aquariaan
door aquariaan Jan 23, 2012 om 16:27
Vakantie & reizen

Wel of geen 3 weken vakantie

ik heb een probleem met mijn chef op het werk. het zit zo, heb een 15 uren contract wat uitgebreid mag worden naar maximaal 20. Ik mag 3 weken aaneengesloten vakantie nemen. ik mag in week 11 maandag en dinsdag werken en woensdag vertrekken. is al afgesproken, dus maak gewoon de uren die ik moet werken in die week. nu zegt mijn chef dat als ik woensdag vertrek dat ik dan woensdag 4 april terug moet zijn en dan donderdag weer moet werken. volgens mij klopt dit niet want ik heb gewerkt in week 11 en de dagen daarna zijn privé. ik wil de vakantie nemen van woensdag 14 maart tot woensdag 11 april, en dan eventueel 12 of 13 of 14 april weer werken heb ik ook gewoon die week mijn uren gemaakt heb dan wel 4 weken vakantie maar zijn mijn eigen dagen. gaat om vakantie naar buitenland , familie bezoek

8147 17 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jan 23, 2012 om 16:36
2772 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt een 15-uren contract, 3 weken vakantie is 45 uren vakantie. Je hebt dus recht op 45 uren vakantie in 3 weken. Je werkt op de maandag en dinsdag in week 11
De vakantie begint in week 12 en loopt verder in 13 en 14. Je hoeft pas te beginnen in week 15. Ik neem aan dat woensdag een werkdag is? Zo, ja dan heeft zeer waarschijnlijk jouw chef gelijk. Verder dan nog de vraag of de dagen die je werkt vastliggen? Zoals je het er nu hebt staan gaat het om 4 weken vakantie en niet om drie!

poltol
door poltol - Jan 23, 2012 om 19:24
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Werkt u in een rooster?
Bij ja, hoe lang van te voren is dit bekend?
Als u een lang lopen rooster heeft dan zou u gelijk kunnen hebben.
U voert dan de roosterdiensten uit, volgen rooster, en daarmee verwerft u meer vrije dagen die dan weer aansluiten, voor en na, op uw vakantie.

Bij nee, zie dan antw pino3, 3 weken = 3 weken en geen vier.
Want bij nee bepaald uw baas wanneer u weer moet werken na 3 weken vakantie en dat is dan dus op 4 april.

Vr.gr. poltol

aquariaan
door aquariaan - Jan 23, 2012 om 21:04
17 Antwoorden / 12 Vragen

ik heb geen vaste tijden, de planning word altijd 3 weken van tevoren gemaakt, ik werk hier al 10 jaar en geen probleem, sinds een paar maanden een nieuwe chef en die zegt nu dit. als ik 15 uur maak op maandag en dinsdag heb ik mijn uren erop zitten, wat ik dan op de andere dagen doe is volgens mij privé, hetzelfde in de laatste week, als ik dan donderdag of vrijdag of zaterdag werk zijn de dagen daarvoor privé, het enige wat hij zou kunnen doen is mij vrijdag en zaterdag laten werken, dan kan ik pas zondag weg, en dan 3 weken vakantie dan kan hij mij op maandag weer oproepen dan heb ik niets te zeggen, maar ik mag op de dagen werken zoals in mijn eerste bericht, dan kom ik op 4 weken

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 23, 2012 om 22:00
355 Antwoorden / 1 Vragen

ik wil de vakantie nemen van woensdag 14 maart
En maandag 12 en dinsdag 13 maart dan?
ik snap wel dat je zo gunstig mogelijk je vakantie wilt benutten, daarom heb je ook al voor elkaar dat je in de week voorafgaande aan je eerste vakantie week (week 12) op de eerste 2 dagen de uren van je week volmaakt.
Als ik zou moeten rekenen, heb je, net zoals pino schreef, week 12,13,14, vakantie. Vanaf week 15 zou je dan weer beschikbaar moeten zijn. In overleg zou je kunnen vragen of je die week de laatste 2 dagen zou mogen werken.

aquariaan
door aquariaan - Jan 24, 2012 om 16:30
17 Antwoorden / 12 Vragen

beste Jolijn, ik mag woensdag vertrekken, is al geregeld, alleen mijn chef zegt dan dat mijn vakantie ingaat op woensdag de 14e en dan 3 weken verder is het 4 april moet ik donderdag weer werken, en dat klopt niet, mijn vakantie weken zijn 12 13 14 en ja in week 15 moet ik weer beschikbaar zijn, en mag dan ook donderdag weer beginnen dat is geen probleem is ook geregeld, het probleem is dat hij zegt dat mijn vakantie op woensdag ingaat en ik op woensdag 3 weken verder thuis moet zijn, ik mag dus van hem in het weekend vertrekken en het weekend thuis komen, dus hij bepaald wat ik in mijn vrije tijd doe, als ik een 40 uur werk week heb en dan 3 vakantie dagen opneem om op woensdag te kunnen vertrekken dan is er een punt want ik neem extra dagen dan kan hij zeggen dat ik op woensdag 3 weken later terug moet zijn, is 3 weken aaneengesloten, maar dit zijn mijn vrije dagen, als jij een contract van 15 uur hebt en je hebt ze gewerkt bepaal je toch zelf wat je de rest van de week doet, toch???

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 24, 2012 om 16:46
842 Antwoorden / 1 Vragen

Al die weken, het wordt er niet duidelijker op. Volgens mij wil jij het volgende bewerkstelligen, klopt dat?
12/17 maart == werkweek (12/13 gewerkt, rest vrij)
19/24 maart == vrij
26/31 maart == vrij
2/7 april == vrij
9/14 april == werkweek (12/13/14 gewerkt, rest vrij)

aquariaan
door aquariaan - Jan 24, 2012 om 17:02
17 Antwoorden / 12 Vragen

ja dit klopt helemaal

getty
door getty - Jan 24, 2012 om 17:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk de cao ook maar eens goed na. Soms is het niet toegestaan om langer dan 2 weken aaneengesloten op vakantie te gaan. De werkgever kan dat verbieden als het rooster het niet toelaat. Als hij je hier aan gaat houden, dan wordt de vakantie nog korter dan je nu toestemming voor hebt. Ik zou het niet op de spits drijven.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 24, 2012 om 17:07
842 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, als je van 13 maart tot 12 april vrij wilt, dat is m.i. toch echt langer dan drie weken. Als de regel is om maximaal drie week aaneengesloten vakantie te vieren, dan zit je met deze planning hier overheen.... De regel waar je het in de beginpost over hebt gaat over drie weken, en niet over drie werkweken...

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 24, 2012 om 17:32
355 Antwoorden / 1 Vragen

@aquariaan, je schrijft dat alles al geregeld is. Met je collega's?

Ik ben het met je eens dat als je je uren in een week hebt gemaakt, de rest van de week niet alvast als vakantie geldt.
Maar misschien zit het hem in de 15-20 uur? Voor je vertrek werk je maandag en dinsdag samen 15 uur (neem ik zo maar even aan), maar als je die week op vakantie gaat, kun je niet meer opgeroepen worden om nog 5 uur erbij te werken. Tenzij de vakantie op woensdag ingaat, dan kan je baas je niet meer oproepen.

Hetzelfde geld voor de week dat je terug komt; de dagen voorafgaande aan donderdag en vrijdag dat je weer begint te werken, zijn gewoon je vrije dagen van die week: de uren die je niet hoeft te werken omdat je je 15 uur op donderdag en vrijdag werkt (ik wist in mijn eerste bericht nog niet dat je al geregeld had dat je op die dagen weer werkt).
Maar misschien valt je chef er over omdat er dan in die week geen gelegenheid is om evt. 5 uur extra te werken.

(dit is niet gebaseerd op enige CAO, maar op mijn simpele beredenering vanuit gezond verstand)

aquariaan
door aquariaan - Jan 24, 2012 om 17:52
17 Antwoorden / 12 Vragen

met mij collega,s heb ik niets te maken, niet grof bedoeld maar daar moet mijn chef voor regelen, wij mogen ook niet onderling ruilen , vandaar, als mijn planning rond is mogen ze deze alleen veranderen in overleg met mij, omdat ik ook afspraken heb, dat is de afspraak, dus als ik deze planning nu al heb kan hij mij ook niet meer oproepen voor andere dagen , dan is er ook nog iets wat volgens de cao geregeld is dat de 3 weken aaneengesloten geld voor de schoolvakantie periode, daarvoor mag er in overleg wel meer weken gegeven worden, daarom word er nu al een planning gemaakt voor de vakantie,s, zodat er personeel van andere filialen opgeroepen kunnen worden en weekend hulpen

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 24, 2012 om 17:58
355 Antwoorden / 1 Vragen

ik mag in week 11 maandag en dinsdag werken en woensdag vertrekken. is al afgesproken,

Dit is dan met je chef besproken neem ik aan?

in week 15 moet ik weer beschikbaar zijn, en mag dan ook donderdag weer beginnen dat is geen probleem is ook geregeld

Geregeld met de chef dus?

En als dat éénmaal is vastgelegd, mag het niet meer uitgebreid worden naar 20 uur begrijp ik?

aquariaan
door aquariaan - Jan 24, 2012 om 20:10
17 Antwoorden / 12 Vragen

het gaat erom dat mijn vakantie gepland is in week 12 13 en 14, dat zijn mijn weken, staat vast, ook voor mijn chef, heb toestemming, het gaat erom dat ik bepaal wat ik in de 5 dagen ervoor doe = woensdag donderdag vrijdag zaterdag en zondag, en de dagen erna, hoeveel uren ik daarvoor of daarna moet werken doet niet ter zake is al gepland maak de uren die ik moet maken, als iemand 40 uur werkt en hij vertrekt op zondag doet toch ook niemand moeilijk over , was benieuwd naar reactie,s, morgen nog overleg met personeelszaken , komt allemaal goed

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 24, 2012 om 20:43
355 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan natuurlijk niet op afstand ruiken wat voor afspraken er zijn wat betreft het aantal uren (15 of 20) dat jij moet of mag maken in een week.
Zeker mag jij bepalen wat je met je vrije uren doet, maar zoals je uit mijn berichten hebt kunnen opmaken is/was het niet duidelijk of je nog verplichtingen hebt buiten die dagen dat je werkt (extra uren buiten je 15 uur).
Dat heeft idd niks te maken met iemand die 40 uur werkt en op zondag vertrekt, maar daar schrijf ik ook niks over.
Ik begrijp wel wat je schrijft.....het is alleen niet duidelijk na 1 bericht of na het tweede. Bij elk bericht dat je schrijft geef je meer informatie.

aquariaan
door aquariaan - Jan 24, 2012 om 21:42
17 Antwoorden / 12 Vragen

ik zal het nog 1x uitleggen, ik heb toestemming om in week 11 maandag en dinsdag te werken = 16 uur, heb mijn uren erop zitten , in week 15 heb ik toestemming om eventueel vanaf donderdag tot zaterdag mijn uren te maken, kan ook 5 uur zijn of 3x 8 is 24, maakt niet uit , contract van 15 tot 20 uur , komt ook voor dat ik plus uren maak, maar dit is nu afgesproken, de tijd daar tussen in is privé , dus hij moet niet zeggen dat als ik woensdag vertrek dat ik dan precies over 3 weken moet terug komen dus het gaat niet om als dit of als dat, het gaat erom wat ik al steeds probeer uit te leggen, de uren staan vast

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 24, 2012 om 22:05
355 Antwoorden / 1 Vragen

Met je laatste bericht leg je het niet NOG een keer uit, daarmee is je verhaal compleet.

Mijn idee (hetzelfde als dat van jou) hoe je chef je vakantie zou moeten zien, weet je.
Fijne vakantie!

do
door doradora - Jan 26, 2012 om 15:53
58 Antwoorden / 1 Vragen

u heeft gelijk
u werkt uw uren in week 11,
weken 12,13 en 14 vakantie,
week 15 maakt u weer uw uren.

wanneer u vertrekt maakt voor uw werk niet uit.