so
door sotomar Nov 9, 2019 om 19:38
Huishouden & energie

Vuilnis perikelen

Na aanleiding van uw TV uitzending even als extra belachelijk scheidings proces in de Betuwe door onze afval verwerker Avri.
wij hebben dit jaar ook ondergrondse containers gekregen in de wijk na een inspraak avond waar je geen enkel bezwaar kon indienen omdat de procedure al was gestart ,nu de containers geplaatst zijn zou het plastic afval niet meer in zakken maar in de voormalige restcontainer worden opgehaald en gelijk een week verder uit elkaar dit is nu meer dan een half jaar geleden ,van de Avri kregen wij toen een bericht dat je de container van klijn 140 liter naar 240 liter mocht wisselen omdat er gewoon te weinig plastic in past .
nu kreeg ik 2 weken geleden een bericht dat de containers voorlopig nog niet geleverd kunnen worden dit is belachelijk want een half jaar geleden zijn ze al wel begonnen met nog maar 1 keer in de 3 weken plastic in de container op te halen in plaats van 1 keer in de 2 weken zoals met de plastic zakken het geval was.
je mag ook geen plastic in zakken aanbieden en geven als oplossing dat je maar naar de stort moet rijden hier vanuit Maurik naar Tiel ongeveer 8 km met andere woorden hinderden mensen moeten maar even naar Tiel of Geldermalsen ( 20km) rijden omdat de Avri niet meer met 1 vuilniswagen naar Maurik wil rijden.
de levering van de grotere container is voorlopig nog niet aanstaande dus wij moeten het maar uitzoeken en dan vinden ze het raar dat er veel vuil word gestort waar het niet hoort en er word van alles in de andere containers gestopt ,dus de mevrouw van D66 moet maar eens gaan informeren bij de Avri hoe er met de vuilnis ophaal service nou ja service word omgegaan en hoeveel milieu belasting er door dit bedrijf word gedaan terwijl ze prat gaan op milieu ontlasting

1375 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2019 om 19:46
16872 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat het wat uitmaakt maar uw schrijven lijkt me bedoelt voor de redactie van Kassa. Scroll naar beneden druk op contact en plaats uw verhaal daar. Dit is Vraag & Beantwoord. Wat uw Gemeente met afval doet, tja, daar gaan wij hier niet over. Succes.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 9, 2019 om 20:15
7246 Antwoorden / 3 Vragen

Contact met redactie van Kassa:
https://www.bnnvara.nl/kassa/over

aurora1
door aurora1 - Nov 9, 2019 om 20:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wij zijn vrijwilligers op dit forum en gaan alleen over ons eigen afval en maken geen tv uitzendingen. Ik neem tenminste aan dat hier geen programmamakers undercover  zitten.
Dus doe wat @tenormin en @sjoppie voorstellen....
Ik vind wel dat u een erg lange zin geschreven hebt en snel door uw hoofdletters heen bent.

gerbera
door gerbera - Nov 9, 2019 om 22:25
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Och troost u, ik moet met mijn plastic en papier, wil ik tenminste scheiden, naar de bakken lopen die bij de super staan, ong. 900 mtr. En dat doe ik gemiddeld 1x in de drie weken maar dan zeker geen hoeveelheid plastic wat in een 140 ltr bak past.

ne
door neodutchio - Nov 9, 2019 om 22:53
5186 Antwoorden / 12 Vragen

Eens per 3 weken legen en dat redt u niet? Hier wordt het plastic eens in de 4 weken opgehaald. En ja, wij scheiden goed met ons gezin, maar 4 weken redden wij gewoon met 1 container. Misschien moet u nagaan of het wel nodig is om zoveel plastic binnen te halen.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2019 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Plastic flessen en pakken kan men ook  in elkaar drukken, dan,an er wel veel meer in de bak.

panter22
door panter22 - Nov 10, 2019 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het alleen over plastic, maar als je op de site van de Avri leest, dan moeten in die kleine kliko ook drinkpakken en blik.
Daar moet je even op stampen voor je ze  in de kliko stopt,  anders is hij zo vol.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2019 om 10:49
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn duit in het afvalzakje: ik behoor tot degenen die net als in het topic meer mogen gaan betalen. Ik denk dat ik in mij bekende politieke kringen maar eens ga aankaarten of er geen sprake kan zijn van beloning als je zoals ik zo ongeveer alle conmposteerbare zaken zelf composteer (m.u.v. snoeihout).

Ingaande op uw vraag: Niet AVRI is degene die u hierop dient aan te spreken maar uw Gemeente die een contract heeft met deze afvalverweker die klaarblijkelijk niet uitkomt met de vergoeding die van uw Gemeente wordt verkregen en het is dan ook uw Geentebestuur dat dient te zorgen dat wel aan de verwachte afvalophaalservice wordt voldaan.

sira
door sira Nov 11, 2019 om 13:05
2408 Antwoorden / 24 Vragen

Niet AVRI is degene die u hierop dient aan te spreken maar uw Gemeente die een contract heeft met deze afvalverweker die klaarblijkelijk niet uitkomt met de vergoeding die van uw Gemeente wordt verkregen en het is dan ook uw Geentebestuur dat dient te zorgen dat wel aan de verwachte afvalophaalservice wordt voldaan.

Dat heeft hier geen enkel nut. Gemeentebesturen in de Betuwe kunnen bij hoog en bij laag springen, de AVRI bepaalt.
Gemeente Tiel was het met veel plannen en wijzigingen van de AVRI zeer oneens, maar de AVRI zet gewoon door. Dat kunnen ze doen met een monopoliepositie.

Grof vuil ophalen is hier ook geen vanzelfsprekendheid meer. Aanmelden bij de AVRI: kosten € 20,-. Vandaar dat veel afval nu door dezen en genen langs de dijken gefli...rd wordt.

Ik woon aan een dijk in het buitengebied van de Gemeente Buren en heb gelukkig alle containers nog, 2x 140 kg voor het AGF, 1x 240 kg restafval (wordt bij mij 2x per jaar buitengezet), 1x 240 kg papier (om 4 mnd buiten), 1x 240 kg plastic (om de 3 mnd).
Ben blij dat ik een grote tuin heb, want mensen met een kleine tuin hebben een probleem met al die containers.

ro
door ron503 - Nov 10, 2019 om 11:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeentes drukken een soort van diftar door en de afvalverwerker in dit geval Avri moet een systeem gaan bedenken en dat gaat niet vlekkeloos omdat er te veel werk in een te korte tijd gedaan moet worden. Nu al staan veel tuinen of buitenpaatsen vol met containers voor plastic, papier, gvt en restafval en met name het restafval wil de gemeente terugdringen en niet meer ophalen maar dient door de bewoners zelf in de dichtsbijzijnde container gedeponeerd te worden. Om de container te openen wordt gebruik gemaakt van een toegangspas en aan de hand van het aantal keren dat met de toegangspas de container word geopend wordt de afvalstoffenheffing vastgesteld. Stel dat voor elke keer dat de toegangspas gebruikt wordt 2,50 euro in rekening wordt gebracht is de gedachte dat er meer afval gescheiden gaat worden want als het de portomonnee raakt hebben velen onder ons die gang naar de container er wel voor over. Het gevolg is wel dat uit besparing restafval in de verkeerde containers wordt gedumpt en daarmee recyclebaar afval onbruikbaar wordt en alsnog verbrand dient te worden. Daarbij zijn de kosten voor dit systeem van afvalverwerking onevenredig verdeeld omdat bewoners van flatwoningen buiten de boot vallen want die hebben geen beschikking over die containers om het afval te scheiden maar zelf het afval dienen te scheiden en elders in een daarvoor bedoelde container te deponeren. Een relatief goede optie is dat niet want éénmaal bij die containers aangekomen zijn ze al overvol en ligt er al een boel afval naast en kun je als je netjes bent het afval weer mee naar huis nemen of gewoon achterlaten en voor die laatste optie wordt vaak gekozen.

Ad
door Adrianus11 - Dec 23, 2019 om 17:39
1 Antwoorden / Vragen

ik ben inwoner ook van de riverlanden ik heb hier vanaf ik daar woon problemen met de Avri punt 1: ze zijn veelste duur met hun afvalstoffenheffing dus die was eerst in 2018 €138,00 nog betaalbaar dan gaan ze hem verhogen in 2019 en nu in 2020 totaal met 53% €211,00 dat is pure diestal want alles zou goedkoper worden met de ondergrondse containers!! Ook is deze Avri club niet voor reden vatbaar en hun schuiven het probleem af naar de gemeente Maasdriel die je weer terug stuurt naar de Avri! Toen heb ik hier over een jurist geraadt pleegt een zekere Jelle Wakker die ik alle stukken en kranten artikelen heb toe gemailt!
Die zei dus al gelijk dat deze zaak niet klopte en dat de verhoging maar 10 á 15 euro mocht zijn en ook niet meer dan 19% na 3jaar als er geen verhoging heeft plaats gevonden! Ook gaf hij aan dat hier iemand met functies aan de gang was juist daar kwamen we al snel achter een zekere Joost Reus die voorzitter is bij de Avri en in de gemeenteraad zit die dus al die verhogingen er door drukt! Nou ik ga deze verhoging dus niet betalen ook niet de 3euro voor het zogenaamde opruimen van het zwerfafval is een illegale inning! Ik heb een WIA uitkering zit bij het ene er 10 euro boven bij het ander 20 euro dus ik krijg geen kwijtscheldingen meer en zo word het verhaal afvalstoffenheffing voor mijn onbetaalbaar en ben ik eigenlijk genoodzaak te moeten gaan verhuizen waar ook geen geld voor is! Ik vind dit diep triest dat de Avri nu 53%duurder geworden is wat niet meer normaal is terwijl hun hebben beloofd het goedkoper zal worden ook mede omdat ik totaal geen restafval heb en me pasje nog in de gesloten evelop bevindt! Ik zeg mensen ben het eens onder elkaar en pak een advocaat in de arm ik alleen kan niks doen en heb het geld daar niet voor maar samen staan we sterk dus stop deze hoge verhoging van de Avri dus!!!