N.
door N. Klop Jul 24, 2017 om 10:59
Huishouden & energie

Wie betaald bij huurhuis de schade van breekwerk om leiding te vervangen

Er is bij de buren een gaslek gevonden. De leiding loopt door verschillende huizen waaronder die van mijn moeder. De leiding moet vervangen worden maar zit in beton. Wie betaald de kosten van het breek- en herstelwerk? Ik neem aan de woningbouwvereniging. Maar hoe zit het met de overige kosten zoals dat een van de kinderen vrij moet nemen van het werk omdat moeder het niet alleen kan en de kosten van vloerbedekking enz? Volgens mij is er sprake van achterstallig onderhoud (huizen staan er al langer dan 20 jaar).

2858 8 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jul 24, 2017 om 11:04
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Een deel zal waarschijnlijk onder de inboedelverzekering vallen. Dien daar een claim in. Verder zal uw moeder de buren én de verhuurder aansprakelijk moeten stellen voor kosten en schade die niet door de verzekering worden vergoed. Wie er uiteindelijk aansprakelijk is zal de toekomst uitwijzen. Of er noodzaak is voor aanwezigheid van een kind zal een discussiepunt zijn en de gevolgschade (loonderving) ook.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2017 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gaslek hoeft natuurlijk helemaal niets te maken te hebben met achterstallig onderhoud.

Als de leiding in verschillende huizen vervangen moet worden, zal er waarschijnlijk helemaal niets aan de buren te verwijten zijn, dus die kan uw moeder dan ook niet aansprakelijk stellen voor de schade en een schadevergoeding.

De kosten voor het breek- en herstelwerk zijn voor de verhuurder. De kosten voor een vrije dag voor een kind, kunt u natuurlijk nergens claimen.

Als er schade ontstaat aan de vloerbedekking kan uw moeder dit claimen op haar inboedelverzekering.

Cookies
door Cookies - Jul 24, 2017 om 11:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zou de vrije dagen die je op moet nemen bij je moeder claimen.

20 jaar voor een woning is natuurlijk peanuts. En is die uitspraak van 'achterstallig onderhoud' ook ergens op gebaseerd?

Volgens mij is er sprake van achterstallig onderhoud (huizen staan er al langer dan 20 jaar).

Ge
door Genee - Jul 24, 2017 om 11:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zullen uit voorzorg de leiding in alle huizen gaan vernieuwen.
Is het niet zo dat ze de oude leiding laten liggen en elke woning een nieuwe aansluiting krijgt vanuit de straat?
Daar zal ook wel breekwerk bij te pas komen maar dan waarschijnlijk niet in de woonkamer.

ro
door ron503 - Jul 24, 2017 om 12:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De woningbouw draait op voor de kosten van herstel en dat het herstellen enig ongemak met zich meebrengt staat buiten kijf maar wat u als kind daarmee van doen heeft snap ik niet. Een vrije dag of dagen opnemen om uw moeders hand vast te houden gaat zeker niet beloond worden want u komt als kind in het herstel proces helemaal niet voor.

jo
door jorisw - Jul 24, 2017 om 19:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeveel inkomsten loop je mis doordat je een vrije dag moet nemen?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 24, 2017 om 20:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Precies, daar zijn je vrije dagen ook voor. Mensen denken dat die dagen alleen voor vakantie zijn.

panter22
door panter22 - Jul 24, 2017 om 21:11
6599 Antwoorden / Vragen

Een gasleiding in beton die vervangen moet worden is voor rekening van de woningstichting.
Als de leiding in verschillende huizen moet worden vervangen, dan zal  je moeder daar een brief over krijgen van de woninstichting
met werkzaamheden en datum. In die brief zal een telefoonnummer staan van een contactpersoon, iemand van de woningstichting of de aannemer. Die kun je bellen als er nog vragen zijn.

Het is net waar het breekwerk moet worden verricht, maar als de vloer heel blijft, dan is het verstandig de vloerbedekking te beschermen met zeil of plastic. Mogelijk nemen de werklui beschermende maatregelen. Moet je even naar vragen.
Dat je vrij neemt om bij je moeder te zijn, is voor haar prettig, maar voor de uitvoering van de werkzaamheden niet noodzakelijk. De werklui gaan hun gang wel.

Achterstallig onderhoud? Worden gasleidingen dan om de paar jaar vervangen? Er worden voorzorgsmaatregelengenomen. Kennelijk is de staat van de gasleiding niet goed en is men bang dat er meer lekken kunnen ontstaan. Het is even vervelend, maar er het is voor je moeders veiligheid.

Ro
door Roger Thomas - Jul 25, 2017 om 08:53
26 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen het breekwerk komt voor rekening van de woningbouwvereniging. De rest komt voor eigen rekening. Mocht u toch kosten moeten maken die voor de woningbouwvereniging zijn dan kun u de rekeningen met een brief van uzelf aangetekend sturen naar de woningbouwvereniging. In de brief moet u wel aantonen dat de kosten door de woningbouwvereniging veroorzaakt zijn. Wordt dit afgewezen ga dan naar een winkel/bureau voor gratis rechtshulp.
Lees het advies van de eerste reactie van Mr Monique Doomerik.

panter22
door panter22 Jul 25, 2017 om 09:45
6599 Antwoorden / Vragen

Mocht er schade ontstaan, dan wordt die wel vergoed, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Hou er rekening mee dat je nooit nieuwwaarde vergoed krijgt, niet van de woningbouw, noch van de inboedelverzekering. De afschrijvingstijd voor vloerbedekking is 8 tot 10 jaar. Dus zorg er voor dat je de vloerbedekking beschermt.