zonnewind
door zonnewind Feb 29, 2012 om 10:01
Voeding & gezondheid

Olie om te verhitten in de keuken

Welke olie is nou eigenlijk het meest geschikt om te verhitten. Je hoort zo veel verschillende verhalen de één zegt zonnebloemolie, de ander zegt olijfolie en dan is er ook nog rijstolie. Ik bedoel dus de olie om bv vlees/vis mee te bakken.

52071 23 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 29, 2012 om 10:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Kijk eens op de pagina: Welke olie voor wat

stacey
door stacey - Feb 29, 2012 om 10:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Of deze, van onze Belgische buren: Hier

spooky01
door spooky01 - Feb 29, 2012 om 11:04
418 Antwoorden / 56 Vragen

arachideolie, die kan de grootste hitte aan.

knolselder
door knolselder - Feb 29, 2012 om 12:27
16 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Zonnewind,

Dat hangt een beetje af van waarvoor je het precies wilt gebruiken en hoe heet je bereidingsmethode is. Spooky stelde arachide- ofwel pindaolie voor, dat is inderdaad een olie die zeer hoog verhit kan worden en een zachte neutrale smaak heeft. Prima als frituurolie, maar ook om mayo mee te maken bijv.

Maar sinds een tijdje is ook een nieuwkomer in de oliebranche: Rijstolie. Deze wordt gewonnen uit het kaf van rijst en is zeer rijk aan goede vetzuren en heeft een nóg hoger rookpunt dan pinda olie. Ook de smaak is heel neutraal.
Ik gebrukt het om in te frituren, gaat lang mee, en bijvoorbeeld ook om een biefstukje in te bakken met alleen een beetje echte boter erbij voor de smaak. Staat bij de meeste supers in het schap, merk o.a. 'King'.

Smakelijk!

ka
door kaartendraak - Feb 29, 2012 om 12:51
180 Antwoorden / 2 Vragen

Olijfolie kan je wel in bakken, maar die kan niet heel heet. Een andere zeer gezonde olie is Kokoslolie waarin je ook kan frituren, een bron van Omega-3. Heerlijk om bijv mee te roerbakken, vooral als je die met een smaakje erin hebt(chili, knoflook of provencaals). Ik gebruik kokosolie altijd als ik ga roerbakken.

sp
door spikkel - Feb 29, 2012 om 13:21
148 Antwoorden / 5 Vragen

Kokosolie kan de hoogste temperatuur aan. Naast kokosolie met smaakjes heb je het ook met kokossmaak en neutraal. Volgens de 'experts' is verzadigd vet ongezond. Kokosolie is de uitzondering hierop. Je lichaam verwerkt kokosolie hetzelfde als koolhydraten en kan zo zelfs een energieboost geven.

littlemissg
door littlemissg - Feb 29, 2012 om 15:43
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=spikkel schreef op woensdag 29 feb 2012, 13:21]Kokosolie kan de hoogste temperatuur aan. Naast kokosolie met smaakjes heb je het ook met kokossmaak en neutraal. Volgens de 'experts' is verzadigd vet ongezond. Kokosolie is de uitzondering hierop. Je lichaam verwerkt kokosolie hetzelfde als koolhydraten en kan zo zelfs een energieboost geven.

= helemaal waar. ;-) gebruik het ook altijd.

wo
door woodwood - Feb 29, 2012 om 16:23
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gebruik al een tijdje DIAMANT PLUS dit is een olie die de fritespan niet vet laat worden en het maandje blijft ook als nieuw, de fritespan even uit elkaar halen en met een heet sopje weer als nieuw, dit is het grote voordeel van dit vet en is nog het lewkkerst wat ik tot op heden heb gehad.

pi
door piet.vander.loo - Feb 29, 2012 om 16:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

M., 60 jaar geleden werd olijfolie als minderwaardige olie aangeduid. (warenkennis}, momenteel is de bereiding blijkbaar beter en mag olijfolie ook als goed doorgaan. Denk toch dat arachide-olie en zonnebloem olie minstens zo goed zijn, zeker als het op verhitten aankomt. Piet.

va
door valentina2012 - Feb 29, 2012 om 16:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon roomboter gebruiken. Het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetzuren is de keuze of je liever kanker hebt (onverzadigde) of dichtgeslibde aders (verzadigde vetzuren).

Oh die sprookjes allemaal..

pi
door piet.vander.loo - Feb 29, 2012 om 17:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Valentina je hebt gelijk wat betreft allerlei sprookjes, maar de vraag was niet over de gezondheid maar over verhitten.

knolselder
door knolselder - Feb 29, 2012 om 17:51
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=spikkel schreef op woensdag 29 feb 2012, 13:21]Kokosolie kan de hoogste temperatuur aan...

Ha Spikkel, dat is dus niet zo; het rookpunt van kokosolie is ongeraffineerd: 177 graden C., geraffineerd: 232 graden C.
Het rookpunt van rijstolie is 255 C.
Alleen avocado-olie (als je het kunt vinden/betalen:-) kan heter verhit worden: 271 C.
Wel is kokosolie absoluut uitstekend om te verhitten, erg lekker en beschikt het verder over andere bijzondere, gezonde eigenschappen.
kijk bijv hier

ir. benton deus
door ir. benton deus - Feb 29, 2012 om 18:03
66 Antwoorden / 1 Vragen

Arachideolie! Van pinda's gemaakt. Met name voor het frituren.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Feb 29, 2012 om 18:09
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=woodwood schreef op woensdag 29 feb 2012, 16:23]Ik gebruik al een tijdje DIAMANT PLUS dit is een olie die de fritespan niet vet laat worden en het maandje blijft ook als nieuw, de fritespan even uit elkaar halen en met een heet sopje weer als nieuw, dit is het grote voordeel van dit vet en is nog het lewkkerst wat ik tot op heden heb gehad.

Je moet toch eens de samenstelling: ingrediëntenlijst eens vergelijken met andere oliën, met name het verzadigd vetgehalte is enorm hoog bij de duurdere producten. Transvet is het gevaarlijkst!

Zelf neem ik de goedkoopste van Jumbo eigen merk gunstiger t.o.v. Diamant of Remia.

spouky
door spouky - Feb 29, 2012 om 18:29
22 Antwoorden / 0 Vragen

Koolzaad olie en kokos olie kunnen heel goed verhit worden en beide zeer gezonde vetten.

sp
door spikkel - Feb 29, 2012 om 18:46
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=knolselder schreef op woensdag 29 feb 2012, 17:51] Ha Spikkel, dat is dus niet zo; het rookpunt van kokosolie is ongeraffineerd: 177 graden C., geraffineerd: 232 graden C. Het rookpunt van rijstolie is 255 C. Alleen avocado-olie (als je het kunt vinden/betalen:-) kan heter verhit worden: 271 C.

De vraag was 'welke olie om te verhitten in de keuken'. Dan neem ik aan dat je wilt bakken, braden en frituren. Ik zou niet weten waarvoor je meer dan 170 graden nodig hebt behalve cremeren ;-)

pl
door platzak - Feb 29, 2012 om 19:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de beste resultaten met kokosolie of koolzaadolie, de olie verbrand niet en wat je bakt wordt mooi gelijkmatig goudbruin. Ook komen er geen giftige stoffen vrij. Ze zijn heel goed verteerbaar. Koolzaadolie heeft de smaak van roomboter als je er in bakt. Het vuur niet te hoog zetten, want spatten doet koolzaadolie en kokos olie wel.

stacey
door stacey - Feb 29, 2012 om 19:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=spikkel schreef op woensdag 29 feb 2012, 18:46]De vraag was 'welke olie om te verhitten in de keuken'. Dan neem ik aan dat je wilt bakken, braden en frituren. Ik zou niet weten waarvoor je meer dan 170 graden nodig hebt behalve cremeren ;-)

Misschien heb je niet meer nodig maar krijg je het kado.......

Er is ooit een onderzoekje gedaan, welliswaar om iets anders te constateren- (een waarschuwing voor vogelliefhebbers), maar wellicht interessant te weten hoe heet zo`n pan kan worden:
--Een Amerikaans onderzoeksteam besloot de proef op de som te nemen, en heeft tests gedaan met deze pannen. Een lege, merkloze koekenpan met een Teflon coating werd voor dit doel op een huishoudelijke elektrische kookplaat verhit. In 3,5 minuut liep de temperatuur van de pan op tot 391°C.
Een lege Teflon® pan bereikte onder dezelfde testcondities een temperatuur van 383°C in 5 minuten--Bron

va
door valentina2012 - Feb 29, 2012 om 21:08
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=piet.vander.loo schreef op woensdag 29 feb 2012, 17:24]Valentina je hebt gelijk wat betreft allerlei sprookjes, maar de vraag was niet over de gezondheid maar over verhitten.

Als je het hebt over verhitten, dan neem ik aan dat het gaat om te vermijden dat er giftige stoffen vrijkomen. Niet hoger dan 170 graden en nooit zonnebloemolie gebruiken. Inderdaad hoe meet je dat in de pan. Daarom adviseer ik roomboter; geen problemen met verhitten en geen giftige stoffen.

Lees dit maar eens.
http://levensverlenging.pilliewillie.nl/veroudering/levensverlenging.7c.php

zonnewind
door zonnewind - Feb 29, 2012 om 23:41
222 Antwoorden / 61 Vragen

Inherent aan gezondheid ligt verhitten van de olie en vice versa. Ik had inderdaad begrepen dat verhitten van bepaalde oliën niet zo best is. Ik wist alleen niet meer welke oliën dat zijn. Uit bovenstaande berichten ben ik veel wijzer geworden! Ik denk dat ik voortaan met rijstolie en een klont echte boter mijn vleesjes en visjes ga bakken. Dank voor alle moeite -:)

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 1, 2012 om 00:20
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=spouky schreef op woensdag 29 feb 2012, 18:29]Koolzaad olie en kokos olie kunnen heel goed verhit worden en beide zeer gezonde vetten.

Die conclusie kan ik niet met u delen: deze twee oliën zijn, samen met palmolie, slecht voor de gezondheid, al hoewel het vloeibaar is zijn het verzadigde oliën. Dat kan elk dietist beamen, zeker uw slechte cholesterolwaarden (LDL) stijgt daardoor.

sp
door spikkel - Mar 1, 2012 om 09:50
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ir. benton deus schreef op donderdag 1 mrt 2012, 00:20]Die conclusie kan ik niet met u delen: deze twee oliën zijn, samen met palmolie, slecht voor de gezondheid, al hoewel het vloeibaar is zijn het verzadigde oliën. Dat kan elk dietist beamen, zeker uw slechte cholesterolwaarden (LDL) stijgt daardoor.

De eigenschappen van koolzaadolie zijn mij niet bekend, die van kokosolie wel. Dat u en elke dietist dit afraden vind ik een gebrek aan bijscholing. Kokosolie is weliswaar een verzadigd vet maar gedraagt zich in het lichaam niet zo. Sterker nog, ons lichaam verwerkt het als koolhydraten zonder de nadelen ervan.

Bovendien, sinds we zo'n 20 jaar geleden het advies kregen om overzadigde vetten te eten is de hoeveelheid mensen met gezondheidsproblemen explosief gestegen. Opa en oma die al hun hele leven lang alles in de roomboter bakken wandelen vrolijk en gezond richting hun 100-jarig bestaan.

sp
door spikkel - Mar 1, 2012 om 10:20
148 Antwoorden / 5 Vragen

@ ir benton deus

Hier de mening van een voedingsconsulente die wel bijscholig heeft genoten:
link