he
door henry01 Apr 7, 2007 om 16:03
Huishouden & energie

Oude voegen uithakken

hallo,

De voegen van mij  35 jaar oude woning zijn slecht geworden. Er slaat vocht door naar de binnenmuren.Er moet daaarom opnieuw worden gevoegd. Hoe kan ik de oude voegen het beste verwijderen? Met een slijptol; met een luchtbeitel aangesloten op een compressor; met een boorhamer met beitel erin  of met de hand met een beitel en een hamer? Dat laatste lijkt me niets, omdat het veel vierkante meters betreft; Het is een hoekhuis en de zijgevel is er het slechtst aan toe.

46718 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 7, 2007 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

laat eerst even weten wat voor voegen zijn het bv snijvoegen oid.als u er geen verstand van hebt blijf er dan van af het resultaat zal namelijk erg tegen vallen.u mmakt waarschijnlijk meer stuk als goed.ik kan uw vakmanschap niet inschatten maar het is zeer specialistisch werk. zelfs de samenstelling van wat u er weer invoegt is al bij de soort voeg en steen anders.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2007 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn leeftijd zijn er altijd momenten geweest dat je dit weleens ag.
Ik kan mij herinneren dat dit vroeger inderdaad met hamer en beitel ging.
Ook heb ik zelf weleens proberen te voegen en daarmee ervaren dat dit  ervaring vereist.
Pas geleden zijn 5 woonblokken in mijn buurt ook onderhanden genomen maar profs moeten nu kennelijk volgens voorschrift de stellages rond de gevels afschermen met een soort fijn gaas waardoor ik alleen kon hoeren, maar niet zien dat voegen tegenwoordig met een soort Kangoo (merk electrisch pneumatische boorhamers) werden uitgehakt.
Zo'n Kangoo is niet licht, het voegen niet iets voor een amateur en alleen indien u daarmee wellicht een grotere handigheid heeft is eigenlijk dit uitbesteden naar mijn idee de beste optie.

Immers, u vraagt ook of dit kan met een slijptol.
Daarvan is het antwoord beslist nee (nagevraagd) omdat daarmee met vrij grote zekerheid ook de stenen zelf zal worden beschadigd.
Luchthamer en compressor vor dat soort werk te zwaar en duurder in huur dat een Kangoo.
Daarmee kom ik tot het advies om daar weliswaar geen Beun de Haasfirma voor te vragen naar een offerte maar een betrouwbaar bouwbedrijf.

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2007 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader   ik alleen kan hoeren??je bent nog wel een felle haan. prettige paasdagen

ve
door verwijderd - Apr 7, 2007 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Advies is inderdaad om meerdere offertes aan te vragen voor deze gevel renovatie. Opzetten steigerwerk, uithakken oude voegen (gezien de 35 jaar ouderdom zeer waarschijnlijk platvol of verdiept gevoegd) en na het voegen ook het met hoge druk reinigen van de gehele gevel en tot slot het hydrofoberen om de gevel voor tenminste 10 jaar weer waterdicht te maken. Vergis u niet in de klus.
Uithakken voegen met kango met hamerbeitel als u het toch perse zelf zil doen. Alleen voegwerk herstellen zal niet tot resultaat leiden dat uw gevel weer waterdicht wordt. Probeer meerdere buren mee te nemen in de gevelrenovatie, want dan kunnen 10 - 20 % kortingen worden gegeven en dat scheelt weer.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2007 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Knip- en snijvoegen bij een 35 jaar oude woning is mogelijk, maar in de praktijk bijzonder onwaarschijnlijk. Daarvoor komen huizen uit de jaren 20 en 30 in beeld.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2007 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

dus echt niet zelf doen

ve
door verwijderd - Apr 7, 2007 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u dat zelf wil doen probeer eens eerst 2 of 3 stenen breed met een slag bijtel die kan je in een boorhamer zetten voeg dan de proef voegen en wacht een af 2 weken of het goed pakt zorg wel dat je het met het juiste matriaal doet probeer eens inlichtingen te krijgen bij een goede bouwmarkt, volgens wat ik er van weet hebben ze dan kant en klare vulling hiervoor maak de uit gehakte gleuf goed stofvrij met water maak in de gleuf wat schuine inkeoingen zodat de vulling houvast heeft smeer de vuling goed stevig in de voeg en maak hem niet te diep.

Succes Valerius

ve
door verwijderd - Apr 8, 2007 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

En even aan Grindweg en andere lezers hoeren = horen.
D'r is geen sprake geweest van: "Waar het hart vol van is........

Immers, ik ben een oude haan zonder kippen; te oud om nog kippen te (willen) hebben.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan u aanraden dit beslist niet zelf te doen. Het is een lastige en als u alleen hieraan werkt ook een zeer langdurige klus (u buren zullen er ook niet vrolijker van worden).
Verder kunt u indien u een professioneel gevel restauratie bedrijf inhuurd garantie krijgen op de degelijkheid van het werk. Altijd handig als de volgende winter uw voegen er weer uitvallen (wat zeker zeer makkelijk gebeuren kan indien u onkundig bent met betrekking tot de verschillende poreusheden en hardheden van stenen en voegmortel samenstellingen)... geef maar liever uw geld uit, u kunt er een flinke nachtmerrie mee uitsparen.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben net een offerte aangevraagd bij een bedrijf die hier in gespecialiceerd is. In ons vorige huis hebben we de voegen ook vervangen. Het is een rotkwarwei. Stoffig. Lawaai. Op een ladder kan het niet dus je hebt al een steiger nodig.

Vergeet trouwens niet dat je in sommige gemeentes een vergunning nodig heb!!!!

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
beste mensen,

helaas geen hoopvolle antwoorden voor een doe-het-zelf actie. Ik ben niet iemand die iets gauw uitbesteed, maar als ik het zo hoor (of hoer...) dan zit er niet veel anders op dan een paar offertes te vragen.

In ieder geval vriendelijk dank voor de reacties

Henry

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo henry een verstandig besluit.ik doe ook graag veel zelf maar tja soms moet je wel. veel succes

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het vorig jaar laten doen, 32 euro per vierkante meter.

Het was binnen drie dagen klaar voor 65 vierkante meter.

Ze hebben het eerst uit gehakt met een beitel (speciale gekartelde beitel) op een lucht compressor, daarna de gevel gereinigd met hogedrukreiniger, daarna weer ingevoegd.

Voor dat geld zou ik er niet zelf aan beginnen.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2007 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een normaal all-in tarief met korting van 10% voor meerdere woningen die tegelijk worden gedaan bij een gekwalificeerd gevelreinigingsbedrijf kost u circa 40 euro per m2. Daarin zit ondermeer het mechanisch uithakken van de voegen, daarna reinigen met hoge druk, daarna het sorbo reinigen van stenen, zonodig vervangen van beschadigde stenen, daarna het opnieuw voegen (doorgaans platvol) en na voldoende drogen circa 3 - 4 weken later wordt de gevel gehydrofobeerd. Voor uitvoering is opzetten van steigerwerk nodig en afplakken van de ramen met folie en beschermen van de kozijnen met hardboard platen. Voor tenminste 10 jaar is de waterdichtheid van de gevel gewaarborgd. Tijdens reinigen van de gevel met hoge druk zijn de voegen er niet meer en om die reden kan enig water doordringen naar binnen. Voor die voorzienbare schade is het bedrijf niet aansprakelijk.