pieterwillem
door pieterwillem Dec 6, 2010 om 14:06
Voeding & gezondheid

Wakker Dier

Zou het niet voor de hand liggen als Wakker Dier zich meer zorgen zou maken over het ritueel slachten van schapen en geiten?
Nu worden die dieren ritueel geslacht, d.w.z. hun hals wordt, zonder verdoving, doorgesneden en het beest bloedt dan dood. Als dat geen dierenmishandeling is?
Dit zou beter bij Wakker Dier passen dan te klagen over het vlees in restaurants van de dierentuinen.
Waarschijnlijk kan Wakker Dier dan op meer steun en begrip van de Nederlandse bevolking rekenen.

1581 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 6, 2010 om 15:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Niet alleen schapen en geiten worden ritueel geslacht, ook koeien. En niet alleen door mohammedanen, maar ook door joden. Ze slachten beiden op dezelfde wijze. Maar - als je voor roept - even op hun site had gekeken : kijk bij dieren...

FAQ

Wat doen jullie tegen halal slachten?

Dieren hebben recht op een leven met zo min mogelijk pijn en stress. Ook tijdens de slacht. Wakker Dier vindt dat dieren die ritueel worden geslacht, eerst verdoofd moeten worden. Maar nog veel belangrijker vinden we dat het leven van de dieren ook voor de slacht goed moet zijn. Daarom licht Wakker Dier ook Nederlandse moslims voor over de herkomst van hun vlees en promoot zij biologisch halal vlees. Veel moslims zijn er zich niet van bewust dat ook halal vlees 'gewoon' uit de vee-industrie komt.

Daar besteden ze dus ook aandacht aan.

Waarschijnlijk kan Wakker Dier dan op meer steun en begrip van de Nederlandse bevolking rekenen.

Uitspraken doen over wat de Nederlandse bevolking vindt of denkt te vinden, moet je aan de Nederlandse bevolking overlaten of minstens een heel uitgebreide enquette houden. Je moet niet je eigen ideeen en standpunten aan de Nederlandse bevolking ophangen. Die vinden ieder zelf wel wat ze ervan denken.

Deze manier van doen is populistische bullshit!

Vladja

pino123
door pino123 - Dec 6, 2010 om 15:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is het verboden om dieren ritueel te slachten zonder verdoving. Met het afgelopen slachtfeest is daar op diverse manieren aandacht aan besteedt.
Nu maakt WakkerDier zich hier hard voor.

Volgens mij hebben de dierentuinen geen benul over wat er op de kaart bij de restaurants staat, vaak worden deze uitbesteed. Ook zal er sprake zijn van kosten, alles zo goedkoop mogelijk om zo'n hoog mogelijke winstmarge te behalen.

Of dit verstandig is, is een andere vraag. Handig is het in ieder geval niet.

erik008
door erik008 - Dec 6, 2010 om 15:58
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De kenners zijn het daar niet over eens, wat nu diervriendelijker is.
Ik vraag me ook af, hoeveel stress een dier heeft van het spuitje.
Als je een beest vakkundig ritueel slacht is de dood bijna pijnloos.

Als je het door een klungel laat doen, is het een martelgang.
Pak de klungel aan en niet de methode.

pieterwillem
door pieterwillem - Dec 6, 2010 om 16:43
9 Antwoorden / 4 Vragen

De geschreven tekst van vladja is nu niet uitblinkend en doorspekt van daadkracht. Zij schrijft over promoten en aandacht schenken. Dat is vol te houden tot een eeuwigheid van jaren. Doe er iets aan en wel onmiddellijk. Ieder dier dat nu nog op zo'n manier moet sterven is er een te veel.
Om te verwijzen naar een bepaalde site waar dan veel te vinden en te lezen valt over dieren, vind ik al een belangrijke stap. Je moet het maar weten, nietwaar. Niet ieder mens is even handig in het weten en vinden van allerlei sites, toch?
Om als individueel te spreken namens het Nederlandse volk is natuurlijk een grote misvatting. Erg slim en handig om dat via een enquête uit te laten zoeken. Ook het lezen van een tekst is soms moeilijk, want dan was het opgevallen dat er het woordje 'waarschijnlijk' bij staat. Ik zou het ook eerlijk vinden dat vladja er eerlijk voor uit komt dat zij is aangesloten bij Wakker Dier, en niet als privé persoon te schrijven en later als Wakker Dier.

pieterwillem
door pieterwillem - Dec 6, 2010 om 17:17
9 Antwoorden / 4 Vragen

Beste erikoo8,
Als eerste zou ik je willen vragen wie dan wel die kenners zijn?
Het is echt absurd om te veronderstellen dat en beest stress krijgt van een spuitje. Als je een huisdier hebt en er regelmatig mee naar de dierarts gaat weetje dat, als het goed en vakkundig gedaan wordt, het beest absoluut niets merkt.
Hoe vakkundig een dier ritueel geslacht wordt, zal er altijd onder lijden. Heb je wel eens een mens zien doodbloeden? Dat gaat met veel schokken, horten en stoten gepaard. Hetzelfde gebeurt bij een dier. Heel erg om te zien en erg pijnlijk voor het dier. Daarom dat er bepaald is dat het onder verdoving moet gebeuren.
Over de manier van slachten kan en mag verschillend gedacht worden, maar laten we te allen tijde het dier met respect behandelen. Of het door een klungel of niet gedaan wordt, doodbloeden zonder verdoving is altijd pijnlijk. Daarom dat daar onmiddellijk en streng tegen opgestreden moet worden.Zonder aanziens des persoons. Daarom dat ik meer verwacht van Wakker Dier en geen praatgroep en meer van die niets zeggende acties.

vladja
door vladja - Dec 6, 2010 om 17:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Om te verwijzen naar een bepaalde site waar dan veel te vinden en te lezen valt over dieren, vind ik al een belangrijke stap. Je moet het maar weten, nietwaar. Niet ieder mens is even handig in het weten en vinden van allerlei sites, toch?

Gewoon Wakker Dier intypen in google en je komt bij hun website, zoals gelinkt. Als jij het over die organisatie hebt en je herkent niet eens hun website, waar heb je het dan over? Kennelijk geen idee wat ze allemaal doen!

Daarom dat ik meer verwacht van Wakker Dier en geen praatgroep en meer van die niets zeggende acties.

Wat dan? Aanslagen plegen, iets opblazen? Een nieuwe "Rara" oprichten?

De geschreven tekst van vladja is nu niet uitblinkend en doorspekt van daadkracht.

En als jij er zo op tegen bent, begin zelf iets. Schuif het niet af in de schoenen van Wakker Dier of mij en zelf verontwaardigd achterover in je leunstoel blijven zitten. Salon-dierenbeschermer heet dat.

Vladja

pieterwillem
door pieterwillem - Dec 6, 2010 om 18:36
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ja natuurlijk vladja, zo gemakkelijk is het. Gewoon even googlen. Ondanks dat ik je niet ken, weet ik nu al uit jouw antwoorden dat je een zogenoemde geëmancipeerede vrouw bent. Jij komt volledig voor je mening uit en dat is het dan. Het meest onbenullige is wel om te stellen dat je dan actie moet gaan voeren. Dat geeft al weer dat je nog lang niet door de wol geverfd bent. Alleen die kortzichtige denkwijze van iemand die net op deze aardkloot rond huppelt, is al symtomatisch voor jouw gedachte wereld.
Ik schuif absoluut niets af op Wakker Dier, alleen zeg ik dat ik meer daadkracht van die organisatie verwacht. Het spijt mij verschrikkelijk maar jij vladja bent niet het type dat echt voor dieren strijdt. Toon meer daadkracht en verwijt mij niet dat ik niets doe voor het dier. Alleen doe ik het uit ervaring, in mijn eigen tijd en met mijn eigen geld. In onze stad wordt in het slachthuis niet meer ritueel geslacht, daar heb ik samen met anderen voor gezorgd. Zonder actie te voeren en zonder Wakker Dier te informeren. Ik wist trouwens niet dat Wakker Dier zo irritant, eigenwijs en ondeskunig is, tenmiste als ik op de schrijfsels van vladja af moet gaan. Misschien dat ik Wakker Dier daarmee te kort doe, maar dan moeten zij maar een andere woordvoerdster aanstellen. Na aanleiding van die berichten die nu te lezen zijn van Wakker Dier, kan ik onmogelijk achterover gaan leunen. Dat zijn bewoordingen die iemand gebruikt die nogal snel op zijn teentjes getrapt is. Ook een vorm van onvolwassenheid. Als jij vladja nu eens echt actie had ondernomen, in plaats van achter je pc te zitten maauwen, was je eerlijker geweest tegenover de dieren, maar het is nogal koud buiten, nietwaar?

stacey
door stacey - Dec 6, 2010 om 19:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--In onze stad wordt in het slachthuis niet meer ritueel geslacht, daar heb ik samen met anderen voor gezorgd--

En ook gestopt met mosselen en kreeft ed eten dan neem ik aan ?

vladja
door vladja - Dec 6, 2010 om 19:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In onze stad wordt in het slachthuis niet meer ritueel geslacht, daar heb ik samen met anderen voor gezorgd.

Hahaha gefeliciteerd, nu worden ze ergens anders ritueel geslacht. Daar worden die dieren beter van! Of dacht je echt dat er nu minder geslacht worden?

Dat verschijnsel heet NIMBY = Not In My BackYard.

Het ontgaat mij volkomen waarom ik als : een zogenoemde geëmancipeerede vrouw, nog lang niet door de wol geverfd met die kortzichtige denkwijze van iemand die net op deze aardkloot rond huppelt, die al symtomatisch is voor mijn gedachte wereld van jou meer daadkracht zou moeten tonen, terwijl je kennelijk geen idee hebt wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik doe.

Jij begint een discussie over ritueel slachten en dat Wakker Dier daar meer aan moet doen dan: praatgroep en meer van die niets zeggende acties. Wordt lid van die club en ga ervoor zorgen dat ze meer gaan doen, dan aan de zijlijn roepen dat ZIJ meer moeten gaan doen. Ooit al eens een discussie met ze daarover gevoerd?

Zie je dat niet zitten:

Richt een actiegroep op tegen het ritueel slachten en timmer aan de weg! Trek het land in, schreeuw het van de daken!

Vladja

erik008
door erik008 - Dec 6, 2010 om 20:36
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vraag me ook af, hoe schadelijk is dat middel in dat spuitje.
Komt dat in het vlees terecht?

birgit67
door birgit67 - Dec 7, 2010 om 14:09
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 6 dec 2010, 15:58]De kenners zijn het daar niet over eens, wat nu diervriendelijker is.
Ik vraag me ook af, hoeveel stress een dier heeft van het spuitje.
Als je een beest vakkundig ritueel slacht is de dood bijna pijnloos.

Als je het door een klungel laat doen, is het een martelgang.
Pak de klungel aan en niet de methode.

Een spuitje lijkt me minder stressvol voor zo'n dier dan 5 minuten langzaam door laten bloeden.

vladja
door vladja - Dec 7, 2010 om 14:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Birgit,

Hoe kom je aan die 5 minuten?

Vladja

birgit67
door birgit67 - Dec 9, 2010 om 22:14
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 7 dec 2010, 14:38]Birgit,

Hoe kom je aan die 5 minuten?

Vladja

Ooit eens ergens gelezen op internet.

vladja
door vladja - Dec 9, 2010 om 22:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=birgit67 schreef op donderdag 9 dec 2010, 22:14][quote=vladja schreef op dinsdag 7 dec 2010, 14:38]Birgit,

Hoe kom je aan die 5 minuten?

Vladja

Ooit eens ergens gelezen op internet.

Op het internet worden heel veel dingen geplaatst. Ook fouten en complete onzin. Zoek nog maar eens verder, voordat je zomaar eens iets wat je ergens op internet gelezen hebt, als waarheid hier plaatst. Eén bron ergens is geen bron volgens goed journalistiek gebruik!

Vladja

abarth
door abarth - Dec 13, 2010 om 23:04
845 Antwoorden / 19 Vragen

Ik ben persoonlijk tegen het onverdoofd slachten (of castreren) van dieren op welke wijze dan ook. Maar vraag 100 nederlanders en 99 zijn ook tegen.

Deze discussie vloeit echter voort uit het samenleven van verschillende culturen.
In een andere cultuur gelden andere gewoonten die je volgens mij niet zomaar van tafel kunt vegen. We kunnen wel heel hard roepen over meedoen met de westerse samenleving. Maar daarmee plaatst u een cultuur voor een andere.
En kun je zelfs een conflict krijgen met de universele rechten van de mens.

Er zou wat mij betreft wel meer controle, regelgeving en keurmerken moeten komen.
Dit is een goede zaak voor zowel de controlerende instantie als degene die echt halal willen eten. Op deze wijze weet je zeker dat het goed gebeurd.

erik008
door erik008 - Dec 14, 2010 om 15:52
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Deze manier van doodden is al heel oud.
En is opgenomen in regels van meerdere religies.
In de tijd dat dit bedacht was, was dit de meest diervriendelijke methode die er was.
Toen liepen we hier nog rond, met een knots en sloegen we een beest gewoon de hersens in.

Nu is er een opdringerige groep, die een gif spuitje in ons voedsel wil spuiten.

Een wetenschappelijk onderzoek lijkt mij meer op z'n plek, voordat we uitspraken doen, wat nu diervriendelijk is.
Jaren lang hebben we een pin door de hersens van beesten geschoten.
Of dat zo diervriendelijk is....
Nu gaan we een paar jaar uitproberen, of we negatieve effecten op onze gezondheid krijgen door het spuitje.

Als 1 spuitje van de tandarts je al ziek kan maken, hoe zit het dan met ons dagelijks vlees.