argusvlinder
door argusvlinder Jul 30, 2012 om 16:49
Voeding & gezondheid

Voetschimmel

LS. Ik heb last van hardnekkige voetschimmel, jeuk, bobbeltjes en soms ook blaasjes (opgelopen in het zwembad), al Lamisil en Miconazolnitraat gebruikt, voeten altijd goed afgedroogd en nadrogen met de fohn, maar het komt elke keer weer terug (eigenlijk is het nooit helemaal weg).
Nu hoorde ik dat het ook door schoenen overgebracht wordt, klinkt heel aannemelijk maar hoe "ontsmet" ik mijn schoenen dan?
Ik ben gewent om regelmatig andere schoenen te dragen (niet langer dan 2 dagen achter elkaar, maar wel met blote voeten, staat niet echt charmant leuke zomerkleding met sokken!!!!) met als gevolg dat waarschijnlijk mijn hele schoenenkast is besmet!
HELP!!!!!!!! Wat kan ik hieraan doen?????????????
Bijvoorbaat Dank!

167944 36 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo argusvlinder, bij de tips op het Kassaforum stond deze
klik hier
Kokosolie. Misschien een idee?

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk is naast de plaatselijke behandeling ook een tabletten kuur nodig.
huidarts: klik

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo argusvlinder,

ik ga waarschijnlijk iets heel geks zeggen.. Huisarts?

Laaglander

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spreemyk

Een spray poeder voor schoenen, sokken en voeten. Verkrijgbaar bij de apotheek.

Verder zou ik even langs de huisarts gaan voor een iets sterkere zalf.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo argusvlinder,

Zoals al aangegeven: langs de huisarts.

Daktarincrème en Daktarinpoeder helpen prima.

Suc6

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen bedankt voor de tips ga hier zeker iets mee doen!!

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring...zie ook deze tip.

Grafietzalf van VSM helpt prima en afdoende. De jeuk is al snel verdwenen, maar voor het behandelen tegen schimmel moet je het minstens 2 weken lang elke dag dun insmeren op de schimmelplekken. Wel steeds de voeten heel goed wassen en afdrogen. Het oppervlak van de teennagels goed schoon maken (eventueel vooral de randen van de nagel schoonkrabben of vijlen). Zie je geen verbetering, ga dan even naar de huisarts voor een schimmeldodend middel. Hou dan wel rekening met bijwerking in de vorm van pijnlijke voeten.

Je moet ook aanvullend antischimmelpoeder (talkpoeder met antischimmel) in de schoen en eventuele sokken gebruiken. Zelfs na het wassen zit er nog schimmel in de sokken en dat kun je dus met het poeder van de drogist bestrijden.

Loop nooit op blote voeten in openbare ruimtes.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is eigenlijk niets wat je bij de drogisterij kan kopen tegen voetschimmel (tenminste, niets wat werkt..). Wel is er een poeder die je in je schoenen strooit om de schimmel te doden, ik heb zelf Canesten strooipoeder.

Een middel wat wel werkt is azijn (tenminste, als je het niet al onder je nagels hebt zitten..). Neem regelmatig een voetenbad met soda (soda=een natrium verbinding, een soort zout dus, en van zout weten we allemaal dat werkelijk niets er in kan leven), maak je nagels schoon en verwijder eelt (heb je een borsteltje voor) en doe er dan gewone azijn bij. Duurt wel lang voordat het weg is, en nog veel langer voor je nagels..

De huisarts zal je wel Daktarin creme geven maar niet die medicijnen tegen de schimmelnagels ( dat lukt alleen met flucanazol) aangezien dit je leverfuncties 6 weken (= kuur) ernstig verstoort en je hele nare bijwerkingen krijgt (waanbeelden, smaakverlies, geheugenverlies (leuk hoor, dan weet je een beetje hoe het is om Alzheimer te hebben..), galblaasjes, verschrikkelijke jeuk, enorme vuurrode plekken over je hele lichaam inclusief je hoofdhuid en gezicht, migraine-achtige hoofdpijn die alleen weggaat als je een uurtje je ogen dicht doet. Helaas spreek ik uit ervaring. De enige reden waarom je het zou kunnen krijgen is als je die schimmel (candida) ook in je lichaam hebt zitten, je kan daar enorm moe van worden. Je hebt dan doorgaans al heel lang een licht verhoogde ontstekingswaarde in je bloed waar je maar niet vanaf komt. Candida heeft nagenoeg iedereen wel op zijn/haar lichaam, een gezond mens kan deze schimmel makkelijk de baas. Mensen met een verlaagde weerstand kunnen er last van krijgen, dat zie je dan terug in 'kalknagels' of een witte waas op je tong (daar is een vrij onschuldig (in vergelijking met flucanazol...) middel voor: Daktarin gel, ook alleen via de huisarts).

Gebruik je sokken, was ze dan binnenstebuiten met soda (tsja, is ook een goedkoop wasmiddel, zeer geschikt voor witte was. Wordt tegenwoordig verkocht onder de naam 'Vanish' maar is ook voor .85 ct per kilozak te koop bij de Super) op 90 graden en neem elke dag schone sokken. Je wilt natuurlijk niet jezelf telkens weer besmetten als je deze maatregelen neemt..

Schoenen, vooral leren schoenen moeten minstens één dag volledig kunnen uitwasemen, je voeten produceren op een dag zo een borrelglaasje vocht. Zo houd je leren schoenen tevens 25 jaar goed. Schimmels zijn altijd dol op warme vochtige plekjes.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ramonnetje schreef op maandag 30 jul 2012, 22:35: Er is eigenlijk niets wat je bij de drogisterij kan kopen tegen voetschimmel (tenminste, niets wat werkt..).

Grafietzalf, via de drogist en apotheek verkrijgbaar, werkt volgens mijn eigen ervaring prima en afdoende!

ramonnetje schreef op maandag 30 jul 2012, 22:35:
De huisarts zal je wel Daktarin creme geven maar niet die medicijnen tegen de schimmelnagels ( dat lukt alleen met flucanazol) aangezien dit je leverfuncties 6 weken (= kuur) ernstig verstoort en je hele nare bijwerkingen krijgt (waanbeelden, smaakverlies, geheugenverlies (leuk hoor, dan weet je een beetje hoe het is om Alzheimer te hebben..), galblaasjes, verschrikkelijke jeuk, enorme vuurrode plekken over je hele lichaam inclusief je hoofdhuid en gezicht, migraine-achtige hoofdpijn die alleen weggaat als je een uurtje je ogen dicht doet.

Kun je nagaan en dat is dan een wetenschappelijk aantoonbaar werkzaam gif, nader aangeduid als medicijn. Is er ook wetenschappelijk aangetoond dat je er naderhand geen blijvende schade aan over houdt? Anders zou ik mij wel drie maal bedenken, voordat ik zo'n kuur zou beginnen. En dan nog kun je na de kuur gemakkelijk weer met schimmel besmet worden.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2012 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag argusvlinder,

Kijk eens : Klik hier... en zoek eens op internet naar teatree olie voor voetschimmel.
W.b. schoenen kun je losse dunne inlegzooltjes gebruiken en die vaak vervangen (bijv. bij wibra 69 ct) en verder i.p.v. gewone sokken de versie "voetjes" gebruiken die steken niet uit de schoenen, zie o.a. Hema, wibra etc.).

vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien moet je de huisdokter eens vragen of het geen Andreus Barber is want
dat geeft blaasjes en daar helpen geen zalfjes tegen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste argusvlinder
Mijn partner heeft al een jaar of drie voetschimmel tussen zijn tenen. Is overigens dezelfde schimmel als bij kalknagels. De huisarts en huidarts die hij consulteerde gaven steeds nieuwe produkten tot een mini-zalfje van 76 Euro. Maar niks hielp, bij sommige was het zelfs dat je dacht dat het de voetschimmel bevorderde.
Ik heb lang gelden een pedicurecursus gedaan. De docent zei dat kalknagels goed te behandelen waren met jodium of Sterilon. (Sterilon prefereer ik omdat het kleurloos is.)
Zelfde schimmel zelfde behandeling.

Omdat niets hielp is mijn partner op mijn advies toen Sterilon gaan gebruiken, afwisselend met Daktarinpoeder. 's Morgens Daktarin want is een droog poeder, 's avonds de Sterilon.
De schimmel is nog niet weg -dat kan jaren duren- maar is wel tot twee plekken teruggebracht. Voorheen zat het tussen alle tenen.
Mijn advies:
Gebruik Sterilon afgewisseld met Daktarin
Schoenen elke dag wisselen- ze hebben 24 uur nodig om te drogen. Strooi elke keer wanneer je je schoenen aandoet even wat Daktarin erin. In elk paar schoenen want ook daarin zit de schimmel.
Alleen 's avonds voeten wassen en goed nadrogen met keukenpapier. Voeten kunnen dan een nacht drogen. Kousen/sokken wassen boven 60 gr. Schimmel gaat dan dood en kan jou niet opnieuw infecteren via je kousen/sokken.
Loop in huis op kousevoeten of blote voeten.
NB Houd je voeten droog! schimmels zijn dol op vocht, vermijd dus dat je voeten vochtig zijn/blijven

Je moet wel een volhouder zijn, want die schimmel is hardnekkig. En deze procedure moet je lang volhouden vooral als het zo vergevorderd is als je beschrijft.

groet

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi argusvlinder, de schoenen een nacht in de vriezer.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ramonnetje,

u vertelt dat in zout niets kan leven.
Daar verbaas ik mij over.
Een kabeljauw zal zich nog meer verbazen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

ramonnetje schreef op maandag 30 jul 2012, 22:35:
Neem regelmatig een voetenbad met soda (soda=een natrium verbinding, een soort zout dus, en van zout weten we allemaal dat werkelijk niets er in kan leven),

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het over jeuk en blaasjes en bobbeltjes.U moet het toch bij de kern aanpakken, dus de voet.
Mijn vrouw had daar jaren! Geleden ook last van en haar opa zei dat ze klimop moest plukken in een emmer of teiltje doen en daar kokend water over heen gieten.
Zodra het water zodanig is afgekoeld dat de voeten er in kunnen, een kwartier blijven zitten.
Dit om de 2 dagen herhalen met verse klimop( overal te plukken).
Mijn vrouw heeft dit een aantal malen gedaan, en nooit geen last meer gekregen!
Het proberen waard! Veel succes er mee.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op maandag 30 jul 2012, 17:31: Hallo argusvlinder,

Zoals al aangegeven: langs de huisarts.

Daktarincrème en Daktarinpoeder helpen prima.

Suc6

Om Daktarin aan te schaffen hoef je niet naar de huisarts... kun je zo bij apotheek of drogist kopen zonder recept. Maar alles wat betaald wordt door de zorgverzekering is meegenomen dus ik ga ervoor naar de huisarts...

Toevallig heb ik ook al 2 maanden last van voetschimmel, aan een voet, en ga zo om 16.00 uur weer naar de huisarts, heb het weer terug.
Ik zal meteen vragen hoe ik de schoenen kan ontsmetten. Ik loop veel op slippers, maar wel verschillende, dus ik zou mezelf ook wel iedere keer besmet kunnen hebben. In het begin was ik fanatiek, stopte ik de slippers in een bak water met sop, maar mogelijk heeft het nooit geholpen...
Wordt vervolgd dus...

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook even op DEZE site...
Ik zal aan de huisarts vragen wat het beste is...

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van het Daktarin voetpoeder, want denk je van even enkele seconde in de magnetron zetten ? Levende 'materie' is dan geheid dood 'gekookt'

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

speksteen poeder of speksteen zalf of iets wat ze vroeger in militaire dienst gebruikten .....walnoten olie!!!

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Speksteenpoeder is dezelfde naam aal talkpoeder en zal dus NIETS doen en over walnootolie heb ik ook zeer mijn twijfels....

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo argusvlinder,

Kan je door het bos de bomen nog zien? Heel veel suggesties zijn aangereikt, maar ik heb nog niets gelezen over de WERKELIJKE oorzaak van de schimmel, maakt niet uit welke, maar in de meeste gevallen gaat het om een candida soort. Je kunt alléén maar schimmelklachten krijgen als je bloed te zoet is! M.a.w.: het komt bijna uitsluitend voor bij mensen die zich tegoed doen aan zoet eten en drinken. Alcohol smaakt weliswaar niet altijd zoet, maar is een afvalproduct van suiker en dat vindt candida ook heel lekker.
Dus ook hier weer: éérst oorzaken weghalen, dan pas kunnen andere therapieën effect krijgen/hebben, anders komt het gegarandeerd weer terug.
Candida zorgt voor een overbelasting van het hele maagdarmsysteem, en ook de lever zit er vol mee. Als dan de normale weerstand erdoor verlaagt, wordt het bloed te zoet, gaat de spijsvertering niet naar wens en komen er allerlei klachten naar voren als gevolg van schimmelgroei.

Kalknagels is inderdaad niets anders dan candida die zich door het nagelbed heen heeft verspreid in de nagel. Weinig mensen kunnen die echt definitief weg krijgen met anti-schimmel middelen,en - zoals gelukkig iemand eerder opmerkte - die middelen zijn in hoge mate giftig voor de lever en het spijsverteringssysteem. Bij langdurig gebruik is het middel dan nog erger dan de kwaal, wie zou zoiets nu wensen?
Kalknagels kan je het beste behandelen met zuur (iemand zei al azijn). Wat absoluut altijd werkt, is elke nacht een pleister op de nagel doen, wat gedoopt is in azijn, daar een plasticje overheen doen, zoals huishoudfolie (anders verdampt het te snel weg), goed dichtplakken en de volgende ochtend er af halen. Dat elke avond, voor je naar bed gaat, blijven herhalen en bij kalknagels vraagt het wel vele maanden geduld van je. De nagel kan er zelfs helemaal af weken door dat zuur. Niet erg, die groeit heel mooi weer als nieuw aan. Is de nagel er af, dan alleen antischimmel crème insmeren en pleister er overheen doen tot de nagel in z'n geheel is teruggekeerd.

Gewoon jezelf goed observeren en dan zie je dat er een samenhang is tussen zoetigheid eten/drinken en het opleven van schimmelinfecties.Frappant is trouwens ook dat fervente kofiedrinkers dikwijls last hebben van schimmel tussen de tenen, vooral bij een consumptie van meer dan 6 koppen per dag. Dus..... juist, oorzaak weghalen en niet meer dan 1 kop koffie per dag drinken, liefst helemaal niets meer wat koffie betreft.

Laatste suggestie: elke avond de voeten in Natrium Bicarbonaat laten inweken, want in dit zout kan werkelijk geen enkele bacterie, schimmel, virus of andere ziekteverwekker leven. Zelfs kankercellen gaan er door dood, terwijl het, zowel uitwendig als inwendig, zeer heilzaam is voor het schoonmaken en houden van alle organen.
Als je deze adviezen serieus opvolgt, ben je in no time die schimmel kwijt.
Veel succes gewenst!

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daktarin strooipoeder en creme moet je hebben, iedere dag schone sokken aan en 1x per dag strooien in je schoenen en sokken en 2x per dag insmeren nog een maand doorgaan, ook als het al weg is.
Dit kreeg ik bij apotheek en heeft geholpen, het wordt overegens niet vergoed je moet het zelf betalen.
suc6

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had herhaaldelijk t zelfde probleem jaren geleden, belangrijk is regelmatig naar de pedicure: professioneel je nagels laten vijlen, nooit op blote voeten lopen en je schoenen ontsmetten dmv een leeg spuitbusje vullen met 50% dettol en 50% alcohol (70% alcohol om te ontsmetten, te koop bij drogist of apotheek), spuitbusje schudden en al je schoenen sprayen. Om de zoveel tijd je schoenen sprayen met dit middel. Zelf maak ik altijd een spuitbusje vol en doe het in de schoenenkast, kan ik niet vergeten om af en toe te sprayen. Succes!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

fpo schreef op woensdag 1 aug 2012, 19:26:

Laatste suggestie: elke avond de voeten in Natrium Bicarbonaat laten inweken, want in dit zout kan werkelijk geen enkele bacterie, schimmel, virus of andere ziekteverwekker leven. Zelfs kankercellen gaan er door dood,

Met de bewering dat kankercellen dood gaan door Natrium Bicarbonaat gaat u m.i. te ver.

Een bezoekje aan huisarts en eventueel verwijzing naar huidarts bij een langdurige schimmelinfectie als met behulp van huisarts de infectie niet effectief bestreden wordt lijkt mij een betere optie.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tdehond.
Ik dacht dat er een oncoloog aan het woord was ;-)
Bummer!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 2 aug 2012, 16:09: @ tdehond.
Ik dacht dat .. ;-)

M.i. krijg je voetschimmel door contact met deze schimmel zoals t.s. dit ook opgelopen heeft.

Info: klik op Hier

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus ts mag weer lekker van zijn koffie (met suiker) genieten?

N.a.v. je info over voetschimmel, ziet er nog wel oké uit, slechts wat gele bloemetjes tussen de tenen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 2 aug 2012, 16:43: Dus ts mag weer lekker van zijn koffie (met suiker) genieten?

N.a.v. je info over voetschimmel, ziet er nog wel oké uit, slechts wat gele bloemetjes tussen de tenen.

Yep. :)

Het probleem is dat w.s. ook de schoenen "besmet" zijn. Deze moeten dus ook behandeld worden. Maar daar heb ik al een goede tip voor gelezen.
voorbeeld sokken/schoenenspray. klik op:
Hier

ve
door verwijderd - Aug 3, 2012 om 06:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

met azijn wassen dat ontsmet beter dan een wasmiddel zegt mijn huidarts
misschien zou je je schoenen ook met azijn schoon kunnen maken iedere keer als je ze gedragen hebt

ve
door verwijderd - Aug 3, 2012 om 07:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verbaast mij dat niemand het heeft over het oudste middel tegen voetschimmel.
Gewoon ochtend urine.
Koekel : voetschimmel urine.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2012 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ochtend urine van de kat is dan echt ideaal, gaat er nooit meer uit ;-)

ve
door verwijderd - Aug 4, 2012 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie net een reklame van AF24 tegen voetschimmel op tv. Lees daar eens wat over op het web. Lijkt mij verwant aan Daktarin, maar je weet maar nooit of er progressie in de middelen tegen voetschimmel zit. En dan is er ook nog Canesten als dat hier niet al genoemd is.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2012 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dermacure is bij de drogist te krijgen. Tegen voetschimmel.

ve
door verwijderd - May 21, 2013 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt pas aan je schoenen als je elke dag dezelfde schoenen draagt. De voetschimmel voelt zich prettig bij vocht. En als vochtige schoenen niet de kans krijgen om te drogen dan voelt de voetschimmel zich geweldig. Je schoenen lijken misschien droog na een dag dragen maar dat is niet zo....

Voetschimmel oplossingen!

ve
door verwijderd - May 21, 2013 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eisje

Het topic is al haast een jaar oud. Denkt u niet dat Ts al een oplossing gevonden heeft?

ve
door verwijderd - Oct 18, 2013 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

een goed middel tegen schimmels en dat ook niet schadelijk is voor de gezondheid wanneer met mate gebruikt wordt, is zuiveringszout of te wel baking soda, niet te verwarren met de veel agressievere soda welke in de supermarkt te koop is.

Baking soda koop je bij een aziatische toko en daar betaal je voor een pak van 500 gram ca. 1,35 euro, deze minder agressieve sodavariant wordt in de aziatische keukens gebruikt als natuurlijk rijsmiddel, maar deze soda schijnt voor alle klusjes in de keuken en voor gezondheidsproblemen ook een oplossing te zijn.

http://www.baking-soda.nl/

http://www.duurzaamthuis.nl/wondermiddel-baking-soda