ab
door abcde Feb 17, 2014 om 20:03
Voeding & gezondheid

Koffie

Ik hoor vanavond constant de promo van de uitzending Kassa Groen van morgen langskomen. Daarin wordt beweerd dat koffie beter in het land van herkomst gebrand kan worden.

Ongebrande koffie is ruim 2 jaar houdbaar, gebrande (ongemalen) koffie 2-3 maanden. Ter plaatse branden zorgt er dus voor dat de koffie heeeeel snel naar ons gebracht moet worden. Duur, niet handig en vooral niet groen!

Nu maar hopen dat ik het verkeerd gehoord heb :-)

1905 17 Rapporteer

pino123
door pino123 - Feb 17, 2014 om 20:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En hier ligt het twee jaar in de koeling.... Wat is beter?

ab
door abcde - Feb 17, 2014 om 20:21
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 17 feb 2014, 20:07]En hier ligt het twee jaar in de koeling.... Wat is beter?

Ongebrande koffie hoeft niet gekoeld bewaard te worden! :-)

pino123
door pino123 - Feb 17, 2014 om 20:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=abcde schreef op maandag 17 feb 2014, 20:21][quote=pino123 schreef op maandag 17 feb 2014, 20:07]En hier ligt het twee jaar in de koeling.... Wat is beter?

Ongebrande koffie hoeft niet gekoeld bewaard te worden! :-)

Volgens deze link wel. Koel en donker bewaren. Het lijkt mij niet dat deze noten bij wisselende temperaturen goed blijven. Dus zullen ze ergens moeten worden opgeslagen waar de temperatuur constant is. Linksom of rechtsom betekent dat verwarming of koeling. In het licht van het topic, zal dit dus betekenen dat koffie in grote pakhuizen zal worden opgeslagen om bewaard te worden.

Misschien zit ik er naast, maar dit zegt mijn boerenverstand

ab
door abcde - Feb 17, 2014 om 21:24
146 Antwoorden / 11 Vragen

Kortom: het maakt niet uit qua bewaren, gebrand of ongebrand.....

Waar het mij om gaat is dat gebrande bonen veel beperkter houdbaar zijn dan ongebrande. Het is dus echt onzinnig om bonen in het land v herkomst te branden!

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kassa groen heeft wel meer rare dingen. Dus met een korreltje zout nemen.

pi
door pieterwolters - Feb 18, 2014 om 09:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De mogelijke redenen waarom het beter zou zijn om het in het land voor oorsprong te branden:
- goed voor de werkgelegenheid in die landen
- minder volume om te vervoeren

Maar de versheid (en dus de smaak) gaat er wel onder lijden. De 2-3 maanden die eerder genoemd worden kloppen qua houdbaarheid, maar qua smaak wordt het na 2 weken al een stuk minder.

ab
door abcde - Feb 18, 2014 om 11:30
146 Antwoorden / 11 Vragen

Gebrande bonen zijn groter dan ongebrande

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 18, 2014 om 15:31
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Bonen, en ja, ik heb de vacuüm gemalen pakken en die zijn tenminste 1 jaar houdbaar....

En daar branden, hoe is de controle op hygiëne daar en ik heb genoeg twijfels als ik zie hoe mijn kleding gemaakt word dus hoe schoon zijn ongewassen nieuwe kleren?

komsja
door komsja - Feb 18, 2014 om 17:11
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tot15karakters
Denk dat de,al dan niet gewassen nieuwe kleding die bij de winkel afgeleverd worden,schoner zijn dan sommige kledingstukken die al een tijdje in de winkel aan de kleerhanger hebben gehangen.
U moest eens weten hoeveel mensen(met een meur-oksel)of hoeveel mensen met een drie dagen niet gewassen meurende onderbroek uw net gepaste en aangekocht kledingstukken heeft gepast,in zo,n benauwd zweterig pas-hokje Bhuweehhhh
Alvorens ik een nieuw kledingstuk gaat aanpassen gaat ik eerst even (bijvoorbeeld een polo) in de oksels ruiken,en alvorens bijvoorbeeld een broek te passen ruik ik eerst even in het kruis van die broek,(In Den-haag noemen ze dat een kruiseruiker)
En ook al zijn er op die plekken geen onaangename geuren te vernemen,dan doet ik ze bij thuiskomst linea-recta eerst in de wasmachine.

pi
door pieterwolters - Feb 18, 2014 om 21:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=abcde schreef op dinsdag 18 feb 2014, 11:30]Gebrande bonen zijn groter dan ongebrande

Niet als ze in hun "jasje" worden verscheept....

ha
door hanzev - Feb 19, 2014 om 14:29
11 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er dus blijkbaar om dat het geld dat met het branden (als produktiestap) verdient wordt in het land van herkomst terecht komt, en niet in het "rijke westen".

Prima, niks mis met het idee (ik heb geen aandelen DE), maar dan hoop ik wel dat je gebrande koffiebonen snel geleverd worden en niet weken- of maandenlang onderweg zijn ergens in de buik van een containerschip en pas na een half jaar op de schappen belanden.

Wij hebben jarenlang onze snelfiltermaling volgegooid met melk en suiker om de koffie drinkbaar te houden. Sinds een tijdje gooien we versgebrande koffiebonen in een (2e hands) volautomaat. Nu drinken we onze koffie zwart om de smaak niet te verpesten met melk of suiker.

En een echte barista kan nog een stuk meer smaak krijgen uit versgebrande bonen.
(wij dus niet) :)
Maar gebrande bonen raken hun smaak snel kwijt, de manier van bewaren kan dat vertragen maar niet tegenhouden.

Dus branden in het land van origine?
Prima, zolang ik dan de koffie 'n weekje ofzo later in huis kan hebben, niet veel later.

ab
door abcde - Feb 19, 2014 om 14:39
146 Antwoorden / 11 Vragen

Pieter Wolters: uiteraard wordt het vruchtvlees verwijdert, anders gaan de boontjes schimmelen!

ab
door abcde - Feb 19, 2014 om 14:50
146 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb net de bijdrage bekeken. De redacteur heeft zich niet van te voren goed ingelicht over koffie en vooral het branden daarvan, het is gewoon een gratis reclame voor Moyee Coffee. Erg jafmmer dit item!

komsja
door komsja - Feb 19, 2014 om 16:22
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Oh ja,het ging niet over kleding maar over koffie
Gaat even een lekker vers bakkie doen.

ab
door abcde - Mar 28, 2014 om 19:25
146 Antwoorden / 11 Vragen

Heh?!? Waarom zijn de reacties verwijdert???

ab
door abcde - Mar 28, 2014 om 19:29
146 Antwoorden / 11 Vragen

Oh, ik zie het. De reacties worden blijkbaar op 2 verschillende manieren weggeschreven.... je ziet dus de ene óf de andere reacties. Via de zoekfunctie lees ik deze reacties, via het 'discussie' -tabblad de andere reacties. Beetje suf...

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 1, 2014 om 17:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja die jas....
U heeft gelijk over die kleding... maar branden in arme landen geeft daar loon en dus inkomsten die ze hard nodig hebben.

Maar... ik weet dat kleding uit Bangladesh juist zo goedkoop is omdat we hun onderbetalen in oude dubieuze fabrieken.
Als we de koffie daar branden volgens de kleding industrie methode dus zo goedkoop mogelijk want dan verdienen we als handelaren meer.....

En wat kleding betreft, Chemische rotzooi van fabriek of de oksels van mijn buren kies ik toch echt voor mijn buren....
En Koffie moet ik eten en word niet meer gewassen dus is hygiëne vele malen belangrijker dan kleding!

Daar gebrande koffie klinkt goed mits Max Havelaar dat controleerde en uitvoerde maar anders hoeft het voor mijn niet.
Houdbaarheid en zo reken ik niet eens maar daar branden, ik weet hoe het Paardenvlees in de Radar uitzending daar geslacht werd......

Dus als ik de Paardenvlees van Radar met de plannen van lokaal gebrande koffie vergelijk hoef ik niet meer!