tinus de vreugd
door tinus de vreugd Feb 3, 2018 om 19:08
Huishouden & energie
Veel geld voor iets wat je niet meer wilt en waar je al heel voor hebt betaald.

Afkoppellen van de gasmeter kost (on)behoorlijk veel geld voor het losdraaien van een paar koppelingen en inleveren van een al lang afgeschreven meter! Is dit juridisch wel in orde?

1824 14 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Feb 3, 2018 om 19:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Volgens mij heb je nog nooit betaald voor een monteur die nu voor jou moet langskomen, gas aansluiting verwijderen, een meter verwijderen, gas aansluiting dusdanig afdichten dat er geen gas meer uitkomt en waarschijnlijk ergens buiten de woning het gas zo afsluiten dat een handige doe het zelver niet illegaal gas kan aftappen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 3, 2018 om 19:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Buiten de feiten om, stel u was ondernemer en moest meters gaan weghalen. Zou u uw personeel dan voor niets laten werken? Precies, een gasbedrijf is een commercieel bedrijf en moet gewoon geld verdienen, ook aan het weghalen want dat kost aardig wat manuren.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2018 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeker naar het programma gekeken? Hebt u toch antwoorden gekregen?

tinus de vreugd
door tinus de vreugd - Feb 3, 2018 om 20:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het blijkt dat de reageerders over de strekking van mijn vraag heen lezen?  Het gaat niet over wel of niet betalen, maar de verhouding is zoek, en dit blijkt uit het onderzoek van Kassa over duidelijk! Omdat het wel gaat om een commercieel bedrijf (Netbeheerder) , maar wel 1 met het monopolie, vraag ik mij dus af of zoveel betalen (Zit in Liander gebied) voor het verwijderen van hun eigendom! Want de gasleidingen zijn namelijk niet mijn eigendom! Sterker nog, de netbeheerder vind het veiliger zonder gas. Dus moet ik betalen om hun onveilige situatie niet meer te laten bestaan? Ze kunnen namelijk in de straat een paar centimeter er tussenuit halen, of de aansluiting loshalen en afdoppen van de hoofdleiding. Dan hoeft de straat op mijn privé grond en de stoep ook niet open! En gas aftappen is zeker niet meer mogelijk.
Dus of de hoogte van prijs juridisch wel klopt is mijn vraag. De huidige tariefstellingen, verschillen en wel of niet noodzaak van leiding verwijderen, is nu eenmaal niet uit te leggen, blijkt uit de uitzending ook. Alleen geen antwoord gekregen of dit juridisch wel klopt. Zoals bij verwijderen van warmteaansluiting, ook dit is landelijk en juridisch geregeld..

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2018 om 20:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem contact op met de minister, hij gaat toch al de warmtewet veranderen.

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2018 om 21:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De mevrouw heeft getracht uit te leggen hoe het nu zit en dat ze zeer binnenkort in conclaaf gaan over dit soort afhandelingen. Het leek, lijkt mij, dat ze een verhaal had. Uiteraard kon ze niets zeggen over toekomstige prijzen van het weghalen van de leidingen, dit gaan de leveranciers binnenkort bespreken. Zoals u zelf hebt kunnen zien: de een moest veel betalen; de ander kon het een jaar laten verzegelen en de derde kreeg het gratis. IK zou zeggen, als u alles elektrisch wilt maken in uw huis; wacht nog een tijdje. Kan geld opleveren. Is nog wel de leus: in 2050 zou Nederland gasvrij moeten zijn. Een ding is zeker: dat ga ik niet meer meemaken. ☼

hansje klein
door hansje klein - Feb 3, 2018 om 23:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het verrassende antwoord op de site van Consuwijzer ... dè oplossing?

Als u uw energienota's niet hebt (? taalfoutje) betaald ...

en hebt (sorry, ze bedoelen ook hier natuurlijk heeft) u een betalingsherinnering ontvangen? En hebt (heeft...) u deze niet binnen de betalingstermijn voldaan? Dan kunt u worden afgesloten.

Misschien hebt u daar iets aan?

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 3, 2018 om 23:32
355 Antwoorden / Vragen

Dat u het bericht zelf afsluit met "Misschien hebt u daar iets aan?", was dat bewust? Het mag in elk geval allebei.

https://onzetaal.nl/taaladvies/u-hebt-heeft/

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2018 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is hier het taalfoutje? Ze bedoelen helemaal niet “heeft u”  ze bedoelen gewoon “u hebt”, volkomen correct.

tenormin
door tenormin Feb 3, 2018 om 23:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik 'heeft' er niets aan klinkt ook niet lekker; ik heb er niets aan lijkt me beter, @awayeah28? ;-)

Cookies
door Cookies Feb 3, 2018 om 23:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee HK, geen taalfout.

hansje klein
door hansje klein Feb 4, 2018 om 10:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@AWYEAH28, @TIJGER1, @@TERNORMIN, @CAROLA83 ...

Omdat het helemaal off-topic is ... één reactie:

de derde persoon enkelvoud wordt tegenwoordig inderdaad in de spreektaal ook als tweede persoon vervoegd, dus ú zoals jij!
Ik heb, jij hebt, u hebt is volkomen correct in de spreektaal.

M.a.w. ... gebruikt een semi-overheidsinstantie hier de spreektaal bij hun informatie.

Ik zal met de tijd mee (moeten) gaan en hier is dus uiteindelijk helemaal niets mis mee.

@AWYEAH28, ja, dat was vanuit de logica gezien dus een grapje.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2018 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis dat het tegenwoordig juist in de spreektaal als tweede persoon vervoegd wordt. In de spreektaal wordt juist meer en meer “u heeft” gebezigd.

Overigens is het volgens de taaldeskundigen allebei correct. Maar ik heb lang geleden op school geleerd dat de beleefdheidsvorm is van JIJ en dat het dus
“u hebt” is. En ook dat in de vragende vorm U in de “onvoltooid tegenwoordige tijd” wel een “t” houdt. In tegenstelling tot “jij”.

jo
door jorisw - Feb 3, 2018 om 23:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je een begroting (met een duidelijke beschrijving van alle werkzaamheden) waaruit blijkt dat je het veel goedkoper zou kunnen doen? Zo ja, dan zou ik die graag zien.

aurora1
door aurora1 - Feb 4, 2018 om 00:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit forum is niet voor klachten.
U kunt altijd nog naar de betreffende minister schrijven en tegen hem klagen.
Zoals u van de narigheid in Groningen had kunnen begrijpen zijn gasbedrijven waaronder de NAM ervoor om winst te maken.
Maar zeg eens eerlijk: werkt u gratis? Of meldt hier eens uw offerte met omschrijving van werkzaamheden, voorrijden, uurtarief, overheadkosten, onderdelen enz.
Overigens lijkt het mij dat u het allemaal niet begrijpt en niet dat men u niet begrijpt. Bekijk nog eens dat onderdeel van het programma. U moet misschien ook niet altijd alles geloven wat Kassa beweert.
Wat heeft u dan voor die gasmeter betaald en de aanleg ervan?

Thijs12
door Thijs12 - Feb 4, 2018 om 10:42
538 Antwoorden / Vragen

Als je de passende energieleverancier uitzoekt met lage vaste kosten zodat deze lager zijn dan de heffingskorting krijg je zelfs nog geld terug als je geen gas gebruikt.
Theo

Thijs12
door Thijs12 - Feb 4, 2018 om 12:32
538 Antwoorden / Vragen

Ik heb het tegenovergestelde. Driekwart van mijn stroomverbruik wordt teruggeleverd door de zonnepanelen. Dan gaat het gedeelte wat overblijft naar mijn gasrekening.
Theo

panter22
door panter22 - Feb 4, 2018 om 18:04
6599 Antwoorden / Vragen

Dat iemand afgesloten wordt wegens wanbetaling en ca, €600 aansluitkosten voor graafwerkzaamheden moet betalen is heel normaal.Terwijl in de meeste gevallen gaat om iemand die zijn rekeningen niet meer kan betalen.Dus die extra kosten ook niet.
Als iemand vrijwillig zijn meter kwijt wil, met het doel om maandelijkse kosten  te besparen, dan moeten de wekzaamheden opeens gratis worden uitgevoerd. Ik vraag mij af waarom daarin verschil moet worden gemaakt.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2018 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch te gek dat niet alles gratis is, dat gas zit ook maar gewoon in de grond.:-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 4, 2018 om 20:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Veel geld voor iets wat je niet meer wilt en waar je al heel voor hebt betaald.

Je vrouw??? :-)

Cookies
door Cookies Feb 4, 2018 om 20:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ervaringsdeskundige?

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 4, 2018 om 21:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola, hahaha niet met deze vrouw maar de vorige ppfffhhnppp

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2018 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeg maar nee, dan krijg je er twee. :-))

Iv
door Ivo W - Feb 17, 2018 om 08:03
729 Antwoorden / Vragen

Wat niemand vertelt, is dat het helemaal niet wettelijk verplicht is om een contract voor levering aan te gaan als je geen gas gebruikt. Je kunt dus gewoon de hoofdkraan dicht draaien en je contract voor gaslevering opzeggen bij de energieleverancier. Meld de energieleverancier duidelijk dat je hen ook machtigt om de ATO bij de netbeheerder op te zeggen.