k.
door k.luiting01 Jan 22, 2022 om 16:36
Huishouden & energie

Zonnepanelen

Ik wil wat ekstra zonnepanelen late plaatsen zodat ik stroom kan terug aan budget energie.
Is dat verstandig om te doen?

1957 9 Rapporteer

Ja
door JannieBoe - Jan 22, 2022 om 16:49
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, het is verstandig om uit te rekenen hoeveel hoe maximaal terug wilt leveren. Komt u boven de salderingsgrens dan levert dat terugleveren meestal niet veel meer op. Kijk eens op deze site van Consuwijzer en dan met name bij de terugleveren en de salderingsgrens. Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2022 om 17:07
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ja maar reken het wel uit en ga na of in uw woonplaats er oip dit moment wel mogelijkheden zijn om terug te leveren aan het net. Zier ook dit https://www.energiewacht.com/zonnepanelen/ met de aantekening dat het advies dan mogelijk niet gratis zal zijn. Dat is dan een kwestie van goed kijken naar de voorwaarden.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2022 om 17:16
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Het huidige kabelnetwerk in de grond en elders is aardig naar een max capaciteit gestegen en daarna wordt de teruglevering door de "ontvanger" geblokt. Dus berken eerst wat kan en wat dat uiteindelijhk (mogelijk) ook opleverd

me
door mein33 - Jan 22, 2022 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft al zonnepanelen  en wil het aantal panelen uitbreiden zodat u meer opbrengst heeft ?

rj
door rjw - Jan 22, 2022 om 21:13
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Zonnepanelen zijn altijd verstandig. Ieder beetje fossiele brandstof dat we niet hoeven op te stoken helpt.

ro
door ronny530 - Jan 23, 2022 om 08:03
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Extra panelen bijplaatsen vergt de nodige aanpassingen in zonnepanelen installatie en daar hangt uiteraard een prijskaartje aan vast. Voor nu hanteert Budget Energie een terugleverings tarief die gebaseerd is op het kale elektra tarief en maakt dat het veel langer gaat duren voordat u de investering terug gaat verdienen. De regering heeft een wet saldering in de maak die het terugleveren van grote hoeveelheden stroom ontmoedigd omdat het niet de bedoeling is dat particulieren voor geldelijk gewin een kleine energiecentrale gaan beginnen zoals dat in het verleden door zonnepanelverkopers geadviseerd werd. Het meest ideale is het nul op de meter principe waarbij u evenveel stroom opwekt als dat u verbruikt want voor de stroom die u zelf heeft opgewekt hoeft u niet te betalen. Het is aan u om een keuze te maken en de voors en tegens tegen elkaar af te wegen.

Janzegt
door Janzegt - Jan 23, 2022 om 13:28
127 Antwoorden / Vragen

Tot nu is het het meest gunstig als je net zoveel teruglevert dan je verbruikt. Teruglevering wordt in mindering gebracht op je verbruik. Lever je meer dat je gebruikt, dan krijg je maar een paar cent per KWH en daar verdien je je extra investering  niet mee terug.
Verder zul je moeten kijken wat de capaciteit van je omvormer is. Die is waarschijnlijk uitgelegd voor het aantal panelen dat je nu hebt. Wil je meer, dan is de kans groot dat je ook een nieuw omvormer moet. Ook je huisinstallatie is van belang. Als de 230V zijde van de omvormer direct is aangesloten op je meterkast, dan heb je waarschijnlijk alleen een grotere automaat nodig, maar het kan ook zijn dat de kabel tussen meterkast en de omvormer vervangen moet worden. Is de omvormer aangesloten op de wasmachinegroep, dan is je maximum 12 panelen die je daar mag aansluiten.
Last but not least, hoe is de situatie in je buurt? Als er veel mensen zijn die ook zonnepanelen hebben, heb je kans dat je bij een zonnige dag de panelen niet optimaal opbrengst meer hebben en dan duurt het steeds langer voordat je je extra investering terug verdient.
Met andere woorden, je moet eerst naar je huidige installatie goed in kaart (laten) brengen, voordat je uberhaupt een zinnige keus kunt maken.

Ko
door Koster68 - Mar 10, 2022 om 12:29
2 Antwoorden / Vragen

teruglever vergoeding is juist steed intressanter....
voorheen kreeg ik maar 10ct per/kw   nu krijg ik bijna 40ct/kw

justmeagain
door justmeagain Mar 10, 2022 om 23:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

De afnamekant is ook veel duurder dus per saldo klink 40 cent leuk maar je moet het wegstrepen tegen de huidige hoge tarieven.

ne
door neodutchio - Mar 10, 2022 om 14:24
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Als u het puur doet om terug te leveren, dan zal u een kostenafweging moeten maken. Wat kosten die extra panelen, welke aanpassen zouden er gedaan moeten worden om dit aan te kunnen sluiten en wat levert het op.

Waar ik zelf voor gekozen heb is iets meer panelen dan mijn eigen verbruik. Het voordeel nu is is dat ik kan salderen en dus zeker op 0 uitkom. Als de salderingsregeling afgebouwd word kom je op een punt dat het weer pijn gaat doen in je portemonnee. Ik ga er van uit dat accupakketten in de komende jaren goedkoper worden en wil dan een accupakket gaan aansluiten om die overcapaciteit overdag in de avond te kunnen inzetten voor het koken (inductie) en om te verwarmen (doe ik via de airco). Groot voordeel is dat ik dan eigen stroom verbruik. Want ook dat zal u in uw berekening mee moeten nemen, wat krijgt u terug bij terugleveren, maar wat kost het u om in te kopen op de momenten dat er te weinig of geen productie is.

Al met al iets om even voor te gaan zitten.