ph
door phstolk@home.nl Apr 14, 2020 om 12:22
Vakantie & reizen

Annuleren zomervakantie ivm corona

Ik heb bij de Ohra een kortlopende annuleringsvrzekering afgesloten voor mijn zomervakantie van 17 juni t/m 4 juli. Het is een vakantie bij FranceComfort op park Village de Montmarsis. We hebben een huisje gehuurd. De totale reissom is € 1138,70 We kunnen annuleren tegen 40% kosten tot 42 dagen voor aanvang vakantie dus moeten we voor 4 mei annuleren als we dat zouden willen. Ik kan mijn geld niet via FranceComfort terug krijgen maar we kunnen de vakantie wel doorschuiven naar dezelfde periode in 2021 tegen betaling van 10% van de reissom. Maar dat willen we niet, want ik ben dan met pensioen en heb dan geen auto meer tot mijn beschikking.
Ik wil een beroep doen op de annuleringsverzekering van Ohra (afgesloten op 13 november 2019) maar ze zeggen dat het hele corona gebeuren geen recht geeft op teruggave. En dit terwijl de Franse overheid heeft besloten tot juli alles dicht te houden. In polisvoorwaarden van Ohra staat: "de schade moet altijd plotseling en onvoorzien zijn veroorzaakt of ontstaan door een GEBEURTENIS die u niet kon voorzien toen u deze verzekering afsloot"
Ik heb de verzekering op 13 november 2019 afgesloten.
Wat is de oplossing?

2047 11 Rapporteer

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Apr 14, 2020 om 12:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Door laten gaan en een auto huren of een ander vervoermiddel?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2020 om 12:26
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk naar deze regeling m.b.t. geschillen: https://www.verzekeraars.nl/branche/klachten-en-tuchtrecht Zoals ik het lees houdt men zich niet aan d polisvoorwaarde (citaat) de schade moet altijd plotseling en onvoorzien zijn veroorzaakt of ontstaan door een GEBEURTENIS die u niet kon voorzien toen u deze verzekering afsloot"  De Covid19 problematiek is een gebeurtenis die u niet vooraf kon weten.

Ik inmiddels zie ook nog deze voorwaarde: 5. u kunt niet met uw eigen motorrijtuig naar uw reisbestemming door brand, diefstal, explosie, aanrijding of een  ander van buiten komend onheil. Maar alleen als dit gebeurt binnen 30 dagen vóór de vertrekdatum. Of als  dat later is, vanaf de ingangsdatum van deze verzekering;  Ik sluit niet uit dat men zich daarop beroept, u annuleert meer dan 30 dagen voor vertrekdatum!

panter22
door panter22 Apr 14, 2020 om 12:44
6599 Antwoorden / Vragen

OHRA

Een negatief reisadvies is geen geldige reden om je annuleringsverzekering in te schakelen. Als je je vakantie wil annuleren vanwege het coronavirus, neem dan contact op met je reisorganisatie.

Lees meer op de website van OHRA.
https://www.independer.nl/reisverzekering/info/annuleringsverzekering/corona-virus#ohra

Tr
door Trostomaat Apr 14, 2020 om 18:07
239 Antwoorden / Vragen

'Met pensioen gaan' is volgens heremietkreeft een 'van buiten komend onheil'?

Tr
door Trostomaat Apr 14, 2020 om 18:35
239 Antwoorden / Vragen

'de schade moet altijd plotseling en onvoorzien zijn veroorzaakt of ontstaan door een GEBEURTENIS die u niet kon voorzien toen u deze verzekering afsloot'

Dit is geen 'polisvoorwaarde'.
Wat er staat is een minimale eis waaraan voldaan moet zijn om recht te hebben op een vergoeding.
Als het niet aan deze eis voldoet, heb je sowieso nergens recht op.

Dat is iets anders dan de draai de heremietkreeft eraan geeft (waarschijnlijk zonder de voorwaarden gelezen te hebben).

ne
door neodutchio - Apr 14, 2020 om 12:29
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Als tot juli alles dicht is zal de vakantie dus geannuleerd gaan worden voor de vakantie aanbieder. Waarom wilt u zelf dan annuleren?

panter22
door panter22 - Apr 14, 2020 om 12:39
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk onder: Ik heb een vakantie gepland.
Je krijgt geen vergoeding vanwege het coronavirus, wat er ook staat in de verzekeringsvoorwaarden.
Corona is geen onvoorziene gebeurtenis meer.
Je hebt de keus, zelf annuleren of volgend jaar gaan.
https://www.ohra.nl/zorgverzekering/vragen-coronavirus.jsp

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 14, 2020 om 14:04
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, het gaat hier om een annuleringsverzekering en niet over een zorgverzekering.

OHRA geeft aan dat annuleren op basis van de annulerinspolis niet eerder dan 30 dagen voor geplande verrtek datum dient te geschieden om voor uitkering in aanmerking te komen.

En of Corona wel of niet gezien kan worden als een onvoorziene gebeurtenis is per saldo aan een rechter om te bepalen en niet aan een verzekeraar.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2020 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Die 30 dagen hebben betrekking op het annuleren wegens uitval van een vervoermiddel. De Ts heeft geen uitval van een vervoermiddel, als hij stopt met werken, moet hij zijn auto inleveren. En dat is geen grond om te annuleren. En blijkbaar doet hij het dan de rest van zijn leven ook zonder.
Maar hij kan dan met de trein, of vliegen of een auto huren.

panter22
door panter22 Apr 14, 2020 om 18:08
6599 Antwoorden / Vragen

5. u kunt niet met uw eigen motorrijtuig naar uw reisbestemming door brand, diefstal, explosie, aanrijding of een  ander van buiten komend onheil.
@heremietkreeft, ts heeft geen eigen motorrijtuig.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kiezen of kabelen.

Doorschuiven voor 10% plus kosten autohuur. Of annuleren voor 40%.

edrick3
door edrick3 - Apr 14, 2020 om 15:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik wil een beroep doen op de annuleringsverzekering
Tja, dat kun je nu wel willen, maar dit is - helaas voor jou en anderen - geen grond waarop de annuleringsverzekering uitkeert. Zie ook de site van Ohra:

Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie

Dus... afwachten of zelf die 40% kwijt zijn.

edrick3
door edrick3 - Apr 14, 2020 om 15:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 14, 2020 om 15:39
2084 Antwoorden / Vragen

Dit zie je nu massaal gebeuren, de geboekte vakantie is niet beschikbaar maar in plaats van te annuleren biedt men een alternatief aan. Bij de ANVR gebeurt dat in de vorm van een voucher die, als u die niet wil gebruiken, u uiteindelijk uw geld teruggeeft. Het is de reisorganisatie die moet annuleren als u het alternatief niet accepteert en u uw geld terug moet betalen, de verzekeraars passen er terecht voor om die schade voor hun rekening te nemen.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2020 om 16:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een oplossing: door laten gaan en een auto huren (of met het OV gaan)? Of wachten tot de aanbieder/reisorganisatie annuleert?
Het valt in ieder geval niet onder uw annuleringsverzekering. Dat had u zelf in de voorwaarden en op de website kunnen lezen.

Tr
door Trostomaat - Apr 14, 2020 om 18:31
239 Antwoorden / Vragen

Een annuleringsverzekering is niet bedoeld voor die gevallen waarin u er zelf voor kiest te annuleren.

Kijkend naar de voorwaarden van de kortlopende annuleringsverzekering zoals Ohra die op dit moment aanbiedt, dan moet de conclusie zijn, dat ook zogenaamd 'negatieve reisadviezen' (te herkennen aan oranje of rode kleur op de landkaart) geen grond zijn om de verzekering voor de kosten van annulering te laten opdraaien: u bent hiervoor gewoon niet verzekerd.

Daarnaast is het uitermate dubieus te stellen dat de situatie zoals die nu bestaat ook nog zal gelden medio juni. Dat weten we gewoon niet. Uw opmerking dat 'de Franse overheid heeft besloten tot juli alles dicht te houden' kan ik niet plaatsen. De Franse president heeft gisteren aangekondigd dat de huidige maatregelen in ieder geval tot 10 mei van kracht blijven. Dat er maatregelen zouden zijn die tot juli van kracht zijn, is mij niet bekend.

Tot slot: uw polisvoorwaarden moeten ook u duidelijk maken dat u geen recht heeft op een vergoeding van de zekering mocht u nu zelf besluiten te annuleren. Selectief citeren uit documenten bij de verzekering doet daar niets aan af. Als ergens in die documenten staat dat 'de schade moet altijd plotseling en onvoorzien zijn veroorzaakt of ontstaan door een GEBEURTENIS die u niet kon voorzien toen u deze verzekering afsloot', dan betekent dat niet meer en niet minder dat iets zeker niet gedekt is als het niet aan die voorwaarde voldoet. Het betekent natuurlijk niet dat alles wat u onder deze voorwaarde meent te kunnen scharen automatisch wél gedekt is. (Ook heremietkreeft gaat hiermee in de fout). Wat precies wél gedekt is, blijkt uit de precieze bepalingen in de voorwaarden.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Krijg u corona en wordt u doodziek, dan kunt u annuleren op kosten van de annuleringsverzekering.