Ya
door Yasemin72 Oct 20, 2021 om 22:49
Vakantie & reizen

Vliegtickets Turkish Airlines geldigheidsduur verlengen

In januari 2020 kocht ik 2 vliegtickets bij Turkish Airlines naar Turkije voor in de van zomer 2020. Prijs voor 2 tickets was plm. 1100 €. Vanwege de covid-pandemie heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid die Turkish Airlines bood om de geldigheid van deze tickets te verlengen naar gebruik uiterlijk 31 december 2021.
Nu is het zo dat het reisadvies voor Turkije vanuit de Nederlandse overheid sinds het uitbreken van de coronapandemie nog steeds ongewijzigd is, namelijk oranje, dat betekent dat je alleen daarheen reist als het echt noodzakelijk is, toeristische reizen vallen daar dus niet onder. Mijn tickets zijn voor toeristisch gebruik bedoeld. Ik heb mij steeds aan het advies van de overheid gehouden. Maar zie mij nu geconfronteerd met de einddatum van de bruikbaarheid/geldigheid van de tickets en het in rook opgaan van mijn geld.
Ik heb contact opgenomen met de maatschappij en gevraagd of het mogelijk was, gezien het reisadvies van de overheid, de geldigheid van de tickets met nog een jaar te verlengen. Dit was niet mogelijk. Ik heb ook gevraagd naar de mogelijkheid om de tickets, of in ieder geval 1 van de tickets, omdat mijn reisgenoot niet voor het einde van het jaar verlof op kan nemen, op een andere naam te laten zetten, dan zou ik desnoods met tegenzin, om de tickets maar niet verloren te laten gaan, dan voor 1 week, i.p.v. de geplande 2 weken naar Turkije gaan met iemand anders, maar dat was ook niet mogelijk. Ik vind het een scheve en zure situatie. Nu word ik dus min of meer gedwongen tegen mijn zin alleen naar Turkije te gaan....... Ik vind het een onrechtvaardige situatie. Ik betaal de hoge prijs voor het zijn van een gehoorzame burger! Graag jullie advies!!

1988 6 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 21, 2021 om 00:32
2138 Antwoorden / Vragen

Is uw vlucht indertijd gecanceld en had u toen in principe recht gehad op restitutie of heeft u toen afgezien van reizen, al dan niet op advies, en was die verlenging een gunst van de maatschappij?

panter22
door panter22 - Oct 21, 2021 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Turkish airlines vliegt naar Turkije. Dus je kunt mee.Code oranje is een advies van de overheid, niet een verbod.
Aan jou de keus wat je gaat doen.
https://klantenservice.vakantiediscounter.nl/hc/nl/articles/360054670632-Code-oranje-Wat-betekent-dit-reisadvies-voor-vakanties-

1paul
door 1paul - Oct 21, 2021 om 08:56
3201 Antwoorden / 0 Vragen

ja je had toen je geld terug moeten vragen dan had je nu deze situatie niet gehad, nu je dit niet hebt gedaan denk ik dat je naast de pot piest, wat je nog wel kunt doen is bij een claim maatschappij je verhaal neer leggen en kijken wat je er nog uit kunt halen....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 21, 2021 om 11:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is dit nu volgens Nederlandse recht  wegens verkoop hier of Turkse rechten?

Ik weet dat Easyjet en Rianair vaak  zelfde  roepen,  we zijn geen EU  bedrijf meer!

Ik vind een ticket voor de Zomer 2020  naar  Zomer 2022 verlengt had moeten worden.

Maar ik verwacht  afwijzing wegens Turkse Rechten voor zover je dat Recht kunt noemen!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 21, 2021 om 12:53
2138 Antwoorden / Vragen

U bent bekend met Turks recht?

sira
door sira Oct 21, 2021 om 14:24
2408 Antwoorden / 24 Vragen

Blijkbaar

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 21, 2021 om 17:53
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nee,  ik weet  alleen Turkse Gerechten.

Maar vraag me al, is het net als die Budget vliegers  onder Engels of Ireland of    Nederlands.

Ik heb geen idee hoe Turish Airlines  juridisch  geregeld is en daarom vraag ik dit ook.

Als ik elders op de wereld  een KLM ticket kocht val ik ook onder Nederlandse rechten!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2021 om 17:19
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Leg dit ook voor aan https://www.maxmeldpunt.nl/ waar men zich nogal intensief bezich houdt met dit soort kwesties.

Ga ook na of u kunt annuleren resp. wat dan de annuleringskosten zijn In Nederland kan je via het call center contact opnemen met Turkish Airlines. Telefonnummer: +31 (0)20 405 96 36. De Belgen kunnen contact leggen met de klantenservice via: Telefoonnummer: +32 02 620 08 49

Contactgegevens van Turkish Airlines    En als al gezegd: u kunt op dit moment wel naar Turkeije reizen. (Ja, je kan afreizen naar Turkije. Je dient dan een coronabewijs mee te nemen in de vorm van een vaccinatiebewijs, coronatest of herstelbewijs. Echter wordt vanuit de Nederlandse overheid toeristische reizen naar Turkije afgeraden. Kan ik al een vakantie boeken? Ja, je kan zeker al een vakantie boeken.

Ya
door Yasemin72 - Oct 28, 2021 om 11:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties!
Het probleem is inmiddels opgelost. Er bleek een misverstand.
'Complete all your travels by December 31' betekent dat je voor het einde van het jaar een reservering moet hebben gemaakt. Dat kan dus ook voor zomer 2022 zijn. Dankzij de scherpzinnigheid van een reisbureau bij mij in de buurt kwam ik daarachter.
Dat hadden ze bij Turkish airlines ook wel kunnen zeggen (al die telefoontjes......). Maar ja, als je het niet weet, vraag je er niet naar.
Inmiddels dus tickets gereserveerd voor zomer 2022!

panter22
door panter22 Oct 28, 2021 om 13:59
6599 Antwoorden / Vragen

Dan zie maar weer het nut van een reisburo. En nu maar hopen dat de reis dan door kan gaan. Bedankt voor het terugmelden,