koekeloer
door koekeloer Jun 28, 2010 om 13:50
Vakantie & reizen

Vervroeging vlucht

Afgelopen vrijdag zou ik met Corendon om 19:20 vanuit Bodrum naar Nederland vliegen. Op donderdag kreeg ik om 11 uur (Turkse tijd) een email van Corendon dat wegens het samenvoegen van 2 vluchten, omdat er te weining passagiers waren, ik nu zou vertrekken om 9:30 (Turkse tijd). Volgens Corendon zijn vluchttijden altijd onder voorbehoud. Mijn vertrektijd werd dus korter dan 24 uur na de aankondiging bekendgemaakt, plus dat ik een hele dag van mijn 5 daagse vakantie misliep. De enige reden was geldelijk gewin voor Corendon. Ik weet dat er regels zijn voor vertraging en compensatie. Is hier ook een regel voor (binnen 24 uur voor vertrek aanpassing) ? Wat kan ik doen? Corendon heeft wat ze zelf zeggen part-time klantenservice en minimaal 6 weken reaktietijd.

Van de laatste 4 vluchten is dit nu al de 3e die op het laatst een aangepaste (altijd nadelig voor mij) vertrektijd kreeg

12510 10 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Jun 28, 2010 om 14:31
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het is maar hoe men het ziet. Of er geldelijk gewin achter zit om de vlucht op een ander tijdstip te laten plaats vinden is de vraag. De beslissing is logisch. Als er twee niet volgeboekte vliegtuigen opstarten staan er niet genoeg boekingen tegenover om de vlucht en alles wat daarbij komt kijken te financieren, denk ik. Dan ligt zo'n keuze voor de hand. Of Corendon het recht heeft om zo te handelen in het voorkomende geval zou in de voorwaarden terug te vinden moeten zijn.
Het blijft desalniettemin erg lastig voor U.

koekeloer
door koekeloer - Jun 28, 2010 om 14:35
562 Antwoorden / 18 Vragen

Er wordt dus van zo 130 passagiers een hele dag vakantie afgepikt, omdat het Corendon meer oplevert. De klant komt op de laatste plaats. En waarom moet dit zo kort van te voren bekendgemaakt worden? Volgende keer roepen ze 2 uur voor vertrek dat een vlucht vervroegd is.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2010 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

hallo koekeloer,

Mag een vliegtuig eerder vertrekken dan was aangekondigd?

Ja, dat mag. Luchtvaartmaatschappijen mogen hun vluchtschema's en vluchtroutes veranderen. Dat staat in hun vervoersvoorwaarden. Luchtvaartmaatschappijen kunnen daarom hun vertrektijden en aankomsttijden niet garanderen.

Als het kan, hoort u van tevoren of het vluchtschema veranderd is. Maar als u in het buitenland bent, kan dat vaak niet. U kunt daarom het beste voor uw vertrek bij de luchtvaartmaatschappij navragen of er iets veranderd is. Hebt u voor uw vlucht een charterticket via een reisorganisatie geboekt? Dan laat de reisleiding u meestal weten of er iets veranderd is.

Bron: Consuwijzer

Met vr.gr.

koekeloer
door koekeloer - Jun 28, 2010 om 15:19
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dus volgens jouw redenering mogen zo aanpassen wat ze willen. Dan heb je dus ook nooit vertragingen als je zo redeneert, want dan past de maatschappij gewoon de vertrektijd aan.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2010 om 15:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@koekeloer,

Bedankt voor de rode duim.
Het is niet MIJN redenering, maar zo zijn de regels nu eenmaal oftewel: zo staat het in de voorwaarden. Heb ook aangegeven: Bron: Consuwijzer.
Vind dat ook niet altijd even leuk, maar daar kun je weinig aan doen.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2010 om 15:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

PS.

Je vraag ging over een VERVROEGDE vlucht. Daar past het antwoord bij.
Voor vertragingen gelden andere regels!

beyerland
door beyerland - Jul 26, 2010 om 13:31
3 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hebben ook zoiets meegemaakt, op 13 juni naar Izmir (turkije)
De vertrektijd van de heenvlucht van 16:30 uur verschoven hebben naar 11:00 uur
Omdat Corendon voorschrijft 2 uur voor vertrektijd aanwezig te zijn konden wij niet op tijd dus 09:00 uur aanwezig te zijn.
Dus maar een taxi genomen.
De transfer (2.45 uur) normaal +/- 1:30 uur duurde bijna net zo lang als de vlucht van Eindhoven naar Izmir (3:10 uur).
De terugvlucht 27 juni was ook al gewijzigd n.l. in plaats van om 12:40 uur werd deze verschoven naar 08:50 uur ook dit kregen we wat laat te horen.
Ik heb een brief naar Corendon gestuurd om de extra kosten te vergoeden maar helaas (nog) geen antwoord.
Maar ja, als je boekt ben een klant, maar daarna ............ helemaal niets

zo
door zon_netje1970 - Sep 26, 2011 om 09:28
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik blijf het een heel kwalijke zaak vinden dat er zo met passagiers wordt omgegaan ten aanzien van luchtvervoer. Mensen betalen zoveel geld voor hun (vaak welverdiende) vakantie en waar in de reiswereld altijd gesproken wordt van 8 daagse vakanties blijven in de praktijk vaak maar 6 benutbare dagen over. De mensen die wel 8 dagen kunnen benutten vragen zich dan af waarom iemand dan klaagt als hij er maar 6 overhoudt. "dat weet je toch van tevoren dat dat kan gebeuren?" zeggen ze dan, maar ze vergeten dat die mensen met 6 dagen hetzelfde hebben betaald als mensen die wel 8 dagen hebben. Waarom is de één dan meer dan de ander? Omdat vliegmaatschappijen dat bepalen? Blijbaar komt dit zo vaak voor en is het economisch gewin zo groot dat het al zo goed als maatschappelijk geaccepteerd is maar ik blijf het erg misleidend vinden.
Bij vliegmaatschappijen zijn dit soort voorwaarden volstrekt normaal en rechtvaardig maar laat een busmaatschappij als connexxion of Veolia dit maar eens doen, "sorry mensen de bus is maar halvol en dat brengt niet genoeg op dus deze vertrekt niet, over twee uur gaat de volgende en daar past u nog makkelijk bij". Wat zou het een zooitje worden in de vervoerswereld. Het wordt tijd dat ook hier het consumentenrecht eens wordt aangepast en dat vliegmaatschappijen hun best gaan doen om te voldoen aan de vluchttijden die ze in principe met de klant afspreken. Overmacht? ok, dat kan....er kan altijd wel eens iets gebeuren waardoor een vlucht toch wordt vervroegd of vertraagd, maar geldelijk belang vind ik niet acceptabel. Zo kan alles wel onder het mom van "voorwaarden" worden weggeveegd. Ik heb zelf een webwinkel in geschilderde kado's. In mijn voorwaarden staat dat kleurafwijking soms kan ontstaan. Als ik dan een rood bord opstuur naar een mevrouw die een blauw bord heeft bestel kan ik toch ook niet zeggen; "tja mevrouw dat staat nu eenmaal in de voorwaarden"?" Ik blijf het maar een vaag verschijnsel vinden.

kl
door klein duimpje - Sep 27, 2011 om 01:57
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo koekeloer,

Dit staat in de voorwaarden van de ANVR:
9. Vertrek- en aankomsttijden
Voor vervoersonderdelen van de reis zullen vertrek- en aankomsttijden worden
vermeld in de reisbescheiden. Deze tijden zijn definitief. De reisorganisator kan
hier alleen binnen redelijke grenzen en alleen indien handhaving van deze tijden
redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd van afwijken. In dat geval zijn de
artikelen 11 en 12 niet van toepassing.

De voorwaarden van de ANVR zijn heel vaag op dit punt. Omdat je de tickets al hebt, mag je daaruit opmaken dat de genoemde tijden definitief zijn. Dus mogen ze die vliegtijden niet zomaar veranderen, alleen bij gewichtige omstandigheden. Wat dit zijn, blijft onduidelijk in de voorwaarden.

Zolang de vakantieganger de tickets niet heeft, zijn de vliegtijden niet definitief en als de tickets er wel zijn, mag je daaruit opmaken dat ze wel definitief zijn.

Mijn advies: vraag na bij Consuwijzer of een juridisch loket wat je rechten zijn.

rj
door rjw - Sep 27, 2011 om 08:23
3270 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=koekeloer schreef op maandag 28 jun 2010, 14:35]Er wordt dus van zo 130 passagiers een hele dag vakantie afgepikt, omdat het Corendon meer oplevert. .

Al sinds jaar en dag worden de eerste en laatste dag van een gebundelde vakantie als reisdag gezien. Dus als je vroeg weg kan en laat terug is het mazzel dat je meer vakantie hebt.

Daarnaast is Corendon een prijsstunter die zo goedkoop mogelijke vakanties wil aanbieden. Dan ontkom je er soms niet aan om dit soort dingen te doen. Als je dit soort dingen niet wil kan je beter zelf lijnvluchten en het gewenste hotel boeken. Dan lever je je niet over aan de grillen van een reisorganisator.