Ch
door Chris3521 Dec 3, 2023 om 13:54
Huishouden & energie

Vervelende bromtoon CV-ketel onderburen. Ervaringen of advies?

Hallo,

Wij wonen in een jaren '30 appartement. Onder onze slaapkamer bevindt zich de keuken van onze onderburen. Sinds het voorjaar hebben zij een nieuwe CV-ketel (Type: Intergas Kombi Kompakt HRE). Sinds begin oktober ervaren wij in onze slaapkamer een vervelende bromtoon, vermoedelijk omdat pas vanaf toen de ketel voortdurend hard moet werken. Van hun vorige ketel of onze eigen ketel hebben wij nooit zo'n geluid waargenomen.

Dit geluid ervaren wij als zeer onprettig. We slapen er slecht door en zijn constant met het geluid bezig. Als je het geluid even hoort lijkt het misschien niet heel hard maar als je het de hele avond/nacht hoort is het enorm verstorend. Ik slaap nu met oordoppen in. Het klinkt een beetje alsof er een vliegtuig in de verte klaar staat voor de start of een grasmaaier in de verte.

We weten met zekerheid dat het geluid veroorzaakt wordt door de ketel van de onderburen omdat de stroom er tijdelijk af gehaald is om dit te controleren.

De ketel is dit voorjaar aangelegd door een algemeen installatiebedrijf. Deze zijn onlangs bij de ketel wezen kijken maar konden niks vreemds vinden. Ook hebben ze nog wat isolatiemateriaal aangebracht tussen de ketel en de muur.

Als je voor de ketel staat hoor je het geluid ook. Echter, omdat er dan meer andere (normale) ketelgeluiden zijn horen we de brom/zoem een verdieping hoger meer. Het geluid varieert in volume en heeft een lage toon. Soms stopt het even maar komt dan weer terug. We nemen het geluid vooral 's avonds/'s nachts/'s morgens vroeg waar maar dat kan er ook mee te maken hebben dat we overdag minder in de slaapkamer zijn en er dan meer omgevingsgeluiden zijn.

We weten niet wat we nu moeten doen en worden er gek van.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen:

-Kan het te maken hebben met het type ketel?

-Met de instellingen (ik las ergens iets over een Comfort-stand)? Met de montage aan de muur?

-Is het raadzaam om een ander bedrijf (Energiewacht of Feenstra) langs te laten komen?

-Zelfde soort ervaringen? Mogelijke oplossingen?

De eigenaren van de woning onder ons zijn welwillend maar weten ook niet wat ze moeten doen. De installateur gaf immers aan dat er niks te vinden was.

Vriendelijke groet,

Chris

4301 13 Rapporteer

Topantwoord

hereistom
door hereistom - Dec 3, 2023 om 14:03
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat het in de nacht is dat u er last van heeft. In de nacht kun je vragen of ze de verwarming een paar graden lager zetten zodat deze niet steeds blijft branden.
Ook de Comfort stand uitzetten zorgt ervoor dat de ketel niet in de nacht aan gaat.
Als het een ernstige bromtoon is dat zit er toch iets niet goed met de installatie.

Topantwoord

A van Kampen
door A van Kampen - Dec 3, 2023 om 14:55
22 Antwoorden / Vragen

Gevonden via google:

Wanneer uw cv-ketel een brommend geluid maakt wordt dat in 9 van de 10 gevallen geproduceerd door een kapotte pakking. Er ontstaat hierdoor namelijk een verkeerde gas/lucht verhouding. Het is niet direct gevaarlijk, maar wel slim om iemand te laten kijken.

Dit moet een installatiebedrijf ook al weten, lijkt mij.

Ja
door JannyBoe Dec 3, 2023 om 15:06
518 Antwoorden / Vragen

Hier een link waar dit verder uitgelegd wordt.

Mabelle
door Mabelle - Dec 3, 2023 om 14:56
425 Antwoorden / 1 Vragen

Even googelen op 'bromtoon CV-ketel' en je krijgt ruim 3.000 zoekresultaten. Staat dan vast wel minimaal 1 goed antwoord tussen.

ju
door juliomariner - Dec 3, 2023 om 15:00
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Die prutsers van Feenstra zou ik er in ieder geval niet bijhalen.

Mabelle
door Mabelle Dec 3, 2023 om 16:21
425 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf ervaring met Energiewacht, net zo'n rampenplan als Feenstra.

ja
door jan24 Dec 4, 2023 om 11:39
109 Antwoorden / 4 Vragen

Ook wij hadden dat probleem, maar omgekeerd, buren hoorden bij tijd en wijle onze CV ketel brommen, vooral als deze aansloeg.
Wij hebben die "prutsers" van Feenstra erbij gehaald. In een mum van tijd was het probleem verholpen. Weet niet meer wat het was, maar de kosten waren niet al te hoog, meen rond de 35 euro.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 4, 2023 om 15:23
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Nog nooit enig probleem met Feenstra gehad!

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Dec 3, 2023 om 18:08
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Ik herinner mij van oudere rijdende rechter programma's dat die "brom" op die plekken verdween als der bij de vastzetbouten een "acoustische ontkoppeling" of te wel een verend iets tussen de bouten en de muur waardoor de trillingen niet naar de muren overgebracht konden worden.

wi
door wilhelmina59 Dec 3, 2023 om 19:23
514 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb om dat probleem op te lossen een stuk rubber tussen twee leidingen gestopt

mahadma
door mahadma Dec 3, 2023 om 22:04
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Dat was bij deze uitspraak ook het geval.

B2
door B22558 - Dec 4, 2023 om 09:06
17 Antwoorden / 2 Vragen

Accepteer het geluid gewoon....ik woon langs een drukke weg met daarnaast een drukke spoorlijn,hier is altijd geluid.

in
door inno1 Dec 4, 2023 om 10:23
118 Antwoorden / Vragen

ALs je het verschil tussen een cv ketel en een verkeersweg niet weet dan zou ik me inhouden en gewoon geen antwoord geven.

B2
door B22558 Dec 4, 2023 om 10:30
17 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan je ergeren aan het geluid van het verkeer of je kan het accepteren.
Ik hoor het niet meer.........dat bedoel ik er mee te zeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 4, 2023 om 15:25
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Vraagstelkler heeft er wel blijvend hinder van begrijp ik uit de vraag! Mogelijk ben u dover geworden.

pino123
door pino123 - Dec 4, 2023 om 09:29
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Er schijnen aansluitingen te zijn die geplaatst kunnen worden tussen de wand en de ketel zodat de trillingen niet doorslaan de wand in.

mo
door mof - Dec 4, 2023 om 10:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de bromtoon van de ketel komt en de aangebrachte werkt isolatie werkt niet dan zou het kunnen dat de toon doorgegeven wordt via de bevestiging aan de wand en door de muur heen. Dan zou het misschien helpen om de ketel niet direct aan metalen beugels of iets dergelijks aan de muur te bevestigen, maar via rubberen dempings ringen of zoiets ... of aan een andere muur. Hoe geluid zich door een muur voortplant kan heel verschillend uitpakken, afhankelijk van de bouwconsturctie van uw en uw onderbuurmans woning.

Gr
door GreesjeG - Dec 4, 2023 om 14:03
5 Antwoorden / Vragen

B2258, wat een onbehulpzame reactie. Deze mensen hebben er last van. U helpt ze absoluut niet door ze zo af te wimpelen.

ro
door ronny530 - Dec 4, 2023 om 15:04
2781 Antwoorden / 41 Vragen

Uw buren zijn eigenaar van de cv ketel en u heeft daar last van omdat u een bromtoon waarneemt
Niet alleen lastig voor u maar ook voor de eigenaren van de CV ketel maar die eigenaren zijn wel verantwoordelijk voor de ontstane bromtoon en zullen zelf naar een oplossing moeten gaan zoeken. U kunt ze wel van advies dienen maar daar houdt het ook wel mee op.
Na in gebruikname van een nieuwe cv ketel wordt er zuurstofrijk water in de radiatoren gedaan en dat water zorgt ervoor dat er lucht in de radiatoren komt en die lucht moet wel uit het systeem gehaald worden.
Zeker bij een nieuwe cv ketel dient dat regelmatig te gebeuren en gezien dat de cv ketel nu echt voor het eerst gebruikt wordt zal dat ontluchten nog niet gedaan zijn.
Gevolg is dan dat de pomp in de cv ketel door blijft lopen om de waterdruk op peil te houden maar ook de lucht in de radiatoren rond gaat pompen om de waterdruk op peil te houden.

Co
door Contentino - Dec 4, 2023 om 15:13
16 Antwoorden / Vragen

Ik heb sinds kort ook een cv ketel van Intergas en deze maakt inderdaad een flink portie lawaai en een hoge irritante pieptoon.
Gelukkig staat hij in de bijkeuken en hebben we er weinig last van.
Hiervoor hadden we een ketel van Bosch , perfect en zonder herrie, deze is 23 jaar meegegaan.
De Intergas doet wat hij doen moet ook al is het keuze menu van de bediening een regelrechte ramp.

Ch
door Chris3521 - Dec 20, 2023 om 18:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voor anderen ( zoals @contentino) met hetzelfde probleem: de installateur van Intergas is langsgekomen en heeft de pomp vervangen. Dit heeft het probleem verholpen. Eerder dit jaar is er een paar maanden lang een andere pomp gebruikt waarvan sommige een vervelende zoem/brom geven.
Intergas komt langs, vervanging valt onder de garantie. Het is nu na maanden eindelijk stil.