yo
door yoyo May 31, 2012 om 14:25
Vakantie & reizen

Blaaspijpjes

M.i.v. 1 juli as moet je 2 alcohol blaaspijpjes in je auto hebben als je op vakantie gaat naar Frankrijk. Hoe kom ik aan die blaaspijpjes? Verkoopt de ANWB deze al?

23042 41 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 31, 2012 om 14:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Tester bestellen
Een setje van twee goedgekeurde (wegwerp) alcoholtesters kunt u bij de KNAC bestellen door overmaking van 6,50 euro (incl. verzendkosten) op girorekening 2078492 o.v.v. “alcoholtester”. Bij bestelling graag uw lidmaatschapsnummer vermelden. U kunt de alcoholtesters ook in de KNAC Shop bestellen.

klik hier

De verplichte ethylotest ook wel de blaaspijp is te verkrijgen bij: www.alcoholcontrole.nl of bij www.alcoholtester.nl.

Ik weet niet of deze ook bij de ANWB te bestellen is.

jo
door jorisw - May 31, 2012 om 15:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De pompstations (en waarschijnlijk ook wel de andere winkels) net over de grens in Frankrijk verkopen ze ook.

tenormin
door tenormin - May 31, 2012 om 15:13
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Dag yoyo, lees dat je ze ook via de BOVAG kan krijgen. Ook las ik dat het inderdaad verplicht is maar de de officieële datum per 1 november 2012 ingaat. In Juni schijnen ze volop de pijpjes te kunnen verkopen dus dat zou morgen al het geval moeten zijn. Blaas ze!

vladja
door vladja - May 31, 2012 om 15:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 31 mei 2012, 15:13]Dag yoyo, lees dat je ze ook via de BOVAG kan krijgen. Ook las ik dat het inderdaad verplicht is maar de de officieële datum per 1 november 2012 ingaat. In Juni schijnen ze volop de pijpjes te kunnen verkopen dus dat zou morgen al het geval moeten zijn. Blaas ze!

Betaal jij alle bekeuringen van de mensen, die op deze volledig foute informatie afgaan? Een beetje snuffelen met google is heel gevaarlijk!

Je kunt beter de redactie verzoeken, deze reactie te verwijderen.

Vladja

vladja
door vladja - May 31, 2012 om 15:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Info van de AMWB.... Eveneens te lezen op de site van KNAC...

In Frankrijk moet vanaf 1 juli een alcoholtest (éthylotest) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.

Vladja

vladja
door vladja - May 31, 2012 om 15:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

AMWB = ANWB

edrick3
door edrick3 - May 31, 2012 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@vladja,

Foutje van de ambassade: gisteren (1 maart 2012) meldde de NKC op gezag van de Franse ambassade dat een aantal nieuwe verkeersregels alleen voor Franse automobilisten zouden gelden. Vandaag (2 maart) liet de ambassade weten verkeerde informatie te hebben verstrekt. Ook buitenlanders moeten vanaf 1 juli twee blaaspijpjes bij zich hebben. Vanaf november wordt er beboet.
Dit staat ook op andere sites.
Dat is wat tenormin bedoelt.

De blaaspijpjes zijn bedoeld om te kunnen controleren of het alcoholpromillage de toegestane hoeveelheid (0,5 promille) niet overschrijdt. Het gebruik van de pijpjes is echter niet verplicht. Wie de testers niet bij zich heeft riskeert een boete van 11 euro.
Er is nog wel een probleem: voorlopig is er nog geen lijst met erkende ademtests omdat de overheid nog volop bezig is met het uitwerken van richtlijnen. Hoe je als buitenlander aan zo'n test moet komen is ook niet duidelijk. Wel brengt de Automobile Club zelf alvast een test op de markt: het blaaspijpje met zakje voor eenmalig gebruik gaat 1 euro kosten.
(Bron: puuropreis)

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - May 31, 2012 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@vladja en tenormin,

Ter aanvulling:
tenormin schrijft: Ook las ik dat het inderdaad verplicht is maar de de officiële datum per 1 november 2012 ingaat.

En dat is inderdaad verwarrend en onjuist!

tenormin
door tenormin - May 31, 2012 om 15:52
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 31 mei 2012, 15:48]AMWB = ANWB

Je had niet eens je foutje hoeven te herstellen: ook dát doet de correctiemachine zelf met zulke bekende namen.

yo
door yoyo - May 31, 2012 om 15:56
19 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden. Maar Tenormin, het gaat zelfs in juni al in. Ook dat je een 2e bril bij je moet hebben, een ehbo kist en je mag wel bv een tom-tom in je auto hebben maar deze mag geen radarfunctie hebben. Dus deze mag je niet vertellen waar de flitspalen staan. In augustus zal op bovenstaande streng worden gecontroleerd.

tenormin
door tenormin - May 31, 2012 om 15:58
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, edrick3, dat is wat ik verkeerd schreef maar wel bedoelde: gaat in op 1 juli, maar zal echte boete in november ingaan. Overigens: ik las dat de boete €17,00 was. (Zal zijn).

yo
door yoyo - May 31, 2012 om 16:02
19 Antwoorden / 9 Vragen

dan zijn de meningen blijkbaar verdeeld. Nou ja, het feit blijft bestaan dat je er 2 van in je auto moet hebben en je kan ze goedkoper kopen in Frankfrijk zelf bij Leklerck of Tabac. Kosten daar 1 euro, resp. 1.50.

rapil
door rapil - May 31, 2012 om 16:04
433 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig behoed vladja vele mensen voor een boete.

vladja
door vladja - May 31, 2012 om 16:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 31 mei 2012, 15:13]Dag yoyo, lees dat je ze ook via de BOVAG kan krijgen. Ook las ik dat het inderdaad verplicht is maar de de officieële datum per 1 november 2012 ingaat. In Juni schijnen ze volop de pijpjes te kunnen verkopen dus dat zou morgen al het geval moeten zijn. Blaas ze!

[quote=tenormin schreef op donderdag 31 mei 2012, 15:58]Ja, edrick3, dat is wat ik verkeerd schreef maar wel bedoelde: gaat in op 1 juli, maar zal echte boete in november ingaan. Overigens: ik las dat de boete €17,00 was. (Zal zijn).

De officiële datum per 1 november?????? Rare woordkeus dan.

Vladja

tenormin
door tenormin - May 31, 2012 om 16:11
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=yoyo schreef op donderdag 31 mei 2012, 15:56]Bedankt voor alle antwoorden. Maar Tenormin, het gaat zelfs in juni al in. Ook dat je een 2e bril bij je moet hebben, een ehbo kist en je mag wel bv een tom-tom in je auto hebben maar deze mag geen radarfunctie hebben. Dus deze mag je niet vertellen waar de flitspalen staan. In augustus zal op bovenstaande streng worden gecontroleerd.

Tja, heb inmiddels diverse sites gelezen, de één schrijft dit, de andere dat. Heb zelfs gelezen dat ehbo kist en brandblusser niet verplicht zijn. Ook de boetes zijn niet eensluidend: ze hebben het over 11 en 17 euro. Maar als je ze in un Tabac aan gaat schaffen en stel dat je word aangehouden? Dan heb je ze nog niet. Maar goed, zoals ik toch wel overal lees: echte boetes worden pas in november uitgeschreven (en als ik lieg dan geef ik de info de schuld). ;-)

tdehond
door tdehond - May 31, 2012 om 16:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat scheelt enorm in de prijs. Op naar Frankrijk dus om bij de eerste gelegenheid de alcoholtesters aan te schaffen.

Hier op deze site
staat dat het in juli 2012 in gaat.

Alcosense twin pack 0.05% BAC breath alcohol detectors with blow bags. Single use breathalyzer kits with NF certificate for driving in France for french breathalyzer law. French legal requirement from July 2012.

=yoyo schreef op donderdag 31 mei 2012, 16:02: dan zijn de meningen blijkbaar verdeeld. Nou ja, het feit blijft bestaan dat je er 2 van in je auto moet hebben en je kan ze goedkoper kopen in Frankfrijk zelf bij Leklerck of Tabac. Kosten daar 1 euro, resp. 1.50.

yo
door yoyo - May 31, 2012 om 16:26
19 Antwoorden / 9 Vragen

Daarom zou het ook wenselijk zijn als de ANWB ze zou gaan verkopen voor een schappelijk prijsje of misschien wel gratis verstrekken?

tenormin
door tenormin - May 31, 2012 om 16:44
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Zou zelf voor gratis "stemmen" als men het verplicht dit attribuut in de auto te hebben: ik drink geen alcohol en velen met mij, denk ik.

vladja
door vladja - May 31, 2012 om 16:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 31 mei 2012, 16:44]Zou zelf voor gratis "stemmen" als men het verplicht dit attribuut in de auto te hebben: ik drink geen alcohol en velen met mij, denk ik.

Voor niets gaat de zon op en gratis weer onder.

yo
door yoyo - May 31, 2012 om 16:57
19 Antwoorden / 9 Vragen

ha, ha, daar heb je helemaal gelijk in :) Maar om er 6.50 voor te betalen is het andere uiterste....

jo
door jorisw - May 31, 2012 om 17:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=yoyo schreef op donderdag 31 mei 2012, 16:57]ha, ha, daar heb je helemaal gelijk in :) Maar om er 6.50 voor te betalen is het andere uiterste....

Op een reis naar Frankrijk kan die 6,50 er ook nog wel af lijkt me....

jo
door jorisw - May 31, 2012 om 17:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=yoyo schreef op donderdag 31 mei 2012, 16:26]Daarom zou het ook wenselijk zijn als de ANWB ze zou gaan verkopen voor een schappelijk prijsje of misschien wel gratis verstrekken?

En wie zou ze dan moeten betalen als ze gratis worden weggegeven? De ANWB?

tenormin
door tenormin - May 31, 2012 om 17:06
16841 Antwoorden / 108 Vragen
di
door digioma - May 31, 2012 om 22:55
646 Antwoorden / 29 Vragen

Vorige maand in Frankrijk bij de apotheek (Pharmacie in het Frans en er knippert altijd een groen verlicht kruis boven de zaak, dus gemakkelijk te vinden) twee alcoholtesters gekocht voor 1,67 per stuk.
Tip: het oranje of gele veiligheidsvestje moet je in of direct naast de auto aantrekken wanneer je met pech komt te staan. Liefst onder je stoel bewaren en beslist niet de hele kofferbak moeten uitpakken wanneer je ze nodig hebt.

mu
door multigrif - Jun 1, 2012 om 15:34
35 Antwoorden / 0 Vragen

De blaas pijpjes zijn in Frankrijk in elke supermarkt te koop, niet in de kleine buurt
winkeltjes. Ze zitten per twee verpakt en kosten tussen de € 2,20 en € 4.- per setje.
Een ,,Engels"sprekende Franse politie agent vertelde dat je net zoveel buisjes in
de wagen moet hebben als er personen met een geldig rijbewijs in de wagen zitten.
Ik had een foto gemaakt van de verpakking en kon hiermee duidelijk maken wat ik precies zocht. Eerst wist niemand het bestaan er van,maar even later was er een ,,vakkenvuller"die het wel wist en ook waar het lag. Erg bekend zijn ook de Fransen er dus nog niet mee. Vooral bij Feesten en Apresskie kun je contrôle verwachten
en bij aanrijdingen. Succes. Multigrif.

ta
door tamara81 - Jun 1, 2012 om 17:13
11 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Allemaal,

Ik was gisteren toevallig bij de ANWB, en een medewerkster wees mij erop dat de ANWB de blaastest gaat verkopen vanaf 11 juni. Ze gaan € 3,- kosten voor leden en € 3,50 voor niet-leden.
Veel plezier in Frankrijk allemaal!

fp
door fpo - Jun 1, 2012 om 17:20
87 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn blaaspijpjes heb ik gekocht bij Conrad.nl voor 1,99 euro per stuk. Ze worden verpakt mer twee en in ca. 2 dagen in huis, zonder er zelf op uit te moeten gaan.
Bij bestellingen boven de 25 euro is de verzending gratis.

Overigens zal in FR streng gecontroleerd gaan worden, dus heb ze dan in de auto en koop ze niet later ergens, want dan kan die controle al wel eens geweest zijn, met de boete die daaraan vast zit.

En reken erook niet op dat in de eerste de beste winkel over de FR grens meteen blaaspijpjes beschikbaar zijn. In mijn woonomgeving (Zd-Frankrijk) is al vele maanden geen pijpje meer te koop door grote achterstand bij de fabrikant. Daarom heb ik ze zelf maar in NL besteld, bij Conrad dus.

Als laatste waarschuwing: de FR politie gaat expliciet kijken naar de letters NF op de verpakking. Als die er niet op staan, krijg je alsnog die boete. Dus koop geen pijpjes waar niets op staat, want dat zou zonde zijn van je geld en goede bedoelingen.

Veel succes!

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2012 om 17:54
16841 Antwoorden / 108 Vragen

fpo, waar staan die letters NF dan voor. Niet Frankrijk? Nouveau F???

fp
door fpo - Jun 1, 2012 om 18:28
87 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,

Hieronder de verklaring van de letters NF :

NF Environnement

Het NF-keurmerk is een Frans collectief certificatie keurmerk. Het label bevestigt dat het product beantwoordt aan ecologische criteria die gebaseerd zijn op een analyse van de bestaanscyclus van het product. Het is een volledig onafhankelijk label dat wordt toegekend door onafhankelijke organisatie(s) en de Franse overheid.

Fransen zijn nu eenmaal chaufinistisch, dus ze zullen wel degelijk heel goed opletten dat die letters er op vermeld staan. Er zijn al diverse waarschuwingen in omloop van Franse sites, dat je daar scherp op moet toezien wil je alsnog geen boete krijgen!

haarp
door haarp - Jun 1, 2012 om 19:18
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ik dacht dat deze alleen verplicht waren voor inwoners van Frankrijk!?

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2012 om 19:35
16841 Antwoorden / 108 Vragen

fpo, bedankt voor de uitleg. Maar u heeft on-line in Nederland bij Conrad gekocht; staat daar dan ook NF op? Wat ik dan expliciet zou willen weten: geldt dit dan wereldwijd voor alle buitenlanders die in Frankrijk gaan rondrijden? 't Lijkt me toch moeilijk haalbaar dat, als er b.v. Amerikanen op vakantie zijn van deze nieuwe wet op de hoogte zijn. Niet dat U, als Nederlander in Zuid Frankrijk daar iets aan kan doen, ik vraag me gewoon af hoe de Fransen dit alles dan au plein publique wereldkundig zullen (moeten) maken. Sorry, maar dit heeft mijn interesse. Off Topic: woont U in VAR (06) department?

diumenge
door diumenge - Jun 1, 2012 om 19:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De Fransen zullen simpelweg redeneren dat je dat hoort te weten als je daar op vakantie gaat. Voor elk land waar je naar toe gaat hoor je op de hoogte te zijn van de lokale regels.

haarp
door haarp - Jun 1, 2012 om 19:42
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 1 jun 2012, 19:38]De Fransen zullen simpelweg redeneren dat je dat hoort te weten als je daar op vakantie gaat. Voor elk land waar je naar toe gaat hoor je op de hoogte te zijn van de lokale regels.

Idd. net zoals het verplicht hebben van winterbanden in Duitsland.

Als dit niet in media was besproken dan had ik dit nooit geweten. Ik woon niet ver v/d Duitse grens.

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2012 om 19:46
16841 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, daar ben ik het wel mee eens, maar het lijkt me dat het vrij recent van kracht is geworden (vandaar misschien de "echte" boete in okt/nov?). Als men hier al niet weet dat je eigenlijk inentingen zou moeten hebben voor Turkije, daarom vraag ik me af hoe iedereen dit zo snel moet weten. Dat je je moet verdiepen in een land waar je naar toe reist, is duidelijk. Maar tussen je erin verdiepen of vrolijk op vakantie gaan zijn 2 dingen.

diumenge
door diumenge - Jun 1, 2012 om 19:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zeg ook niet dat het realistisch is, alleen dat Frankrijk (of een willekeurig ander land) wel zo zal redeneren. Net als dat je in Nederland geacht wordt de wet te kennen.

Overigens zullen de Amerikanen uit jouw voorbeeld een auto huren en dan zal de verhuurder er wel voor zorgen dat aan alle verplichtingen voldaan wordt.

fp
door fpo - Jun 1, 2012 om 20:06
87 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
Inderdaad is het zo dat buitenlanders niet allemaal op de hoogt zullen zijn van nieuwe regels in FR. Wanneer men dan door de politie wordt aangehouden, zal men een waarschuwing krijgen, plus een verplichting de blaaspijpjes binnen een bepaalde tijd t tonen op het bureau. Dat is natuurlijk knap lastig als je op doorreis bent en in de buurt van de aanhouding geen winkel hebt aangetroffen die de pijpjes veroopt.....
Maar een aantal agenten zal coulant optreden en ondertussen zijn er ook agenten die er een hobby van hebben gemaakt om bekeuringen uit te delen. Die zijn er immers zowat overal.....
Ik woon niet in de VAR (06), want 06 is voor Nice. Ik woon in de bergen van de Verdon. En omdat er veel plattelandswoningen zijn, met winkels ver uit de buurt, is het kopen van die dingen een lastige klus, vooral als de fabrikant al maanden schermt met dat ze de bestellingen niet kunnen bijhouden.
Overigens zijn ze ook in apotheken in FR te koop.

@haarp,
De pijpjes zijn helaas niet alleen voor de FR inwoners verplicht, maar voor iedereen die het land bezoekt.
De reden waarom de p[ijpjes nu verplicht zijn gesteld, is omdat er ontzettend veel ongevallen gebeuren als gevolg van dronkenschap. Dat percentage is hier vele malen hoger dan in NL. Vooral in niet-steedse gebieden rijst het de pan uit.....

vladja
door vladja - Jun 1, 2012 om 20:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tenormin,

Blaaspijpjes zijn wettelijk voorgeschreven en inentingen voor Turkije niet. En dat laatste heeft geen bal met dit onderwerp te maken.

diumenge
door diumenge - Jun 1, 2012 om 20:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe denken ze eigenlijk dat dit gaat helpen tegen het rijden met alcohol?

a_
door a_webman - Jun 30, 2012 om 12:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Buisjes gewoon in Frankrijk bij een benzinestation of bij een supermarkt als ELeclerc kopen, kosten 1 á 1,50 per stuk, gewoon vragen naar éthylotest...

Pharmacie is veel duurder, ook de ANWB denkt een graantje te moeten meepikken.
Overigens gaat de contrôle pas in september in, maar je moet ze wel in je auto hebben.

empyria
door empyria - Jun 30, 2012 om 12:33
504 Antwoorden / 3 Vragen

Zijn motorrijders ook verplicht om zo'n pijpje bij zich te hebben?

jo
door jorisw - Jun 30, 2012 om 12:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 1 jun 2012, 20:18]Hoe denken ze eigenlijk dat dit gaat helpen tegen het rijden met alcohol?

Goeie vraag. Normale mensen gaan sowieso al niet autorijden als ze teveel alcohol op hebben. Daar heb je geen blaastest voor nodig. Als je je niet meer kunt herinneren hoeveel alcohol je op hebt (en daar dus een blaastest voor nodig hebt) hoef je eigenlijk al niet meer achter het stuur te stappen....