zonnewind
door zonnewind May 2, 2012 om 17:38
Voeding & gezondheid

Wietpas

Sinds 1 mei mag er dus geen wiet meer verkocht worden door coffeeshops, zonder een pas.
Zelf gebruik ik geen wiet of dat soort zaken maar ik heb er wel zo mijn mening over.
Wiet dus niet zonder een pasje. Sigaretten en drank en een heleboel andere zaken die ook ongezond zijn, kun je wél zo kopen.
Diegenen die regelmatig wiet kopen/kochten, tot nu toe zonder pasje, zijn huiverig om zich via een coffeeshop te laten registreren. Voor de regering een wel héél makkelijke manier om erachter te komen wie dat spul gebruikt. Ook wordt er beweerd, dat die gegevens makkelijk kunnen worden doorgespeeld aan verzekeringsmaatschappijen zodat die bij bepaalde ziekten kunnen zeggen: "Oh, maar u gebruikt wiet, dus u kunt niet worden geholpen'. Of dit zo is weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen. Ook zullen velen nu via andere kanalen proberen aan wiet te komen. De straathandelaren staan al te juichen en in hun handen te wrijven. Nogmaals, ik ben geen voorstander van het gebruik van wiet o.i.d. maar de één rookt 's avonds na het werk een jointje de ander drinkt een wijntje enz. Dus of die wietpas nou zo'n slimme zet is? Ik betwijfel het.

3295 27 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - May 2, 2012 om 18:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

En als ik voor een buitenlander een pasje vraag en wiet eenmalig koop....

Ik hoef die zooi niet maar als er 1000 van dit soort behulpzame mensen langs komen gaat die Shop wel Failliet aan de eenmalige leden niet nauwelijks iets kopen.....

Verder verwacht ik dat juist mensen met uitkering, ook als ze zelf niets gebruiken nu via hun pasje als Straat Verkoper gaan rondhangen en voor andere zonder pas gaan kopen dus we bereiken iets wat we niet willen.....

Vooral als de Politie strenger gaat controleren werken we juist deze straatverkopers in de hand....
Want doorverkopen is nergens geregeld.

na
door naataalie - May 2, 2012 om 18:14
129 Antwoorden / 20 Vragen

Ik vind het ook een rare regeling. idd is het nu heel makkelijk om er geld mee te verdienen, ik haal zo'n pas, ik koop wiet en verkoop het aan de toeristen,makkelijk toch?
Ook vind ik het niet correct naar de shop eigenaren. Die verliezen klanten waardoor zij inkomsten verliezen, waardoor zij niet meer kunnen rond komen waardoor zij personeel moeten ontslaan die weer een uitkering gaan aanvragen.
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat wietgebruikers niet net zoveel overlast veroorzaken als alcoholgebruikers terwijl alcohol vrij verkrijgbaar is.

vladja
door vladja - May 2, 2012 om 18:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Juist door de coffeeshops was de straathandel vrijwel verdwenen en kon de politie de tijd aan andere zaken besteden. Nu komt straathandel met alle vervelende bijverschijnselen weer volop op gang. Want die straathandelaren verkopen niet alleen wiet, maar ook andere middelen. Alles waar maar geld mee te verdienen is.

Als ze zo'n last hebben van de buitenlandse kopers, zet dan een coffeeshop ergens aan de buitenkant van de stad, waar een paar parkeerplaatsen zijn.

Hele domme actie.

Vladja

melomaan
door melomaan - May 2, 2012 om 18:56
157 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf ben ik voor legalisering van wiet. De staat kan er dan belasting en accijns over heffen, waardoor er veel minder bezuinigd hoeft te worden. Zelf rook ik geen wiet (vroeger wel gedaan), ik drink liever een wijntje. Door de handel de straat op te jagen wordt ook de grens tussen hard- en softdrugs veel kleiner. Dezelfde straatdealer verkoopt ook XTC, cocaïne en heroïne (net als in het buitenland). In coffeeshops gebeurt dit zelden, omdat de eigenaar daarmee zijn vergunning op het spel zet. Volgens mij heeft deze maatregel enkel negatieve effecten en zal de overlast eerder toe- dan afnemen.

sonjaatje
door sonjaatje - May 2, 2012 om 19:26
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als we wereldwijd alle drugs legaal maken.

Trouwens...........ik heb er zelf geen moeite mee als iemand zo nu en dan een blowtje opsteekt, al doe ik het zelf niet (nooit gedaan ook). Dus wat mij betreft mogen de coffeeshops gewoon blijven bestaan en doen wat ze altijd al deden.

mahadma
door mahadma - May 2, 2012 om 20:15
11568 Antwoorden / 51 Vragen

In Maastricht is de eerste wietverkoper al gesloten voor één maand. Zogenaamd omdat er dan een proefproces kan komen wegens "discriminatie" van buitenlandse wietkopers. Als je in de grensstreek woont waar er meer wiettoeristen bij je in de buurt parkeren als bewoners is er een behoorlijke overlast. In werkelijkheid zijn de wietverkopers bang voor gederfde omzet en er zouden 100 werknemers van wietverkopers ontslagen moeten worden. Persoonlijk mag die wietpas er zeker komen en moet er strak gehandhaafd worden. Anderzijds, ze betalen wel belasting over de verkoop, maar over de inkoop (via de achterdeur van illegale kwekerijetjes?) lees en hoor je niets. Het is gewoon geld verdienen op een volledig ongecontroleerde en ongezonde en verslavende basis.

vladja
door vladja - May 2, 2012 om 21:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is gewoon geld verdienen op een volledig ongecontroleerde en ongezonde en verslavende basis.

Aan alle handel wordt verdiend. De ruilhandel is al heel lang geleden afgeschaft.

En verslavend? Ja, dat zijn een heleboel dingen, die volstrekt legaal wel verkocht mogen worden.

Nu wordt het veel meer ongecontroleerd en gevaarlijker doordat de straathandel weer kan opbloeien.

sonjaatje
door sonjaatje - May 2, 2012 om 21:30
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Alcohol is toch ook verslavend en dat mag ook gewoon verkocht worden. Niet iedereen die af en toe blowt is gelijk een verslaafde.

mahadma
door mahadma - May 2, 2012 om 21:58
11568 Antwoorden / 51 Vragen

"Niet iedereen die af en toe blowt is gelijk een verslaafde."

Als je hier klikt zul je lezen dat het een sluipmoordenaar met als verslaving het gevolg is. Het blowen veroorzaakt op termijn hersenbeschadiging en er ontstaan spierproblemen.

Zoals iemand ooit gezegd heeft, elck voordeel hep z'n nadeel en elck nadeel hep z'n voordeel, door de wietpasjes worden er wel wiettoeristen de koffieshops ( je zou denken, ze verkopen daar koffie, maar nee, wiet) uitgehouden. Dus de straathandel gaat weer opleven.

Als je er echt vanaf wil, moet je het volledig verbieden. En niet goedschiks? Okè, kwaadschiks. In europa mag het niet gebruikt worden, Nederland luistert er niet naar en tolereert het, maar als het begrotingstekort naar 3 % moet van "brussel" luisteren we weer braaf. Ik snap het niet meer ..........

ti
door timfelix - May 2, 2012 om 22:52
270 Antwoorden / 13 Vragen

@Mahadma

Als je op die site kijkt zie je ook dat het een geestelijke afhankelijkheid is, dus het spul zelf is niet wezenlijk verslavend zoals sigaretten dat zijn. Er zijn heel veel mensen, die zo nu en dan een jointje roken om te ontspannen, net zoals dat er mensen zijn die een wijntje nemen na het werk. Ook staat er letterlijk dat de negatieve effecten niet bewezen zijn.

Er zijn zelfs studies dat cannabis de longinhoud kan vergroten, het klinkt tegenstrijdig, maar de resultaten liggen er. En daarnaast is wietgebruik in veel landen gedoogd, maar mag het niet verkocht worden.

En dan even ontopic.

Die wietpas is inderdaad een slechte ontwikkeling, stel je eens voor dat die gegevens op straat komen te liggen. Er heerst helaas een antipathie tegen wiet en wietgebruikers, terwijl daar eigenlijk nooit problemen mee zijn. Dat in tegenstelling tot mensen die teveel alcohol gebruiken en regelmatig agressief zijn.

Slechte zaak dat je nu meer dealers gaat krijgen die geld willen gaan verdienen over de rug van de shophouders en toeristen. De enige goede oplossing is wiet gewoon helemaal legaliseren, accijns erover heffen en plantages opzetten.

zonnewind
door zonnewind - May 2, 2012 om 22:57
222 Antwoorden / 61 Vragen

Maha(t)?d)ma schrijft: "In Europa mag het niet gebruikt worden". Dus daarom komt Europa naar Nederland. Moet je voor de grap eens op Schiphol kijken hoeveel jonkies instappen richting Amsterdam. Uitbannen? Is dat ooit gelukt met genotsmiddelen? Amerika had drooglegging voor alcohol. Drinken ze dus nu geen alcohol daar? Neu, joh. Amerikanen doen alsof ze braaf zijn. Niet dus want het zijn ook mensen.

melomaan
door melomaan - May 3, 2012 om 00:32
157 Antwoorden / 1 Vragen

@mahadma: extreem alcoholgebruik levert ook hersenbeschadiging op en is verslavend. Dus ook maar alle kroegen en slijters dicht?

fe
door festinger - May 3, 2012 om 02:51
410 Antwoorden / 18 Vragen

Teneinde formeel goede vriendjes met de buren te blijven is deze pas ingevoerd.Geen enkel vrij mens van hoog tot laag trekt zich ook maar iets aan wat slecht is. Zelfs in Amerika is de terror on drugs mislukt ondanks de keiharde strenge straffen.

Lees lokaal elke week wel dat hennep ergens wordt gevonden.Volgens mij kun je 10 miljard zomaar bezuinigen door het niet langer te verbieden of te gedogen.

De schade komt op mijn bord. Ik weet ook hoe illegaal stroom af te tappen is buiten de meter om en kom er waarschijnlijk ook ongemerkt mee weg,

eva369
door eva369 - May 3, 2012 om 08:24
308 Antwoorden / 2 Vragen

het is vreemd dat je alleen wiet mag kopen in je eigen gemeente, bedoel als je in een klein dorpje woont waar geen coffeeshop is, dan kan je geen legale weet kopen. of je moet rijden naar utrecht ofzo waar de wietpas nog niet nodig is.

denk dat het niet helpt tegen overlas. bedoel een belg of duitser die al 200km aflegt om wiet te kopen in limburg ofzo, rijdt ook echt nog wel 75 km extra voor wiet in een andere provincie zonder wietpas.

jo
door jorisw - May 3, 2012 om 11:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eva369 schreef op donderdag 3 mei 2012, 08:24]
denk dat het niet helpt tegen overlas. bedoel een belg of duitser die al 200km aflegt om wiet te kopen in limburg ofzo, rijdt ook echt nog wel 75 km extra voor wiet in een andere provincie zonder wietpas.

Ik denk niet dat er veel Belgen of Duitsers zijn die 200km gaan rijden voor ene beetje wiet. De meeste komen uit de grensstreek (Ruhrgebied, Luik e.d.).

eva369
door eva369 - May 3, 2012 om 13:18
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 3 mei 2012, 11:41][quote=eva369 schreef op donderdag 3 mei 2012, 08:24]
denk dat het niet helpt tegen overlas. bedoel een belg of duitser die al 200km aflegt om wiet te kopen in limburg ofzo, rijdt ook echt nog wel 75 km extra voor wiet in een andere provincie zonder wietpas.

Ik denk niet dat er veel Belgen of Duitsers zijn die 200km gaan rijden voor ene beetje wiet. De meeste komen uit de grensstreek (Ruhrgebied, Luik e.d.).

ik kijk regelmatig naar wegmisbruikers, en dan worden er zelfs fransen gepakt die hiervoor naar nederland gaan. dus het zou mij niks verbazen.

ch
door chrisantonis - May 3, 2012 om 13:55
63 Antwoorden / 4 Vragen

ik kijk regelmatig naar wegmisbruikers, en dan worden er zelfs fransen gepakt die hiervoor naar nederland gaan. dus het zou mij niks verbazen.
En heb je toen ook gezien dat die geen geld bij zich hadden???
Kwamen hier wel om drugs te kopen, gaan dus eerst nog wat mensen overvallen, autos openbreken om het benodigde geld bij elkaar te halen, halen daarna een kilootje drugs bij een coffeeshop, denk je dat het iemand daar interesseerd waar dat geld vandaan komt?? Gaat coffeshophouders alleen maar om het geld!!
Ald de buitenlandse dealers wegblijven zijn ze hun zwarte geld kwijt. Sorry voor die paar shophouders die wel normaal zaakdrijven, maar de meeste zijn criminelen!!! Veel van die buitenlanders zijn criminelen en die trekken weer andere criminelen aan voor limburg zie je het aan het feit dat de criminele bendes uit rotterdam en omstreken zich allemaal naar daar verplaatsen, dus houden die pas, dan kan de helft van de coffeshops dicht en is er niet meer zo'n grote toestroom criminelen naar limburg! Kun je daar ook weer veilig over straat!!

kl
door klotskop - May 3, 2012 om 16:00
17 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje jammer weer, ik ben geen gebruiker, heb wel als beveiliger gewerkt bij/in coffee shops.
Een misverstand is dat de overheid weet wie er gebruikt. Het is een gesloten club waar je lid van moet worden, en dan komt de overheid met een eigen wet in de knoop. De wet op de privecie Als niet betalend lid mag de belasting dienst, en bij controle de gemeente/provincie en Den Haag niet in de boeken kijken. Ergo niemand weet wie er in die lijst staan, behalve de club zelf. Tenzij er een juridische reden is waar het OM mee aan de slag gaat, maar dat geld ook voor de korfbal en voetbal club. Dus dat is geen probleem, je loopt meer risico met je android telefoon en je face boek account.
Het uittreksel van de gemeente die verplicht is kost ergens rond de 10 euro, een hoop shops geven je dan korting of wiet voor, het opvragen van zo een uittreksel hoeft men geen reden voor op te geven, deze kan ook zijn een verhuizing of sollicitatie.
Tot zover geen problemen, nu het nut achter dit verhaal............ GEEN.
De gedachte is "de buitenlanders "weren en de drugs toeristen het land uit. Leuk maar de handel gaat weer achter de kerk en de wiet taxies rijden zich scheel. De gebruiker weet niet meer wat hij krijgt, misschien zelfs een klap op de kop voor de centen of de wiet. Handel weer terug naar de woonwijk en iedereen heeft er weer last van, de kwaliteit niet meer gecontroleerd en geen grip meer op de verkoop.
Als de overheid zo graag de handel onder controle wil hebben en wil weten wat er omgaat zal men zelf kwekerijen op moeten zetten, kwaliteit te controleren, hoeveelheden en vervoer zijn we met een paar jaar van de staats schuld af.
Ook de niet nederlandse gebruiker, voorbeeld een canadees zit hier voor een jaar voor zijn werk, is geen Nederlander, is geen in inwoner van een gemeente en mag derhalve geen wietje halen, dan maar dronken de kroeg uit, tegen de kerk zeiken, de buurt wakker maken en naar je hotel terug, dat mag wel.

Paal en perk stellen aan leeftijd, prima, en of dit nu 18 of 21 is, mij een biet, het is bij een ieder te controleren middels zijn ID of paspoort. Dit gaat nergens over en wederom slaat de overheid de plank flink mis.

de
door dexster - May 3, 2012 om 16:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

het hele gebeuren om de wietpas vind ik een zeer slechte zaak
je dwingt bepaalde mensen om dingen te gaan doen waar ze normaal niet mee te maken zou ( omdat ze het op een legalen manier konden kopen) hebt begint inderdaad dat er meer mensen bij dealers gaan komen ( wat ik ook al eerder zag staan) die dus alles verkopen wat los en vast zit in die wereld
en de andere die gaan het thuis kweken met het gevolg( als men normalen hoeveelheid rookt) dat deze mensen binnen no time een overschot hebben en deze dus zelf ook gaan verkopen aan deze of gene en dan hebt ik het alleen nog maar over de legale manier van kweken ( de gedoogde 5 planten)
en een heel aantal zou binnen no time het uitbreiden en door gaan op de illegale manier .
dus hoe dan ook het schiet niet op

vindt het gewoon zonde dat het op deze manier moet gaan anno 2012
ik zou voor wiet gewoon graag zien dat het legaliseert word of dat het gedoog beleid gewoon zo blijft als die is

het brengt allebei geld in de kas het eene wat meer dan de andere maarja .......

meelaansyl
door meelaansyl - May 3, 2012 om 16:51
29 Antwoorden / 26 Vragen

Ik denk dat de overheid hier hard op terug gaat komen.
De shops zorgen dat er geen overlast is, anders moeten ze sluiten.
Nu ga je krijgen dat er juist overlast komt doordat er mensen zonder pas rond gaan hangen om anderen met pas aan te spreken.

Waarom niet geheel legaliseren en de achterdeurproblematiek ook oplossen.......

Nu zal er nog meer illegale kweek komen, met alle gevolgen.

melomaan
door melomaan - May 3, 2012 om 17:40
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=chrisantonis schreef op donderdag 3 mei 2012, 13:55]halen daarna een kilootje drugs bij een coffeeshop

Dan zijn ze nog wel ff bezig, aangezien een coffeeshop maximaal 5 gram per persoon mag verkopen. Moeten ze dus 200 coffeeshops af.
Buitenlandse dealers gaan niet naar een coffeeshop, maar kopen nu ook al (net als de buitenlandse harddrugsdealers) naar (opvallend vaak in Rotterdam gevestigde) criminelen.
Er is een verschil tussen buitenlanders die hier hun wietje (voor eigen gebruik) komen halen en dealers, die hier handel komen halen.

valerius-2
door valerius-2 - May 3, 2012 om 17:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op woensdag 2 mei 2012, 21:30]Alcohol is toch ook verslavend en dat mag ook gewoon verkocht worden. Niet iedereen die af en toe blowt is gelijk een verslaafde.
U kunt niet alle mensen op een hoop gooien omdat zijanders zijn dan u. U weet nooit hoe zij ergens toekomen om het te doen. En zeg maar niet waar een wil is. Elk indivudie is anders en heeft een ander vermogen om dit niet te kunnen laten. Mensen zijn nu eenmaal niet gelijk en kan je dus ook niet vergelijken. Kijk maar is om u heen wat er allemaal op deze aardbol gebeurd.

be
door ben44 - May 4, 2012 om 18:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wel of niet. ik heb inde verslavingszorg gewerkt, ik ben voor een wietpas, heb met het verkeerde gebruik van wiet te maken gehad.

vladja
door vladja - May 4, 2012 om 18:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ben44 schreef op vrijdag 4 mei 2012, 18:42]Wel of niet. ik heb inde verslavingszorg gewerkt, ik ben voor een wietpas, heb met het verkeerde gebruik van wiet te maken gehad.

Daar verandert een wietpas niets aan. De wietpas is alleen ingesteld om buitenlandse kopers te weren. En die gaan nu naar de straatdealers met alle ongewenste bijverschijnselen. Tel uit je winst.

Vladja

zwemmer
door zwemmer - May 5, 2012 om 11:02
2638 Antwoorden / 35 Vragen

De logoka is hier op veel punten zoek. Krijg je van alcohol op den duur ook geen hersenbeschading en van sigaretten longkanker? Daar het om geregistreerde maatschappelijk geaksepteerde genotsmiddelen gaat worden er accijns op geheven en is er een relatieve tolerantie t.a.v. het gebruik ervan. Als het maar geld oplevert. Dat betekent dus dat als er wietfabrieken/plantages komen het probleem van de wereld zou zijn en een toename van arbeidsplaatsen zal ermee gepaard gaan. De prijs zal wat stijgen maar al dat straatgerommel is dan niet meer dwingend nodig. Maar, welke politicus legt hiervoor zijn geloofwaardigheid te grabbel? Het taboe rond wiet is merkwaardig hardnekkig, alsof het een vastgeroeste beeldvorming betreft. Aan die achterhaalde vastgeroeste mentaliteit zou wat gedaan moeten worden. Dat is de moeilijkheid.

Zwemmer

ju
door jurgen1973 - Oct 27, 2013 om 01:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wiet wilt legaliseren voor de volle 100%, dan moet je eerst uitzoeken welke kamerleden 1 of andere symbolische job hebben voor 1 uur in de maand bij de pharmaceutische industrie. Waar ze een ton of zelfs bijna een miljoen voor krijgen. Het enigste wat zij moeten doen is wiet verbieden. Dus uit de legalisatie houden. Waarom, wel vanwege US patent 6630507. Dit patent bevestigd de werking van weed oil, tegenover ziektes als glaucoom. Autisme, ondervoeding, ontstekingen, hoofdpijn, en vele vele andere ziektes. Waaronder kanker. 95% van alle ziektes in deze wereld kunnen verholpen worden met weed olie. Nou waarom is het dan niet legaal. Wel dat leg ik je effe uit. Je moet het zo zien, als het 95% oplost van alle kwalen op deze planeet waaronder kanker. Dan zou de winst van big pharma waar vele VVD'ers en andere kamerleden een baantje hebben. Verdampen van bijwijze van spreke, van 1 miljoen euro naar 9500 euro. Dus geen vette winstuitkeringen meer voor een hoop kamerleden, vooral VVD'ers.

Dit patent is al 30 jaar oud. Dus iedereen die iemand verloren hebben aan kanker en voor de vvd gekozen hebben, het is je eigen schuld.

zonnewind
door zonnewind - Oct 27, 2013 om 08:19
222 Antwoorden / 61 Vragen

Ik heb het al vaker gedacht, heb destijds toch het verkeerde beroep gekozen. Kamerlid moet je worden, van tijd tot tijd eens een kabinetscrisisje doorstaan, maar ach dat heb je er wel voor over en overleef je wel weer. Met als zoete! pleister een vette uitkering.