el
door elcamion Sep 1, 2009 om 21:21
Huishouden & energie

Vervanger voor dimbare heldere 15 watt lamp

Een aantal lampen bij mij in huis hebben meerder heldere 15 watt lampen. Nu kan ik nergens energiezuinige vervangers vinden voor deze lampen. Wie kan mij op het spoor brengen van deze energiezuinige dimbare lampen of moet ik voorlopig het nog doen met de ouderwetse gloeilampen?

3707 22 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2009 om 21:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op google intikken dimbare spaarlampen, en u vindt diverse adressen.

vr.gr.

el
door elcamion - Sep 1, 2009 om 21:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij zijn spaarlampen niet helder te verkrijgen terwijl dit wel gewenst is. Tegelijke tijd zijn de lampen ook nog voor een kleine fitting.

ba
door bachanaal - Sep 1, 2009 om 22:27
248 Antwoorden / 7 Vragen

de firma www.conrad.nl heeft veel keus in lampen met kleine fitting.ook de aloude firma aurora in amsterdam heeft veel soorten lampen.

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 2, 2009 om 15:43
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,er zijn dimbare spaarlampen in de handel maar kunnen het efekt van een heldere lamp die meestal gebruikt word in kristal of kristalachtig glasverlichting niet aan,in dit geval helder blijven gebruiken,ze blijven toch nog in de handel en wat is nou 15 watt.

mvrgr  Nico

de
door default - Sep 4, 2009 om 12:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

hoi..

Dimbare spaarlampen bestaan wel, maar of ze ook in 15 Watt te verkrijgen zijn, betwijfel ik..

sterkte met je zoektocht
:D

domantwoord
door domantwoord - Sep 4, 2009 om 13:06
192 Antwoorden / 0 Vragen

tsja, ik weet het ook niet

(ik doe even mee met de domme antwoorden....)

mt
door mtb - Sep 4, 2009 om 13:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet je niet blind staren op het vermogen van de lamp, maar letten op de lichtopbrengst in lumen(lm). Bij gloeilampen is dat ongeveer 10 lm/W, voor kleine lampjes. LED- en spaarlampen ongeveer 50 lm/W. Je hebt dus 150 lm nodig en dat is een spaarlamp van 3 W, je hebt ze van 5 W voor € 2, niet dimbaar. Er zijn ook LED-lampjes met E14-draad van 1 W, nogwel duur € 7, maar die gaan wel een eeuwigheid mee!

ol
door olijf - Sep 4, 2009 om 15:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig kreeg ik gisteren een folder van Ikea in de bus en waarin energiezuinige Halogeen lampen staan met een normale fittingen.

Ze zijn verkrijgbaar als kaarslampjes (3.59 /2st.) reflectorlampen (1.79/st.) en gloeilampen (2.69/2st.) (ledenprijs)

Hoeveel watt ze zijn staat er niet bij maar dat zal wellicht te vinden zijn op hun website

Gr.

ri
door rienpa0jme - Sep 4, 2009 om 15:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan inmiddels heldere varianten van de gloeilamp waarin, duidelijk zichtbaar, een halogeen-pitje zit. Overigens zijn die halogeen-lampjes eigenlijk ook gewoon gloeilampen hoor en niet veel energie-zuiniger. Dat zijn allemaal baker-praatjes. Deze zijn er voor 220V en zijn dan gewoon dimbaar. Ik heb ze nog maar in een winkel gezien, de personeelwinkel van de gloeilampenfabriek uit het zuiden des lands. Welke vermogens e/o lichtopbrengst er allemaal verkrijgbaar zijn is mij onbekend. De heldere gloeilampen blijven overigens nog gewoon leverbaar tot medio 2014, dus u hebt nog alle kans. Ook spaarlampen zijn milieubelastend (zit kwik in) en dat geldt ook voor LEDS, wat dacht u van arseen en fosfor om is twee bekende giftige stoffen te noemen.

ol
door olijf - Sep 4, 2009 om 16:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toch nog een gekeken op de website van Ikea en daar heb ik de volgende informatie over betreffende halogeen lampen gekopieerd:

PRODUCTINFORMATIE

Belangrijkste voordelen

Halogeenlampen verbruiken 30% minder energie dan gloeilampen.
Kan worden gedimd; biedt de mogelijkheid voor algemene- of sfeerverlichting.

Vermogen: 28 W
Aantal per verpakking: 2 st.

re
door renekeonline - Sep 4, 2009 om 19:06
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Leuke vraag die ons als elektriciens uiteraard veel word gesteld.

Dimmers zien er voor jullie allemaal hetzelfde uit.
Echter zijn er diverse soorten dimmers.
De gewone gloeilamp kan door eigenlijk elke dimmer worden gedimd.
Gaan we naar een halogeenlamp of iets dergelijks op een trafo kijken dan lukt dit meestal niet op een standaard dimmer.

Als je op een dimmer zou kunnen kijken zul je ook zien dat er een minimaal verbruik en een maximaal verbruik op staat.
Met andere woorden een dimmer waar op staat 20 - 400 watt kan enkel lampen dimmen die tussen dat vermogen liggen.

Een spaarlamp die aan een lichtopbrengst zou moeten komen van een gloeilamp van 15 watt zal dus ook vrijwel nooit dimbaar zijn.
Voor ledjes licht het vermogen nog een stuk lager.

Mijn advies zou dus voorlopig zijn gewoon gloeilampjes laten zitten.

Spaarlampen en ledlampen zullen vanaf 2012 dusdanig veel verkocht worden dat de prijzen sterk zullen dalen.

Ik las in een van de bovenstaande berichten over halogeenlampen.
Dit zijn ook grote stroomvreters.
De meeste halogeenspots die worden geplaatst hebben een vermogen van 50 watt.
In een erkertje zitten er al snel 3 stuks dat is dus 150 watt.
Een gemiddelde woonkamer zitten 2 plafondlampen van 60 watt en die verlichten alles.
Met halogeen heb ik er veel meer vermogen voor nodig want dat red ik met 10 spots niet.

De halogeenlamp is vanaf 2016 ook verleden tijd en word vanaf dan ook niet meer geleverd.

Halogeenlampen zijn dan ook zeker niet zuinig maar ze geven een grote straal recht naar beneden.
Als ik in lumen zou gaan meten wat hierboven word beschreven kom ik in heel veel lumen uit.
Dit word altijd recht onder de lamp gemeten.
Ga ik 1 meter naar rechts staan dan wint de gloeilamp van de halogeenlamp omdat de gloeilamp zijn licht rondstraald en de halogeenlamp recht naar beneden straald.
Vandaar dat je op de vloer bij de halogeenlamp de circel ziet vcan de verlichting en bij de gloeilamp heb je dat niet.

Wil je overstappen zou ik zeker wachten tot de led verlichting zo ver door ontwikkeld is dat je deze kunt dimmen.
Houd er bij led verlichting rekening mee dat je de kleur warm wit pakt en geen wit.

ge
door gerans - Sep 4, 2009 om 19:18
10 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn bijna in iedere bouwmarkt lampjes verkrijgbaar van 5 Watt, 7 Watt etc. Ook bij IKEA is een groot assortiment kleine spaarlampen. Echter houd er wel rekening mee dat 5W overeenkomt met ongeveer 25 Watt traditionele lampen. Zelf heb ik recent in mijn hal een halogeen van 150 W vervangen door een 7 Watt spaarlamp. Meer dan genoeg licht, kon zelfs nog minder.

re
door renekeonline - Sep 4, 2009 om 19:26
5 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt maar 5 watt is niet dimbaar dat is nou net het probleem

Rene

er
door erky - Sep 4, 2009 om 22:32
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Elcamion,

Zeg, je hebt een kroonluchter met 5 lampjes er in van 15W, allemaal gloeilampen met een kleine of grote fitting. Dat is samen 75 watt. Daar zit nu 1 dimmer op, naast de deur bijvoorbeeld. Nu wil je energiezuinig gaan worden.

Je hebt voor een vergelijk straks 5 spaarlampen van 3W nodig en die geven dan ongeveer evenveel licht als de 5 van 15W gloeilampen die je nu hebt. Er zijn spaarlampen van 3 Watt in goede elektra winkels.

Voordeel, je hebt energie bespaard, maar dimmen lukt niet met spaarlampen en er zijn amper 'heldere' spaarlampen te koop, in dit segment volgens mij helemaal niet.

Dan kan je kiezen voor 230V halogeen en dus zoeken naar de juiste fitting. Halogeen ZONDER trafo is vervolgens wel te dimmen, maar je bezuinigt niet veel. Of de dimmer die je nu hebt geschikt is voor halogeen weet ik niet, maar een dimmer die geschikt is voor halogeen waar een transformator bij zit is duur, vanaf 70 euro.

Dus zou je kunnen uitkijken naar Ledlampen geschikt voor 230V en de kleien of grote fitting, maar dan zit je weer met het dim-probleem. Ik weet niet of er kant en klare dimmers zijn voor LED. LED's werken namelijk op gelijkspanning en er komt wisselspanning uit het stopcontact.

Mijn advies is: blijf voorlopig gloeilampen gebruiken of gooi de dimmer er uit en gebruik 5 spaarlampjes van 3W (kleine fitting?).

Het dimmen van gloeilampen levert amper besparing van de energierekening op, alleen minder licht!

Succes!
Erky

re
door renekeonline - Sep 5, 2009 om 09:02
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dan kan je kiezen voor 230V halogeen en dus zoeken naar de juiste
fitting. Halogeen ZONDER trafo is vervolgens wel te dimmen, maar je
bezuinigt niet veel. Of de dimmer die je nu hebt geschikt is voor
halogeen weet ik niet, maar een dimmer die geschikt is voor halogeen
waar een transformator bij zit is duur, vanaf 70 euro.

Als je gebruik maakt van de zogehete osram muis trafo kan het op een gewone ohmse dimmer. (dat is de standaard dimmer)
Het nut ervan is overigens niets de trafo zorgt dat de spanning omlaag gaat maar het amperage gaat omhoog.
Gevolg is dat het vermogen (wattage) hetzelfde blijft.

De enige reden dat je op 12 volt gaat werken is dat je een veilige werkspanning hebt.
Dit kan enkel in badkamers of iets dergelijks nodig zijn.
Maar de normen zijn zo veranderd dat ook dat vrijwel nooit nodig is.

Ik zou het allen wel dom vinden als je nu nog een andere dimmer of trafo koopt.
De dimmers die we nu hebben zijn straks bijna nergens meer bruikbaar voor.
Voor de trafo's geld hetzelfde verhaal.
Een trafo kan wel als je een ouderwetse gewikkelde trafo hebt omdat die geen minimaal afname vermogen hebben maar alleen een maximaal.
Bij elektrische trafo's is dit ook wederom minimaal 20 watt.
Ga ik over op spaarlampen moet ik dus minimaal 4 lampjes van 5 watt op de dimmer zetten.

Kortom de regering wil een overstap die eigenlijk nog niet kan omdat de techniek niet zo ver is.

holpen
door holpen - Sep 5, 2009 om 11:24
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, hele verhandelingen over mogelijke technieken, berekeningen met wattages, ampères, kroonluchters, etc. etc. Op zich heel boeiend allemaal, hoor en ook zeker informatief en nuttig. Met name de uitleg van Renekeonline vind ik an sich verhelderend.

Alleen.... het gaat continu over iets anders dan wat de vraagsteller vraagt!

Vraag is simpel, antwoord ook: zijn er heldere, dimbare energiezuinige vervangers van de huidige 15W heldere gloeilampen die vraagsteller nu heeft,? Antwoord: nee, die zijn er (nog) niet.

Conclusie: gewoon nog een tijdje de vertrouwde gloeilampen gebruiken totdat er wel een alternatief is. De aanzetten ertoe zijn er, de lampenfabrikanten ontwikkelen zich een ongeluk momenteel om straks een goede vervanging voor de huidige gloeilampen te hebben.

wvz65
door wvz65 - Sep 5, 2009 om 17:08
5 Antwoorden / 0 Vragen

hallo.
het ligt er een beetje aan hoe je de lichtbron toepast, gedimt of geschakeld. indien geschakeld zijn er best wel goede oplossingen verkrijgbaar in zowel spaarlampen (osram/philips) of retro led lampen. interlight heeft bijvoorbeeld hele mooie led kaarslampen. het probleem met de led lampen (220V) is dat deze nog niet geheel dimbaar zijn. althans, nog niet geheel naar 0%. resume: indien schakelende toepassing, zijn er zowel op spaarlampen als led lampen goede lichtbronnen te verkrijgen. zowel in grote fitting (E27) als kleine fitting (E14).

succes.

met vriendelijke groet,

wim van zonneveld
lichtadviseur "For Different Light"

st
door stanbervoets - Sep 5, 2009 om 20:42
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is al gegeven, deze zijn er niet.
(en zullen waarschijnlijk ook niet geproduceerd gaan worden, deze worden weinig gevraagd, ze zouden relatief erg duur worden en daardoor commercieel niet interessant om te produceren)

Ik denk dat u deze zoekt voor vervanging van heldere kaarslampjes in een kroonluchter oid.

Spaarlampen met een klein TL buisje erin zien er heel anders uit (nooit helder), en er zijn wel kleine types kaars of kogellampjes, maar die heb ik nog nooit dimbaar gezien, (bij www.conrad.nl zoals eerder genoemd zijn er wel 7W. en 9W. deze hebben dan een veel grotere lichtopbrengst dan een 15W. lampje - zoek naar : dimbare kaarslamp, ze zijn wel duur 16 Euro).

Let op ! Deze zijn niet voor elke dimmer geschikt, lees de extra informatie van de Megaman lampen en de gebruiksaanwijzing (daar staat ook dat je de minimum/maximum belasting van de dimmer door 6 moet delen).
Ik neem aan dat het om meerdere lampjes per kroonluchter gaat en mogelijk meerdere kroonluchters, mogelijk moet u een nieuwe passende dimmer kopen.
Overigens dient u er rekening mee te houden dat het dimmen niet geheel vloeiend zal gaan en dat in de laagste stand niet goed werkt (lamp zal uitgaan of knipperen).

Dimbare LED lampen zullen er waarschijnlijk nooit komen, vanwege de technische constructie (met een condensator en een gelijkrichter wordt de wisselspanning naar een laagvoltage gelijkspanning omgezet).
En ook deze zien er heel anders uit dan een heldere gloeilamp.
Met een regelbare transformator kunnen LED's wel gedimd worden, maar dat is niet geschikt om in een bestaand systeem (bestaande lamp op het lichtnet) in te bouwen.

eddopeddo
door eddopeddo - Sep 10, 2009 om 09:50
30 Antwoorden / 8 Vragen

Dimbare, heldere bespaarlampjes met zowel kleine (e14) als grote (e27) fitting zijn volop te verkrijgen bij de Multimate bouwmarkt waar ik werk. Ze verbruiken ong. 33% minder stroom t.o.v. de vertrouwde gloeilamp. Als je ze dimt verbruiken ze uiteraard nog minder. Succes.

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 10, 2009 om 14:37
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Holpen,heldere spaarlampen bestaan niet en zullen nooit komen .een spaarlamp kun je vergelijken met een tlbuis en dat zijn gasondladingslampen mischien dat led de toekomst zal zijn

grt Nico

es
door estestpro - Sep 10, 2009 om 15:33
20 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens op Human Light Watch.nl en veel zal duidelijk worden.  Als makke schapen volgt verlicht Nederland slaafs de Brusselse besluiten, maar er is nog hoop. D66 en het CDA nemen de uitbanning van de gloeilamp oner de 100 Watt mogelijk in "heroverweging". Dan valt er weer veel te dimmen !

holpen
door holpen - Sep 10, 2009 om 16:50
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Nico, ik heb ook niet gezegd dat heldere spaarlampen bestaan. Ik heb nu juist gezegd dat er nog geen energiezuinig alternatief is voor de heldere gloeilamp. Energiezuinige lamp is niet hetzelfde als spaarlamp.

Even goed lezen!