sh
door shoppertje Feb 8, 2017 om 13:35
Voeding & gezondheid

Zijn bacteriën in mijn hardhouten messenblok te doden in de magnetron?

De binnenzijden van de gleuven in een houten messenblok zijn vrijwel onbereikbaar.

Hoewel de messen meestal droog en schoon in de gleuven gestoken worden kunnen er in de loop van de tijd misschien toch allerlei verontreinigingen ontstaan. In het water leggen kan het blok beschadigen en misschien zelf het probleem verergeren.

Er is een methode om schuursponsen in de magnetron te reinigen. Kan dat ook met een messenblok (zonder messen uiteraard)?

17975 20 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 8, 2017 om 13:41
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Shoppertje ,

Het messenblok

Nog zo’n vergeten bron van bacteriën is het messenblok. De meeste mensen hebben wel zo’n blok in de keuken staan. Staat erg stoer en is zeker handig. Maar per vergissing stop je wel eens een gebruikt mes terug in het blok, zonder deze eerste schoon te maken. Kun je je voorstellen wat er in het blok gebeurt? De bacteriën blijven daar achter en zullen keer op keer je messen besmetten. Iedere keer als je een mes uit het blok haalt, neem je dus ook een aantal bacteriën mee.

Oplossing: Vergeet dat messenblok (open haard?) en gebruik een wandmagneet om je messen overzichtelijk en hygiënisch tegenaan te klikken. Vraag eens in de winkel of zoek online op een magnetische messenhouder.

Bron : optimalegezondheid.com

zoekster1
door zoekster1 Feb 8, 2017 om 13:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is toch geen antwoord op de vraag?

marita5
door marita5 Feb 8, 2017 om 13:47
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Nee , maar wel een andere oplossing , gezien de bacteriën .

sh
door shoppertje Feb 8, 2017 om 13:50
10 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad. Ik vroeg niet hoe het te vernietigen :-(

marita5
door marita5 Feb 8, 2017 om 13:53
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Maar dan bent u wel de bacteriën kwijt ;-))

sh
door shoppertje Feb 10, 2017 om 13:06
10 Antwoorden / 5 Vragen

L.O.L.

sh
door shoppertje - Feb 8, 2017 om 13:46
10 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is het artikel over de schuuspons:

http://kassa.vara.nl/dossiers/simpel-leven-met-zamarra/hoe-krijg-je-je-spons-goed-schoon

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 8, 2017 om 13:54
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang u de messen eerst afwast zal het met de bacteriën wel meevallen. En anders kunt u de sleuven, die aan de onderzijde meestal open zijn, met water en een beetje dettol ff doorspoelen en het blok met fohn droogblazen.

edrick3
door edrick3 - Feb 8, 2017 om 14:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In het water leggen kan het blok beschadigen
???
In een bak kokend water leggen zou toch geen probleem moeten zijn (voor die bacteriën wél).
En dan even met een pijpreiniger o.i.d. raggen.
En in de magnetron gaan die bacteriën ook dood.

tenormin
door tenormin Feb 8, 2017 om 14:39
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb een draaiplateau magnetron. Mijn messenblok past er niet in! Net geprobeerd. Ga trouwens, na deze vraag, ook maar zo'n wandmagneet kopen: uiteindelijk gebruikt (bijna) ieder restaurant het, ik denk verplicht.

sh
door shoppertje Feb 10, 2017 om 13:11
10 Antwoorden / 5 Vragen

Ik hou niet van scherpe messen zonder enige afscherming. Dat vind ik niet veilig...

edrick3
door edrick3 Feb 10, 2017 om 13:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@shoppertje, mijn idee. ;-)

simon55
door simon55 Feb 10, 2017 om 14:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@shoppertje

Dan maar n botte bijl nemen

emcede
door emcede Feb 10, 2017 om 15:12
960 Antwoorden / 4 Vragen

Messenblok: gevaarlijk want bacteriën. Wandmagneet: gevaarlijk want messen zonder enige bescherming. Waarom dan niet gewoon de schone messen in de keukenla leggen, bij de rest van het schone bestek? Ik zie het probleem niet.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2017 om 14:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Minister Schippers geeft toch ook wel het (niet door u gewenste) advies, wat @marita5 al schreef, dus zo'n slecht idee is het ook weer niet:
http://www.optimalegezondheid.com/keuken-een-broeinest-van-bacterien/

ph
door philip36 - Feb 8, 2017 om 14:29
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet of je een blok hout in de magnetron kunt doen.
Er zit altijd nog wel wat vocht in hout en als dat heet wordt moet het wel ergens naar toe.
In het ergste geval spat het uit elkaar.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2017 om 14:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppertje, zie toch op Google dat houten voorwerpen in magnetron wordt afgeraden: alle hout staat doorgestreept. Ook messenblok.

marita5
door marita5 - Feb 8, 2017 om 15:18
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@shoppertje ,

Lees eens de gebruiksaanwijzing van uw magnetron , ik lees bij veel magnetrons dat hout word afgeraden , hout kan uitdrogen bij gebruik in de magnetron en kan splijten of barsten.

Su
door Sujatno - Feb 10, 2017 om 12:37
1 Antwoorden / Vragen

Wat ik regelmatig doe is het messenblok in een plastiekzak en dan in de vriezer voor 2 dagen.
Bacteriën kunnen hier namelijk ook niet tegen.

M.
door M.Smeer Feb 10, 2017 om 14:16
2 Antwoorden / Vragen

Bacterien vermenigvuldigen zich niet in een goede vriezer (-18), maar zodra je het blok er weer uit haalt komen ze weer uit rust en gaan gewoon verder met vermenigvuldigen. Zinloze actie dus...

na
door nazdrovje Feb 10, 2017 om 14:45
0 Antwoorden / 1 Vragen

juist

re
door rengers - Feb 10, 2017 om 12:52
8 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich is het de vraag of die bacterieën echt schadelijk zijn. Zet het af waartegen onze voorouders weerstand opbouwden en dan kan een beetje besmetting juist ook welkom zijn om een natuurlijke afweer in stand te houden.

Een middel waarbij voorgaande generaties bij zwoeren, was een bad in heet sodawater voor wat men vrij van schadelijkheid wilde hebben. Een vrij korte onderdompeling zal al snel voldoende zijn.

Zorgelijk is dat de magnetron eenzelfde uitwerking heeft als antibiotica. Het universeel doden van bacterieën. Zo las ik dat toename van griep met antibioticagebruik samenhangt, want daarbij worden bacterieën die griepvirussen afweren minder effectief worden.
Zelfs de toename van de gevaarlijke, hoogpathogene vogelgriep zou een dergelijk spoor hebben, omdat antibiotica in de intensieve pluimveehouderij ook de afweer van griepvirussen vermindert. Winst voor het één in het verlies van iets anders.

sira
door sira Feb 10, 2017 om 13:11
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik maak mij totaal niet druk over een aantal (stof)bacteriën in een messenblok. Inderdaad, je bouwt er weerstand mee op. Ik kom nog uit de tijd dat je 1x in de week op zaterdag in bad (of zinken teil) ging en de andere dagen werd je gewoon gewassen in de woonkeuken of badkamer (die niet iedereen had). Ernstige ziekten heb ik nooit gehad, uitsluitend de mazelen, rode hond etc. Ouders zeiden zelfs "ga maar bij Marietje spelen, die heeft de mazelen". Ook vandaag de dag ben ik nog steeds van mening dat je er niet ongezonder van wordt wanneer je een aantal bacteriën binnenkrijgt. De gezondheidszorg komt er ook van terug, het ontsmetten, vele malen per dag handen wassen, 2 à 3x per dag douchen blijkt niet goed te zijn.

zi
door zippo46 Feb 10, 2017 om 13:46
12 Antwoorden / 0 Vragen

Bravo......een verstandige reactie! Ook geen slachtoffer van de "99,9%"-mafia.....;-)

na
door nazdrovje Feb 10, 2017 om 14:47
0 Antwoorden / 1 Vragen

wat een flauwe kul wordt hier gedebiteerd. antibiotica werkt niet tegen virussen. bovendien kunnen we de goede bacterien niet onderscheiden van de slechte.

th
door thieu Feb 10, 2017 om 14:50
148 Antwoorden / 0 Vragen

99,9% Maffia, niet slecht gevonden! ;-)
ook ik erger me al jaren aan deze slogan. "Doodt 99,9 van de huishoudbacteriën" terwijl het kenmerk van huishoudbacterien is dat de schadelijkheid nagenoeg niet bestaat. Alleen, door deze "bestrijding" worden ze het op den duur wél! Maak gewoon "huishoudelijk schoon" met gewone zeep. De weinige bacerieën die er dan nog zijn kunnen we met onze weerstand makkelijk aan.

Maarja, er moet geld verdiend worden. Eerst bijvoorbeeld met allerlei luchtjes en zeepjes het natuurlijke milieu van de intieme zone grondig verpesten, zodat er daarna weer allerlei schimmelbestrijdende middelen verkocht kunnen worden.
En de jeugd met grote reclamecampagnes maar overtuigen dat het daar beneden naar bloemetjes hoort te ruiken. Pure misleiding!

tenormin
door tenormin Feb 10, 2017 om 15:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Van hoe een keukenblok bacterie-vrij te krijgen tot: "van onderen hoort het naar bloemetjes te ruiken". Komisch.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2017 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Thieu heeft wel gelijk.

sira
door sira Feb 10, 2017 om 20:55
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Als we ons dan tóch ergens druk over willen maken, dan zou ik gaan voor al die krioelende beestjes in ons bed. Helaas past mijn matras niet in de magnetron.

P.S. Volgens mij is deze fantastische site weer van slag, krijg geen reacties meer op de mail. Slordig. Zijn er meer die daar last van hebben?

ka
door kasperarie - Feb 10, 2017 om 13:14
16 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon magneetstrip van ikea monteren ,en dan heb je geen last van bacteriën .

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2017 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan wel regelmatig de magneetstrip ontsmetten. Of blijven de bacteriën daar juist op plakken?:-))

zi
door zippo46 Feb 10, 2017 om 13:44
12 Antwoorden / 0 Vragen

zolang je niet in een steriele omgeving leeft heb je altijd en overal "last" van bacteriën, messenblok of magneetstrip: geen verschil.

zi
door zippo46 - Feb 10, 2017 om 13:41
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp niet waarom mensen zich - in normale omstandigheden - altijd weer druk maken om "bacteriën". Als men keukenmessen uit het blok gebruikt waarvoor ze bestemd zijn: het snijden van levensmiddelen, dan is er weinig gevaar dat "schadelijke" bacteriën de sprong maken, tenzij men bedorven waar kleinsnijdt. Daar bij komt, dat de mens een natuurlijke afweer heeft en het ècht niet zo is, dat je van één bacterie direct van de sokken gaat. Uit onderzoek is ooit eens gebleken dat het smerigste item in een huishouden het bekende keukensponslapje is en er zijn bij mijn weten geen sterfgevallen gemeld als gevolg van aanrechtreiniging.
Kortom..."much ado about nothing"

M.
door M.Smeer - Feb 10, 2017 om 14:13
2 Antwoorden / Vragen

Beetje neurotisch...Een beetje weerstand opbouwen kan heus geen kwaad.  En als je echt dat oude houten blok wilt houden maar toch af en toe wiltschoonmaken, dan gewoon even doorblazen met een stoomreiniger.

fp
door fpo - Feb 10, 2017 om 14:50
87 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteraard heel verstandig stil te staan bij het meesenblok, wat ziekteverwekkers betreft. Er is al een oplossing aangedragen, namelijk Dettol in de sleuven doen en daarna spoelen met water en dan droog föhnen.
Nadeel is alleen dat Dettol wel wat achterlaat aan ingrediënten als het opgedroogd wordt, vooral in smalle sleuven.
Daarom is de allerbeste oplossing het gebruik van Natrium Bicarbonaat. In lab-onderzoeken blijkt telkens weer hoe snel ziekteverwekkers dood gaan als ze in aanrakning komen met dit kristallijne poeder. Je strooit wat zout in de sleuven, laat het een aantal uurtjes inwerken, omdaarna de sleuven schoon te kloppen, eventueel met water er achteraan schoonspoelen. Vergeet niet met de föhn voorzichtig te drogen, met de straal op aardige afstand, want door de hitte kan het hout krom gaan trekken!
Natrium Bicarbonaat is volkomen veilig in gebruik, ook inwendig doet het zeer positieve diensten ter bestrijding van ziekteverwekkers (bacteriën in schoenen/sokken, in de wasmachine, in het gebit, in de slijmvliezen en ook in de darmen e.d.), je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het ervoor gebruiken. Veel succes ermee!

wi
door willemp. - Feb 10, 2017 om 15:18
1 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals al door anderen opgemerkt, de meeste bacteriën zijn onschadelijk zeker als je ze door de mond binen krijgt. Waar je wel voor op moet passen is als je een wondje hebt en dan met bacteriën uit een messenblok in aanraking komt (in het wondje bedoel ik).
Mogt dat gebeuren en de wond wordt rood en warm ga dan met de wond in zo heet mogelijk sodawater zitten en hou het verband wat je er omdoet vochtig met gekookt water.
Is het snel weer beter.

Hoe nodig wij bacteriën hebben kan je hier lezen.
https://www.scientias.nl/menselijk-lijf-telt-tien-keer-meer-bacterien-dan-cellen/

ro
door ronny530 - Feb 10, 2017 om 15:28
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Een houten messenblok in de magnetron stoppen lijkt mij geen goed plan want het hout zal niet zodanig warm worden dat de bacterien gedood worden. Bacterien gedijen het liefst bij een temperatuur van om en nabij de dertig graden dus om die uit te schakelen is een veel hogere temperatuur nodig. In mijn optiek kan een houten messenblok gewoon in de vaatwasser of met de afwas mee want de afwasmiddelen bevatten voldoende stoffen om bacterien te doden.

ma
door madam mikmak - Feb 10, 2017 om 16:15
8 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn meer dan 10-tallen miljoenen  bacteriën. (hang mij niet op, dat het er 10 miljoen meer of minder zijn *LOL*). Daarvan zijn er maar een héél klein percentage die “ziekmakend” zijn. De “bacterie oorlog” zorgt er juist voor dat de niet ziekmakende de ziekmakende “aanvallen”.

Voorbeeld (Ja echt getest):…..

-          Strijkje op voedingsbodem maken van je hand en bacteriën tellen.

-          Handen wassen en weer bacteriën tellen --> Minder bacteriën

-          Gelijk daarna NOG een keer handen wassen --> Meer bacteriën, dan voor de 1ste keer handen wassen.

Tja.. en je zet natuurlijk geen mes ongewassen terug waarmee je b.v. kip hebt gesneden.

ha
door hanktan - Feb 10, 2017 om 16:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

Staal kan niet in de magnetron!

ad
door adriaan89 - Feb 10, 2017 om 16:59
5 Antwoorden / 5 Vragen

de messen VOOR gebruik met heet water, minimaal 65 graden, afspoelen of ff in de waterkoker dompelen of in een pan met hete soep.

ke
door keramist41 - Feb 10, 2017 om 18:39
2 Antwoorden / Vragen

messenblok bevochtigen en dan een paar minuten in de magnetron op vol vermogen.
doe ik ook met houten snijplanken