blackpanter52
door blackpanter52 May 5, 2012 om 19:43
Voeding & gezondheid

Marktwerking :-(

De hele Marktwerking die de VVD heeft gedaan, zodat het goedkoper zou zijn voor de consument blijkt een fras tezijn, alles is duurder gewordenen mensen komen steeds meer in de problemen door de verhogingen van gas, electriciteit en NS, gezondheidzorg en ga zo maar door, mijn stelling is draai de marktwerking terug nu het nog kan.

4332 35 Rapporteer

dc
door dcz - May 5, 2012 om 19:59
439 Antwoorden / 1 Vragen

Oh...da's de schuld van de VVD?

goh...en al die vorige regeringen dan waar ze niet in zaten en die wel verantwoordelijk zijn voor de door U genoemde marktwerking..
Klok/klepel. in de war....

blackpanter52
door blackpanter52 - May 5, 2012 om 20:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

VVD zat in bijna ieder kabinet dcz

melomaan
door melomaan - May 5, 2012 om 21:08
157 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt....van de afgelopen 7 regeringen zat de VVD enkel niet in Balkenende IV.

melomaan
door melomaan - May 5, 2012 om 21:10
157 Antwoorden / 1 Vragen

In de afgelopen 30 jaar zelfs enkel niet in Lubbers III en Balkenende IV.

zoekster
door zoekster - May 5, 2012 om 21:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bovendien is het algemeen bekend dat de VVD een groot voorstander is van de marktwerking, daar beroepen ze zich juist op. Niet voor niets komt het voorstel om de tandartstarieven vrij te geven uit de koker van de VVD. (andere discussie op het forum). Het is een manier van denken. Vrije markt, kleine overheid.

melomaan
door melomaan - May 5, 2012 om 21:26
157 Antwoorden / 1 Vragen

We worden de laatste 30 jaar hoofdzakelijk door het CDA en de VVD geregeerd.
In de afgelopen 10 kabinetten: VVD (8x), CDA (8x), PVDA (4x), D66 (3x), Christenunie (1x) en LPF (1x)

Daarom snap ik al dat gezwam over linkse kerk en linkse hobbies niet zo goed (van eerst LPF en later PVV), we worden al 30 jaar hoofdzakelijk door (centrum) rechts geregeerd.

dc
door dcz - May 5, 2012 om 21:47
439 Antwoorden / 1 Vragen

En dan is dus alleen de VVD de schuldige?
best....
Ik weet alleen dat de echte zakkenvullers van links komen...met Kok voorop...

blackpanter52
door blackpanter52 - May 5, 2012 om 21:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

oke maar wat denk je dan van bolkerstein en alle andere VVDers en er is niemand die hogerop willen zoals commisinaar van een of andere bedrijf,
Het wordt altijd beschuld van de linkse maar rechts en het midden zijn heilige (niet dus)

blackpanter52
door blackpanter52 - May 5, 2012 om 21:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 5 mei 2012, 21:19]Bovendien is het algemeen bekend dat de VVD een groot voorstander is van de marktwerking, daar beroepen ze zich juist op. Niet voor niets komt het voorstel om de tandartstarieven vrij te geven uit de koker van de VVD. (andere discussie op het forum). Het is een manier van denken. Vrije markt, kleine overheid.

Inderdaad zoekster I rest my case

blackpanter52
door blackpanter52 - May 5, 2012 om 21:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 5 mei 2012, 21:47]En dan is dus alleen de VVD de schuldige?
best....
Ik weet alleen dat de echte zakkenvullers van links komen...met Kok voorop...

Ik zeg ook niet dat de VVD alleen de schuldige is, maar zij hebben wel de marktwerking er door gedrukt en nu merken alle nederlanders dat alles duurder is.

melomaan
door melomaan - May 5, 2012 om 22:12
157 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk is niet enkel de VVD de schuldige, zij hebben nooit een absolute meerderheid gehad. Zij hebben samen met het CDA wel de meeste invloed op de verschillende regeringen gehad in de afgelopen 30 jaar. Wat Kok betreft ben ik het roerend met je eens dcz. Ook heeft de PVDA ernstig meegewerkt aan de privatisering: de meeste privatiseringsprojecten zijn onder paars I en paars II ingezet.
Ik ben het met blackpanther52 eens dat het voor de consument weinig heeft opgeleverd. (meer kosten voor minder kwaliteit)
Zelf ben ik van mening dat zorg, energie, post, openbaar vervoer beter in overheidshanden kan zijn.

blackpanter52
door blackpanter52 - May 5, 2012 om 22:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=melomaan schreef op zaterdag 5 mei 2012, 22:12]Natuurlijk is niet enkel de VVD de schuldige, zij hebben nooit een absolute meerderheid gehad. Zij hebben samen met het CDA wel de meeste invloed op de verschillende regeringen gehad in de afgelopen 30 jaar. Wat Kok betreft ben ik het roerend met je eens dcz. Ook heeft de PVDA ernstig meegewerkt aan de privatisering: de meeste privatiseringsprojecten zijn onder paars I en paars II ingezet.
Ik ben het met blackpanther52 eens dat het voor de consument weinig heeft opgeleverd. (meer kosten voor minder kwaliteit)
Zelf ben ik van mening dat zorg, energie, post, openbaar vervoer beter in overheidshanden kan zijn.

Dat ben ik helemaal eens met je melomaan

valerius-2
door valerius-2 - May 5, 2012 om 22:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 5 mei 2012, 21:47]En dan is dus alleen de VVD de schuldige?
best....
Ik weet alleen dat de echte zakkenvullers van links komen...met Kok voorop...
Dat geld voor bijna alle dat soort mensen , krijgen zodra ze in kamer stoppen krijgen de meeste mooie baan meestal in het het in de eree baantjes Zoek maar eens terug naar die soort functie's in de ambtelelijke omgeving.

dc
door dcz - May 5, 2012 om 23:24
439 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf ben ik van mening dat zorg, energie, post, openbaar vervoer beter in overheidshanden kan zijn

Helemaal mee eens, sinds de privatisering(en) is Jan-met-de-pet er niet beter op geworden.

janvantricht
door janvantricht - May 10, 2012 om 13:02
11 Antwoorden / 4 Vragen

Conclusie?
Je wordt linksom en rechtsom altijd te grazen genomen. Voor gratis sex kies een politieke partij naar keuze en je wordt altijd genaaid en wat erger is, misbruik wordt ook hier niet bestraft, sterker nog, de veelplegers worden beloond met bonussen, baantjes en andere voordelen.

Wil je een klein kapitaaltje vergaren? Advies, begin met een groter kapitaal.Succes bij voorbaat verzekerd.

Zucht.......

kardolus
door kardolus - May 10, 2012 om 13:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

De hele privatisering is een flop. Alle Nutsbedrijven, vervoersbedrijven weer in staatshanden. Die miljarden kan de staat ook verdienen, en hebben we geen zakkenvullers voor nodig. Die zorg verzekeraars vangen meer dan ooit, en je krijgt minder vergoed dan ooit! Gewoon een staats ziekenfond en eventueel ook staats ziekenhuis/ verzorgingshuizen.

jo
door jorisw - May 10, 2012 om 13:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Verhogingen van energie komen vnl. door hogere energiebelasting. Dankzij de marktwerking/concurrentie worden de prijzen nog enigszins in de hand gehouden. Als de tarieven zelf ook in handen van de overheid waren werden we dubbel genaaid.

Zorgkosten stijgen, ongeacht of er nu marktwerking is of niet. Ook in landen waar de overheid de zorg regelt stijgen de kosten, alleen is het dan minder zichtbaar omdat het in de belasting zit verwerkt (en als de belasting niet stijgt, worden andere posten wel gekort).

Dankzij de marktwerking hebben we in Nederland zo'n beetje de goedkoopste supermarkten van Europa met nog steeds een vrij uitgebreid aanbod.

hansje klein
door hansje klein - May 10, 2012 om 13:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Marktwerking is een evenwicht tussen vraag en aanbod. Zijn er te weinig tandartsen of nemen ze geen nieuwe patiënten meer aan, komt de marktwerking alleen in evenwicht, door het gebruik van de meestbetalende patiënten. Hierdoor worden Henk en Ingrid van de verzorging uitgesloten......en.....er is dus weer evenwicht.
De marktwerking is dus een stuurinstrument voor en door......? PRECIES!

beginlink
door beginlink - May 10, 2012 om 13:45
30 Antwoorden / 1 Vragen

marktwerkingen is een speeltje van het CDA en de VVD wat in 2006 noodgedwongen stopte maar waar ze weer vrolijk verder mee gingen toen ze weer op het pluche zaten me de tandartsenzorg en waar de volgende stap de winstgevende ziekenhuizen zijn en waar wij de nieuwe aandeelhouders gaan spekken omdat de prijzen dan de pan uitschieten. Waarom denk je dat de VVD graag met het CDA regeert? desnoods met een gedoogconstructie als het niet anders kan. Het is overgewaaide neoliberale politiek die Reagan introduceerde en waar men dacht dat problemen op een markt automatisch verdwijnen als je er een marktwerking op zet.
VVD en het CDA zijn de laatste 35 jaar de pest voor dit land geweest en waar alleen deze partijen in een regering de staatsschuld met ruim 120 miljard lieten stijgen. De VVD ziet Nederland als een speeltuin waar ze het 1 na het ander proberen. Neem alleen al de politie die met de derde reorganisatie terug bij af was en waar onder Remkes meer politie op straat zou komen maar waar in de praktijk koppels uit elkaar werden gehaald. Dat is niet meer politie op straat dat is gespreide politie op straat en waar de pakkans ook halveerde. En maar te zwijgen over de liberale verkiezingsfabels met "dit mogen we niet aan de volgende generatie doorgeven" Onder elk kabinet (op paars na) met de VVD is het staatstekort gestegen. Alleen onder wiegel en van agt werd het al verdubbeld met 80 miljard. Samenvattend kan je zeggen dat elke marktwerking tot een kartel heb geleid met prijsafspraken en waar de prijzen zijn opgedreven. VVD en bezuinigen is de Mythe van deze tijd

agteuben
door agteuben - May 10, 2012 om 13:51
46 Antwoorden / 13 Vragen

Ik kan het niet beter verwoorden en ben het helemaal eens met melomaan. Vooral zijn reactie van 21.26 uur

beginlink
door beginlink - May 10, 2012 om 13:52
30 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 5 mei 2012, 21:47]En dan is dus alleen de VVD de schuldige?
best....
Ik weet alleen dat de echte zakkenvullers van links komen...met Kok voorop...

ken je de DSB bank? Voor de rest hoef ik toch zeker niets te zeggen hé. Financiele sector en rechtse politiek is 4 handen op 1 buik.
Daarvoor heb de financiele sector ook te veel te danken aan de VVD en waar ze de vollledige vrijheid kregen en waar het graaien begon.

co
door corkiekie - May 10, 2012 om 14:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Marktwerking is een dood steek voor de burgers,zie Amerika die hebben 1 biljoen dollar schuld en waar komt dat door dat er geen belastingen worden geheven op hogere inkomens die deze ellende hebben veroorzaakt door hebzucht.
En nu is Europa aan de beurt en als wij niet VVD en het CDA voor 10 jaar aan de kant zetten hebben onze kinder en kleinkinderen zoals ze in de politiek maar lopen te roepen totaal een dikke armoede.

an
door anaesthesie - May 10, 2012 om 14:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

of je nu door hond of kat gebeten wordt invoering euro alle prijzen hoger privatiesering alles duurder wie je ook stemt na regeeraccoord komt er niets meer van terecht banken belazeren de boel waar wij nu voor bloeden EEns zal het niet meer gepikt worden

ru
door ruitenboer - May 10, 2012 om 14:28
64 Antwoorden / 1 Vragen

Frappant is wel dat de kabinetten waar de VVD in zat in ieder geval niet de meest zuinige waren. Privatiseren lijkt dus niet de beste manier om te bezuinigen. Nog sterker, het lijkt een beetje op de tactiek van de kip met de gouden eieren slachten.

De gegevens hieronder gaan over het eind van de kabinetsperiode zodat je niet voorgaande kabinetten de schuld kan geven.
Begin jaren 70 verdubbelde de absolute staatsschuld onder de christelijk-liberale kabinetten de Jong en Biesheuvel. Vervolgens een daling tot circa 30% onder Joop den Uyl (PvdA). Hierna een verdubbeling onder de van Agt 1,2,en 3 (CDA-VVD), gevolgd door nog een verdubbeling onder CDA-VVD bewind Lubbers 1,2 en 3, waarna met de paarse kabinetten Kok (PvdA-VVD-D66) eindelijk een einde komt aan het verdubbelen van de staatsschuld.

Als we bv KPN niet hadden geprivatiseerd had dat de afgelopen 20 jaar ongeveer 1,5 miljard per jaar opgeleverd dus circa 30 miljard. En dat los van de vraag over kwaliteit of dat soort discussies.

Idem voor de energiemaatschappijen. Eens ons gemeenschappelijk bezit en verkwanseld door provinciale politici voor wat contant geld zodat ze zichzelf rond konden laten rijden (ook privé) in door de gemeenschap betaalde bolides.

De chaos op de postmarkt waarbij het milieu, de medewerkers en de klanten de dupe zijn. PTT post was het kwalitatief en prijstechnisch het beste postbedrijf toen het geprivatiseerd werd. En nu rijden er vier dieseltjes hun walm rond te strooien in de straat van idem zoveel postbedrijfjes. En als er iemand is die durft te beweren dat het nu beter, zorgvuldiger en goedkoper is moet misschien eens geestelijke hulp zoeken.

En wat brengt de gezondheidszorg? Explosieve stijgingen waarbij politici van liberale signatuur ons proberen wijs te maken dat data allemaal komt door de vergrijzing. Maar niets is minder waar. Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat slechts 15 (vijftien) % van de stijging in de zorg voor rekening komt van de vergrijzing. Het overgrote deel komt voor rekening van de privatisering. Het geld kan niet op voor nieuw duurdere managers die duurdere grote ziekenhuizen willen bouwen om zo de concurrentie beter aan te kunnen gaan.

De paar gemeenten die zelf hun huisvuil nog ophalen doen dat goedkoper en beter dan de gemeenten waar het uitbesteed is.

Ik heb, ook hierboven, eigenlijk nog niet iets echt positiefs gelezen over privatiseren.

ja
door jacques7946 - May 10, 2012 om 14:59
2 Antwoorden / 2 Vragen

Is niet alleen de VVD maar alle opvolgende regeringen.
Kijken allemaal naar America daar is altijd zo geweest.
Ieder voor zich.
In Nederland is het heellang zo geweest dat iedereen automatisch zich in zekere mate het lot van een ander zich aantrok.

Een feit is dat de privatisering hier totaal niet werk alleen averchts alles word duurder en slechter onderhouden (uit puur winst bejacht).

mi
door mietekee - May 10, 2012 om 15:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas heeft historicus Rutte niet van de geschiedenis geleerd v.w.b. privatisering.

agteuben
door agteuben - May 10, 2012 om 15:52
46 Antwoorden / 13 Vragen

Ik moet weer een pluim uitdelen! Dit keer aan Ruitenboer. Ik ga er tenminste van uit dat zijn gegevens, cijfers en percentage´s kloppen.
Hieruit blijkt dat privatiseren waanzin is en (veel) geld kost. Geldt dat trouwens ook niet voor het ziekenfonds van vroeger en de ziektekostenverzekering van nu?

tdehond
door tdehond - May 10, 2012 om 16:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

En wat dacht u van het vrijgeven van de tarieven van tandartsen, mondhygienisten, orthodontisten omdat zij wel meer mochten verdienen van de minister.

Een vriendin van me heeft geprobeerd om 2 offertes op te vragen van ortodontisten. Lukt niet, omdat dan alle foto's etc opnieuw gemaakt moeten worden.

=agteuben schreef op donderdag 10 mei 2012, 15:52: Ik moet weer een pluim uitdelen! Dit keer aan Ruitenboer. Ik ga er tenminste van uit dat zijn gegevens, cijfers en percentage´s kloppen.
Hieruit blijkt dat privatiseren waanzin is en (veel) geld kost. Geldt dat trouwens ook niet voor het ziekenfonds van vroeger en de ziektekostenverzekering van nu?

zi
door zijderveld - May 10, 2012 om 17:24
50 Antwoorden / 20 Vragen

Wij wonen in Duitsland waar er nog wel gewoon een ziekenfonds is. Bijdrage 1 persoon nog geen 90 Euro, bijdrage familie met kinderen 157 Euro (bij modaal inkomen) en je bent echt overal voor verzekerd, alleen voor bepaalde tandartszaken krijg je pas een vergoeding als je kunt aantonen dat je elk jaar naar de tandarts bent geweest.
De eigen bijdrage bestaat uit een receptbijdrage van 5 Euro (niet voor kinderen onder 18 en niet voor een herhaalrecept) en 10 Euro per kwartaal en alleen als je de dokter bezoekt.
Het mooie is hier ook dat je gewoon rechtstreeks naar een specialist kan (bijvoorbeeld naar de gyneacoloog), mocht je in dat kwartaal ook nog naar de huisarts moeten, kun je een verwijzing van de gyneacoloog vragen voor de huisarts, dan hoef je niet nogmaals die 10 Euro af te dragen.
Dus al met al veel goedkoper en de verzekeringsmaatschappijen hebben zoveel geld in kas dat ze misschien de 10 Euro per kwartaal aan eigen bijdrage schrappen.
Ook België heeft een veel goedkoper systeem, maar wat ons daar ook is opgevallen dat de kosten van behandelingen daar veel goedkoper zijn en minder lange wachttijden (voor bijv. een MRI kun je er direct terecht en is ook meer als de helft goedkoper).
Er moet dus nog meer veranderen (misschien minder managers en meer uitvoerend personeel?)

hi
door hipppo - May 10, 2012 om 17:24
303 Antwoorden / 2 Vragen

Blackpanter52 heeft gelijk, die marktwerking is een farce. Ik heb altijd links gestemd,(dus niet Pvda)
maar het moet gezegd, de sociaaldemocraten waren enthousiaste pleitbezorgers voor privatisering en marktwerking. Tekenend wellicht voor het inslaan van deze neo-liberale dwaalwegen is de volkomen onbegrijpelijke draai van Wim Kok destijds, toen hij aankondigde dat de Pvda zijn ideologische veren zou afschudden. Nou, dat hebben we geweten! Het aloude spreekwoord gaat nog altijd op, wat men zaait zal men oogsten. Ben benieuwd waar Samsom zijn akkertje mee zal gaan vullen.
Ik vrees dat we nooit meer zullen terugkeren naar die goeie ouwe tijd toen er nog nutsbedrijven waren die uitstekend functioneerden, toen we nog een girorekening hadden voor het dagelijkse betalingsverkeer (kosteloos!), toen de N.S. nog niet waren opgesplitst in N.S. en Pro-rail, toen de lagere inkomens uitstekend verzekerd waren tegen ziektekosten in het ziekenfonds, toen de post nog bezorgd werd door een werknemer van de P.T.T. die vaak jarenlang in dezelfde wijk werkzaam was en daardoor een vertrouwens persoon was, enz. enz.
Mensen hebben blijkbaar de onuitroeibare neiging van alles te (willen) veranderen, ook als het gewoon zonder problemen goed functioneert. Neem het onderwijs, sinds jaar en dag continu onderhevig aan de kippedrift van iedere nieuwe minister van onderwijs die ook zo nodig zijn/haar (stink)ei wil leggen. Resultaat: een niet aflatende stroom berichten over teruglopende kwaliteit, al dan niet in vergelijking met het buitenland.
En wat dat allemaal niet kost, c.q. gekost heeft, dat is niet te becijferen, dus laat men dat maar zo want je zou eens kunnen schrikken van de aldus over de balk gesmeten bedragen.
Maar laat ik positief eindigen. Ondanks alle genoemde ongemak blijft Nederland een prima land om in te wonen.

de
door dekker jan - May 10, 2012 om 17:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

wij moeten zo snel mogelijk af van markt werking,dit levert alleen maar bureau-cratie op en zakken vullers.het mooiste voorbeeld is onze ziekte verzekering.het verleden met ziekefonds en particulere verzekering werkte pirima en hoorde nooit dat de kosten uit de pian vlogen.nu ben ik persoonlijk niet voor ziekefonds,en particulier laat dan de hogere inkomens meer premie betalen m.vr.gr.jan dekker

tpol
door tpol - May 10, 2012 om 19:01
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 5 mei 2012, 21:47]En dan is dus alleen de VVD de schuldige?
best....
Ik weet alleen dat de echte zakkenvullers van links komen...met Kok voorop...

O kom is met concrete voorbeelden?

sg
door sgaapjebeh - May 10, 2012 om 22:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad is het de VVD die voor de privatisering heeft gezorgd terwijl iedereen weet dat het niet kan werken. Er kan wel, en dat is inmiddels gebleken, fors geld mee verdiend worden. Want na de privatisering gaat het niet om het product (gezondheidszorg of openbaar vervoer) maar om de massa aan contanten wat er te verdelen is. Het gaat niet meer om kwaliteit maar om kwantiteit (en dan met name met het naar zich toe halen van de 'o zo benodigde middelen').

Vreemd dat de VVD nu komt met een ingrijpen bij Prorail...................er zit dus een addertje onder het gras. Dat komt er nog wel uit.......geduld!

squarepants
door squarepants - May 10, 2012 om 22:41
7 Antwoorden / 0 Vragen

Grappige discussie,

Vraag eens aan ex minister van financiën Wouter Bos wat er met de afgeroomde pensioen gelden bij de fondsen gebeurt is onder zijn bewind.
Links heeft gewoon de boel belazerd waar jan met de pet nu de wrange vruchten van plukt.

De TS wil graag de marktwerking terug gedraaid hebben zodat alles op de schouders komt van de arbeiders zonder linkse hobby,s?

Mijn vader in verzorging tehuis moet sparen voor een paar schoenen omdat zijn uitgeklede pensioen beter naar ontwikkelingslanden hobby,s kan of allochtonen zijn zielig projecten?

dc
door dcz - May 11, 2012 om 00:04
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tpol schreef op donderdag 10 mei 2012, 19:01][quote=dcz schreef op zaterdag 5 mei 2012, 21:47]En dan is dus alleen de VVD de schuldige?
best....
Ik weet alleen dat de echte zakkenvullers van links komen...met Kok voorop...

O kom is met concrete voorbeelden?

Kok, die als vakbondsman behoorlijk tekeer ging tegen zelfverrijking van topmanagers.
Toen hij er zelf een was hoorde je de man niet (meer)....

Pronk, Melkert, Bos, allemaal topbanen gekregen die iets meer opleveren dan twee keer modaal.

Goed zo?