Pieke1955
door Pieke1955 May 24, 2022 om 11:34
Vakantie & reizen
Vliegtuiglawaai in het vliegtuig

In de vliegtuigen heert een geluidsniveau van 90 tot 95 decibel (gemeten op meerdere vluchten in verschillende vliegtuigen). De grens voor gehoorschade (80 decibel) wordt ver overschreden omdat de decibels logarithmisch worden berekend.
Hebben de vliegtuigmaatschappijen geen plicht om de passagiers te beschermen?

6538 20 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 24, 2022 om 11:46
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als  er in een vliegtuig 100 + mensen zitten en u wilt stilte dan moet u net zoals in de trein stilte coupes ook stilte vliegtuigen moeten maken.

sjjoppy
door sjjoppy - May 24, 2022 om 11:54
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Heb er niets over kunnen vinden maar u kunt deze vraag nog stellen via de link.

https://rtm.flighttracking.casper.aero/complaint/?QUESTION

Gr
door Grunn1 - May 24, 2022 om 11:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

In een vliegtuig zit je met veel mensen in een kleine afgesloten ruimte. Vliegtuigen moeten met zware motoren de lucht in komen en worden gehouden. Zou je de romp nog meer isoleren dan wordt het zwaarder en moeten de motoren nog meer vermogen leveren.
Je gebruikt een telefoon als decibel meter nou niet echt het meest betrouwbare middel.
Meet ook eens in een volle trein wat het geluid is tijdens de spits.

Als je er last van hebt vlieg dan niet of doe oordopjes in.

justmeagain
door justmeagain May 24, 2022 om 23:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

Daar kan zomaar weleens 10Db teveel worden aangegeven. De microfoontjes zijn nu niet echt verricht op alle frequenties en het deel wat ze binnenkrijgen wordt wat opgepept om duidelijke spraak te genereren.
Als dit professioneel wordt gemeten krijgen we heel anderse getallen. Koop je een telefoontje van 149 euro of een van 1299 euro . In laatste zitten zeker betere microfoons

Ja
door JannyBoe - May 24, 2022 om 12:10
521 Antwoorden / Vragen

Dat kan niet kloppen. Een niveau van 95 decibel staat gelijk aan het geluid van een drilboor. Zo'n niveau heb ik nog nooit meegemaakt in een vliegtuig, zelfs niet iets wat er enigszins in de buurt kwam.
Het moet aan uw app liggen. Zo'n app kan nooit 100% betrouwbaren resultaten geven.
Als je een betrouwbare meting uit zou willen voeren dan moet dat met een professionele geluidsmeter.

panter22
door panter22 - May 24, 2022 om 12:20
6599 Antwoorden / Vragen

Stop gehoorbeschermers in je oren tijdens de vlucht of vlieg niet meer als je er last van hebt.
Info:
https://www.naa.nl/nieuws/geluid-meten-met-je-smartphone/

tenormin
door tenormin - May 24, 2022 om 13:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dat bestaat eenvoudigweg niet. Anders zouden er ook onmogelijk gesprekken tussen mensen kunnen plaatsvinden. Een geijkte meter lijkt me een betere weergave geven dan uw telefoon. En ik heb op diverse Intercontinentale vluchten tot echt wel veel gesproken met mensen. Ben ook nooit toegeschreeuwd door een stewardess of ik iets te drinken wilde hebben. Misschien zijn uw oorhaartjes, die geluid filtert, wel weg?

sira
door sira - May 24, 2022 om 13:30
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Welke app gebruikt u om te meten? Er zit nog al wat kwaliteitsverschil in de diverse apps. Bij de beste app, de Decibel X Pro, kan het zelfs zo zijn dat een android toestel eerst gekallibreerd moet worden voor de app echt betrouwbaar is.

Ik heb nog nooit een stewardess gezien die d.m.v. een megafoon met de passagiers moest communiceren. Bij een Cessna kan ik mij dat nog wel voorstellen.
Waar zat u? Het geluid is het grootst bij de buitenwand en ramen en achter de straalmotoren. Volgende keer kiezen voor het gangpad.

Mabelle
door Mabelle - May 24, 2022 om 14:45
453 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vermoed dat je per ongeluk in een straaljager bent gestapt...

gerbera
door gerbera - May 24, 2022 om 15:42
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Of uw meting klopt totaal niet of u heeft gemeten tijdens de start en dat geeft wel wat herrie maar is over als de wielen los komen.

ro
door ronny530 - May 24, 2022 om 16:12
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Kan niet kloppend zijn want in een discotheek is het maximum op 102 db gesteld en als het 90 tot 95 db geluid in een vliegtuigcabine zou zijn houdt geen enkele passagier dat langer dan uur vol. U blijkbaar wel want u heeft een meting gedaan en wel logaritmisch en niet lineair en zou het kunnen zijn dat bij de start de motoren duidelijk hoorbaar zijn en zodra het vliegtuig op hoogte is significant afneemt. Het kan zijn dat u de meting op een piekmoment heeft gedaan en later weer onder de veilige norm is gegaan. Daarbij gehoorschade treedt pas op als men voor langere tijd aan harde geluiden bloot gesteld wordt.

panter22
door panter22 - May 24, 2022 om 16:39
6599 Antwoorden / Vragen

Deze app schijnt goed te zijn, maar kost wel 5 euro per maand. Daar  heb je vast niet mee gemeten.
https://apps.apple.com/nl/app/decibel-x-dba-geluidsmeter/id448155923

rj
door rjw May 24, 2022 om 21:27
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Apple is inderdaad de enige enigszins betrouwbare smartphone om geluid mee te meten omdat de microfoonkarakteristiek daarvan bekend is (omdat het maar een beperkt aantal types telefoon betreft). Met een Android telefoon is het onmogelijk om goed te meten. Hoogstens als een app voor een specifiek type is gemaakt kan dat werken. Dat is ook de reden dat je bijvoorbeeld een Sonos luidspreker ook alleen maar kan kalibreren met een Apple device.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 24, 2022 om 18:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Isa het een idee om in het vervolg een betrouwbaar meetinstrument mee te nemen. Apps op telefoons zoals kennelijk ook door u benut willen wel eens behoorlijk afwijken van de werkelijkheid.  Op basis van eigen ervaring, zelfs een oude Caravelle, het meest lawaaige toestel waar ik ooit in vloog, geeft niet zoveel geluid.

rj
door rjw - May 24, 2022 om 19:35
3280 Antwoorden / 5 Vragen

De meting klopt niet. In een vliegtuig kan je gewoon met mensen praten en zelfs de piloot is via de krakkemikkige luidsprekertjes te verstaan. Dat kan echt niet met meer dan 90dB.

pe
door pebk May 25, 2022 om 10:06
583 Antwoorden / 0 Vragen

De meting klopt niet, maar dit argument is onjuist. Als iemand zachter zou praten op exact dezelfde frequenties, dan zou die overstemd worden. Maar dat gebeurt niet. Bovendien vullen de hersenen de delen die overstemd worden gewoon aan.

rj
door rjw May 25, 2022 om 11:08
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Frequenties hebben hier niets mee te maken. Bij 90-95 echte dB's kan jij echt niet gewoon praten met iemand. Dat wordt schreeuwen, en dan zou iedereen de dag na een vlucht z'n stem kwijt zijn.

pe
door pebk - May 25, 2022 om 10:04
583 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van het type schijnt het niveau rond de 80-85 dBA te liggen, afhankelijk van waar u zit. Aan de buitenkant maakt zo'n kist nog veel meer herrie. Er wordt al veel gedaan aan het reduceren, maar er zijn grenzen. U kunt zelf zorgen voor een ruisonderdrukkende koptelefoon (als u vaker vliegt is het dat echt waard!). Vergeleken met het door u gemeten volume scheelt dat een factor 10.

https://www.cdc.gov/niosh/topics/aircrew/noise.html

Iv
door Ivo W - May 25, 2022 om 12:48
734 Antwoorden / Vragen

Die app is natuurlijk totaal niet betrouwbaar. Een betrouwbare dB meter kost honderden euro's en dan zijn er ook nog allerlei normen voor hou deze in de ruimte geplaatst moet worden ten opzichte van de geluidsbron.

Vliegtuigen zijn zeker niet stil, maar 80+ dB is het geluid van het gebruik van elektrische gereedschappen. Een gesprek op normaal volume is dan niet mogelijk. 90+dB is het geluidsniveau van machinaal boren, hakken, breken.

Tijdens een vlucht is het voor mij nog nooit onmogelijk geweest om een normaal gesprek te voeren met de persoon naast me. Alleen tijdens het starten en stijgen is het lawaai in het vliegtuig wat hoger en is het moeilijk om elkaar te verstaan zonder extra luid te spreken. Dus misschien dat het tijdens de start en klim naar kruishoogte in de buurt van 80dB komt. Eventjes, 10-15 minuten.

Bij de 90dB komt het geluid in het vliegtuig niet in de buurt. Direct naast het vliegtuig wel. Daarom draagt grondpersoneel gehoorbescherming.

gerardk
door gerardk - May 25, 2022 om 13:40
175 Antwoorden / 8 Vragen

ik denk dat je de app eens moet ijken want dit klopt echt niet

mo
door mof - May 25, 2022 om 14:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, het geluidsnivo wordt regelmatig gecontroleerd. Uw meting met een niet gecalibreerde app op uw telefoon gaat niemand in beweging brengen.

Be
door Berleen - May 25, 2022 om 15:15
13 Antwoorden / Vragen

[edit redactie - graag inhoudelijk reageren of je onthouden van commentaar]

Ma
door Maikelw - Apr 22, 2023 om 01:25
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb het geluid gemeten met een decibelmeter. Heenreis met een Boeing 737-800 rechts achter de vleugel was het geluid tijdens vliegen 85,4 dB

Terugreis met een Airbus A320 was het geluid 72.8. Toen zat ik voorin. Eerste rij rechts, direct achter de cockpit.

Telefoon gekalibreerd met de decibelmeter, mijn Samsung S21 ultra week 3 dB af.

Be
door Ben22 - Apr 22, 2023 om 04:15
57 Antwoorden / 6 Vragen

Zie artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9074885/