e, 'repareren op kosten via andere partij' weglaten en zou ervan maken: 'retour aankoopbedrag'. Keus is aan u natuurlijk.

ki
door kingdj - May 26, 2009 om 12:21
9 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het antwoord.

We hebben inmiddels een mail met de foto's gestuurd, van de defecte onderdelen. Daarin heb ik ook gemeld dat ik niet zomaar met 6 stoelen op sjouw kan gaan, een uur rijden.

Ik heb inmiddels antwoord, waarin niets staat over de foto's, alleen dat we geacht worden langs te komen, en ze 'zorg zullen dragen voor de meubelen'.

Ten eerste heb ik de auto niet ze te vervoeren, en ten 2e waarom moet ik terug???

Is het verstandig te blijven mailen met ze of moet ik ze de brieven versturen?

kiran
door kiran - May 26, 2009 om 20:06
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kingdj

1) Mail: "geacht worden langs te komen, en ze 'zorg zullen dragen voor de meubelen".

Ik denk dat ze bedoelen: kom langs met de stoelen, en ter plekke de reparatie(s) willen uitvoeren. Of: langs komen zonder stoelen, geleiders/bouten zelf komen ophalen.

2) "Ten eerste heb ik de auto niet ze te vervoeren, en ten 2e waarom moet ik terug".

U heeft ze afgeleverd gekregen, dat wil al zeggen bij aanschaf: 'breng ze maar thuis, kan zelf niet vervoeren'. * terug: ik vermoed dat het bedrijf zich de kosten van hun vervoer naar u toe wil besparen.

Mailen of brief: u zou nog eens kunnen proberen met mailen. Ik zou daarin zetten dat u niet voor niets de tuinset hebt laten afleveren, en dat u vind dat ze daar zelf zorg voor moeten dragen. Mocht dat niet werken zou ik toch de 1e voorbeeldbrief gebruiken 'herstel of vervanging' Onder de zin: 'ik verzoek u vriendelijk ....' zou ik zetten: 'mocht u geen actie ondernemen nav dit schrijven dan zal ik het herstel door een andere partij laten uitvoeren. Bij deze stel ik u aansprakelijk voor de kosten die hieruit voortvloeien'.

Let wel: bedoel dit als beetje dreigen, de vaart erin houden. Als u (en dat gebruikt men in "laatste herstel" voorbeeldbrief) dat zou doorzetten, moet je ook maar zien of ze over de brug komen om de kosten inderdaad aan u terug te betalen. Maar zou overwegen dit mee te nemen.

Laat u verder niet met een kluitje in het riet wegsturen. Ik weet wel niet wat de bedoeling achter de zin is van: "daarin komen wij nou niet bepaald rooskleurig uit de bus" .... U heeft gewoon recht een een deugdelijke tuinset. Dus als u zelf kan repareren: laten ze de spullen daarvoor opsturen. Zo niet: tuinset ophalen/repareren en terug brengen. Gratis! Dus geen cent erbij.

Zou zo zeggen: kijk of u met de voorbeeldbrief (pas die aan, voeg toe) en wat tekst van mij uit de voeten kan. En laat me de afloop nog eens weten. Schuift men het op de lange baan .... wil ik evt. ook wel een poging wagen om wat puntjes op de i te krijgen. Hoor dan nog wel.

ki
door kingdj - May 27, 2009 om 08:24
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ze willen inderdaad dat wij langs komen met de meubelen, niet met de geleiders zelf. Op eerder aangeven dat dit niet kon zijn ze tot nu toe niet ingegaan. Maar ik ga het nogmaals proberen per mail. Als ik dan geen reactie krijg, stuur ik de brief.

De zin waarin ik doelde op 'komen wij niet bepaald rooskleurig uit de bus', gaat over een onderlinge mailwisseling tussen manager (met wie er nu contact is) en de dame waar we in eerste instantie contact mee hebben gehad. Zij mailde onder andere naar haar supervisor:

"Nou ik weet niet wat ze zitten te vertellen allemaal

maar ik heb ze gevraagd alsnog foto's  te sturen..

Ze hebben WEL gezegd dat ze voor alle stoelen nieuwe

bouten/schroeven geleiders willen hebben.

Ik heb voor 4 stoelen nieuwe geleiders gestuurd meer kunnen

ze niet missen want dan hebben ze in de werkplaats NIETS meer.

Dus ik weet niet wat ik nu nog kan doen."

Wij hebben die mail per ongeluk gelezen. Ze gaan er dus vanuit dat de schade overdreven is. Dus of wij even willen bewijzen dat het niet zo is, terwijl we ook foto's mochten sturen. Wat ik al dacht, dat is dus niet afdoende. Ik ga iniedergeval mailen, en als daar geen reactie op komt, per brief. Ik hou u op de hoogte

ki
door kingdj - May 27, 2009 om 19:17
9 Antwoorden / 2 Vragen

Inmiddels heb ik wederom een mail ontvangen. Helaas worden ze ook met de mail onvriendelijker.

Ze willen de spullen ophalen, maar wij moeten dan 75,- aan voorrij kosten betalen, PLUS de eventuele reparatiekosten! Gratis? Daar lachen ze om.

Verder willen ze niet gaan. Ook op herhaaldelijk verzoek om gewoon de benodigde spullen te sturen en ons het zelf te laten repareren, wordt niet ingegaan. Ook een reactie op de foto's krijg ik niet.

Morgen zal ik ze een aangetekende brief sturen.

kiran
door kiran - May 27, 2009 om 19:31
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kingdj

Schade overdreven: "dus of wij even willen bewijzen dat het niet zo is".

U hoeft niets te bewijzen. Tijdens de eerste 6 maanden van aanschaf ligt de bewijslast bij de winkelier. M.a.w. bedrijf zou evt. moeten aantonen dat het gebrek door u veroorzaakt is. Na die 6 maanden heb je te maken met een omgekeerde bewijslast. U moet dan bewijzen dat het gebrek niet door u toedoen is ontstaan. Dus dat zit wel goed hoor.

Maar als ik het goed begrijp (uit de mail) heeft u zelf 4 stoelen met nieuw materiaal kunnen repareren. En betreft het nog 2 stoelen. Als dat zo is, snap ik niet waarom men daar zo moeilijk over doet.

Schrijf maar een pittig mailtje, dat ze langs kunnen komen! En dat u erop staat, voor de andere 2 stoelen ook materiaal te krijgen. (mogen ze nog blij zijn dat u zelf de reparatie ter hand neemt!) Ben benieuwd. Succes gewenst!    M.vr.gr.

ki
door kingdj - May 27, 2009 om 19:36
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb er al een pittige mail uitgedaan. Maar ze hebben echt lak aan de regels. Dat er in hun voorwaarden staat geschreven dat ik recht heb op vervaning en ze langs kunnen komen, negeren ze. Ik krijg alleen als antwoord dat ik het of langs moet komen brengen, of ze komen langs maar dan gaat het mij een hoop geld kosten...

We hebben slechts voor 2 stoelen geleiders ontvangen, 4 geleiders in totaal! Terwijl er zeker 3 geleiders kapot zijn, en een aantal scheuren bevatten. De bouten zijn ook van zeer slechte kwaliteit, roesten, zitten los en breken af.

kiran
door kiran - May 27, 2009 om 19:41
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kingdj

Aangezien we op hetzelfde moment ons stukje zitten te schrijven ....

Ik lees net uw laatste bericht.

Ik zet er een link op, lees die, en print desnoods uit en stuur dat bedrijf zijn 'rechten en 'plichten.

Belangrijk voor u: "voor een reparatie of een nieuw produkt hoeft u niet bij te betalen. Moet u wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden". Zou zorgen dat dat overkomt!

Uw rechten bij een ondeugdelijk produkt

Groet en sterkte!

kiran
door kiran - May 27, 2009 om 19:44
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kingdj

Ik word nu erg nieuwsgierig.

Over welk bedrijf hebben we het?

ki
door kingdj - May 27, 2009 om 19:46
9 Antwoorden / 2 Vragen

Haha!

Topteak.nl

Een niet al te gezellig maar berucht bedrijf. Stond overigens ook al in mijn eerste mail. Niet de makkelijkste overigens, want ze hebben blijkbaar veel ontevreden klachten. Niet handig van mij dat ik daar niet eerder naar gekeken heb.

kiran
door kiran - May 27, 2009 om 19:53
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kingdj

Sorry, had wel gelezen .... er staat VIA Topteak, dus ik dacht dat er misschien nog iemand tussen zat.

Zal hem dadelijk eens door de Google halen.

ki
door kingdj - May 27, 2009 om 19:54
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie het, dat moet zijn 'bij', niet 'via' inderdaad.

Succes

kiran
door kiran - May 27, 2009 om 20:47
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kingdj

Lach even mee ... of in ieder geval een klein glimlachje bij de stoelen misere.

"Wij leveren een totaalpakket aan kwaliteitsproducten. Flexibiliteit, betrouwbaarheid, kwaliteit, een goede service en betaalbaarheid zijn vanzelfsprekend voor ons"

Klinkt toch wel mooi hoor. (Haha, Pfff)

Ze zijn CBW erkend. Dus als het helemaal fout loopt?

http://www.cbw-erkend.nl/view.cfm?page_id=8964

Over dat halen en brengen: Er is sprake van Cash and Carry en ook van levering. Als het zo zou zijn dat u een méérprijs voor afleveren heeft betaald, dan is het niet ondenkbaar dat ze daar nu ook een prijskaartje aanhangen. Of dat al dan niet terecht is, laat ik maar in het midden. Geen afleverkosten betaald, dan nu ook niet betalen. Maar zeker niet de reparatie en materialen betalen!! (Als ze niet gratis willen repareren of de stoelen vervangen, de koopovereenkomst ontbinden, centen terug!)

ki
door kingdj - May 27, 2009 om 20:55
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ze blijven me mails sturen. Hieronder quote ik je de laatste mails die ik achtereenvolgens zojuist van ze binnen heb gekregen:

'hallo joyce , wij hebben die schade toch niet veroorzaakt ,u heeft zelf de stoelen uitelkaar gehaald cq gesloopt ik zal vragen of ze onderdelen naar y willen opsturen , zodat u ze zelf kan repareren,

Met vriendelijke groeten jan@topteak.nl  namens'

'Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Met vriendelijke groeten jan@topteak.nl   namens,'

Ik moest foto's maken van de geleiders, en ja, dat gaat niet als ze in de stoelen zitten. Dus hebben we de 3 slechtste eruit geschroefd om te fotograferen. Kwestie van 2 schroeven. Dat was ook niet het probleem, de geleiders zelf scheuren. En dan nog de vraag of we de stoelen normaal gebruikt hebben !!!!

De eerste klacht onstond na een uur van de levering, de 2e binnen een week. De rest daarna, en er is de eerste week meteen gebeld...

Ja, de service, klantvriendelijheid en met name professionaliteit staat wel hoog in het vaandel! :)

kiran
door kiran - May 27, 2009 om 21:15
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Geloof dat ze nu een beetje pissig worden? Echt niet te geloven. En is een filiaal he. Zouden ze met goede wil de te vervangen materialen toch ook ergens anders vandaan kunnen halen.

Zou nu eerst maar een dag of wat afwachten of inderdaad de materialen worden opgestuurd.

Dat er zelf gesloopt is? Flauwekul, je moest toch die foto's maken, vroegen ze zelf om. En dan nog: bouten verroest? Kan echt niet na een paar weken hoor. Oud materiaal gebruikt!

Als je ze door de Google haalt, kom je tegen: nieuw en tweedehands meubelen. Geeft dan toch wel te denken? Doordrammen, moet goed komen.