de
door deconsumer Mar 13, 2021 om 11:01
Voeding & gezondheid
Incorrecte voedingswijzer op Calve pindakaas. Hoe kan dit?

Ik kocht onlangs voor het eerst een potje van 350 gram Calve Pindakaas Creamy. Omdat ik nieuwsgierig was wat dit nou meer 'creamy' maakt (bijv. meer suikers, vetten) dan gewone Calve pindakaas, vergeleek ik de Voedingswijzers tussen beide.

Wat blijkt? Op de Creamy pot zit een fout in de aangegeven energiewaarde. Hier zijn de getallen:

- Gewone Calve: 2275 kJ (665 kcal) per 100 g oftewel 416 kJ (100 kcal) per 15 g
- Creamy Calve: 2748 kJ (663 kcal) per 100 g oftewel 412 kJ (99 kcal) per 15 g

Nu weet ik niet precies hoe de omrekening van Kilojoule naar Kilocalorieën hier werkt, want iedere online omrekentool komt op geen van deze getallen uit (bijv. 2275 kJ = 543 kcal). Dus even puur afgaand op het etiket is nog altijd duidelijk dat dit niet klopt.

Uitgaande dat de kJ waarde correct is zou Creamy Calve rond de 803 kcal (21% hoger) moeten zitten! Creamy heeft 4 gram meer koolhydraten, waarvan 1,6 gram meer suikers.

Nu de vraag: Hoe kan zo'n fout op een gedrukt etiket terechtkomen? Het gaat hier om voedingsmiddelen en er zou uitermate nauwkeurig op gelet moeten worden. Alhoewel mogelijk een 'ongeluk' werkt deze fout wel in het voordeel van Unilever / Calve, daar de meeste mensen nog altijd vooral naar
calorieën kijken.

11403 20 Rapporteer

getty
door getty - Mar 13, 2021 om 11:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Correctie: u bent van mening dat het fout  is, hoeft niet zo te zijn..

Al contact gehad met Calvé hierover? Daar stelt u deze vraag als eerste neem ik aan?

diumenge
door diumenge - Mar 13, 2021 om 11:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De fout zit 'm in dan toch sowieso in het etiket van de gewone pindakaas? Maar inderdaad vraag het bij Unilever na: www.unilever.nl/contact/

de
door deconsumer - Mar 13, 2021 om 11:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

De fout zit m.i. in het Creamy etiket. Dit potje bevat meer suiker, gelijke hoeveelheid vet. Voor de hand liggend is de hogere kilojoule waarde (21% hoger dan normale pindakaas) correct, en de kcal waarde incorrect.

Het gaat mij er niet om de producent al dan niet een seintje te geven, maar dat kennelijk producenten van alles op dit etiket kunnen drukken, zonder dat daar controle op lijkt te zijn. Elke producent kan dan foutjes in eigen voordeel 'per ongeluk' over het hoofd zien.

Ik zou verwachten dat de drukproef van een etiket naar een controlerende instantie gaat, alvorens doorgestuurd naar de drukker.

getty
door getty Mar 13, 2021 om 11:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nogmaals U bent van mening dat het fout is.  Stel uw vraag eerst daar alvorens uw conclusies te trekken!!

de
door deconsumer Mar 13, 2021 om 11:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is geen mening, dit is gewoon rekenen. Op de portiegrootte zien we dat het verschil van 1 kcal neerkomt op een verschil van 4 kJ. Voor 100 gram staat ook een verschil van 1 kcal afgebeeld, maar een kilojoule verschil van 473 kJ.

En u leest mijn vraag niet, want die gaat over wie eindverantwoordelijk is voor de correctheid van deze voedingswijzers op etiketten. Met andere woorden: kunnen producenten hier vrij mee 'rondklungelen' of is er een instituut dat toeziet op correctheid en de consument beschermd?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 13, 2021 om 13:02
2071 Antwoorden / Vragen

"Ik zou verwachten dat de drukproef van een etiket naar een controlerende instantie gaat, alvorens doorgestuurd naar de drukker" Permiteer mij hier even smakelijk om te lachen. Maar nee, een foutje is gewoon een foutje, hier hangt echt niets vanaf dus als u dit meldt zullen ze het gewoon aanpassen.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 13, 2021 om 11:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Goed gevonden,  een van beide moet fout zijn.

Als ik bij de Aldi kom zal ik kijken wat die spurrie  uit dezelfde fabriek doet.
Zelf lust  ik het niet meer.

Schuld man  Ome Willem,  ik lust geen broodje ****  .

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 13, 2021 om 12:21
7195 Antwoorden / 3 Vragen
tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2021 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk gaat dat etikel niet naar een controlerende instantie.

En wat voor voordeel heeft Unilever als u ipv het ene product, het andere koopt.

Klagen bij Unilever.

de
door deconsumer - Mar 13, 2021 om 13:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

TIJGER1, ik heb zelf vroeger in de marketing gewerkt (aan de automatiseringkant) en ik kan u vertellen dat ieder woordje op zo'n etiket uiterst zorgvuldig wordt afgewogen. En dat daarbij misleiding niet geschuwd wordt, zolang binnen de grenzen van de wet (vaak tegen het randje, bijv. bij 'net-niet-claims' op drogisterij artikelen).

Unilever heeft voordeel als de consument denkt: "Oh, creamy en toch light. Ik eet normaal geen pindakaas, maar ik ga deze eens proberen."

Het programma Kassa is er om consumentenbelangen te dienen, en daarom kom ik hier met mijn vraag. Ik zal zeker met Calve contact opnemen en daarbij mijn waardevolle inzichten van dit forum - indien die er zijn, tenminste - meegeven, om mijn verhaal sterker te maken.

diumenge
door diumenge Mar 13, 2021 om 13:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het programm Kassa is er al lang niet meer om de belangen van consumenten te dienen gezien de items van de laatste tijd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 13, 2021 om 16:01
2071 Antwoorden / Vragen

Ah, iemand die een vraag stelt en zelf al ook al precies weet hoe het allemaal zit want "ik heb er zelf ook zijdelings in gewerkt".  Wat jij denkt te "weten" is niet hetzelfde als dat jij kunt bewijzen en dus gewoon speculatie.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2021 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dit is Kassa helemaal niet, maar het forum. Dus beter lezen.

Als u dit bij Kassa onder de aandacht zou willen brengen, moet u op contact met Kassa klikken.

Al die flauwekul van light gedoe, doe gewoon minder pindakaas op uw brood.

ge
door gewicht Mar 15, 2021 om 18:38
170 Antwoorden / 1 Vragen

De laatste zin Tijger, helemaal mee eens.

aurora1
door aurora1 Mar 15, 2021 om 22:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Of dat spul helemaal niet eten....

rj
door rjw - Mar 13, 2021 om 14:20
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Strikt genomen moeten ze al helemaal geen calorieen vermelden. Dat is geen officiele eenheid voor energie. De enige officiele eenheid voor energie is Joule.
Ze gaan ook niet 3,5 ons voor de massa van het product op het etiket zetten dus waarom voor energie wel een verouderde, incorrecte eenheid gebruiken?

Kn
door Knorrepoes Mar 14, 2021 om 09:23
3 Antwoorden / 5 Vragen

Moeten ze wel. Staat in de EU wetgeving, moet beide. Per 100 gram en per portie. Klopt dat het geen officiële eenheid is, maar omdat veel mensen met calorie rekenen is vastgesteld dat beide moet.

VERORDENING (EU) Nr. 1169/2011 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 25 oktober 2011

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2021 om 14:30
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @CONSUMERE, ook n.a.v. uw reactie geef ik u allereerst te kennen dat wij niet anders aan Kassa zijn verbonden dan als vrijwilligers die op basis van kenneis, ervaring en mening adviezen geven en vragen van consumenten proberen te beantwoorden. De kassa redactie kan initiatieven nemen voor een test kassa@bnnvara.nl

Wat u ook kunt doen is een melding ddoen m.b.t. de door u vermeende fout aan: https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact/melding-doen  .

de
door deconsumer Mar 13, 2021 om 14:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oh bedankt, dat is een handige link! De aard van het forum was me duidelijk, maar er is veel expertise aanwezig. En.. wie weet, maar heel misschien pikt de Kassa redactie ook nog een graantje mee, als ze iets interessants lezen :)

panter22
door panter22 Mar 13, 2021 om 17:30
6599 Antwoorden / Vragen

Je wordt toch niet ziek van die pndakaas.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 13, 2021 om 15:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vandaag even bij de Kn...Aldi geweest.

Naast de Calve  grote potten ook    Helaes  huismerk  en daar staat op;
2673kJ  per 100 gram.     646 kJ  per  15 gram.

Maar nog erger,  ook nog  4 kleine potjes met Grof  Fijn  en  nog  2  die ik  niets van begreep.
Dus  5 potten  Helaes  en maar 1 Calve.

Doe er je voordeel mee.
 kleur was bij alle 5 anders dan Calve,  dus  echt anders...

panter22
door panter22 - Mar 13, 2021 om 15:45
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kom je er op dat de meeste mensen naar calorieën, kijken. Misschien geldt dat voor mensen die op dieet zijn.
Ik kijk naar de ingredienten.
Het voornaamste is, lijkt mij, hoeveel pinda's er in de pindakaas zitten.
In de creamy zit 74%, in de light 77% en de gewone 85%.
In de creamy zit ipv pinda's dextrose, in de light voedingsvezel.
Dus als ik pindakaas zou kopen, kies ik voor de normale, waar geen extra suiker of voedingsvezel aan is toegevoegd.
Maar wat wil je nu met die vraag.
Wil je iets tegen Calve ondernemen?

de
door deconsumer Mar 14, 2021 om 08:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doelde op dat als mensen naar energiewaarde kijken, zij nog altijd voorzover ik weet naar de kcal kijken ipv de kJ waarde.

Wat ik wil met deze vraag is informeren hoe het zit met correctheid van etiketten. Veel beantwoorders hier zijn redelijk vijandig in hun reaktie, dus v.w.b. bnnvara forum laat ik het er verder bij, en verder zal ik Calve bellen om het door te geven.

sira
door sira Mar 14, 2021 om 09:48
2349 Antwoorden / 24 Vragen

De enige reden dat ik naar het etiket en deksel kijk, is om te weten of ik wel de normale naturel pindakaas heb en niet de light, creamy, crunchy, sinterklaas, roast. Pindakaas vind ik lekker, maar er moet niet te veel mee geklooit zijn.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Mar 13, 2021 om 17:46
6599 Antwoorden / Vragen

Jumbo weet alles: Calve pindakaas gewoon:

%* per 15 g**per 100 gper 15 g**
Energie 5% 2775 kJ 416 kJ
  5% 664 kcal 100 kcal

Drukfout op de pot: 2275, moet zijn 2775 en dan klopt het precies.
Wil je dat Calve de potten uit de handel neemt of een extra sticker op het etiket plakt?
Neem dancontact met hen op.
https://www.jumbo.com/calve-pindakaas-pot-650g/216435STK

de
door deconsumer Mar 14, 2021 om 08:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor deze info! Verruit de beste reaktie op dit forum.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 14, 2021 om 18:24
2071 Antwoorden / Vragen

Het idee dat, nadat tien man gezegd hebben dat het een drukfout is, het "nuttig" is dat iemand ook ontdekt welke cijfers verwisseld zijn. Het is maar waar je gelukkig van wordt.

Kn
door Knorrepoes - Mar 14, 2021 om 09:18
3 Antwoorden / 5 Vragen

Twee dingen :
- het klopt hier inderdaad niet, de omrekening is fout. Kan gebeuren en kan weinig kwaad. Geen zaak voor de nvwa (geen probleem voor de volksgezondheid), maar wél Unilever er op wijzen.
- de voedingswaarden kloppen nooit exact. Het zijn altijd schattingen op basis van gemiddelden. Geen enkel bedrijf bepaalt de exacte voedingswaarde van een prodct, maar berekent het mbv tabellen. Hierdoor wijken de waarden voor met name energie altijd af van de werkelijkheid. Ook uitdrogen etc heeft een effect. (bekend is brood, hoe ouder, des te meer vezels en minder energie er in zit). Zout klopt ook vrijwel nooit en wordt standaard onderschat.

De waarde van bijvoorbeeld pinda's (in dit geval) is ooit bepaald door een instantie. Bijvoorbeeld op basis van 20-30 metingen van verschillende partijen pinda's. Dat komt in een voedingswaardetabel en een producent van pindakaas neemt dat over als voedingswaarde voor het pinda-deel van de pindakaas. Maar dat is dus een gemiddelde en kan behoorlijk afwijken van de pinda's die het bedrijf daadwerkelijk gebruikt. Kan zowel meer als minder vet/vezel etc bevatten dan het gemiddelde. Per product zal het dus altijd afwijken van de werkelijkheid, op een totaal dieet zal het weer weinig uitmaken.

Bij fruit kan het ook enorm verschillen door de vele verschillende rassen en varianten en rijpingstijd.

(nog complexer; iedereen neemt voeding iets anders op, dus ook per persoon maakt het weer uit)

Overigens bevat ongeveer 5% van de etiketten fouten, vooral van kleinere bedrijven. De wetgeving is enorm complex (enkele tientallen bladzijden wetgeving over wat en hoe iets op een etiket moet staan) en kleine bedrijven kunnen het vaak niet bijhouden. Maar ook bij een grote multinational ooit 12 fouten op één etiket aangetroffen...

diumenge
door diumenge - Mar 14, 2021 om 09:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uit de reactie van panter22 blijkt dus dat er op het etiket van de normale pindakaas een fout staat en niet op de creamy variant. Net zoals ik al eerder opmerkte... maar wat je ontkende.

DOOR DECONSUMER 14 MRT. 2021 OM 08:43
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Dank voor deze info! Verruit de beste reaktie op dit forum.

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen - Mar 15, 2021 om 10:50
14 Antwoorden / Vragen

Alles over etikettering kunt u hier vinden:

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen

ch
door cha2 - Mar 15, 2021 om 11:10
1 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp dat het een drukfout is. Anders zou het een fout op het etiket in het nadeel van Calvé zelf zijn; 2275 KJ per 100 g oftewel 341 KJ per 15 g = 82 kcal

mo
door mof - Mar 15, 2021 om 12:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1 kilo calorie is 4,2 kilojoule.
De 2275kJ is dus niet correct, wan 4,2 maal 665 kcal maakt 2793 kJ
en 663 kcal maakt 2785 kJ

er kan een afrondingsfoutje optreden: als je ipv 4,2 het getal 4,15 gebruikt (afgerond is dit 4,2) dan komt eruit

665 -> 2760
663 -> 275

beide pindakzwn zijn zo goed als gelijkwaardig in energie, want zo nauwkeurig kun je de energiewaarde niet vaststellen. Die heeft namelijk ook te maken met de individuele spijsvertering bij mensen: de ene werkt efficienter dan de ander en zal dus meer energie nuttig kunnen gebruiken dan de andere persoon.

die 2200 kJ is fout denk ik. De energie komt toch vooral uit de pindas en niet uit de extra totvoegingen.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 15, 2021 om 12:39
857 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat te ver om hier helemaal uitvoerig te vertellen waarom de creamy minder kCal heeft. Kort gezegd heeft dit te maken met de ingrediënten die daar inzitten. Overigens is het beter om pindakaas waar dextrose in zit niet te eten, want dat is een suiker.

Waarom geen pindakaas zelf maken? Ongezouten pinda's roosteren, laten afkoelen. Daarna in een blender doen en maar laten draaien. Uiteindelijk komt de olie van de pinda's vrij en krijg je heerlijke zelfgemaakte pindakaas zonder kunstmatige meuk. Je kunt zout en kruiden of sambal naar smaak toevoegen. Is hij een beetje aan de droge kant? Dan wat mct-olie erdoor doen.

th
door thieu - Mar 15, 2021 om 12:57
148 Antwoorden / 0 Vragen

Vlg ConvertLive:  https://convertlive.com/nl/u/converteren/kilojoule/naar/kilocalorie%C3%ABn#2748
Kilojoule = 543.37 Kilocalorieën

2748 Kilojoule = 656.35 Kilocalorieën
Dat zou betekenen dat de gewone pindakaas in het etiket te hoog is ogegeven.

diumenge
door diumenge Mar 15, 2021 om 13:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Joh?

aurora1
door aurora1 - Mar 15, 2021 om 22:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat zeiden de pindakaasmensen bij Calvé ervan?

tijger1
door tijger1 Mar 16, 2021 om 00:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eat die zeiden? Laat ze maar l****en, we nemen nog een boterham met pindakaas, want wie is er niet groot mee geworden.