fa
door faou Apr 19, 2018 om 20:41
Vakantie & reizen

Vertraging vlucht TUI

Op 24 maart  heb ik gevlogen met TUIFly van Dakar naar Amsterdam onder vluchtnummer  OR458.

Deze vlucht die om 8:10 op Schiphol  had moeten landen, is uiteindelijk tot  14.45  aankomsttijd op Schiphol

Het vliegtuig had niet voldoende brandstof om een half uur rondjes te vliegen i.v.m. drukte op de luchthaven Schiphol. Hierdoor moest het vliegtuig uitwijken naar Brussel om bij te tanken. Na het tanken en op het moment dat we onze reis konden vervolgen ontstond het ene probleem na het ander, technische melding, piloot die niet verder mocht  vliegen i.v.m. aantal vlieguren, geen vervangende piloten. Uiteindelijk kon een busreis worden geregeld van Brussel naar Schiphol.

Op grond van de Europese Verordening 261/2004 heb ik recht op een financiële compensatie van € 600 euro.

Op grond van het  Sturgeon  (C 402/07 en C 432/07) en  het  Nelson/TUI  arrest  (C-581/10 en C-629/10) van het Hof van Justitie van de EG heb ik ook recht op de financiële compensatie bij een langdurige vertraging. Dit is tevens bevestigd in  diverse uitspraken van de Nederlandse rechter.

Naast deze financiële compensatie bij vertraging heb ik op grond van de Verordening 261/2004 ook recht op verzorging ter plaatse.  Deze is door TUI niet aangeboden, ook hiervoor verwacht ik een vergoeding.

Volgens TUI GAAT BOVENSTAANDE OM OVERMACHT KLOPT DIT?

1824 4 Rapporteer

ne
door neodutchio - Apr 19, 2018 om 20:48
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Als ze niet kunnen landen op Schiphol door extreme drukte kan Tui naar niets aan doen.

tenormin
door tenormin - Apr 19, 2018 om 21:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Plus, zie het nieuws van vandaag: Schiphol kan de komende drukte niet aan. U had wel recht op verzorging ter plaatse, na bijna 7½ uur vertraging. Dus ja, u heeft recht op een vergoeding; alleen: ik weet niet precies hoe de vergoedingen niet Europeese landen exact zijn beschreven. Bedoel: Dakar-Nederland.

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2018 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overmacht? Welnee. Grote onzin, dus claimen.

marita5
door marita5 - Apr 20, 2018 om 10:08
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Faou ,

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding wegens annulering, langdurige vertraging of instapweigering als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • onaangekondigde stakingen
  • (sneeuw)stormen
  • terrorisme
  • aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting

Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen.

Voor verdere informatie klik op de rode regels .

https://www.consumentenbond.nl/vliegen/vlucht-vertraagd#no4

https://www.ilent.nl/onderwerpen/passagiersrechten/luchtvaart/vergoeding-bij-vertraging-of-annulering-vlucht