zoekster
door zoekster Mar 18, 2009 om 12:11
Voeding & gezondheid

Amalgaam vervangen

Mijn amalgaamvullingen zijn erg oud en moeten vervangen worden. Mijn tandarts gebruikt geen amalgaam meer, maar composiet. Mijn vullingen in mijn achterste kiezen zijn behoorlijk groot. Nu hoorde ik dat je kiezen veel gevoeliger worden als ze composietvullingen hebben. Hoe zijn jullie ervaringen met composiet? Houdt het ook goed in grotere gaten van kiezen?

Bedankt voor jullie antwoord.

19503 8 Rapporteer

freya
door freya - Mar 18, 2009 om 12:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo zoekster,

Ik heb niet direct een antwoord op je vraag, maar wel een opmerking. Je schrijft 'Mijn amalgaamvullingen zijn erg oud en moeten vervangen worden'. Op zich is 'oud' geen reden om tot vervanging over te gaan. Heb je problemen met die 'oude' vullingen of is het een voorstel van de tandarts om ze te vervangen?
In dat laatste geval zou ik nog maar eens overwegen of het wel zo nodig is om ze te vervangen. Heb zelf ook nog van die 'oude' vullingen (sommige méér dan 20 jaar oud) en mijn tandarts is van mening dat als je er geen last van hebt en de vullingen nog in goede conditie zijn, vervangen helemaal niet nodig is. Misschien ziet jouw tandarts alleen maar een mogelijkheid om extra geld te verdienen?
Als je wel problemen hebt is vervanging uiteraard wel noodzakelijk.

m.vr.gr. Freya

pavoordf
door pavoordf - Mar 18, 2009 om 12:44
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik heb geen problemen met grote vullingen mbv composiet materiaal (2 en 3 vlaks vullingen) volgens mij wordt er weinig meer met amalgaan gedaan.
Een rede om amalgaanvullingen te vervangen kan ook zijn wanneer je "allergische" problemen krijgt. Had mijn ex-partner.

birdies
door birdies - Mar 18, 2009 om 12:44
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Helemaal eens met Freya! Waarom vervangen als alles nog oké is?

En composiet is volgens mijn tandarts niet zo geschikt voor hele grote vullingen. Sowieso gaan ze niet zo lang mee als amalgaam (heb dat zelf ervaren), dus moet je weer sneller kosten maken voor vervanging.

johanpc
door johanpc - Mar 18, 2009 om 12:51
1379 Antwoorden / 2 Vragen

even gegoogled op amalgaam.

Een van de basis stoffen in amalgaam is kwik, sinds de gezondheids risico's van kwik bekend zijn is het gebruik van amalgaam als vulling verboden als vulling van tanden/kiezen.Volgens mij.

johanpc
door johanpc - Mar 18, 2009 om 12:53
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik bedoel dat bij vervanging van vullingen er dus geen amalgaam mag worden gebruikt.

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2009 om 12:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Volgens mijn tandarts sluiten sommige vullingen niet meer goed op de kiezen. Ze heeft me niet onder druk gezet om ze te vervangen maar vond het wel een goed idee om ieder jaar een paar vullingen te vervangen zodat niet in een keer alle vullingen moesten worden vervangen. Juist om de kosten te spreiden. Mijn vraag gaat puur om hoe een composietvulling bevalt, of je kiezen daarna gevoeliger zijn en of de vulling goed blijft zitten.

birdies
door birdies - Mar 18, 2009 om 13:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Heb alleen 2 kleine kiezen gevuld met composiet (rest is vervangen door kronen), heb ik verder geen last van. Maar verkleurd wel wat.

zinook
door zinook - Mar 18, 2009 om 13:20
261 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

ik heb alleen maar composietvullingen. Waarschijnlijk omdat ik jonger ben dan de gemiddelde expert hier (No hard feelings). Ook heb ik een composietvulling in een kies die een behoorlijk gat had.

Ik kan je dus niet vertellen wat het verschil in gevoel zal zijn tussen een amalgaanvulling en een composiet vulling.

Wat ik je wel kan vertellen is dat ik de ene keer een week lang 'last' had van een gevoelige kies als deze net gevuld was en de andere keer had ik nergens last van. En met last bedoel ik geen pijn, alleen wat gevoeliger. Maar dit gevoel verdwijnt na een paar dagen dagen tot een week.

En mijn eerste composietvulling is na 1o jaar vervangen omdat er een gaatje onder zat, niet omdat deze niet meer goed was.

Maar wat ik zeker een voordeel vind, als ik met mijn mond open lach, zien al mijn tanden er mooi wit uit. Maar ja, ik ben dan misschien wel een ijdeltuit!

Groetjes,