bgt
door bgt Apr 16, 2016 om 22:34
Voeding & gezondheid

Onzin van statines

Vanavond was er weer een zgn kenner wat voeding betreft. Deze man zat te beweren dat margarine goed was voor het cholesterol gehalte. Weet hij dan niet dat margarine maar één molecuul verschilt met plastic???? Puur rotzooi dus. Ook beweert hij dat je het goed is om een te hoog cholesterolgehalte omlaag te brengen. Het is gewoon levensgevaarlijk om jouw cholesterolgehalte te manipuleren. Afblijven dus!! Lees hierover de boeken van Dr.Hartenbach en Dr.M.Kendrick. Ik verbaas mij toch elke keer weer over al die onzin die op de TV uitgekraamd wordt.

7229 14 Rapporteer

le
door lexdura - Apr 16, 2016 om 22:49
121 Antwoorden / 0 Vragen

Een molecuul verschil? Welk molecuul dan? En verschilt met welk plastic, daar zijn tig soorten van?
Overigens zegt zelfs een verschil van maar een atoom niets over de vergelijkbaarheid van stoffen.
O2 is zuurstof en hebben we nodig, O3 (een zuurstofatoom extra in het molecuult) heet ozon, een compleet andere stof, die ook in lage concentraties giftig is. Nog een: water is H2O (een molecuul met twee waterstofatomen en een zuurstofatoom), essentieel voor ons, en zoals bekend niet brandbaar, H2O2 (molecuul met twee waterstofatomen en twee zuurstofatomen) is waterstofperoxide, een stof die je maar beter niet kunt drinken, en in bepaalde concentraties explosief kan zijn vanwege de aanwezige zuurstof.
Keukenzout, natriumchloride (NaCl), verschilt maar een atoom van chloorgas (Cl2), maar de twee lijken in niets op elkaar...

Margarine bestaat moluculen van waterstof, zuurstof en koolstof. Plastics bestaan uit lange ketens van waterstof en koolstof (geen zuurstof). Maar ik heb nieuws voor je: veel van wat je eet bestaat uit combinaties van koolstof, waterstof en zuurstof (zetmelen en suikers, oftewel koolhydraten bijvoorbeeld)

Ik verbaas me altijd weer over de onzin die mensen die geen verstand van scheikunde hebben over chemie roepen...

costnix
door costnix Apr 17, 2016 om 12:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Onderschat vooral de gevaren niet van di-hydro-mono-oxide!

hutch
door hutch - Apr 16, 2016 om 22:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Volgens mij is hier er maar één die onzin uitkraamt......... En die was vanavond niet op de TV.

ke
door keesdewit82 - Apr 16, 2016 om 23:01
1 Antwoorden / Vragen

Deze opmerking kom ik wel eens tegen. Dat margarine maar één molecuul verschilt met plastic. En veel mensen weten dit, waardoor margarine in de volksmond (van sommigen) vaak gewoon plastic genoemd wordt. Ik vond het wel een interessante zoektocht, dus was benieuwd naar het resultaat. Want je kunt wel zo iets roepen, maar waar komt die zin dan eigenlijk vandaan? Is margarine nu echt plastic?

is het plastic?

Ik vond hier dat margarine inderdaad één molecuul (atoom heb ik net geleerd) van plastic verschilt. Margarine bestaat namelijk uit koolstof, waterstof en zuurstof. Plastic wordt vaak gemaakt van lange ketens koolstof en waterstof. Maar die één atoom verschil is dus eigenlijk niet heel interessant. Want ons lichaam bevat ook zuurstof, waterstof en koolstof. Daarbij verschilt water één atoom van waterstofperoxide. En zout maar één atoom van chloorgas. Blijkbaar is het dus niet echt boeiend of iets één atoom van iets anders verschilt.

wel plastic-achtig

Wat wel interessant is, is dat je margarine gerust open kunt laten staan en er helemaal niets gebeurd. Geen schimmel, geen beesten, helemaal niks. Het verandert natuurlijk ook niet van structuur (zoals boter zou doen). Dit is dan wel weer een beetje plastic-achtig. Dieren, bacteriën en schimmels behandelen het blijkbaar wel alsof het plastic is.

raffinage feestje

Daarnaast, waar roomboter gewoon een natuurproduct is met weinig bewerking, kent margarine wel een heel proces. De vetten zijn ontzettend geraffineerd – en ik ben geen fan van raffinage. De margarines staan bekend vanwege de transvetten die erin zitten, maar gelukkig is dat wel veel minder geworden. Dit was dus een bewerkt vet, dat door stoere fabrieken werd gedaan, en in plaats van minder kans op hart- en vaatziekten en een laag cholesterol, heb je juist meer kans daarop. Dat = niet cool. Maar of het nu veel of weinig transvet is, margarine is een bewerkt, onnatuurlijk, gehydrogeneerd fabrieksproduct. (heb je thuis wel eens margarine gemaakt? Nee. Heb je wel eens roomboter gemaakt? Waarschijnlijk ook niet, maar dit is heel gemakkelijk, natuurlijk en zelfs leuk om eens te doen!)

testje!

Mijn test: ik heb margarine gekocht en ga het bewaren op onze zolder. Kijken wat er gebeurt. Ik zal jullie nog eens een update geven over mijn bevindingen. Volgens al die websites schimmelt margarine namelijk niet. Maar roomboter schimmelt ook niet voor een hele lange periode. Is gewoon lang houdbaar. Goed, ik ga het meemaken…

Cookies
door Cookies Apr 16, 2016 om 23:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan niet hele teksten kopiëren zonder de bron te vermelden!

costnix
door costnix Apr 17, 2016 om 12:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is de bron van deze onzin?

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2016 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ik verbaas me elke keer wat voor onzin er op het internet uitgekraamd wordt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 16, 2016 om 23:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En u bent???
Een emeritus hoogleraar maakt bij mij net iets meer indruk als een roeptoeter op dit forum.
Diewilik

ro
door robert van der woning - Apr 17, 2016 om 11:53
1 Antwoorden / Vragen

Juist margarine is ongezond. De goede man is niet meer op de hoogte.

http://www.welt.de/gesundheit/article154347912/Zu-wenig-boese-Fette-koennen-auch-krank-machen.html

gerbera
door gerbera - Apr 17, 2016 om 12:01
7366 Antwoorden / 14 Vragen

En ik verbaas mij er over hoe slecht mensen kunnen luisteren. De man heeft veel meer gezegd t.a.v. van margarine nml dat dit in vergelijk met het gebruik van roomboter beter was voor het cholesterol gehalte. Over de rest wat u schrijft  "onzin van BGT" Maar ja met zoveel "voedingsdeskundigen" is het een wonder dat we nog leven.

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2016 om 12:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

DOOR BGT - 16 APR 2016 OM 22:34
......Het is gewoon levensgevaarlijk om jouw cholesterolgehalte te manipuleren. Afblijven ...

Laat je het ons even weten als je een hartinfarct hebt gekregen?

ho
door holy53 - Apr 17, 2016 om 12:55
68 Antwoorden / 1 Vragen

Jij gelooft eerder twee personen die een boek schrijven? En inderdaad deze man weet waar hij over praat. Jij niet.

su
door superklaver - Apr 17, 2016 om 20:02
68 Antwoorden / 0 Vragen

Hoog cholesterol zo laten???? Dat is wachten op een hartinfarct door dichtgeslibte aderen. Ik blijf trouw mijn statines slikken. Ga geen risico lopen omdat ik door andere medicijnen een hoog cholesterol kan krijgen en ook had en dan straks overlijd aan een hartaanval. Dat risico is bij mij sowieso vergroot door nierproblemen.

costnix
door costnix - Apr 18, 2016 om 13:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil ook iedereen waarschuwen voor de gevaren van di-hydro-mono-oxide. Dit is in elk voedingsmiddel en is heel gevaarlijk.

Bron (Engels): http://www.dhmo.org

who cares
door who cares - Apr 18, 2016 om 13:46
146 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zit me nu toch af te vragen , wie de wijsheid in pacht heeft, iedereen die meent te weten wat goed voor je is heeft volgens mij het zwarte garen uitgevonden, de ene mening volgt de andere op, wie is er echt op de hoogte van wat goed of juist niet goed voor je is, zelf weet  ik als je niet te vet , niet te zoet en vooral niet te veel eet en drinkt van alles  dat het allemaal wel meevalt en vooral luisteren naar je lichaam en goed bewegen , zelf houd  ik het op deze manier gelukkig nog steeds vol zonder noemenswaardige kwaaltjes,vooral niet gek laten maken door derden.

costnix
door costnix Apr 18, 2016 om 16:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Parcelsis zei het al eeuwen geleden: "Alle dingen zijn vergif en niets is zonder gif ; Alleen de dosis maakt het dat een ding is niet een gif."

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2016 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@who cares

Maar dat was toch juist de strekking van het verhaal van Katan?