do
door donald1 Feb 22, 2011 om 20:48
Vakantie & reizen

Vertrektijd vliegtuig drastisch gewijzigd!

Heb in december bij Kras.nl een 11-daagse vliegvakantie voor 2 personen geboekt met verblijf in een hotel in Turkije op basis van All Inclusive, dus een complete pakketreis zoals men dat noemt.
De vluchttijd van de heenreis stond gepland om 05.25 uur en aankomst 10.30 uur.
Ontvingen heden de reisbescheiden, 1 week voor vertrek, en zie tot mijn grote verbazing dat de vertrektijd opeens verandert is naar 17.10 uur, dus maar liefst 11 uur en 40 minuten later! En hebben we dus 11 uur en 40 minuten minder vakantie.
Dachten we eerst om 10.30 uur daar te zijn dat wordt nu dus 22.10 uur, en komen we vér ná middernacht in ons hotel aan! We missen nu 11 uur en 40 minuten vakantie en diverse maaltijden waar in principe toch voor betaald is geworden.
De vertrektijd van de terugvlucht is echter hetzelfde gebleven, dan had die redelijkerwijs toch ook later moeten zijn of niet?
Hebben we dan recht op enige vorm van vergoeding of wordt er "gewoon" van uitgegaan dat ArkeFly de vliegtijden heeft veranderd en daar moeten we het dan maar mee doen?
Weet iemand hier iets vanaf?
Bij voorbaat dank!

13999 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2011 om 21:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Donald, JA, vluchttijden mogen gewijzigd worden. Dat staat in alle voorwaarden. (ik zoek nog wel even verder). En daar vdoe je niets aan. Groet, MG.

edrick3
door edrick3 - Feb 22, 2011 om 21:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo donald1,

Hoe vervelend ook: dit mag!

Uit de info van Kras:
De juiste vluchttijden staan in uw reisbescheiden. Om de kans op wijzigingen in vluchttijden zo klein mogelijk te houden, sturen wij u pas kort voor vertrek (ongeveer 8 dagen, voor reizen naar Curaçao en Turkije, 4 dagen) de reisbescheiden met de definitieve vliegtijden. Het kan voorkomen dat er kort voor uw vertrek of zelfs tijdens uw vakantie nog wijzigingen worden doorgevoerd in uw vluchtschema. Verder kan het voorkomen dat u op de dag van aankomst laat arriveert, terwijl u op de dag van vertrek al weer vroeg moet vertrekken. Dit valt helaas buiten onze invloed en wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Het heeft geen zin om eerder dan 8 dagen voor vertrek contact met ons op te nemen aangezien wij geen voorlopige vluchttijden kunnen doorgeven.

Dit had u dus van tevoren kunnen weten.
En nee, daar staan geen vergoedingen tegenover. Alleen bij werkelijke vluchtvertragingen is er in sommige gevallen sprake van een vergoeding.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2011 om 21:23
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Uit de algemene voorwaarden Arke Fly:
"ARTIKEL 10: DIENSTREGELING, ANNULERING EN
VERTRAGING VAN VLUCHTEN
Dienstregeling
10.1 De vluchten en de vluchtschema’s als omschreven in de
Dienstregeling zijn niet bindend, hebben geen contractuele waarde
en dienen uitsluitend als indicatie voor de Passagier ten aanzien van
de mogelijke vluchten. De Dienstregeling kan worden gewijzigd na
de datum van publicatie.
10.2 Het vluchtschema zal worden uitgegeven ten tijde van het maken
van de Boeking en op het Ticket vermeld worden. Het aldus
geplande vluchtschema kan echter gewijzigd worden na de uitgifte
van het Ticket. De Passagier wordt hiervan door de Vervoerder of
zijn Bevoegde Agent op de hoogte gesteld. Desalniettemin heeft de
Passagier de plicht om in de periode van 24 uur voorafgaand aan
het vertrek op teletekst, internet of bij een Bevoegde Agent na te
gaan of de gegevens in het vluchtschema nog steeds actueel zijn.
10.3 In afwijking van artikel 10.2 geldt dat, ingeval van een
schemawijziging met een afwijking van meer dan 5 uur ten opzichte
van de oorspronkelijk geplande vertrektijd dat wanneer die de
Passagier niet uitkomt, de Passagier een restitutie kan vragen van
zijn Ticket prijs conform hetgeen is bepaald in de DBCVerordening.
De Passagier is verantwoordelijk voor het aan ArkeFly
ter beschikking stellen van zijn contactgegevens en/of contactadres
via welke contact met hem kan worden opgenomen in geval van
wijzigingen van het vluchtschema."

Zoals je ziet mogen vluchttijden gewijzigd worden.

do
door donald1 - Feb 22, 2011 om 21:26
28 Antwoorden / 18 Vragen

Klopt dat vluchttijden veranderd mogen worden maar 11 uur en 40 minuten later vinden we toch wel heel erg veel!

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2011 om 21:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Donald, het mag 11 uur en 40 minuten zijn, en dat mag je heel erg veel vinden, maar het mág!

loreleigil
door loreleigil - Feb 23, 2011 om 12:16
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=donald1 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 21:26]Klopt dat vluchttijden veranderd mogen worden maar 11 uur en 40 minuten later vinden we toch wel heel erg veel!
U boekt een reis, dus heeft u....reisdagen!
De eerste en laatste dagen van uw vakantie tellen ook niet als vakantiedagen, maar als reisdagen.
Dan kunt u er dus rekening mee houden, dat u misschien laat vertrekt.
Sterker nog, als uw vliegtuig om 23.30 uur vertrekt van Schiphol, dan mag dit.
U bent dan de reis immers begonnen op de eerste reisdag.
Vertrekt uw vlucht om 00.15 uur, dan bent u inderdaad een dag kwijt en kunt u klagen.
U krijgt wat u geboekt heeft, twee reisdagen en verblijf.
Als uw terugvlucht opeens 11 uur en 40 minuten later naar huis vertrok, zou u dan ook compensatie willen?
Of zou u dan denken, 'Ach, ik lig 10 uur langer met mijn lijf in de zon, zit wel goed'?

do
door donald1 - Feb 24, 2011 om 10:18
28 Antwoorden / 18 Vragen

En of het niet genoeg is hebben ze meteen ook maar van vliegmaatschappij gewisseld, namelijk van ArkeFly naar Turkish Airlines,
het zal allemaal best mogen maar daar zijn we niet vanuit gegaan.
Aanbieding was een retourvlucht met ArkeFly en worden nu in een voor ons dan onbekend Turks vliegtuig gestopt.
Als we dit vantevoren geweten hadden, hadden we deze reis nooit geboekt.
Wij reizen al 33 jaar over de hele wereld maar dit hebben we nog nooit meegemaakt.
Zal wel komen doordat Kras in samenwerking met FNV de laagst mogelijke categorie heeft ingekocht, maar dan moeten ze de mensen niet lokken met zulke geintjes om het na 3 maanden allemaal maar te gaan wijzigen!
De zin om te gaan is ons inmiddels vergaan, het geboekte 5*hotel zullen we dan ook wel niet krijgen neem ik aan. Ook dat zal wel "op het laatste moment" gewijzigd zijn.....

mahadma
door mahadma - Feb 24, 2011 om 10:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Donald, je hebt een vliegreis geboekt met accamodatie. Er is geen zeggenschap bij de reiziger met welke vliegmaatschappij u vliegt, u komt er (en weer terug), dat is het verhaal. Temeer, u gaat naar Turkije, dus waarom geen Turkse maatschappij?

"Als we dit vantevoren geweten hadden, hadden we deze reis nooit geboekt.".
"De zin om te gaan is ons inmiddels vergaan". Ondanks deze veranderderingen zult u best een fijne vakantie hebben.

ev
door evie01 - Feb 24, 2011 om 10:32
12 Antwoorden / 0 Vragen

Pff wat een gezeur!!

Turkisch airlines is echt geen oekietoekie maatschappij!! Het is te vergelijken met KLM. (vlieg zelf liever met Turkisch dan met ArkeFLUT)

En IEDEREEN behalve de topicstarter weet dat charter tijden onder voorbehoud zijn.

Lekker negatief hoor [De zin om te gaan is ons inmiddels vergaan, het geboekte 5*hotel zullen we dan ook wel niet krijgen neem ik aan. Ook dat zal wel "op het laatste moment" gewijzigd zijn.....

Trek lekker uw pantoffeltjes aan en ga lekker voor de open haard liggen, daar zal de wereld een stuk postitiever van worden!!!