fe
door festinger Mar 7, 2013 om 03:30
Voeding & gezondheid

Besmette melk

Opnieuw een voedselschandaal en consumenten worden gerust gehouden dat het niet schadelijk is en binnen de normen enzovoort enzovoort. Het gaat over ons welvaren en gezondheid. Echter we kopen uit Servië voer in en dat beland bij de koeien die melk maken voor ons . Overheden schreeuwen achteraf . De boeren zoeken ook naar zo goedkoop mogelijk. En voor de werkgelegenheid en economische welvaart halen we voer uit Servie.Verkeerde welvaart die overheid nooit kan oplossen.

Mijn vraag is tegelijkertijd de oplossing.Waarom ?

510 9 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Mar 7, 2013 om 08:52
949 Antwoorden / 18 Vragen

Zeer goede oplossing!

jo
door jorisw - Mar 7, 2013 om 13:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als consument willen we zo goedkoop mogelijk boodschappen doen. Dan krijg je dit vanzelf. Als iedereen gewoon bereid is een normale prijs voor voeding te betalen, dan is de kans dat dit soort uitwassen ontstaan een stuk kleiner. En om te voorkomen dat er gerommeld wordt ergens in de keten, zou je gewoon bij de lokale boer je spullen moeten gaan kopen, zodat hij ook een fatsoenlijke prijs voor z'n producten kan krijgen. Je moet dan alleen niet gek opkijken dat de boodschappen een stuk duurder worden.

zoekster
door zoekster - Mar 7, 2013 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 7 mrt 2013, 13:12]En om te voorkomen dat er gerommeld wordt ergens in de keten, zou je gewoon bij de lokale boer je spullen moeten gaan kopen, zodat hij ook een fatsoenlijke prijs voor z'n producten kan krijgen.
Ik kan die lokale boer in Amsterdam niet vinden.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 7, 2013 om 14:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U vraagr waarom? Dat is zeer duidelijk het gaat om de prijs en draait toch alles.Geld is het belangrijkste bron van al dit soort ellennde. De veehouderij wordt uit geknepen. En dat moeten ze opvangen door zo min mogelijk geld uit tegeven.

gompy2
door gompy2 - Mar 7, 2013 om 16:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 7 mrt 2013, 13:19][quote=jorisw schreef op donderdag 7 mrt 2013, 13:12]En om te voorkomen dat er gerommeld wordt ergens in de keten, zou je gewoon bij de lokale boer je spullen moeten gaan kopen, zodat hij ook een fatsoenlijke prijs voor z'n producten kan krijgen.
Ik kan die lokale boer in Amsterdam niet vinden.
Reageren op die figuur jorisw c.s. heeft totaal geen zin, die blijven maar doorgaan met raaskallen.
Want waar gaat het om?
In een groot distributienetwerk van veevoederhandelaren wat over heel Europa vertakt is, is er een partij vervuilde mais uit Servië terecht gekomen.
Deze vervuilde mais is een onderdeel van veevoeder, is geleverd naar Duitsland waar meer als 3500 boerenbedrijven zijn getroffen, en (4) VIER boerenbedrijven in Nederland.
Uit voorlopig onderzoek is gebleken dat het voer in Rotterdam is verhandeld. De NVWA is een 'traceringsonderzoek' begonnen naar de partij maïs.
Er is dus gewoon ergens een fout gemaakt, of een handelaar heeft gesjoemeld, maar volgens de laatste gegevens is is die besmette partij er gewoon doorheen geglipt.
Voor geïnteresseerden die een duidelijke uitleg over het geheel willen hebben is er een opname te beluisteren van vandaag waar het één en ander wordt uitgelegd en hoe het gegaan is..

Klik -> Besmette mais.

Voor die jorisw,
Als een "lokale boer" zelf geen voer genoeg kan verbouwen koopt die voer in, dat gebeurd op een grootste deel van de boerderijen in ons land want de opbrengst van weidegronden staat in geen verhouding meer tot het aantal koeien wat een "lokaal boertje" in zij wei heeft lopen of in zijn stallen heeft staan.
Al krijgt een boer 10 euro voor een liter melk, dan nog kan het gebeuren wat er nu gebeurd is.

fe
door festinger - May 11, 2013 om 03:21
410 Antwoorden / 18 Vragen

Mooie antwoorden, maar ook een schrik. De lokale eenmanszaak, de boer, is afhankelijk van de vertegenwoordigers die hem het beste voedsel geeft tegen de laagste prijs. Dat er rotzooi in zit weet nog de boer nog de verkoper dit. Pas hoger in deze keten had ergens alarmbellen moeten afgaan, maar daar gaat het enkel over scoren en status en geen controle. Ergo overal gaat het fout binnen deze keten. En het gaat heel vaak fout is gebleken in de voedselketen met talloze schandalen.

De oorzaak ligt bij onze totale afhankelijk van economie en het gebrek ook maar iets van welvaart op te geven.

gompy2
door gompy2 - May 11, 2013 om 09:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Och hemeltje...
iemand heeft per ongeluk tegen een steen aangeschopt en nu worden zo wakker en kruipen ze onder die steen vandaan

jo
door jorisw - May 11, 2013 om 14:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 7 mrt 2013, 13:19][quote=jorisw schreef op donderdag 7 mrt 2013, 13:12]En om te voorkomen dat er gerommeld wordt ergens in de keten, zou je gewoon bij de lokale boer je spullen moeten gaan kopen, zodat hij ook een fatsoenlijke prijs voor z'n producten kan krijgen.
Ik kan die lokale boer in Amsterdam niet vinden.

Sorry, ik was vergeten dan mensen uit Amsterdam niet weten dat ze ook de stad uit kunnen. Maar ik zal je een geheimpje vertellen: Amsterdam is niet het centrum van de wereld. Het is bovendien ook nog eens zo klein (al denken Amsterdammers daar zelf anders over) dat je binnen een half uur de stad uit bent op de fiets. En daarbuiten zitten een partij boerderijen.

zoekster
door zoekster - May 11, 2013 om 14:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op zaterdag 11 mei 2013, 14:18][quote=zoekster schreef op donderdag 7 mrt 2013, 13:19][quote=jorisw schreef op donderdag 7 mrt 2013, 13:12]En om te voorkomen dat er gerommeld wordt ergens in de keten, zou je gewoon bij de lokale boer je spullen moeten gaan kopen, zodat hij ook een fatsoenlijke prijs voor z'n producten kan krijgen.
Ik kan die lokale boer in Amsterdam niet vinden.

Sorry, ik was vergeten dan mensen uit Amsterdam niet weten dat ze ook de stad uit kunnen. Maar ik zal je een geheimpje vertellen: Amsterdam is niet het centrum van de wereld. Het is bovendien ook nog eens zo klein (al denken Amsterdammers daar zelf anders over) dat je binnen een half uur de stad uit bent op de fiets. En daarbuiten zitten een partij boerderijen.
Ik begrijp nu wat gompy2 met raaskallen bedoelt.