mathijs_b
door mathijs_b Jan 17, 2016 om 12:08
Huishouden & energie

Waar kan ik hulp krijgen bij een bromtoon die je hele leven kapot maakt?

Ik hoor in mijn rijtjeshuis een zware bromtoon. Er is al veel over geschreven op dit forum en er zijn folders over te krijgen.
Sinds zo'n 8 maanden hoor ik die bromtoon. Zeker 5 nachten in de week slaap ik er minder dan 3 uur door, vaak helemaal niet.
Pas als er verkeer langs mijn huis begint te rijden wordt het enigszins overstemd in val ik soms in slaap. Hiervoor moet wel het raam, ook bij onaangenaam lage temperaturen, altijd 's nachts open staan.
Ik gebruik nu tranquilizers samen met veel alcohol om een beetje te kunnen slapen. Ik weet het, dat is een verkeerde oplossing die meestal niet eens werkt, maar ik weet geen betere. Radio 's nachts aan helpt ook niet. Vaak val ik pas 's morgens in slaap en slaap dan tot 2 uur 's middags.

Mijn hele leven is hierdoor ontwricht. Maar dit verhaal is overal te vinden want er schijnen heel veel mensen last van te hebben.
Hierover hoef ik dus geen verdere informatie.

De brom komt niet uit mijn huis. Ik heb de stroom afgeschakeld en de brom blijft.

De brom komt wel door een elektrisch apparaat. Tijdens een stroomstoring in de wijk was het eindelijk eens even doodstil.

Nu bestaat de mogelijkheid dat het probleem veroorzaakt wordt door een grote aquariumpomp bij de buren. De buurman gaf ooit zelf aan dat hij zo 'n pomp heeft staan. Hij wil echter op geen enkele manier meewerken aan een oplossing.

Nu de vraag: Is er een manier om hulp te krijgen bij het oplossen van het probleem? politie? advocaat? huisarts? Of iemand/iets anders?

Met de buurman valt niet te praten.
Of is er een manier om de buurman toch te dwingen mee te helpen? Het kan best zijn dat de pomp de overlast helemaal niet veroorzaakt en dat het ergens anders vandaan komt, maar de speurtocht begint met het uitsluiten van de meest logische oorzaak.
Wie kan mij helpen????

46406 44 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2016 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Horen anderen ook die bromtoon?

hansje klein
door hansje klein - Jan 17, 2016 om 12:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad zijn er al dossiers genoeg op het internet te vinden. Het verpest echt de levenskwaliteit.

Misschien kan ik toevoegen om eens te proberen zich terug te herinneren wanneer u dit voor het eerst hoorde. Gekoppeld daaraan kunt u zich mogelijk herinneren wat er toen in uw omgeving veranderd is m.b.t. apparaten die met stroom werken, omdat u aangeeft dat bij stroomstoring de brom weg is.

Enkele suggesties:

- Heeft een directe buur een waterbron (automatische beregening) of warmtepomp laten slaan
- Een (buiten-)vijver ingericht met een lopende pomp met/zonder fonteintje. Zwembad?
- Windmolen(s) in de omgeving geplaatst
- Verbouwing geweest in het buitengebied bij een boerderij of door een Waterschap langs een water
- Aan de riolering in de buurt gewerkt en een andere/zwaardere pomp ingebouwd
- Zendmasten
- Industriebedrijf binnen een kring van 5 kilometer

Tenslotte nog een tip om erop te letten of de brom weg is, wanneer een/de buurman op vakantie is......!!

gerbera
door gerbera - Jan 17, 2016 om 22:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als het werkelijk de pomp van de buurman is moet deze er ook last van hebben. Zou het dan vreemd vinden als die er niets aan doet.
Buiten de suggesties van @hansje klein, ligt er voor uw woning soms een hoogspannings kabel in de grond. Ook die kan een brom veroorzaken die voor bepaalde mensen hoorbaar is. Heb deze ervaring met mijn buurvrouw gehad die ook een brom hoorde terwijl ik deze niet hoorde. Is na verloop van tijd vanzelf over gegegaan.

mathijs_b
door mathijs_b - Jan 17, 2016 om 22:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

Helaas is de bromtoon niet voor iedereen hoorbaar. Mensen die het niet horen fronsen de wenkbrouwen en adviseren me een psychiater op te zoeken.

Maar als je even googelt zie je dat er in NL 400.000 mensen zijn met hetzelfde probleem als ik. De brom is meetbaar, dus werkelijkheid. Maar dat laten meten is helaas onbetaalbaar en wat schiet je ermee op?

hi
door hipppo Jan 20, 2016 om 13:15
303 Antwoorden / 2 Vragen

Niet voor iedereen hoorbaar. Wil dat zeggen dat sommigen hem wel horen? En is men bij u in huis geweest om te luisteren? Misschien helpen watjes in de oren ? En hoort u de toon ook als u buiten bent, of in het huis aan de andere kant van de buurman met de aquariumpomp?

aurora1
door aurora1 - Jan 17, 2016 om 23:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het zou zelfs van een afzuigsysteem kunnen komen dat ergens contact met een muur of muren (schoorsteen?) maakt. Een versie die ca 8 maanden geleden is geInstalleerd. Of een ventilator die ergens (keuken, badkamer etc.) in een raam is geplaatst?
U zou dan eens kunnen rondkijken of u ergens iets ziet dat er 8 maanden geleden niet was. Dus bijv. ook of u nieuwe pijpjes ergens op de daken ziet?
Als het huurhuizen betreft zou u de verhuurder kunnen vragen of ze weten of ergens een nieuw afzuigsysteem is geplaatst.

Heeft u aan de andere buren al gevraagd of zij er ook last van hebben?

c.
door c.bonte - Jan 20, 2016 om 12:24
22 Antwoorden / 0 Vragen

De rijdende rechter.

ge
door gerritkam - Jan 20, 2016 om 12:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mathijs, ik weet niet of je een huurhuis heb, maar anders zou ik de verhuurder laten komen en je probleem voorleggen, anderzijds als je buren niet mee willen werken, kun je misschien zelf ook iets verzinnen wat hun niet fijn vinden, misschien is men dan wel bereid mee te denken.
succes.

la
door lagerweij - Jan 20, 2016 om 12:42
32 Antwoorden / 1 Vragen

Ook last gehad van een bromtoon, zette altijd de radio aan. Maar werd zo irritant dat ik het heb laten uitzoeken, Bleek een braam te zijn binnenin een verwarming.  bij het rondpomten van het water ontstond  er een brommend geluid, er een zwerm bijen door mijn huis vloog!. Opgelost door een flexibel stuk achter de pomp te ztten zodat die bromtoon onderbroken werd.

deexpert
door deexpert - Jan 20, 2016 om 12:44
104 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Mathijs,

Vergeet dat het door "iets" komt. Heb ik ook jaren gedacht. Zelfs 's nachts een bedrijf laten komen om het aantal db's te laten meten, echter de meters gaven niets aan, tenminste niet meer dan gebruikelijk.

Iedereen die ik vroeg eens "goed" te luisteren, deden echt hun best, maar hoorden niets.

Het lijkt op een brom van een versleten CV-pomp.

Maar het zit in je hoofd, stress en zo verergeren dit. En je hoort dit vooral 's nachts omdat het dan stil is. Dit heet Tinnitus. Probeer het te negeren. Radio of zo kan helpen. Neem in elk geval contact op met je huisarts.

  • Tinnitus of fantoomgeluid, soms ook oorsuizen genoemd, is een aandoening van het akoestische systeem, gepaard gaande met het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. Deze waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen. ...
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Succes.

jb
door jb50 - Jan 20, 2016 om 12:45
14 Antwoorden / 9 Vragen

Wel eens aan tinnitus gedacht. Men hoort dan een fantoom geluid. Mijn moeder heeft er ook erg veel last van maar zij wijt dat aan de cv ketel van de bovenbuurman. Ook als ik of anderen bij haar zijn vraagt ze voortdurend of men het ook hoort. En dat is dus niet zo.
Via de woningvereniging zijn er al diverse acties ondernomen waaronder een 24-uurs meting door een gespecialiseerd bedrijf wat niets opleverde; enkel de rekening voor de woningver. van ruim 2000 euri's.
Als u googelt op "tinnitus" zijn er talloze sites die hier aandacht aan besteden met tips voor b.v. een therapie.
Mijn moeder van 93 vindt helaas dat haar probleem niet aan haar ligt en dus hoeft zij dus ook geen therapie. Wij zijn hier al zo'n 8 jaar mee bezig! U zou dus alle mogelijkheden moeten bekijken anders is het leven geen leven meer.
Zoek ook eens op een moeder van midden 40 die ook gebrom hoorde. Niets hielp en zij heeft tenslotte enige jaren geleden euthanasie laten plegen. Sterkte!

ha
door harryromijn - Jan 20, 2016 om 13:03
272 Antwoorden / 0 Vragen

Etr zijn twee mogelijkheden:
a) uw eigen hersenen genereren die bromtoon ( of hoge fluittoon). Is een heel vaak gedocumenteerd probleem. Wat daar tegen te doen is ? ? Arts vragen !
b) door een electrische transformator wordt een 50 Hz bromtoon gegenereerd. Betekent meestal, dat iets niet goed vastzit, en dus mee gaat trillen met de 50Hz wisselstroom. Misschien zelfs wel een hele wand ( idee van een klankkast ). Stroom weg in de wijk is die trafo ook uitgeschakeld. Vanuit een apparaat bij de buren? Buren huis stroomloos  / betreffende apparaat uitgeschakeld = bromtoon weg. Maar... om hier een dermate sterke 50Hz brom te veroorzaken, moet er wel iets heel erg scheef zitten. En om de buren via de rechter of zo te dwingen een aquariumpompje te vervangen ? ? ?  Zelfs bij Artis krijgen ze nog geen voldoende storende pomp.

ru
door ruitenboer - Jan 20, 2016 om 13:23
64 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de buren zet je een glas tegen de scheidingsmuur met de buren en leg je oor er tegen aan.

Maar het hoeft niety bij de buren vandaan te komen. Het kan straten verder vandaan komen. Bedrijfsterrein, ventilatoren bij de zendmast mobiele telefoon, koelunit of warmtepomp ergens in de buurt,
Gewoon zoeken 's nachts. Of j nu 5 uur wakker ligt of even op zoek gaat maakt niet uit.

hansje klein
door hansje klein - Jan 20, 2016 om 13:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De allereerste reactie van tijger1 is tot hiertoe door TS onbeantwoord gebleven.....horen anderen de brom óók?

ne
door nettie brouwers - Jan 20, 2016 om 13:47
1 Antwoorden / Vragen

Heb hier ook heel lang al last van, maar er zijn plaatsen in huis waar de brom toon niet is, en daar moet je zelf naar op zoek gaan, zodat je als het je te veel word daar even op je gemak kan gaan bijkomen. Heeft mij wel geholpen.

ja
door jahn - Jan 20, 2016 om 13:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een bromtoon van transformator, CV-pompmotor, e.d. is 100 Hz. Een cv-pompmotor draait meestal niet continu, althans bij modernere CVinstallaties. Dat zou je kunnnen opmerken. Als hij draait, kan door resonanties en geleiding via cv-pijpen, het geluid ver in de omgeving doordringen. Een aquariumpomp zal permanent draaien, maar ik vermoed dat het alleen storend is, als het aquarium of de motor in direct contact met de muur is. Jammer dat degene die het storend apparaat heeft, vaak daar zelf geen last van heeft, anders was het probleem waarschijnlijk snel opgelost. Of het geluid extern (dus geen tinnitus) is,  kun je meten, bijvoorbeeld het geluid opnemen met pc/smartphone. Als het via muren komt, kun je het met een schroevendraaier (handvat tegen je oor, punt tegen de muur) beter horen. Soms wordt het externe geluid versterkt door de resonanties in eigen ruimte, bekend is de vrachtwagenmotor die een huiskamerdeur laat trillen. Weet je na uitzoeken, bijna zeker dat het van je buren komt, dan ben je aangewezen op bemiddeling, tenzij je 'oog om oog' wilt proberen (een klop op de muur zet vissen vast aan het schrikken). Dat laatste zet de verhouding nog verder op scherp. Zelf zou ik overigens een wijkagent/buurtbrigadier inschakelen. Hij zou escalatie kunnen voorkomen. Sterkte en succes.

ro
door ronaldjuuh - Jan 20, 2016 om 13:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zo'n gebrom kan ook komen van een illegale hennep kwekerij. Ik werk zelf bij een bekende netbeheerder en we maken regelmatig mee dat de buren last hebben van een gebrom savonds wat vaak komt van een illegale kwekerij. Wat je kunt doen als je vermoeden heb is de politie op de hoogte stellen. Dan doen zij meestal een onderzoek.

Jo
door Joey2000 - Jan 20, 2016 om 14:08
1 Antwoorden / Vragen

Ik hoorde ook steeds bromtoon, bleek lamp met dimmer, stroom van lamp af weg bromtoon

vi
door vilaporta - Jan 20, 2016 om 14:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook last gehad. Oorzaak: een airconditioning die tegen een muur was geplaatst. De brom werd versterkt door de muur. Men had geen rubberen ringen tussen muur en bout gezet. De eigenaar wilde niet meewerken. Na een jaar ben ik verhuisd en kon ik eindelijk weer slapen. Degene met wie ik het huis had geruild hoorde niets. Maar ik ben musicus en heb een ontwikkeld gehoor. De hinderwet kwam destijds langs en kon niets vinden. Vermoedelijk steekpenningen gekregen. Mijn bezoek hoorde het ook. De ambtenaren van de hinderwet gingen praten met me en suggereerden dat ik een stoornis had. Ik ben blij dat ik vertrokken ben. Sterkte.

borg queen
door borg queen - Jan 20, 2016 om 14:24
127 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mathijs,

Ik ken het probleem. Ik ben hypersensitief ook wel hoog sensitief persoon (hsp) genoemd en ook ik kan last hebben van allerlei brom- of hoge tonen en ook trillingen die ik als vervelend kan ervaren.Anderen horen of voelen dat niet. Ik slaap ook al ruim 40 jaar met oordoppen, anders wordt ik van allerlei geluiden wakker.

Langdurige of snel repeterende bromtonen of hoge tonen kunnen je leven aardig verzieken. Ooit ook eens dagen last gehad van een zware brom. Dat bleek een transformatorhuisje 5 kilometer verderop te zijn, waar iets, naar later bleek, niet in orde was. Na de reparatie was ook de brom weg. Ga eens aan de wandel 's nachts om uit te zoeken waar die brom vandaan komt.( Heb ik toen ook gedaan) En vraag de buurman vriendelijk of hij de pomp 15 minuten kan uitzetten op de late avond, als het al rustig is buiten, om deze in ieder geval uit te sluiten

Ik wens ze sterkte en succes met de zoektocht en als je het nog niet geprobeerd hebt: Oordoppen. Laat desnoods goede aanmeten.

Groet,

Patricia

billieboy
door billieboy - Jan 20, 2016 om 14:31
84 Antwoorden / 29 Vragen

Hopelijk is dit een tip. Want de buren op de bovenste etage hoorden ook een bromtoon als ze in bed lagen. Dat bleek te komen van het afzuig-koelingssusteem van een wietplantage bij de buren.  De politie heeft de wietplantage ontruimd en de bromtoon is weg.

alida60
door alida60 - Jan 20, 2016 om 14:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb daar ook last van gehad. Een bromtoon en later werd dat erger alsof je auto's op een snelweg hoorde rijden.
Maar kwam er achter dat dat kwam door de centrale afzuiging die zich achter het beschot van de slaapkamer bevond.
Tussendoor om de zoveel jaar wel gereinigd, maar natuurlijk was deze na 30 jaar versleten en dat veroorzaakte dat geluid.
Dus een nieuwe aangeschaft en nu hoor je dus niets meer.
Maar je had de stroom uit gezet en hoorde het toen nog....misschien dan de mechanische afzuiging van de buren.
Als de buren een klein pompje hebben zou je dat niet mogen horen door de muren. Maar als een grotere koud op de grond of tegen demuur staat trekt dat geluid door. Dan zou de buurman er een rubber onder kunnen zetten om het geluid te dempen.
Veel succes!

La
door Laelia1955 - Jan 20, 2016 om 15:10
21 Antwoorden / Vragen

Hallo, wat lastig lijkt me dat en waarschijnlijk ga je er ook steeds meer op letten wat het nog weer erger maakt. Zeker als niemand anders het gebrom hoort. Je wilt tenslotte zeker weten dat je 'niet gek bent'. Dat ben je echt niet hoor! Er zijn al goede adviezen gegeven. Deze ene zou je misschien kunnen uitproberen: koop voor ongeveer 3,50 euro een doosje Ohropax bij de drogist. Dat zijn wasbolletjes die je kunt kneden en op maat te maken voor in je oren. Even wennen misschien, maar het sluit de meest hinderlijke geluiden buiten.Ik slaap er alijd mee en zou niet meer zonder kunnen. (Harde geluiden hoor je evengoed wel, net als huilende kinderen etc.) Mocht je het gebrom nog horen terwijl je oordopjes draagt weet je dat het niet bij de buurman vandaan komt en zou je naar de huisarts kunnen gaan en een verwijzing voor de k.n.o.-arts vragen op verdenking van tinnitus. Verder altijd raadzaam om goed je verwarmingsinstallatie laten nakijken en inderdaad de radiatoren/buizen op oneffenheden. Zelf had ik een pomp van de vloerverwarming, die vast bleek te zitten of 'aanliep'; echt een rotgeluid! Geluid wordt steeds erger naarmate je meer gefrustreerd raakt, ook al stelt het voor een ander misschien niet zo heel veel voor. Je zou het ook positief kunnen keren: b.v. net doen alsof je in een trein of vliegtuig zit op weg naar een heerlijke zonnige bestemming en daarover fantaserend dan lekker in slaap 'gebromd' worden. Sterkte ermee

ko
door korenbloem2000 - Jan 20, 2016 om 15:28
33 Antwoorden / Vragen

I.d.d. horen anderen die bromtoon ook? Heeft u, of buren een "slimme meter"? Die maakt ook lawaai/bromtoon om gegevens uit te lezen en door te sturen.
Kan ook de verwarmingsketel zijn van u, of buren.
Transformaterhuisje in de buurt?

Wens u heel veel sterkte!

ba
door barto - Jan 20, 2016 om 15:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik ook gehad, Diepvriezer van de buren op de 2de etage waarvan de rubber poten versleten waren, die brom gaat door je hele huis zeker als je op bed ligt.

do
door doemaarwat - Jan 20, 2016 om 15:43
19 Antwoorden / 8 Vragen

Ik weet wel dat als je last van gehoorbeschadiging hebt, je dan steeds gepiep in je oren hoort en dan vooral als het stil is in je omgeving. Uiteindelijk kan je hier knettergek van worden als je er op gaat letten. Daarom gebruik ik nu altijd oordopjes met uitgaan.

Wat betreft de buurman, gewoon harde muziek gaan draaien 's nachts. Als jij niet kan slapen, dan hij ook niet. Net zolang totdat hij wel bereid is om mee te werken en de oorzaak te achterhalen. Hoe moeilijk is het om een nacht de pomp uit te zetten en te kijken of het gebrom dan weg is. Moet je er wel op kunnen vertrouwen dat de pomp ook echt uit staat.

Laat je het wel effe weten als je weet wat de oorzaak van het gebrom is? Ben wel benieuwd nu!

vd
door vdl18 - Jan 20, 2016 om 15:59
5 Antwoorden / 2 Vragen
Je
door Jedietja - Jan 20, 2016 om 16:21
2 Antwoorden / Vragen

Een vriendin adviseerde me naar een website te gaan, waarin een documentaire e.e.a. over de brom wordt uitgelegd.
Het gaat over laag frequent geluid. Of dit overeenkomt met uw klachten, weet ik niet. Maar misschien heeft u er iets aan.
In ieder geval veel sterkte met dit probleem

 http://www.debrom.nl

Jo
door Johan Sebastian - Jan 20, 2016 om 16:39
3 Antwoorden / Vragen

Beste Mathijs, de rillingen lopen over mijn rug, zo herkenbaar dit en NEE het zit niet in je hoofd! Een paar jaar geleden had ik uit het niets 5 maanden lang een zeer zware bromtoon in mijn huis. Vooral 's-avonds was het erg, omdat er dan weinig omgevingsgeluiden zijn. Ik deed geen oog meer dicht en moest ook aan de anti-depressiva. Toen kreeg ik een tip, mijn buurman zou een groot aquarium hebben staan. Mijn buurman was wel benaderbaar, maar die had zelf nergens last van!!!!, terwijl ik dacht hoe kan je dit nou niet horen?  Er waren 2 elektrische apparaten in het aquarium; een pomp en een rotsblok waar luchtbellen uit kwamen. De pomp was niet de boosdoener maar dat rotsblok. Toen we dat optilden was de brom direct over! Rotsblok heeft hij gelukkig verwijderd, anders had ik inmiddels in een gesticht gezeten! Dus het is of de pomp of de iets dergelijks als dat rotsblok. Jij kunt evt. de buurtbemiddeling inschakelen en laat die samen met je buurman ook in jouw huis luisteren, liefst 's-avonds! Maar buurtbemiddeling 's-avonds ???? Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte!!!! Laat aub nog even weten of het uiteindelijk opgelost is. Gr.

Jo
door Johan Sebastian Jan 20, 2016 om 17:48
3 Antwoorden / Vragen

Bij mij stond het aquarium ook op een kast Mathijs en ook op een ongeïsoleerde vloer!

ru
door ruvada - Jan 20, 2016 om 16:51
17 Antwoorden / 6 Vragen

De domste verklaringen zijn de suggesties dat het aan jezelf ligt en niet aan een externe oorzaak.

De waarneming van anderen vragen is zinloos, omdat de meesten de lage frequenties niet kunnen waarnemen. Metingen zijn ook nutteloos, omdat lage tonen een lage decibel-waarde hebben. Om dezelfde reden zul je bij een rechter weinig begrip vinden.

De beste oplossing zou zijn, als de buurman op een stil moment even zijn aquariumpomp een paar keer aan en uit zou zetten. Daar heeft hij natuurlijk geen trek in, omdat het risico bestaat, dat het inderdaad de oorzaak is. Misschien hoeft hij de boel alleen maar trillingvrij te maken, maar misschien is het gewoon een brommende trafo. Buurtbemiddeling of de rechter kunnen hooguit nuttig zijn om buurman tot medewerking te bewegen.

Als buurman 8 maanden geleden heeft aangegeven dat hij zo'n pomp heeft, dan ligt een verband voor de hand. Toen geïnstalleerd of iets aan de opstelling veranderd. Sluit eerst uit dat het geluid van buiten komt (raam open en dicht). Als het geluid niet permanent is, een nauwkeurig logboek bijhouden over langere tijd, om te bepalen wanneer het optreedt.

mt
door mtb - Jan 20, 2016 om 16:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan antigeluid proberen, wordt ook gebruikt bij brommende transformatorhuisjes e.d.
Oordopjes zullen wel niet werken bij lage frequentie's, maar er zijn wel speciale koptelefoons, die wel goed werken en worden gebruikt in vliegtuigen, Sony verkoopt ze en ik heb er hier een van €15 van het Kruidvat.
Ik hoor 's-nachts ook een bromtoon, maar die komt van m'n oude wekkerradio als de netspanning aan de hoge kant is.

Jo
door Johan Sebastian - Jan 20, 2016 om 17:05
3 Antwoorden / Vragen

Mathijs, ter aanvulling op mijn post hierboven: Het geluid was bij mijn buurman (de veroorzaker) stukken zachter dan bij mij in huis. De vloer en de muur tussen ons versterkten dit geluid (resonantie). Buurtbemiddeling blijft een goede optie. Gewoon proberen! Nee heb je, ja kun je krijgen! Gr.

mathijs_b
door mathijs_b - Jan 20, 2016 om 17:17
641 Antwoorden / 77 Vragen

De verhuurder heeft een paar monteurs gestuurd. Die kwamen luisteren, hoorden (uiteraard) niets en vertrokken weer.

  Tinnitus is het ook niet. Tinnitus hoor je niet alleen in je eigen huis. Buitenshuis, bij andere mensen en zelfs gedurende een week vakantie heb ik het nooit gehoord.
Het zit duidelijk bij de buren. Als ik onze hoofdschakelaar uitschakel hoor ik het nog steeds. Toen in de wijk de stroom uitviel was het opeens doodstil!
Een buur heeft me even in zijn huis laten rondkijken en ik denk niet dat het daar vandaan komt.
De andere buur gaf aan dat het misschien zijn groot aquarium zou kunnen zijn en heeft een isolatiemat in de aquariumkast gelegd. Helemaal fout dus, het gaat om contactgeluid. De pomp staat in de kast en de kast staat op de niet-geïsoleerde vloer. Dat zou de oorzaak kunnen zijn, maar die buurman staat niet te wachten op nog een gesprek.
Uiteraard zijn andere oorzaken ook mogelijk, maar hoe kom ik er achter?

Ik heb nu een ouderwetse tikkende opdraaiwekker onder mijn hoofdkussen gelegd, de radio staat de hele nacht aan en een ventilator draait de hele nacht. Dat alles overstemt de brom enigszins maar niet genoeg.

Jo
door Johan Sebastian - Jan 20, 2016 om 17:56
3 Antwoorden / Vragen

Bij mij stond het aquarium ook op een kast en ongeïsoleerde vloer! Ook bij mij is iemand van de woningbouwvereniging geweest die niets hoorde. Ik heb gevraagd of het mogelijk was dat hij 's-avonds nog eens langs kwam, want dan was het buiten vrij stil en was het geluid binnen zeer goed te horen. Natuurlijk was het antwoord nee! Maar uiteindelijk was het dus toch waar dat het van de aquariumapparatuur kwam! Volhouden Mathijs!

(Ik heb p.o. een gedeelte van deze post ook ergens anders gepost, kan het niet meer vinden om te verwijderen)

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2016 om 17:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik heb nu een ouderwetse tikkende opdraaiwekker onder mijn hoofdkussen gelegd, de radio staat de hele nacht aan en een ventilator draait de hele nacht. Dat alles overstemt de brom enigszins maar niet genoeg.......

En oordopjes? Dat al geprobeerd? Of vette watten in het oor (het goedkoopste)? Je kan standaard oordopjes kopen of op maat, maar die zijn dan een stuk duurder. Kijk hier eens https://www.alpine.nl/slapen-oordopjes/ of hier https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/slapen

haarp
door haarp - Jan 20, 2016 om 18:07
514 Antwoorden / 62 Vragen

Je kunt toch op zijn minst aan de buurman vragen wanneer hij die pomp heeft aangesloten. Komt dit met die acht maanden overeen dan kun je een conclusie trekken.
Jij bent niet niet de enige die een bromtoon hoort. In mijn flat heb ik ook een bromtoon wat waarschijnlijk aan de radiaters en buizen ligt. Wij hebben metertjes op de verwarming en maar 1 verwarmingsketel en daarboven woon ik. Ik ben hier al 23 jaar aan gewent. Op de volgende link vind je alle informatie en wat je kunt doen. Klik op Documentaire Er staat ook een documentaire op deze site die je zeker niet moet missen Oordopjes is niet de oplossing immers je hoort de wekker niet.

ja
door jantenklooster - Jan 20, 2016 om 18:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vervelend, vooral voor mensen die hier gevoelig voor zijn. Sommige mensen horen het inderdaad niet.
Misschien kan de Nederlandse Stichting Geluidhinder u verder helpen (nsg.nl). Er is ook een richtlijk voor laagfrequwnt geluid: http://nsg.nl/nl/nsg-richtlijn_laagfrequent_geluid.html
succes.

to
door tom1964 - Jan 20, 2016 om 18:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of ik je hiermee help. maar wij hebben hetzelfde ervaren in onze tweekapper. Na lang onderzoek bleek het probleem bij onszelf te liggen:
onze 14 jaar oude Radson HR combi had een versleten branderblok dat tijdens vollast een ongelooflijk lage brom (leek wel een stoomboot) produceerde die je vreemd genoeg in het cv-hok niet kon waarnemen, maar die wel hoorbaar was in de halve straat. Je hoorde dit niet continu, maar wel regelmatig met tussenpozes van 10-15 minuten, en gedurende een minuut of zo.  Achteraf bleek dat deze resonantie rechtstreeks via de dakdoorvoer via ons platte dak
de wijde werled in werd geslingerd.
Was echt superirritant om te horen, en klonk echt heel angstaanjagend.

Wij hebben toen de cv-installatie vervangen waarmee het probleem was opgelost. Je zou eens kunnen kijken of je het in deze hoek zou moeten zoeken...
Tom

jftm
door jftm - Jan 20, 2016 om 18:54
182 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je al geld geboden aan de buurman?
Groet, John

ni
door nielsbak63 - Jan 20, 2016 om 19:43
2 Antwoorden / Vragen

woon je boven een bakkerij? zo ja kan het de trilplaat van de oven zijn!
woon je in een flat  dan kan het zijn dat er buren zijn met (was)machienes die s'nachts draaien
tip van mij is inplaats van alcohol en slaappillen tot jou te nemen kan je ook een jointje roken om lekker te slapen
en vraag de buren of ze  ook last van het geluid hebben en vraag een goede vriend vriendin kennis of familielid om bij jou te slapen zodat iemand jou klacht kan bevestigen . probeer het geluid dan optenemen en ga er mee naar de woningbouwvereniging of meldpunt voor overlast.
mocht niemand het horen en ben jij de enige dan is er mischien iets mis in het gehoor ! vat dit niet verkeerd op !
er zijn mensen die dit hebben en er zijn ook artsen die dit serieus kunnen onderzoeken!
sterkte met het vinden van de oorzaak
niels

endemion
door endemion - Jan 20, 2016 om 20:50
237 Antwoorden / 3 Vragen

Is die brom bij de buren ook te horen? Dus doe eens navraag en vraag ook of je 's avonds zelf mag komen luisteren.
Om dus te bevestigen of uit te sluiten dat het geluid enkel in jou woning aanwezig is.

Je zal toch eerst de oorzaak moeten achterhalen voordat je adequate actie kunt ondernemen.

Aangezien je ook aangeeft dat andere lang niet zo gevoelig zijn voor deze toon zou er wellicht sprake kunnen zijn van een "onbalans" in je lijf. Je leest wel vaker verhalen van mensen die van gehoor problemen af komen door chiropractische behandeling al dan perongeluk, zelf toegedoend of via de chiropractor.

Je zit al aan de pillen en alcohol. Hennep/kanabis of hoe je het ook wilt noemen heeft veel meer kans van slagen sowieso om je te voorzien van een goede nachtrust. Hasj is ook makkelijk in gesmolten chocola (moet boven de 80° verwarmd zijn) op te lossen aangezien eten de beste manier is om die canbinoiden tot je te nemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2016 om 22:22
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Raar maar waar. Soms hoor ik in de nacht ineens ook een bromtol bij een bepaalde Slaap houding.  Blijkt mijn vriezer te zijn die is aangeslagen in de keuken dus op afstand.Bij wegdraaien van mij hoofd (oor) van kussen hoor ik het niet meer. Bromtol moet zijn bromtoon. (Tekstverwerker van fone )

cantate
door cantate - Jan 20, 2016 om 22:57
15 Antwoorden / 0 Vragen

Helpt het ook niet om goede oordopjes in te doen?

crewmember
door crewmember - Jan 21, 2016 om 10:02
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dus 100% zeker een electrish apparaat dat niet op jouw meterkast aangesloten zit. Ventilatie of Aquarium lijkt me een goede mogelijkheid.

-Kan je de bromtoon me een app als deze opvangen?  https://play.google.com/store/apps/details?id=radonsoft.net.rta    Dan heb je bewijs.
-Hoor je de bromtoon sterker als je een glas tegen de muur aanzet en daar je oor tegenaan drukt?
-Kan je je buurman vragen om de pomp even 5 minuten uit te zetten zodat jij kan checken of het dan weg is?
--Of misschien zelfs even zijn aardlek schakelaar om, om te checken of de bromtoon wel of niet uit zijn huis komt?

Anders kan je hier misschien nog wel wat mee:

kl
door klustype - Jan 23, 2016 om 13:29
12 Antwoorden / 1 Vragen

Kennis van mij heeft hetzelfde gehad bij de buren stond een ventilator te draaien voor wietteelt?
Maakt ook een irritant bromgeluid waarvan je niet kan slapen. Meld het maar "you never know ".
hoop voor u dat het probleem snel opgelost wordt.