ks
door kschoots Aug 28, 2009 om 14:53
Voeding & gezondheid

Brilleglazen

Heb 28 maanden gelden mijn eerste bril moeten kopen. Bijziend+ lezen. Het Huis van Maaren Breda -toch een gerenommeerde opticien- deed meting en leverde de bril. Afgeleverde bril + zonnebril waren voldoende sterk, maar gaven wazig beeld. Met brillen tig keer terug geweest. Nameting, controle enz.  Slotconclusie: daar het mijn eerste permanente bril was moest ik er aan wennen. Later in 2008 bij Hans Anders reservebril gekocht. Oogmeting gaf zelfde sterkte. resultaat even beroerd als Van Maaren. Ooggarts geconsulteerd (Amphia Breda). Oogmeting was goed. Kreeg druppeltjes voor irritatie/vermoeidheid. Onlangs op bezoek geweest bij bevriende opticien. Zelfde resultaat. Hij heeft daarna extre onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie, dat mijn ogen niet de glasdikte-reductie (prisma; tegenwoordig standaard in brillenglazen)) verdragen. Met niet gereduceerde glazen moet het zicht beter worden. Terug gegaan naar Van Maaren. De verkoper (die mij toen geholpen had keek of hij water zag bran den toen ik het over glasdikte-reductie had.                                                                   Graag commentaar en/of informatie hoe dit alles mogelijk is en hoe moet ik reageren naar Van Maaren, Hans Anders en oogarts? Al die tijd slecht zicht bij auotrijden, met brandende tranen in de ogen 's avonds boek lezen en/of tv kijken.                                Vakmanschap of ben ik zo uitzonderlijk?

1634 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 31, 2009 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb "pas" 7 jaar ervaring als opticien maar heb hier ook nog nooit van gehoord. Als zelfs de oogarts geen onrechtmatighden kan vinden denk ik dat u weinig kans maakt nog restitutie te krijgen. De meting is gewoon goed geweest dus daar schort het niet aan.
Het enige waarmee ik het zou kunnen verklaren is dat u al heel lang zelf de sterkte gecompenseerd hebt door te "accomoderen", alleen is accomodatie altijd gekoppeld aan convergentie (het naar binnen draaien van de ogen). het kan dat die koppeling u nu parten speelt. Ziet u ook wel eens dubbel? Hoe gaat het met lezen?

Mvg

ve
door verwijderd - Aug 31, 2009 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nu dat u bijziend bent, dus een bril voor de verte heeft, onhandig dat je het originele verhaal er niet bij hebt als je een reactie typt!
Hoe hoog is de sterkte van de bril? Bent u met de gemeten sterkte in de pasbril ook buiten de refractieruimte geweest?
De reservebril van Hans anders, wat voor glazen zijn dat?
Hoe vaak draagt u de bril? En hoe lang?
Wel een hoop vragen maar ik denk dat ze wel belangrijk zijn!

MVG

ve
door verwijderd - Aug 31, 2009 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde probleem..alleen weet ik dat mijn glazen iets moeten draaien!..[waardoor ik ook geen contactlenzen kan dragen ]...vertel het er elke keer bij..zodat zij er extra alert op kunnen zijn ..en toch presteren zij het elke keer weer..om ze er verkeert in te zetten

Ben bij hans anders en een goede opticien in mijn buurt geweest en al 2 keer *****...en het ergste is dat ze er gewoon niets aan doen!

Moet nu weer aan een nieuwe bril en heb mij heilig voorgenomen om niet eerder te betalen dan dat ik door die brilglazen gekeken/gelezen heb en de wereld duidelijk aan mij voorbij gaat

mylo1

ve
door verwijderd - Aug 31, 2009 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook paar problemen met mijn ogen. Ik heb al 20 jaar diabetes en slechte suikers. Weet iemand een raad?

Gr. P.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2009 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat een opticien eens hier anoniem wil vertellen hoe het zit. Mijn moeder had een bril gekocht waar de glazen niet goed van waren ( onverklaarbare spiegelingen ) Worden er soms glazen uit Azie of Oost-Europa verkocht ipv uit Duitsland? De bril zou teruggaan naar de fabriek maar het duurde allemaal erg lang, ook waren de glazen dikker dan de oude bril ( van lagere kwaliteit dus ). Het is opgelost ( geld terug ) maar nu durft ze bijna geen nieuwe bril meer te kopen uit angst voor een miskoop.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2009 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag wil ik op gast reageren;

Gast schreef op maandag 31 aug 2009, 23:05: Ik hoop dat een opticien eens hier anoniem wil vertellen hoe het zit. Mijn moeder had een bril gekocht waar de glazen niet goed van waren ( onverklaarbare spiegelingen )
Onverklaarbare spiegelingen kunnen veel oorzaken hebben.
de stand van de bril kan niet helemaal goed zijn, het nieuwe montuur gan breder zijn waardoor er licht van achteren kan invallen, andere ontspiegeling gekozenof geadviseerd waardoor er andere reflecties in een glas optreden. te veel om zo 1 2 3 een goed antwoord op te geven

Worden er soms glazen uit Azie of Oost-Europa verkocht ipv uit Duitsland?
Brillenglazen worden over de hele wereld geproduceerd en niet alleen in Duitsland, vroeger kwamen hier de Zeiss glazen vandaan, maar ook die worden op andere plaatsen geproduceerd tegenwoordig. Ook in Nederland hebben we grote glasfabricanten die de glazen hier produceren maar ook in Belgie, Frankrijk etc zijn deze te vinden. Er zijn opticiens die hun brilleglazen in Azie bestellen, dit kan zijn om een lagere inkoopprijs maar ook omdat er in die landen nog glazen gemaakt worden die hier in europa niet meer gangbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan de oude types multifocaal.

De bril zou teruggaan naar de fabriek maar het duurde allemaal erg lang, ook waren de glazen dikker dan de oude bril ( van lagere kwaliteit dus ).
Een dikker glas betekend niet dat het een lagere kwaliteit is. De dikte van een glas is van veel factoren afhankelijk, de brekingsindex is wel 1 van de belangrijkste voor de dikte maar ook de gekozen diameter van een glas en de sterktes bepalen hoe dik een glas uiteindelijk zal zijn. Bij veel (zelfstandige) opticiens kan men u precies vertellen hoe dik de glazen zullen worden bij een bepaald gekozen montuur en glastype

Het is opgelost ( geld terug ) maar nu durft ze bijna geen nieuwe bril meer te kopen uit angst voor een miskoop.
Mijn advies.
Ga naar een opticien waar men tijd neemt voor u.
Leg duidelijk uit wat er met de vorige bril misgegaan is en wat u van uw bril verwacht. De meeste zelfstandige opticiens nemen voor u de tijd en kunnen u vooraf duidelijk laten zien wat de dikte van de glazen wordt en hoe de gekozen ontspiegeling eruit ziet en voelt. Een opticien waar je binnen 20 minuten weer buiten staat moet in mijn ogen niet serieus genomen worden.
Voor een goed oogonderzoek en montuur en glasadvies moet je zeker rekening houden met een uur.