peedee
door peedee Jan 24, 2014 om 10:04
Vakantie & reizen

ARKE doet een "Easyjetje"

"Vanaf 1 april 2014 is bij ARKE uw ruimbagage niet langer in de reissom inbegrepen." Een simpel zinnetje op de website.

Het betekent dat u vanaf 1 april 2014 bij iedere vliegreis 5 euro per persoon betaalt voor uw koffers tot max. 20 kg. Enkele reis.

Bijvoorbeeld: een gezin van 5 personen betaald daardoor algauw 50 euro meer.

Bij een boeking op de website toont ARKE deze kosten niet direct. Het zijn daardoor verborgen kosten die pas later zichtbaar worden.

Dat is raar en klantONvriendelijk. ARKE gaat hiermee heel hard richting EasyJet of Ryanair. Jammer, want ARKE stond goed bekend.

Het meest ergerlijke aan de handelwijze van ARKE is dat deze verborgen kosten niet duidelijk getoond worden vóór het boeken. Je hebt hierdoor niet direct door wat je precies gaat betalen.

Wat vinden anderen van dit soort flauwe praktijken?

890 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

pi
door pieterwolters - Jan 24, 2014 om 10:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Op zich is het principe van betalen voor wat je gebruikt prima. Je kunt het ook omdraaien: waarom zou iemand zonder ruimbagage moeten betalen voor ruimbagage?

jpm
door jpm - Jan 24, 2014 om 10:39
820 Antwoorden / 28 Vragen
0

Verborgen kosten declareren mag niet, dus het is gewoon hartstikke fout. Men moet duidelijk zijn voordat de boeking wordt afgerond, zodat de klant weet wat deze in totaal kwijt is.

pi
door pieterwolters - Jan 24, 2014 om 14:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Er staat duidelijk dat alleen handbagage inclusief is en de uiteindelijke kosten zijn duidelijk ruim voor de betaling. Zo fout zijn ze dus niet.

Jonne11
door Jonne11 - Jan 24, 2014 om 16:12
87 Antwoorden / 15 Vragen
0

Hoi,

Je schrijft:
"Bij een boeking op de website toont ARKE deze kosten niet direct. Het zijn daardoor verborgen kosten die pas later zichtbaar worden."

Dat klopt niet, het wordt duidelijk aangegeven op het moment dat je een bepaalde reis gaat boeken. Heb het namelijk een paar weken geleden zelf gedaan, en zag het meteen staan.

Maar ik geloof niet dat het alleen bij Arke is, alle maatschappijen gaan dit invoeren of hebben het al ingevoerd.
Ik moet ook zeggen, ik vind het toch wel weer geldklopperij, je zou verwachten dat als je een vakantie met vliegtuig boekt, dat je dan ook een koffer mee mag nemen die bij de prijs is inbegrepen.
Maar ja, iedereen wil wat verdienen en zij doen het op deze manier.

wi
door wimmers - Jan 25, 2014 om 22:36
47 Antwoorden / 8 Vragen
0

Goedenavond

Het zijn niet alleen Easyjet en Ryanair waarbij je apart voor je ruimbagage moet betalen Transavia doet er ook aan mee.
Daar betaal je een euro per kilo voor de heen en de terugvlucht.

4h
door 4henri4 - Mar 1, 2014 om 19:05
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nou dat is nog niets... Je hebt dan nog keuze om alleen handbagage mee te nemen.
Wat ik erger vindt is dit..... Ik ga met vrienden naar Cuba... Ik keek al beetje wat de kosten waren.
Wat mij opvalt is dat je een lot uit de loterij moet hebben...
Bij het boeken moet je ontzettend goed uitkijken wat je bij moet betalen om te zitten.. Te zitten??????
Ja te zitten!!!!! Bij het boeken van mij zag ik dat ik 10 euro moest betalen voor econemy klasse en 20 voor comfort.
Doe dan maar die van 20... Wat ik 2 dagen later zag vond ik onbegrijpelijk... Econemy moest op de heen weg 50 euro worden betaald... Maar wat zag ik bj comfort heenweg 100 euro en terug weg 300 euro... Dus eenzelfde stoel koste ineens 280 euro meer.... Het is erger dan de beurs om bij arke te moeten boeken..

zoekster
door zoekster - Mar 1, 2014 om 19:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Zijn er dan ook staan plaatsen?

br
door braaikip - Jun 15, 2014 om 11:17
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Welliswaar een oud draadje, maar toch reageer ik er nog even op.

Uiteraard zijn het verborgen kosten voor iemand die een "compleet verzorgde vakantie" bij Arke boekt. Alsof je zonder koffer een rondreis van 4 weken gaat maken door Mexico, Belize en Guatemala bijvoorbeeld. (Ik zou niet eens mee WILLEN als er met dan mensen mee zouden reizen met slechts een paar onderbroeken en sokken in de handbagage!).

En je mag er toch van uit gaan dat je tijdens die rondreis niet ook nog door de buschauffeur wordt geattendeerd op het apart bijbetalen van uw koffer zodra u die in het bagageruim van de bus zet. Ik vind dat niet echt afwijkend van wat Arke doet eerlijk gezegd.

Kijk, iemand die tickets heeft geboekt bij Arkefly (zonder vakantie of wat dan ook) kan weten dat vliegtuigmaatschappijen tegenwoordig deze anti-service gebruiken en kan ervoor kiezen met een andere maatschappij te vliegen. In dat geval heeft Pieterwolters gelijk.

Maar daar gaat het hier niet om. Arke kan de kosten voor stoelreservering en bagage gewoon doorberekenen in de "totaalprijs" net als de administratiekosten. En als Arke transparant wil zijn dan zullen deze kosten altijd zichtbaar moeten zijn als totaal geldbedrag al op het moment dat je aan reizen aan het bekijken bent.

Wat ik nog erger vind is het betalen voor de stoelreservering. Als je er zeker van wil zijn dat je als gezin naast elkaar zit dat je dan ook nog 5 euro p.p. p.vlucht bij moet betalen. Sowieso een bezopen iets, je neemt werk uit handen voor de maatschappij door online in te boeken (vandaar dat je tegenwoordig bij KLM bijv. je koffers in een automaat kan gooien en direct door kan lopen zonder dat er een dame achter een loket met u is bezig geweest, dat is natuurlijk stukken voordeliger voor KLM... niet dat u het merkt in de ticketprijs natuurlijk, maar bij KLM kan je dan nog wél gratis reserveren!).

Stelt u het zich eens voor, u belt een restaurant om een tafeltje te reserveren voor 4 personen en de ober zegt: "reserveert u gewoon een tafeltje of wilt u ook daadwerkelijk bij elkaar zitten? In dat geval kunt u beter de stoelen die bij dat tafeltje horen alvast reserveren meneer, dat kost echter wel 5 euro per stoel".

Het laatste geval vinden we (hopelijk) allemaal volstrekt belachelijk, maar als een vliegtuigmaatschappij het doet is het anno 2014... "normaal"?

pi
door pieterwolters - Jun 15, 2014 om 21:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is wel makkelijk om stoelen bezet te krijgen als de maatschappij het willekeurig kan toekennen. Stel dat je een vliegtuig wilt vullen met standaardgezinnen van 4 personen die allemaal op dezelfde rij willen zitten. Dan houdt je per rij 2 stoelen over waar niemand wil zitten. Door de prijsdifferentiatie wordt het veel makkelijker. Er zijn immers altijd mensen die het prima vinden om niet naast elkaar te zitten zodat je daarmee alle losse stoelen kunt vullen. Ze hadden het ook om kunnen draaien: standaard stoelkeuze en bij een toegewezen plaats korting. Effectief is het hetzelfde.

br
door braaikip - Jun 16, 2014 om 15:00
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Lijkt me niet dat in de afgelopen 50 jaar burgerluchtvaart de indeling van vliegtuigen een groot probleem was Pieter. Snap het losse stoelenprobleem niet zo, er zijn voldoende alleenreizigers, stelletjes en een standaard gezin zal in 2014 eerder uit 3 dan uit 4 mensen bestaan. Bovendien is de stoelindeling niet altijd 2-2-2 maar zijn er diverse variaties in een Dreamliner of MD11 zit je 3-3-3 en in een Embraer zit je 2-2 om maar wat voorbeelden te geven.

Wat wel een groot probleem voor de bestaande luchtvaartmaatschappijen werd zijn de prijsvechters die modulair te werk gaan en voor elk dingetje apart laten betalen. Als je daarmee wilt concurreren als luchtvaartmaatschappij is dat prima, maar dat betekent niet dat je die werkwijze automatisch moet doorvoeren in het aanbieden van reizen, want waar houdt het op? Dan is het voorbeeld dat ik eerder gaf van het betalen voor je ruimbagage in de bus die je rond rijdt op vakantie of voor het betalen bij reserveren voor een tafeltje in het restaurant niet eens een gekke gedachte.

Een reisbureau biedt zoals het woord al zegt reizen aan. Als ik een aantal weken op reis ga, ga ik er niet van uit dat er van mij verwacht wordt dat ik al mijn bagage in een handbagage tas van maximaal 50x40x20cm prop. En ik ga er ook niet van uit dat ik moet bijbetalen als we als gezin bij elkaar in de buurt willen zitten (wat ook gewoon handig is als je tassen verdeelt of een klein kind hebt, etc.)

Al die standaard dingen worden tegenwoordig opnieuw aangeboden maar dan onder de noemer "extra service" en dat zijn bovengenoemde dingen niet. Extra service is draadloos internet aan boord, een maaltijd tijdens een korte vlucht, onbeperkt drankaanbod, extra beenruimte, etc. En voor service mag betaald worden, ik ben de laatste die daar tegenin zou gaan. Maar in hoeverre bereken je kosten door in de kostprijs en in hoeverre koppel je ze helemaal los van een reis?

Ik geef mijn reis maar als voorbeeld (wij vertrekken deze week dus voor die rondreis in Mexico, Guatemala en Belize). De totale prijs voor die reis was 5963 euro. Naast boekingskosten en kosten voor het Calamiteitenfonds ken ik een prijs per persoon maar ik zou niet weten hoe die prijs is opgebouwd en eerlijk gezegd interesseert dat me ook niet. Dus waarom zit de additionele 60 euro voor de koffers en het reserveren niet in die prijs al doorberekend? Of denkt u dat die paar tientjes me zouden weerhouden om die reis te boeken?

En uiteraard, als je alleen op zoek zou zijn naar vliegtickets ga je onderling vergelijken en dan is het begrijpelijk dat veel maatschappijen er tegenwoordig voor kiezen om geen appels met peren te laten vergelijken en de systemen aanpassen op de succesvolle systemen van de prijsvechters.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mi
Michael Smeer - May 6, 2024 om 00:16
Huishouden & energie

Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?

Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel  een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer

Quirine van Steijn
Quirine van Steijn - Oct 4, 2023 om 13:50
Geldzaken & recht

Boete betalen bij abbostop

Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e ... Lees meer

Gr
Grekoki - May 3, 2024 om 09:47
Computers & telefonie

Welke smartfone maakt mooie foto's?

Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer