jo
door johannes1 Feb 16, 2010 om 19:55
Voeding & gezondheid

Weg met de koopzondag ! ?

lees zojuist : hr.Rutten [VVD] heeft gezegd dat er nog meer koopzondagen moeten komen.
LOGISCH : want hij is van de partij die als leuze heeft : alles voor ons en niets voor een ander !! ofwel :
voor mij te weinig en voor 'n ander teveel !!
hij vergeet dat juist door die koopzondagen in te voeren er veel huishoudens zijn, die op de uitgesproken familiedag niet meer samen iets kunnen ondernemen omdat ma en/of pa dan moeten werken om rond te kunnen komen.
voor een heel grote groep mensen hoeft die koopzondag beslist niet.
bovendien kan men die euro toch maar één keer uitgeven en zijn er ook nog koopavonden.
eigenlijk schandalig dat we in een land leven waar men zoiets pretendeert en dan ook nog als partij zijnde die in de regering meent te kunnen komen.
Nederland [althans een klein groepje dat er beter van denkt te kunnen worden] wil weer voorop lopen; kijken we naar de omliggende landen in ons verenigde Europa, die ook door Brussel geregeerd worden, dan zien we daar juist het tegenovergestelde en daar komt men er toch ook mee klaar !
dus wacht U voor deze valse stemmentrekker, die bewezen heeft er glad naast te zitten.

2064 59 Rapporteer

mhofman
door mhofman - Feb 16, 2010 om 20:46
530 Antwoorden / 93 Vragen

Hoi,kijk even op deze side en je ziet dat er nog een discussie aan de gang is over dit onderwerp.Mijn onzin die zondagen open.tijd genoeg om boodschappen te doen.Groet mhofman.

ikbenik
door ikbenik - Feb 16, 2010 om 22:34
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Mag een kleine ondernemer ook eens een dagje vrij hebben?

De grote ketens kunnen dit gemakkelijk opvangen, maar de kleine winkeltjes zijn wel de pineut.

Waarom wordt er toch (vloekwolk) altijd gedacht in grote ketens?

Ook zo met de wetgeving:
Grote winkelketens kunnen met grote omzetten iets gemakkelijk opvangen, maar de kleine winkelier is altijd de pineut.

Ook met die openingstijden.

Langer open, vaker open.
Dus dadelijk moet de kleine winkelier van 8.00 tot 22.00 open zijn.
7 dagen in de week.

Dit werkt niet.
Dus moet men niet achter die duffe bureau's van alles gaan verzinnen die in theorie mooi bedacht is maar in de praktijk totaal niet werken.

Zo dat is eruit! ;-)

testcase
door testcase - Mar 13, 2010 om 01:15
189 Antwoorden / 1 Vragen

Geen betutteling. Winkels mogen en moeten open zijn wanneer zij dat willen ten dienste van de klant.

ikbenik
door ikbenik - Mar 13, 2010 om 01:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=testcase schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 01:15]Geen betutteling. Winkels mogen en moeten open zijn wanneer zij dat willen ten dienste van de klant.

Ten koste van wat?

Begrijp me niet verkeerd, maar mag een kleine zelfstandige ook eens een dagje vrij hebben, of moet hij echt 7 dagen in de week open zijn en nooit een dagje vrij?

Langer en vaker open:
- kost meer energie
- hogere personeelskosten
- soms meer personeel in dienst nemen.

Kleine zelfstandige kunnen niet altijd personeel of meer personeel in dienst nemen.

De bovenstaande zaken dienen wel meegenomen te worden.

Ik heb zo mijn twijfels of het wel rendabel is.

In ieder geval weiger ik om op de zondag ook open te zijn.

tdehond
door tdehond - Mar 13, 2010 om 07:39
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het moet niet verplicht zijn om open te zijn op zondag. Maar als winkel eigenaren dat willen moet dat kunnen.

ikbenik
door ikbenik - Mar 13, 2010 om 08:05
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De overheid heeft toch ook gezegd dat de consument in iedere winkel moet kunnen pinnen?

Wie draagt dan die kosten daarvan?

tdehond
door tdehond - Mar 13, 2010 om 09:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 08:05]De overheid heeft toch ook gezegd dat de consument in iedere winkel moet kunnen pinnen?

Wie draagt dan die kosten daarvan?

De winkelier die de kosten w.s. doorberekent naar de klanten toe.
Dat is ook gebeurt toen de verpakkingsbelasting werd ingevoerd.

tdehond
door tdehond - Mar 13, 2010 om 09:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

oops

gebeurt moet zijn gebeurd
in blijde afwachting v.d. edit knop

ikbenik
door ikbenik - Mar 13, 2010 om 10:16
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 09:09]oops

gebeurt moet zijn gebeurd
in blijde afwachting v.d. edit knop

De edit knop komt er niet.

Besluit van de redactie.

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 13, 2010 om 10:44
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Van mij mogen de winkels 24/7 open zijn.

tdehond
door tdehond - Mar 13, 2010 om 11:30
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 10:16][quote=tdehond schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 09:09]oops

gebeurt moet zijn gebeurd
in blijde afwachting v.d. edit knop

De edit knop komt er niet.

Besluit van de redactie.

Mij is toegezegd dat de edit knop er komt.

susanna-p
door susanna-p - Mar 13, 2010 om 13:49
11 Antwoorden / 0 Vragen

wat een onzin lees ik hier. Geen enkele middenstander is toch verplicht om 'sZondags open te zijn? Altijd maar schelden op de grootwinkels die veel zouden verdienen. Hier in Groningen hebben de de grootste Jumbo van Nederland op Euroborg, deze is Zondags open. DRAAIT NOG STEEDS MET VERLIES!!!
Ik kom nog wel eens in het buitenland, integenstelling met vele meningen hier, zie ik veel winkels die open zijn.
In Groningen is het altijd heel gezellig op koopzondag, ook de terasjes zijn dan gezellig bevolkt. Niemand is toch verplicht mee te doen op koopzondag. Vele parttimers zijn ook blij, kunnen dan een beetje extra verdienen, mag dat niet van de inzenders hier?
Denken jullie nu echt dat een gezin dat bijvoorbeeld normaal één pak toiletrollen koopt, nu twee rollen zal kopen omdat het koopzondag is? Voor een heel klein gedeelte zal dit, volgens mij, extra omzet genereren, een groter gedeelte zal nu op zijn of haar gemnak iets kunnen uitzoeken en kopen omdat daar tijd en mogelijk advies van de partner dit mogelijk maken.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 13, 2010 om 14:10
292 Antwoorden / 1 Vragen

kennelijk is het voor linksdenkers moeilijk om rechtsdenkers te geloven of gelijk te geven.
Volgens een onderzoek "Trendbox" wil de overgote meerderheid van de bevolking elke zondag de winkel open. Dit onderzoek is overigens wél onder veel bezoekers van modezaken gedaan.

Per gemeente verschilt de toestemming voor openingstijden op zondag. Zo blijkt uit onderzoek door Onderzoekscentrum voor Financieel-Economisch Beleid van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De verschillen in zondagsopeningen is gevolg van plaatselijke verschillen in voorkeuren tussen gemeenten. Het blijkt dat het aantal koopzondagen bepaald wordt door de religieuze samenstelling van de bevolking, de politieke samenstelling van het college, de ligging nabij Belgie in de grensprovincies, het aantal tweeverdieners, het aantal winkels, het aantal werknemers per winkel en de grootte van de gemeente.

De stelling dat een zondagsopening in een buurgemeente aanzet tot opening in de eigen gemeente, is niet houdbaar, zo blijkt uit het onderzoek.Volgens de Winkelsluitingswet mogen gemeenten op een aantal zondagen per jaar de winkels open zijn. In 32% van de gemeenten zijn de winkels iedere zondag dicht, terwijl er bij nog eens 30% slechts zeer beperkt van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt. Het maximum aantal zondagen wordt door 24% van de gemeenten benut.

Dhr. Rutten bepaalt dus echt niet of de winkels open gaan of niet!! Hij stelde iets voor waarvan gebleken is dat de overgrote meerderheid van de bevolking dat wil, dat heet democratie. Zelfs van het winkelpersoneel dat lid is van de CNV is 65% vóór. Voor een hele grote groep Nederlanders moet die koopzondag dus wél, meneer Johannes. Ga eens Googelen voor dat je onwaarheden schrijft om je eigen frustratie te onderbouwen.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 13, 2010 om 14:24
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op dinsdag 16 feb 2010, 22:34]Mag een kleine ondernemer ook eens een dagje vrij hebben?

Langer open, vaker open.
Dus dadelijk moet de kleine winkelier van 8.00 tot 22.00 open zijn.
7 dagen in de week.
Dit werkt niet.
Dus moet men niet achter die duffe bureau's van alles gaan verzinnen die in theorie mooi bedacht is maar in de praktijk totaal niet werken.
Zo dat is eruit! ;-)

Hij mag vrij nemen wanneer hij wil, open zijn is niet verplicht. Waarschijnlijk verdient hij dan mogelijk iets minder, dat werkt juist heel goed! Arbeid Adelt!
Als we het nieuws bekijken zien we dat vele politici het land in gaan om leden te polsen op partijvergaderingen. Dáár komen de ideeën uit "het volk" vandaan. Dat heet inderdaad democratie. Als je die vergaderingen nooit bezoekt en de mentaliteit hebt van "of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt maakt niets uit" is allang uit de tijd, althans bij veel kritische Nederlanders. Frustraties kwijt raken door hier je eigen mening op te schrijven veranderd niets aan de politiek. Achter een duf bureau zitten is allang uit de tijd!
Dhr. Rutten heeft heus zijn huiswerk wel gedaan, mogelijk misschien zelfs wel geGoogeld, zeker alle onderzoeken op dit gebied doorgenomen!

susanna-p
door susanna-p - Mar 13, 2010 om 15:02
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 01:

In ieder geval weiger ik om op de zondag ook open te zijn.

Een welgemeend advies:
Neem een kantoorbaantje, dan ben je elke avond, zaterdag en zondag vrij!
Als je dat niet doet moet je niet mopperen op de gevolgen van de door jou zelf vrijwillig gemaakte keuze om winkelier te worden.

@vliegenderob. Bedoel je niet dat ikbenik juist iets meer verdient als hij open is op zondag? Want dat werk zeker wel goed!

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 13, 2010 om 15:08
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=susanna-p schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 15:02

@vliegenderob. Bedoel je niet dat IK BEN IK juist iets meer verdient als hij open is op zondag? Want dat werk zeker wel goed!

Inderdaad, heel goed begrepen/gelezen

ikbenik
door ikbenik - Mar 13, 2010 om 20:03
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Winkels die op zondag open zijn, verdienen helemaal niet meer dan wanneer ze op zondag gesloten zijn.

De klanten gaan alleen meer verspreidt winkelen, niet meer.

Als een winkel op zondag open zou moeten zijn, dan zal die winkel in de week zelf gesloten zijn.

Als ik hier de reacties lees, dan zitten er een hoop mensen tussen die puur in de theorie denken.

Langer open en vaker open betekent:
- Meer personeelskosten.
- Op zondags zijn de personeelskosten hoger dan door de weeks.
- Het energieverbruik per week is hoger

Dus extra kosten, terwijl het met hetzelfde inkomsten van de klanten betaald moet worden.
De consumenten gaan niet meer winkelen, alleen meer verspreidt.

Deze zaken MOETEN meegenomen worden in de overweging of het zin heeft of niet.

Horeca zal meer in het weekend open zijn, dan door de weeks, omdat in het weekend meer mensen gaan stappen en ontspannen.

Echter geldt dit niet voor alle branches.
Een computerwinkel heeft geen voordeel om op zondag open te zijn.

Om op zondag open te zijn of langer open, moet wel lonend zijn.
En aan dat theoretische gezeur hebben we niets aan (wat veel voorstanders van de winkels op zondag wel zijn) maar de keiharde realiteit en de keiharde cijfers.

En de degene die het hardste roepen dat de winkels per dag langer open moeten zijn en dat de winkels ook op zondag open moeten zijn, weten helemaal niet waar zij over praten: zij hebben immers iedere avond en in het weekend twee dagen vrij.

Luister ook eens naar de ondernemer die door die mensen verplicht wordt om meer uren per dag te maken en door die mensen geen vrije dag meer kan hebben.

[quote]Een welgemeend advies:
Neem een kantoorbaantje, dan ben je elke avond, zaterdag en zondag vrij!
Als je dat niet doet moet je niet mopperen op de gevolgen van de door jou zelf vrijwillig gemaakte keuze om winkelier te worden.
Een zeer goedkope smoes.
Kom eens met iets beters.

Dus de winkelier mag als een vogelvrije worden beschouwd omdat hij ervoor gekozen heeft om ondernemer te worden?

di
door dirk2 - Mar 13, 2010 om 21:30
364 Antwoorden / 21 Vragen

Je hoeft toch niet (de hele dag) open? En het is leuk als je iets lekkers (vers brood) of wat nuttigs (pijnstillers of een boek) kan kopen.
Kon je op zondag maar naar de tandarts als je pijn hebt.

gallito
door gallito - Mar 13, 2010 om 23:55
479 Antwoorden / 66 Vragen

Helaas zal de kleine ondernemer hier vooral de dupe van zijn als dit gemeengoed gaat worden.

@joannes1, je schrijft o.a. kijken we naar de omliggende landen in ons verenigde Europa, die ook door Brussel geregeerd worden, dan zien we daar juist het tegenovergestelde en daar komt men er toch ook mee klaar !

Dat is niet helemaal juist. In Spanje b.v. zijn de meeste winkels gedurende de maanden juni/juli/augustus/medioseptember, alsmede december/medio januari,7 dagen per week geopend van 09:30uur tot 21:30 uur.

moeder56
door moeder56 - Mar 14, 2010 om 00:38
483 Antwoorden / 2 Vragen

Wat we gemakshalve vergeten is dat als we de zondagopenstelling verbieden er heel veel problemen worden opgelost. Geen gehang in winkelcentra, vrijwilligers genoeg bij verenigingen, meer mensen gaan sporten of bezoeken familie. Want daar hebben ze nu geen tijd voor want ze moeten shoppen.

Wat mij betreft, dicht de winkels op zondag. Iedereen , maar dan ook iedereen heeft gelegenheid genoeg om naar de winkels te gaan. Maar dat moet je wel in willen passen in je patroontje.

testcase
door testcase - Mar 14, 2010 om 02:32
189 Antwoorden / 1 Vragen

Bedrijven die willen concurreren mogen nooit tegegehouden worden.

Lang leve de vrije openingestijden.

kroonmeester
door kroonmeester - Mar 14, 2010 om 02:33
457 Antwoorden / 45 Vragen

Zondagopenstelling, 1 januari, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, Kerst. Zo worden straks onze bij wet vastgelegde feestdagen om zeep geholpen door de detaillist. De 24 uurs economie doet zijn intreden. Mede dankzij (lullo) Rutte VVD?

Ambtenaren van Publiekzaken etc. gaan mogelijk in ploegendienst werken?

kroonmeester
door kroonmeester - Mar 14, 2010 om 02:44
457 Antwoorden / 45 Vragen

Begrip (toetsing): "Toeristisch gebied"?! Te pas en te onpas!

De kerkgangers of religangers op zondag van de (orthodoxe) gereformeerde kerk bekijken als 'toeristisch'?!

Woonboulevard XL ((Capelle aan den IJssel) , naast Alexandrium III (Rotterdam-Alexander) wordt door de gemeente Capelle aan den IJssel gedoogd dat deze Woonboulevard XL, de winkels, op zondag open zullen zijn. Maar niet elke detaillist is dan op de zondag open uit religieuze overweging of overtuiging (o.a. Hartog Wonen).

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 14, 2010 om 15:57
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 20:03]-[quote]
Dus de winkelier mag als een vogelvrije worden beschouwd omdat hij ervoor gekozen heeft om ondernemer te worden?

Die keuze heeft hij uit eigen vrije wil gedaan en hij moet niet gaan zeuren als het achteraf tegenvalt! Zijn verdienste is ernaar dat er iets meer voor moet doen!

jftm
door jftm - Mar 14, 2010 om 20:53
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Johannes,
Deze discussie is inderdaad al vaak gevoerd, maar de meningen blijven verdeeld.
Hier nog een...
In veel buitenlanden kun je iedere dag verse etenswaar krijgen zoals brood enzo.
Op zondagen zijn ze dan een vroeg gedeelte van de ochtend open en daarna niet. Geen weldenkende gemeente zal dit anders willen. Hetzelfde brood smaakt de volgende dag nergens naar. Er is dus balans.
Hier in NL gaat brood dagen mee maar smaakt vaak ook minder.
Het zijn keuzes die een land maakt.
Ikzelf ben voorstander van vrijheid in keuze van openingsdagen.
John

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 14, 2010 om 20:57
1961 Antwoorden / 1 Vragen

of bezoeken familie. Want daar hebben ze nu geen tijd voor want ze moeten shoppen.

Lijkt mij dat als je geen tijd maakt voor familiebezoek, daar een andere reden aan ten grondslag ligt dan de open winkels.

ikbenik
door ikbenik - Mar 14, 2010 om 22:20
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op zondag 14 mrt 2010, 15:57][quote=ikbenik schreef op zaterdag 13 mrt 2010, 20:03]-[quote]
Dus de winkelier mag als een vogelvrije worden beschouwd omdat hij ervoor gekozen heeft om ondernemer te worden?

Die keuze heeft hij uit eigen vrije wil gedaan en hij moet niet gaan zeuren als het achteraf tegenvalt! Zijn verdienste is ernaar dat er iets meer voor moet doen!

Natuurlijk weet je als je een ondernemerschap begint wat dit betekent.

Echter is het niet zo dat een ondernemer maar alles MOET pikken en dat hij alles maar moet doen en dat hij dan niet mag protesteren als hij ergens niet mee eens is.

Veel te vaak wordt een ondernemer benadeeld en dan wordt er gezegd: je bent toch ondernemer geworden? Dan moet je dat ook maar pikken en nemen en voor de rest niet zeuren.

Een ondernemerschap kan heel leuk zijn, maar men moet niet de ondernemer gaan dwingen.

Het punt over die koopzondag:
Als het vrij gegeven wordt is het de keuze aan de ondernemer of hij wel of niet op zondag open gaat.
Ook met die winkeltijden.

Het is het punt van: een ondernemer mag, en niet een ondernemer moet.

Ook wordt vaak een winkel op zondag open in één adem genoemd met de horeca.

Met alle respect, maar het verschil tussen een winkel en de horeca is dat bij een winkel de drukke dagen door de weeks is en bij de horeca in het weekend.

De horeca is in het weekend geopend, maar door de weeks één of meerdere dagen gesloten.

Hier in het dorp is ook de horeca in het weekend geopend.
En toen hier in het dorp een activiteit georganiseerd werd met daarbij een koopzondag, waren wel enkele winkels geopend.
Alleen draaide die winkels die dag geen omzet.
Die winkels zijn die dag wel geopend, maar draaien puur verlies.
Daar heb je als ondernemer niets aan.

Als blijkt dat op een zondag veel omzet gedraaid kan worden, dan zal de winkel door de weeks wel een dag dicht blijven.

Maar 7 dagen in de week verplicht open zijn, en dan het liefst van 8:00 tot 21:00, dat is niet haalbaar voor de meeste kleine ondernemers.

nb
door nbw - Mar 14, 2010 om 22:26
521 Antwoorden / 24 Vragen

Een (plus)supermarkt op een vakantiepark is elke zondag open. In dezeldfe gemeente mag geen enkele supermarkt op zondag open. Lig dat eerst maar is uit als politiek.

ikbenik
door ikbenik - Mar 14, 2010 om 22:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een supermarkt op een vakantiepark is wel duurder dan een "normale" supermarkt, om de extra personeelskosten te kunnen dekken.
Bij Center Parcs is dus ook op de Kerstdagen de supermarkt open, alleen vallen die onder het beleid van het park en niet onder de winkeltijdenwet.

En die supermarkt is ook niet openbaar, alleen gasten van het park mogen er gebruik van maken.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 14, 2010 om 23:17
292 Antwoorden / 1 Vragen

.[/quote

=nbw schreef op zondag 14 mrt 2010, 22:26: Een (plus)supermarkt op een vakantiepark is elke zondag open. In dezeldfe gemeente mag geen enkele supermarkt op zondag open. Lig dat eerst maar is uit als politiek.

tja, als je dat niet begrijpt zal een uitleg hierover ook wel niet begrepen worden.
Moet ik ook nog uitleggen waarom bij benzinepompen alle dagen van alles verkocht mag worden?

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 14, 2010 om 23:25
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zondag 14 mrt 2010, 22:20][
Echter is het niet zo dat een ondernemer maar alles MOET pikken en dat hij alles maar moet doen en dat hij dan niet mag protesteren
Een ondernemerschap kan heel leuk zijn, maar men moet niet de ondernemer gaan dwingen.

Maar 7 dagen in de week verplicht open zijn, en dan het liefst van 8:00 tot 21:00, dat is niet haalbaar voor de meeste kleine ondernemers.

nogmaals, dan doe je het toch niet als het niets oplevert? Stop eens met het steeds herhalen!
niemand dwingt jou op zondag open te gaan, levert dat verlies op is dat je eigen schuld, moet je maar dicht blijven! Ga op familiebezoek

ti
door tiempje - Mar 14, 2010 om 23:32
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zondag 14 mrt 2010, 22:41]En die supermarkt is ook niet openbaar, alleen gasten van het park mogen er gebruik van maken.

kan aan mij liggen maar ik heb nog nooit gehoord van een supermarkt voor een besloten gemeenschap. hoe kontroleren ze dat dan?

erik008
door erik008 - Mar 15, 2010 om 12:58
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Dit soort zaken als koopzondag is funest voor de kleine winkelier.
Er zullen steeds meer bijzondere winkels verdwijnen omdat ze het niet meer aan kunnen.
Je kunt je spullen straks alleen nog maar kopen bij de grote megaschurk b.v.
Ook de prijzen worden er hoger van, door de vaste lasten.
Het personeel zal nog goedkoper moeten.
Er zal steeds meer goedkope bagger te koop zijn i.p.v. kwaliteit.
Het is al diep triest in ons land iedere stad de zelfde winkels met ook nog eens dezelfde indeling.
Dit effect zal door de uitbreiding van de verkooptijden versterkt worden.
Ik ben dan ook van mening dat de winkels juist minder vaak open moeten zijn.
De 24 uurs economie is een systeem dat mensen ziek maakt.
De gezellige club op de zondag is dan niet meer, omdat pietje en jantje er niet bij kunnen zijn omdat ze werken moeten.
We knabbelen steeds meer van het recht op een weekend af.
Je kunt wel zeggen er werken ook mensen in ploegen, ja weet ik.
Dat wil nog niet zeggen dat we nu langzaam iedere bedrijfstak maar 7 dagen in de week moeten laten werken.
Als we zo doorgaan bestaat het weekeinde over een paar jaar niet meer.
Zijn we allemaal op een andere dag vrij, als we niet moeten overwerken.

Werk om te leven, leef niet om te werken

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 15, 2010 om 13:26
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 15 mrt 2010, 12:58]
koopzondag is funest voor de kleine winkelier.
Zoveelste keer. Hij HOEFT NIET open. Niets wijst op funestn

Er zullen steeds meer bijzondere winkels verdwijnen.
Niet waar, een vakkenvuller kan niet tegen een speciaalzaak op

Je kunt straks alleen nog maar kopen bij de grote megaschurk b.v.
Ook de prijzen worden er hoger van, door de vaste lasten.
Onzin, vaste lasten en inkoop zijn lager, wij willen lagere prijzen, dus kopen wij daar

Er zal steeds meer goedkope bagger te koop zijn i.p.v. kwaliteit.
niet waar en je bent niet verplicht daar bagger te kopen, koop elders!

Het is al diep triest de zelfde winkels met ook nog eens dezelfde indeling.
Dit effect zal door de uitbreiding van de verkooptijden versterkt worden.
Heel handig juist, hoef ik niet meer te zoeken als ik elders iets koop. versterkend effect zag ik graag toegelicht, klopt m.i. helaas niet .

De gezellige club op de zondag is dan niet meer, omdat pietje en jantje er niet bij kunnen zijn omdat ze werken moeten.
We werken nog steeds gemiddeld 48 uur hoor! Echt niet iedereen werkt in een winkel

We knabbelen steeds meer van het recht op een weekend af.
Nogmaals, dat bepaal je zelf door je beroepskeuze

Dat wil nog niet zeggen dat we nu langzaam iedere bedrijfstak maar 7 dagen in de week moeten laten werken.
We leven toch ook zeven dagen in de week?

Als we zo doorgaan bestaat het weekeinde over een paar jaar niet meer.
Zijn we allemaal op een andere dag vrij, als we niet moeten overwerken.
Ideaal, veel minder file's, minder druk in winkels en kantoren, minder werkloosheid, kortere rijen bij loketten, minder volle bussen en treinen

Werk om te leven, leef niet om te werken
zoveelste keer, we werken niet LANGER, maar mogelijk op andere tijden en uiteindelijk veeeel korter dan in veel andere landen

ikbenik
door ikbenik - Mar 15, 2010 om 15:11
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tiempje schreef op zondag 14 mrt 2010, 23:32][quote=ikbenik schreef op zondag 14 mrt 2010, 22:41]En die supermarkt is ook niet openbaar, alleen gasten van het park mogen er gebruik van maken.

kan aan mij liggen maar ik heb nog nooit gehoord van een supermarkt voor een besloten gemeenschap. hoe kontroleren ze dat dan?

Je komt alleen op een vakantiepark als je een vakantiehuisje huurt of dat je een dagkaart koopt.

birdies
door birdies - Mar 15, 2010 om 18:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@vliegenderob: erg onhandig/onduidelijk als je je eigen reactie(s) midden in een quote zet.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 21, 2010 om 23:02
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 15 mrt 2010, 18:55]@vliegenderob: erg onhandig/onduidelijk als je je eigen reactie(s) midden in een quote zet.

Ook hier zien we weer hoe meningen kunnen verschillen. Ik heb dit, het cursief van mij afkomstig, op aanraden van één van de andere respondenten gedaan. Wél hoopte ik dat het ONDER de quote kwam te staan maar dit gebeurde dus niet. Birdies, weet jij hoe ik dat moet doen? (Zo ja, leg het even uit a.u.b.)

birdies
door birdies - Mar 22, 2010 om 00:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Wél hoopte ik dat het ONDER de quote kwam te staan maar dit gebeurde dus niet. Birdies, weet jij hoe ik dat moet doen? (Zo ja, leg het even uit a.u.b.)......

Volgens mij heb ik het je al een keer uitgelegd? Maar vooruit nog 1 keertje omdat het de leesbaarheid ten goede komt: Om jouw reactie onder de quote te plaatsen, moet je er voor zorgen dat de cursor na het haakje van de quote staat.

birdies
door birdies - Mar 22, 2010 om 00:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 22 mrt 2010, 00:40]..........Wél hoopte ik dat het ONDER de quote kwam te staan maar dit gebeurde dus niet. Birdies, weet jij hoe ik dat moet doen? (Zo ja, leg het even uit a.u.b.)......

Volgens mij heb ik het je al een keer uitgelegd? Maar vooruit nog 1 keertje omdat het de leesbaarheid ten goede komt: Om jouw reactie onder de quote te plaatsen, moet je er voor zorgen dat de cursor na het haakje van de quote staat.

..........moet je er voor zorgen dat de cursor na het haakje van de quote staat.......

Zo dus. Ter verduidelijking: ik heb het over het haakje na het laatste woordje 'quote'.

ikbenik
door ikbenik - Mar 22, 2010 om 00:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Het is bij mij ook een paar keer mis gegaan.

Terug ontopic dan maar?

di
door dirk2 - Mar 22, 2010 om 10:00
364 Antwoorden / 21 Vragen

Er zal steeds meer goedkope bagger te koop zijn i.p.v. kwaliteit. Dat is een goed punt, in de supermarkt lijkt het of je veel keus hebt maar het zijn vaak dezelfde producten die breed staan uitgemeten. Ik vraag mij alleen af of dat met de zondagsopenening te maken heeft of de race om steeds meer winst te maken. Een breed assortiment aanhouden kost geld is de redenering.
Zo was ik tevergeefs of zoek naar een product bij de drogist en bij navraag zei de verkoopster dat ze het nog enkel incidenteel in actieverpakkingen aanbieden. Zo verdwijnen er steeds meer merken/producten/smaken uit de winkel en kan je niet meer je favoriete product kopen.

ma
door marwin - Mar 22, 2010 om 10:05
126 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben een voorstander dat een winkelier open kan zijn wanneer die wilt. Zo is bij ons de snackbar gesloten op woensdag, maar wel op zondag open. waar ik voorheen woonde kon je op maandag(ochtend) niets krijgen. In Lelystad is zelfs de bakker op maandagochtend dicht (terwijl ik dan behoefte had aan vers brood)
Met verjaardagen enzo zou van mij de bakker ook op zondag open mogen zijn zodat we vers brood hebben voor de toastjes en vers gebak.
Wij hebben een deeltijd winkel aan huis (voordat iemand gaat zeuren, ja officieel met alle verguningen van de gemeente enzo). Met vaste openingstijden (1 avond en 1 middag) en voor de rest op afspraak. En als iemand voor de deur staat en we zijn thuis, zijn we ook open ;)

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 22, 2010 om 11:29
1961 Antwoorden / 1 Vragen

zodat we vers brood hebben voor de toastjes

????????

testcase
door testcase - Mar 22, 2010 om 16:09
189 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn stelling:

"Ondernemers die beschermd willen van de overheid, zijn geen echte ondernemers en moeten wat anders gaan doen"

Als ondernemer probeer je geld te verdienen door een behoefte van klanten in te vullen. Ondernemers moeten daar zo veel mogelijk vrijheid voor krijgen.

We leven in een vrij land en laten we dat zo houden. Er is een grote behoefte in onze samenleving om inkopen te doen wanneer dat ons uitkomt. Een ondernemer die daar invulling aan wil geven moet de ruimte krijgen om dat te doen en niet worden tegengehouden door fundamentalische christenbroeders of ondernemers die bang zijn voor concurrentie.

di
door dirk2 - Mar 22, 2010 om 16:27
364 Antwoorden / 21 Vragen

Als ondernemer probeer je geld te verdienen door een behoefte van klanten in te vullen.
Merkwaardig om dit van jouw te horen testcase. Als klanten hun polis willen houden of per acceptgiro willen betalen dan verdedig je altijd het standpunt van die bekende uitvaartverzekeraar ipv de consument.

di
door dirk2 - Mar 22, 2010 om 17:58
364 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, niet iedereen kan goed tegen kritiek. Bedankt voor het handje.

gallito
door gallito - Mar 22, 2010 om 18:13
479 Antwoorden / 66 Vragen

Meneer testcase, u zou anders praten als u ondernemer zou zijn van een eenmanszaak. Die bestaan ook nog, weet u.
Mag ik weten wat uw beroep eigenlijk is?

ikbenik
door ikbenik - Mar 22, 2010 om 20:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=testcase schreef op maandag 22 mrt 2010, 16:09]Mijn stelling:

"Ondernemers die beschermd willen van de overheid, zijn geen echte ondernemers en moeten wat anders gaan doen"

Dus de ondernemer moet maar behandeld worden als stront en als hij dat niet wilt had hij maar geen ondernemer moeten worden?

Als ondernemer kan ik dergelijke lieden die deze uitspraken doen wel afschieten! grrr.

Ik ben ondernemer, maar ik hoef niet alles te pikken.
En ik ben een ondernemer die geen confrontatie uit de weg gaat, kan ik niet van vele mede ondernemers zeggen die echt lafbekken zijn.
Zij laten over zich heen lopen, omdat ze bang zijn voor negatieve reclame.
Zij laten over zich heen lopen, omdat ze bang zijn dat anders klanten weglopen.

[quote=testcase schreef op maandag 22 mrt 2010, 16:09]Als ondernemer probeer je geld te verdienen door een behoefte van klanten in te vullen. Ondernemers moeten daar zo veel mogelijk vrijheid voor krijgen.

[quote=testcase schreef op maandag 22 mrt 2010, 16:09]We leven in een vrij land en laten we dat zo houden. Er is een grote behoefte in onze samenleving om inkopen te doen wanneer dat ons uitkomt. Een ondernemer die daar invulling aan wil geven moet de ruimte krijgen om dat te doen en niet worden tegengehouden door fundamentalische christenbroeders of ondernemers die bang zijn voor concurrentie.

Mensen die het bovenstaande zeggen hebben wel 2 dagen in de week vrij en ook iedere avond vrij.
Mag een zelfstandige ondernemer ook eens een dagje vrij zijn?
Ik ben een zelfstandige ondernemer.
En niemand gaat mij verplichten dat ik 7 dagen in de week open MOET zijn, en ook open moet zijn van 7.00 uur tot 22.00 uur.

NIEMAND!!!

De vraagstukken of op zondag ook bepaalde winkels open mogen zijn, hangt helemaal aan af van de situatie.
Het is zo dat in bepaalde gebieden door de weeks wat rustiger is en in het weekend door de toerisme drukker.
Dan is het de keuze om in de week zelf de winkel een dag of twee dagen gesloten te houden en in het weekend geopend te zijn.
Daar is niets mis mee.

Wat wel een probleem is dat veel kleine zelfstandigen niet de gehele week geopend moeten zijn en dat dan verlangt wordt dat zij in het weekend ook nog geopend zijn.

Winkels en ondernemers die afhankelijk zijn van de toerisme zijn wel in het weekend geopend, maar in de week zelf minder geopend.

[quote=testcase schreef op maandag 22 mrt 2010, 16:09]Er is een grote behoefte in onze samenleving om inkopen te doen wanneer dat ons uitkomt.

Ik heb ook eens gehad dat om 22.00 uur een klant belde met de vraag of ik gelijk kon komen.
Echt niet.....
En dan heb ik het niet over een bedrijf die een storing had.

mhofman
door mhofman - Mar 22, 2010 om 21:12
530 Antwoorden / 93 Vragen

Vind dat ondernemers,ondernemend genoeg zijn om zelf te bepalen wel of niet open.Want je krijgt wel dubbel betaald als je dan werkt als personeel. Tenminste als dit in je cao staat.

testcase
door testcase - Mar 23, 2010 om 00:23
189 Antwoorden / 1 Vragen

@ikbenik

Niemand verplicht je om open te gaan. Houdt daar eens over op. Je blijft daar op terugkomen. De overheid wil dat niet en de leden op dit forum ook niet. Dus doe niet alsof het een heldendaad van je is om niet open te gaan. Het is een vrije wereld en laten we dat vooral zo houden. Het oostblok was ook geen pretje. Maar je moet niet zeuren als anderen dat wel op zondag open willen zijn. Als jij denkt dat het je niets extra brengt moet je het niet doen. Klaar, case closed. Of gewoon creatief zijn in je ondernemerschap en op een andere manier de concurrentie aangaan. Maar om bescherming vragen van de overheid is laf. Als je de overheid nodig hebt moet je ambtenaar worden.
Er is niets zielig aan een zelfstandige ondernemer. Voor concurrentie moet je niet bang zijn maar die moet je aangaan. Vind je eigen unieke recept daarin.
Je zult zelf de uitdaging moeten aangaan om te voldaan aan wat deze tijd vraagt.

Bescherming vragen van de overheid als het om concurrentie gaat is niet het antwoord.

birdies
door birdies - Mar 23, 2010 om 00:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............En niemand gaat mij verplichten dat ik 7 dagen in de week open MOET zijn, en ook open moet zijn van 7.00 uur tot 22.00 uur.

NIEMAND!!!...........

Doet iemand dat dan? Of gaat iemand dat doen? Weet wel zeker van niet! Van mij mag je ook 7 dagen p.w. gesloten zijn. Mag je als zelfstandige allemaal zelf bepalen.

Hou eens op met die slachtofferrol van je.

ikbenik
door ikbenik - Mar 23, 2010 om 01:00
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=testcase schreef op dinsdag 23 mrt 2010, 00:23]@ikbenik

Niemand verplicht je om open te gaan.

[quote]lees zojuist : hr.Rutten [VVD] heeft gezegd dat er nog meer koopzondagen moeten komen.

Moet ik nog meer zeggen?

De ondernemers die afhankelijk zijn van toerisme zijn al op zondag geopend.

En als er meer koopzondagen moeten komen en dat dan ook de winkels geopend moeten zijn, kan ik niet anders concluderen dat de enige vrije dag ook foetsie is.

Je zegt wel dat niemand verplicht is om de boel te openen.
Maar wat heb je aan een koopzondag als de winkels gesloten blijven?

Hier in het dorp hebben we 2 koopzondagen in het jaar.
En dan nog zijn de meeste winkels gesloten.

Komt ook bij dat als een gemeente een bepaald gebied als toerisme aanwijst dat dat gebied dan iedere zondag koopzondag is.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 23, 2010 om 01:24
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 22 mrt 2010, 20:43]

Ik heb ook eens gehad dat om 22.00 uur een klant belde met de vraag of ik gelijk kon komen.
Echt niet.....

je geeft je zelf al antwoord: "echt niet" . Als je het antwoord al weet, waarom blijf je dan doorzeuren?
Zeker teksten als "die kan ik wel afschieten" over mensen die anders enken, kan echt niet!! Hou op met je gezeur en blijf fatsoenlijk!!

Dhr. Rutten schreef: "er moeten meer koopzondagen komen". Ik lees nergens dat hij schrijft dat "ikbenik" moet zondags open zijn! is toch duidelijk?

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 23, 2010 om 01:33
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 22 mrt 2010, 00:42].

..........moet je er voor zorgen dat de cursor na het haakje van de quote staat.......

Zo dus. Ter verduidelijking: ik heb het over het haakje na het laatste woordje 'quote'.

deed ik ook, ik gaf dan nog een "enter" voor een nieuwe regel maar toch ging het soms fout. Gelukkig las ik dat het zelfs bij onze zeurpiet "ikbenik" ook wel eens fout ging.
Nu maar kijken of het nu goed gaat, helaas kan ik het niet verbeteren!
Allemaal de groeten en birdies, weer bedankt.

ikbenik
door ikbenik - Mar 23, 2010 om 02:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op dinsdag 23 mrt 2010, 01:33]
Nu maar kijken of het nu goed gaat, helaas kan ik het niet verbeteren!
Allemaal de groeten en birdies, weer bedankt.

Vind de redactie niet nodig, een edit knop.
Hiermee willen ze voorkomen dat gebruikers berichten gaan aanpassen/veranderen/verwijderen.
Als iets verkeerd staat, moet de gebruiker in een opvolgende bericht dat maar herstellen.

Aldus de redactie, wij vinden van niet.
Smilies zou ook welkom zijn.

Vind de redactie ook niet nodig, anders was het er wel geweest.

Terugkomend op die koopzondag:

Ik weet ook wel dat ik nu als een zeurpiet overkom.
Echter wil ik wel aangeven dat je hierbij op de lange termijn moet denken en niet op de korte termijn.

Zo'n 15 jaar geleden waren de meeste winkels op woensdag middag gesloten.
Nu is vrijwel iedereen geopend.

En dat had ik ook de hele tijd in deze discussie in mijn achterhoofd.

Toch nog maar even de zeurpiet uithangen:
In sommige winkelcentra zijn de winkels verplicht om op koopzondag geopend te zijn. Deze verplichting wordt door de beheerder van de winkelcentra opgelegd.
De winkelier die dan niet geopend is, krijgt een fikse boete.
Dit was in Rotterdam als ik me niet vergis.

En als het vrij wordt gelaten, dus dat de gemeenten zelf mogen gaan bepalen op welke zondagen de winkels geopend mogen zijn. Of gaan ze het straks verplichten?

Want een gemeente die aangeeft dat op een koopzondag de winkels open mogen zijn, is het toch geen gezicht dat er winkels gesloten zijn!
Vooral als ze een gebied als toerisme benoemen.
Uit oogpunt van de aantrekkelijkheid van de toerisme, is het geen gezicht als er winkels gesloten zijn.

Noem mij maar een doomsdenker, maar de gemeenten gaan dit echt zo denken en bedenken.

Noem mij maar een zeur, maar ik denk wel vooruit. Ik denk nu al 10 stappen vooruit, terwijl we nu pas bij stap 1 zijn.

ikbenik
door ikbenik - Mar 24, 2010 om 16:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Minister verhindert zondagsopening in Westland

Door ingrijpen van het rijk mogen winkels in de Zuid-Hollandse gemeente Westland hun deuren toch niet op zondag openhouden. De gemeenteraad had besloten dat winkels voortaan elke zondag open mogen zijn, waarop burgemeester Sjaak van der Tak (CDA) het minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) vroeg in te grijpen.

Winkels mogen alleen iedere zondag open als de gemeente zo veel toeristen trekt dat de gemeente zich onderscheidt van andere gemeenten. De raad heeft volgens het ministerie van Economische Zaken niet aannemelijk gemaakt dat dit het geval is.

In het coalitieakkoord van het inmiddels gevallen kabinet is afgesproken dat gemeenten die onder het mom van toerisme de winkels de deuren op zondag willen laten openen worden aangepakt.

Vandaag diende een rechtszaak in Amsterdam over hetzelfde onderwerp. De uitspraak, die volgende week wordt verwacht, heeft mogelijk landelijke gevolgen.
bron: fok.nl

Even afwachten dus.

testcase
door testcase - Mar 24, 2010 om 23:54
189 Antwoorden / 1 Vragen

@ikbenik

Tja onze Gristenbroeders proberen met de bijbel in de hand de vrijheid van de burgers te beperken en democratisch tot stand gekomen besluiten die onze vrijheid zouden moeten vergoten te bepreken. Ik hoop dat snel een eind komt aan deze ontoelaatbare inmenging van een geloof.

Verder een belangrijke tip die uw leven kan verrijken:
U denkt in bedreigingen, terwijl u zou moeten denken aan nieuwe kansen.
U bent een Don Quichote die veel onnodige energie lekt en uw energie kan u beter steken in nieuwe frisse ideeën voor uw zaak.

ikbenik
door ikbenik - Mar 25, 2010 om 00:38
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=testcase schreef op woensdag 24 mrt 2010, 23:54]@ikbenik

Tja onze Gristenbroeders proberen met de bijbel in de hand de vrijheid van de burgers te beperken en democratisch tot stand gekomen besluiten die onze vrijheid zouden moeten vergoten te bepreken. Ik hoop dat snel een eind komt aan deze ontoelaatbare inmenging van een geloof.

Daar is natuurlijk wat van te zeggen.
En in sommige dorpen is op zondag middenstand een taboe.

[quote=testcase schreef op woensdag 24 mrt 2010, 23:54]Verder een belangrijke tip die uw leven kan verrijken:
U denkt in bedreigingen, terwijl u zou moeten denken aan nieuwe kansen.
U bent een Don Quichote die veel onnodige energie lekt en uw energie kan u beter steken in nieuwe frisse ideeën voor uw zaak.

Als alles wordt vrijgegeven, bestaat de kans dat veel kleine ondernemers de boel opgeven, omdat dan immers van hun verwacht wordt dat ze van 7.00 uur tot 22.00 uur en dat 7 dagen in de week geopend zijn.
Nu nog niet gelijk, maar in de toekomst zeker niet uit te sluiten.
Kunnen nooit een dagje vrij zijn.
Ga zo maar door.

Hier moeten we zeer goed mee oppassen.

Waar we ook voor moeten waken is de ondernemer vogelvrij te verklaren. Hij moet maar doen en mag zeker niet protesteren.
Je ziet nu al dat veel ondernemers een zeer onderdanig positie innemen, bang voor negatieve reclame.

Aan de andere kant zie je dat mensen op elke minuut van de dag op elke dag van de week naar de winkel toe wilt gaan.

Als dat doorgaat, dan durf ik te wedden dat de kleine zelfstandige dat zeker niet trekt.

Bij Omroep Gelderland was al de discussie:
Megasupermarkt!

Want hoe ziet de supermarkt van de toekomst er uit? Krijgen wij in Nederland straks net als in Duitsland, Frankrijk en Spanje van die megasupermarkten waar je alles kunt krijgen, van spijkerbroek tot dvd-speler tot een brood? Gezellig funshoppen voor de consument, maar zitten we op zo'n grote supermarkt te wachten. En wat betekent dit voor de kleine ondernemer?
bron: http://forum.omroepgelderland.nl/viewtopic.php?f=234&t=4424

De vraag is:

Willen we als consument op alle dagen naar de winkel toe kunnen gaan (ook op zondag), dus dat de winkel echt 7 dagen in de week geopend is, en het liefst van 7.00 uur tot 22.00 uur?
Met het risico dat de kleine ondernemers zullen verdwijnen?

birdies
door birdies - Apr 9, 2010 om 10:35
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 24 mrt 2010, 16:30]Minister verhindert zondagsopening in Westland

Door ingrijpen van het rijk mogen winkels in de Zuid-Hollandse gemeente Westland hun deuren toch niet op zondag openhouden. De gemeenteraad had besloten dat winkels voortaan elke zondag open mogen zijn, waarop burgemeester Sjaak van der Tak (CDA) het minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) vroeg in te grijpen.

Winkels mogen alleen iedere zondag open als de gemeente zo veel toeristen trekt dat de gemeente zich onderscheidt van andere gemeenten. De raad heeft volgens het ministerie van Economische Zaken niet aannemelijk gemaakt dat dit het geval is.

In het coalitieakkoord van het inmiddels gevallen kabinet is afgesproken dat gemeenten die onder het mom van toerisme de winkels de deuren op zondag willen laten openen worden aangepakt.

Even afwachten dus.

WESTLAND - De winkels in het Westland mogen vanaf komend weekend toch elke zondag open zijn. Vorige week is er een nieuw initiatiefvoorstel aangenomen door een meerderheid van de gemeenteraad.

In dit voorstel staat dat de hele gemeente Westland een toeristisch gebied is. Dat geeft winkeliers de vrijheid om elke zondag open te zijn van 10.00 tot 18.00 uur.

Het aangenomen initiatief gaat in op 9 april in de gemeente Westland.

Bron: westonline.nl