ti
door tiope Apr 1, 2017 om 10:51
Huishouden & energie

Wat voegen nieuwe energieinitiatieven zoals Vandebron en de Windcentrale toe?

Een aantal jaar had ik winddelen van de Windcentrale. Deze heb ik onlangs verkocht en wat blijkt: als men verkoopt, is de afschrijving op de winddelen vele malen groter dan wanneer men die winddelen gewoon houdt. Ik wil niet van 1 energieleverancier afhankelijk zijn, zoals een contract afsluiten bij Greenchoice door de Windcentrale verplicht wordt gesteld. De traditionele energieleveranciers gaan steeds meer het duurzame pad op, maar ik wilde toch kijken naar de nieuwe initiatieven. Als ik mijn steentje kan bijdragen aan een groenere wereld en niet alleen het welzijn van mijn portemonnee in de gaten hou, is dat mooi meegenomen. Van de nieuwe initiatieven leek Vandebron een goed alternatief. Echter, schijn bedriegt. De maandelijkse kosten waren zelfs een Euro hoger dan bij Greenchoice, totdat  men opbelt. Dan kan men ineens een korting van Euro 4 krijgen, dus dat zou jaarlijks Euro 36 schelen. Ook deze organisatie bezit de windmolens, zonnepanelen niet zelf, maar is de tussenpartij. Er zijn ca. 100 werknemers, die naar ik aanneem allemaal een salaris krijgen. Voor niets gaat immers de zon op. Daarnaast is het pand van Vandebron gevestigd op één van de duurste plekjes van Amsterdam, nl. de Herengracht. Ergo, de leveranciers van de stroom en de organisatie zullen er ongetwijfeld beter van worden, maar of het voor de klant en de wereld ook op gaat, is een ander punt.

4613 13 Rapporteer

lexgensen
door lexgensen - Apr 1, 2017 om 11:53
274 Antwoorden / 88 Vragen

Dank voor Uw info

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2017 om 12:23
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dus u wilt eigenlijk dat van de Bron de Herengracht verlaat en ergens achteraf een pandje huurt. Ik zou zeggen: kijk eens naar alle dure panden van.... noem het maar op, staan. En ik lees geen vraag, dus er valt niets te beantwoorden. Ja, alleen dan een commentaar waar u niets aan heeft. (Hebben wij trouwens ook niet echt met uw 'inzending').

ha
door halex - Apr 1, 2017 om 15:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u dit soort onzin nergens anders kwijt? Bijvoorbeeld in een e-mail aan uzelf? U propageert groen, zegt u, maar u maakt zich schuldig aan ernstige webbevuiling. Kennelijk neemt u het niet zo nauw met uw eigen principes. Maar wilt u wel dat anderen zich daarin voegen.

gerbera
door gerbera - Apr 1, 2017 om 17:00
7366 Antwoorden / 14 Vragen

De panden op de Herengracht zijn beduidend goedkoper dan op de Keizersgracht of het Vondelkwartier.

Ergo, de leveranciers van de stroom en de organisatie zullen er ongetwijfeld beter van worden, maar of het voor de klant en de wereld ook op gaat, is een ander punt.
Het is me toch wat, waar een mens al niet mee bezig kan zijn.
En dan ook nog anderen er mee vermoeien, het is om moedeloos van te worden.

costnix
door costnix - Apr 1, 2017 om 17:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat toch duidelijk! De initiatiefnemers willen een (dikke) boterham verdienen.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2017 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt groen, maar niet meer betalen. Maar niemand verplicht u winddelen te kopen. Dus als u verlies geleden hebt, eigen schuld.

ti
door tiope - Apr 2, 2017 om 13:26
11 Antwoorden / 11 Vragen

Bijzonder dat geen van u antwoord geeft op de vraag.

me
door mein33 - Apr 2, 2017 om 15:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tiope,

Aangezien u hier op een consumenten forum bent en dit geen discussieforum is heb ik mij (tot heden) onthouden van een reactie, maar omdat er volgens u nog niemand inhoudelijk heeft gereageerd dan toch maar een reactie op uw topic, waar ik verder geen dicussie wil losmaken. ;-))

Als u echt een steentje wilt bijdragen aan een groener milieu, dan moet u hier geen inhoudsloos verhaal ophangen over één van de "groene" energieleveranciers.
Alle andere energieleveranciers hebben natuurlijk geen personeel, geen aandeelhouders, treden niet op als tussenpersoon, hebben geen dure kantoorkolossen in den lande en maken geen winst.
Als u een echt inzicht zou willen krijgen van de totaalkosten van uw energierekening welke alle energieleveranciers u, na een volledig stookjaar, in rekening zouden brengen dan zult u de tarieven incl alle bijkomende kosten per individuele energieleverancier moeten gaan berekenen (neem bijv. uw eigen verbruik van het afgelopen stookjaar eens als uitgangspunt) .
Als u dat gedaan heeft, kom dan nog eens terug met de echt belangrijke en schokkende prijsverschillen die u dan heeft gevonden, maar pluk niet simpelweg één kostenpost (het vastrecht) als uitgangspunt.
U kunt natuurlijk ook de vergelijkingssites inschakelen om u bij uw rekenwerk te helpen, maar krijgt dan wel een vertekend beeld omdat ze niet onafhankelijk zijn.
Maar u zult wel zo sportief en gemotiveerd zijn om dat niet te doen en het rekenwerk echt zelf willen doen.

Oh, vergeet vooral niet dat Vandebron ter compensatie van de uitstoot van het aardgasgebruik goede doelen op de wereld steunt, waarbij de klant mag bepalen welk goed doel hem/haar het meeste aanspreekt. Op hun site kunt u daar meer over vinden.

En nee, ik werk niet bij Vandebron, ben geen aandeelhouder en heb geen enkel persoonlijk belang.  ;-))

hansje klein
door hansje klein - Apr 2, 2017 om 16:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De bron vind je altijd tegen de stroom in ...

Afgezien van de kosten die een energiebedrijf veroorzaakt (zie jaarverslag) gaat het allereerst om de positieve impact die ze als overtuigde milieu-beweging kunnen initiëren. Uw persoonlijke winst of verlies is daarbij eerder secondair. Vandebron heeft vorige week een bod gedaan van € 1.000.000,- op de kolencentrale Hemweg in Amsterdam, met de bedoeling om de vuile kolenenergiecentrale stil te leggen en de medewerkers met een afvloeiingsregeling verder te kunnen helpen. Zover een waar verhaal dat u zoekt m.b.t. nieuwe initiatieven. Wat dit al direct voor invloed op de Gemeente Amsterdam, die er direct één miloen Euro aan toevoegde en andere groene investeerders had kan men in de pers en op Google nalezen.

Nee, ik werk ook niet in deze energiebranche, ben zèlfs niet fantiek met milieubeleid bezig, maar vond zoals @ Mein33 hiervoor al schrijft, dat er op dit forum eens wat minder niet-onderbouwde onzin geplaatst moest worden, opmerkingen die tot het onbeschofte toe gedaan worden en maar één gevolg kunnen hebben: dat gematigde deelnemers wegblijven en uiteindelijk de onbeschoften overblijven. Dus ik blijf nog even!!

wij willen hem weg ...

ma
door maarten heest - Apr 2, 2017 om 16:42
463 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met @Hanje Klein eens. Dus als u vraagt: wat voegt Vandebron toe? Dan is een antwoord: een energiebedrijf dat zo gek c.q. bevlogen is om een zak geld te steken in het kopen van een vieze kolencentrale. Als dat geen toevoeging is dan weet ik het niet meer.
En de wereld wordt niet beter van de gevestigde energiereuzen die behoorlijk vervuilen en waarvan een directie tot 10 miljoen euro per jaar opstrijkt zoals bijv. de baas van RWE (Essent).
Ik zou zeggen, een paar cent meer of minder, wat kan het u schelen eigenlijk? Belangrijker is of u gemotiveerd bent om op z'n minst een poging te wagen om wat bij te dragen aan een beter klimaat.

ti
door tiope - Apr 6, 2017 om 17:05
11 Antwoorden / 11 Vragen

Vandebron doet zichzelf voor als alternatief voor de traditionele energieleveranciers die zelf energie opwekken, maar het is m.i. een bemiddelaar/ marketingbureau. Ja, het is nobel dat Vandebron de kolencentrale wil sluiten en daarvoor wil betalen. Dat kan echter iedere partij doen en er zijn meer gegadigden. Vandebron geeft namelijk niet aan dat zij daar windmolens of iets dergelijks gaan neerzetten. Integendeel, het publiek kan zelfs meedenken. Vandebron kan er zelfs voor kiezen om woningen neer te zetten met veel groen  en die dan met flinke winst doorverkopen. Dan hebben ze gezien de grondwaarde in Amsterdam een goede deal gesloten. Hiermee sluit ik de discussie.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2017 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is geen discussie forum maar Vraag en Beantwoord. Ook kunt u helemaal niets sluiten.

Dat kan alleen de redactie.

ma
door malhy2 - Apr 6, 2017 om 18:01
309 Antwoorden / 13 Vragen

Een grotere keuze. Aan U de keuze.