ja
door jay52 Sep 9, 2015 om 14:23
Vakantie & reizen

Camping

Zonder dat we wisten wordt er bij ons op de camping gas gelegt, worden we verplicht om de aansluiting zelf aan te sluiten zonder enige vergoeding kan en mag dat
Ik heb geen geld om het aan te laten sluiten wat nu

4867 27 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 9, 2015 om 15:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jay52,

Staat hierover niets in de campingvoorwaarden?
Neem aan dat het leggen van de leidingen door de campinghouder bekostigd wordt en dat je alleen de aansluiting van de camper op het gasnet moet betalen.
.....Ik heb geen geld om het aan te laten sluiten wat nu ....
Zóveel kan dat toch niet kosten? Misschien kun je een betalingsregeling treffen?

Met vr.gr.

ja
door jay52 - Sep 9, 2015 om 15:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoorde net dat ze een brief hebben gestuurd naar de gasten maar ze zijn alvast begonnen terwijl het seizoen nog niet is afgesloten dus er zijn nu al mensen die niet in hun caravan kunnen en wat de kosten zijn zal ik af moeten wachten men zegt dat het rond 1250 € gaat kosten maar ik ben net klaar met straten en moet nu weer alles op zijn kop gaan zetten en dan zeg ik bedankt camping eigenaren

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2015 om 16:03
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Wel een vreemde situatie eerlijk gezegd. De campingeigenaar besluit gaspijpen aan te leggen en dan moeten de mensen met staanplaatsen maar even €1.250,00 ophoesten? Meestal worden a: dit soort zaken overlegd en b: word het staangeld per half/heel jaar wat verhoogd. Wat is de reactie van de overige bewoners? Overigens, los van dit, het is wel wat "fijner" met een gasaansluiting dan met flessen te moeten werken, dat dan wel weer.

ja
door jay52 - Sep 9, 2015 om 16:20
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:03]Wel een vreemde situatie eerlijk gezegd. De campingeigenaar besluit gaspijpen aan te leggen en dan moeten de mensen met staanplaatsen maar even €1.250,00 ophoesten? Meestal worden a: dit soort zaken overlegd en b: word het staangeld per half/heel jaar wat verhoogd. Wat is de reactie van de overige bewoners? Overigens, los van dit, het is wel wat "fijner" met een gasaansluiting dan met flessen te moeten werken, dat dan wel weer.

ja
door jay52 - Sep 9, 2015 om 16:27
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:03]Wel een vreemde situatie eerlijk gezegd. De campingeigenaar besluit gaspijpen aan te leggen en dan moeten de mensen met staanplaatsen maar even €1.250,00 ophoesten? Meestal worden a: dit soort zaken overlegd en b: word het staangeld per half/heel jaar wat verhoogd. Wat is de reactie van de overige bewoners? Overigens, los van dit, het is wel wat "fijner" met een gasaansluiting dan met flessen te moeten werken, dat dan wel weer.

Ja je hebt gelijk dat het geen gesleur meer is met gasflessen
Maar toch vreemd dat alles gebeurt zonder overleg met de klanten maar eerst beginnen en dan zeggen ja de brieven zijn onderweg
Ik denk dat ik het maar af moet wachten want alles wordt tot nu toe gedaan door niet gecertificeerde mensen maar het is nu alleen maar gele buizen legen en het aansluiten zullen we moeten afwachten wie dat ga doen

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2015 om 16:41
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jay52 schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:27]

Ik denk dat ik het maar af moet wachten want alles wordt tot nu toe gedaan door niet gecertificeerde mensen maar het is nu alleen maar gele buizen legen en het aansluiten zullen we moeten afwachten wie dat ga doen

Dat is dan "wel bij de wilde beesten af". Zou toch maar eens een gesprek aangaan met de campingeigenaar; hij zal wel moeten werken met professionals, zeker waar het gas betreft.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die gele buizen leggen, zal wel door grondwerkers gebeuren. En dat zullen wel professionele grondwerkers zijn.

En hoe weet u dat ze niet gecertificeerd zijn? Dat ze nu vast het grondwerk doen, is ook logisch gezien de weersomstandigheden.

Bij een commerciële camping ben je gewoon aan de "heidenen" overgeleverd. Het is slikken of stikken.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u nu een gaststel op butaan hebt, is dat straks niet geschikt voor aardgas.

ja
door jay52 - Sep 9, 2015 om 16:54
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:50]Die gele buizen leggen, zal wel door grondwerkers gebeuren. En dat zullen wel professionele grondwerkers zijn.

En hoe weet u dat ze niet gecertificeerd zijn? Dat ze nu vast het grondwerk doen, is ook logisch gezien de weersomstandigheden.

Bij een commerciële camping ben je gewoon aan de "heidenen" overgeleverd. Het is slikken of stikken.

De gene die de leidingen leggen zijn de beheerder en zijn assistent en zijn zeker geen professionels

ja
door jay52 - Sep 9, 2015 om 16:55
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:51]Maar als u nu een gaststel op butaan hebt, is dat straks niet geschikt voor aardgas.

Het is geen aardgas wat men gaat leggen maar butaan

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, dan kunt u dus uw spullen blijven gebruiken. Maar om een sleuf te graven en daarin een pijp te leggen, hoef je echt niet zoveel te kunnen hoor.;-))

edrick3
door edrick3 - Sep 9, 2015 om 17:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=jay52 schreef op woensdag 9 sep 2015, 16:54]

De gene die de leidingen leggen zijn de beheerder en zijn assistent en zijn zeker geen professionels

Lijkt me dan een linke zaak.
Is er een vergunning verleend.
Wordt er gecontroleerd (brandweer o.i.d.)
Informeer eens bij de Gemeente.
Met gas kun je niet voorzichtig genoeg zijn!

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het spul gereed is, zal het beslist eerst afgeperst worden.

ja
door jay52 - Sep 9, 2015 om 18:04
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of er een vergunning is afgegeven en ik hoop wel dat er iemand de zaak afperst want ja het is en blijf gevaarlijk ben zelf ooit eens loodgieter geweest maar zal zelf niks aan het gas Coenraad heb je speciale gereedschappen voor nodig

edrick3
door edrick3 - Sep 9, 2015 om 18:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 9 sep 2015, 17:52]Als het spul gereed is, zal het beslist eerst afgeperst worden.

Ik help je het hopen.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jay52 schreef op woensdag 9 sep 2015, 18:04]Ik weet niet of er een vergunning is afgegeven en ik hoop wel dat er iemand de zaak afperst want ja het is en blijf gevaarlijk ben zelf ooit eens loodgieter geweest maar zal zelf niks aan het gas Coenraad heb je speciale gereedschappen voor nodig

Daar heb je dan ook gasfitters voor. Maar houd het eens in de gaten.

ja
door jay52 - Sep 9, 2015 om 18:52
9 Antwoorden / 1 Vragen

Zal ik zeker doen zal echt alles in de gaten houden

wi
door wimkep - Sep 11, 2015 om 13:53
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe het bij butaan op propaanleidingen. Geregeld is weet ik niet, maar bij de aanleg van aardgasleidingen morgen de leidingen uitsluitend gelegd worden door een persoon met minimaal het certificaat 'buizenlegger'
De hoofdleiding beproeven op sterkte en dichtheid, dient te gebeuren door een gecertificeerd AVP HL( all round vakman hoofdleidingen). Het aansluiten van de percelen op een gasvoerende HL en het in gebruik nemen van de leiding mag alleen gebeuren door een gecertificeerd AVP Aansluitleidingen.

1paul
door 1paul - Sep 11, 2015 om 14:16
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als ik u was zou ik eens informeren bij de gemeente of er wel een vergunning is afgegeven EN onder welke voorwaarden, buiten dat, men legt een hoofdnet aan om gas te distribueren, dat is iets anders dan een aftakking voor een camper, dat u hier apart voor moet betalen is normaal in dit geval, het is immers een priveterrein...

de campingeigenaar zorgt voor het hoofdnet en u bent vrij om uw camper hierop wel of niet aan te (laten) sluiten...

snap de campingeigenaar wel, zeker als er vraag naar is geweest, hij kan zo gas leveren met een toeslag hierop om zijn eigen kosten te dekken en eventueel leveringskosten erbij optellen, als genoeg mensen meedoen is het voor hem een win-win situatie...

ro
door ron530 - Sep 11, 2015 om 14:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voor bestaande huurders van een campingplaats zal er toch een keuze moeten zijn om wel of niet op het gasnet aangesloten te worden. Wat ik wel vreemd vind is dat de aanleg zonder de huurders te informeren in gang is gezet maar een brief over de vernieuwing wordt helaas niet vaak gelezen.

ja
door jay52 - Sep 11, 2015 om 15:19
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 11 sep 2015, 14:30]Voor bestaande huurders van een campingplaats zal er toch een keuze moeten zijn om wel of niet op het gasnet aangesloten te worden. Wat ik wel vreemd vind is dat de aanleg zonder de huurders te informeren in gang is gezet maar een brief over de vernieuwing wordt helaas niet vaak gelezen.

Volgens zeggen is er nu een brief onderweg maar dat is al weer 3 dagen geleden dus we wachten af

wimmi20
door wimmi20 - Sep 11, 2015 om 16:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het gasnetwerk dat wordt aangelegd s niet voor butaan, het is voor propaan.
Een grote buffertank wordt gevuld met propaangas.
Hier brandt uw butaan gasstel ook goed op.
Propaan gas brandt zelfs iets heter.
Bij boerderijen zie je vaak zo'n zilverkleurige tank met propaangas.
Propaangas heeft een hoger bevriespunt, o.a. daarom wordt voor een buitentank propaan gebruikt..
Propaan is ook autogas, LPG.
Is een gasfles blauw dan is het butaan, en zilver betekent propaan.

Werkzaamheden bij aanleg van zo'n propaan netwerk mogen uitsluitend worden uitgevoerd door personeel met een certificaat propaangas aanleg.
Ik zou maar eens klagen bij de brandweer of de arbeidsinspectie.

audb
door audb - Sep 11, 2015 om 17:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Jaren geleden wou mijn ouders op een camping gaan staan in het Harde (GDL) en daar hadden ze al aardgas.
Nou heb ik het nog steeds over de jaren '70 en daar bleek het staangeld al zo fl.3000,- en dan moest je ook nog eens zelf het gas laten aansluiten en het verbruik zelf betalen.
Ik denk dat als je het nu gaat omrekenen dat je minimaal € 5000,- pj jaar daar moet betalen dus echt nieuw is het aanleggen van gas niet maar €1250,- voor het aanleggen? wat gebeurt er dan als je naar een andere camping gaat moeten de nieuwe camping gasten dan ook weer €1250,- betalen of krijgt u dat geld dan weer terug vraag ik me af.
En ja het is heel normaal om na een hoofd seizoen werkzaam heden te gaan verrichten vooral als het grond werk is omdat de kans op nachtvorst dan nog beperkt is en mensen soms ook met kerst en oud en nieuw naar de camping gaan.
En wie weet mag u dan ook het hele jaar door op de camping verblijven

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2015 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts weet nog helemaal niets over de gang van zaken en ook niet wat het gaat kosten.

Hij heeft alles nog van horen zeggen.

ja
door jay52 - Sep 11, 2015 om 19:08
9 Antwoorden / 1 Vragen

We wachten nu op een brief waar alles wordt uitgelegd als het goed is dus we wachten af wat er in staat
En wel zullen zien hoe het verder gaat met het aanleggen ,er worden nu slangen gelegd zonder lassen dus dat zal geen probleem op leveren en we wachten af wie het verder aansluit

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 14, 2015 om 03:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 11 sep 2015, 16:00]Het gasnetwerk dat wordt aangelegd s niet voor butaan, het is voor propaan.
Een grote buffertank wordt gevuld met propaangas.
Hier brandt uw butaan gasstel ook goed op.
Propaan gas brandt zelfs iets heter.
Bij boerderijen zie je vaak zo'n zilverkleurige tank met propaangas.
Propaangas heeft een hoger bevriespunt, o.a. daarom wordt voor een buitentank propaan gebruikt..
Propaan is ook autogas, LPG.
Is een gasfles blauw dan is het butaan, en zilver betekent propaan.

Butaan- brandt beter dan propaangas, omdat de calorische waarde (c.w.) aanmerkelijk hoger is van butaangas. 123Mj/m³ tegen 95Mj/m³.
Bij bedrijven zijn de grote gastanks vaak wit. Ze zijn afgeperst op 35 Bar en het maakt dus niet uit waarmee ze gevuld worden.
Afhankelijk van de tijd van het jaar varieert de samenstelling van het vloeibare gas. B.v. bij LPG 's winters meer propaan- dan butaangas, omdat het gaspunt van butaangas -8°C. en van propaangas -42°C. is.
In Frankrijk en Spanje wordt meer butaan- dan propaangas getankt en daar kun je meer km. rijden op gas dan hier, om over Zweden maar niet te spreken: hoofdzakelijk propaangas.
C.w. van LPG is normaal 93,6Mj/m³, dus daar zit nog wat gas bij in met lagere c.w. in (methaan? =36j/m³).

In diverse landen zijn de butaangasflessen oranje, met een bajonet topaansluiting.

Hopelijk heb ik hiermee je info wat ge-updated.

Hardware ERror MAN.

Werkzaamheden bij aanleg van zo'n propaan netwerk mogen uitsluitend worden uitgevoerd door personeel met een certificaat propaangas aanleg.
Ik zou maar eens klagen bij de brandweer of de arbeidsinspectie.

jo
door jolly09 - Sep 30, 2015 om 21:26
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons op de camping hebben ze dit 5 jaar geleden ook gedaan. Ook wij hadden geen keus of we dit nu wilden of niet. Als de vereniging voor kampeerders akkoord heeft gegeven zit je eraan vast. Het enige wat je kunt doen is je spullen pakken en weggaan. Wij moesten ook 1250 euro betalen, maar dit was ook inclusief het vernieuwen van de elektra. Wij zijn ook gelijk een stuk omhoog gegaan in de jaarplaatsprijs, want nu is onze plaats een luxere plaats geworden dan dat hij was. Ook dit scheelt bij ons 150 euro per jaar.